Vores racevalg? Vores racevalg?
Hej hunde galleri.
Jeg har efterhånden kæmpet med at finde den perfekte race i rigtig langt tid nu. Jeg startede med at være interesseret i Shar pei, men så læste jeg om Shiba og så faldt jeg lidt for Fransk bulldog, men synes sådan lidt jeg er blevet godt forvirret nu, så lige nu tænker jeg om der måske er andre racer som ville passe bedre ind her eller om der måske er en af de nævnte racer der bare passer bedst ifølge min beskrivelse.
Føler lidt jeg har brug for lidt hjælp her.
Min kæreste vil rigtig gerne have en newfoundlænder, men jeg synes bare den er for glumpet og stor og har alt for krævende pels, til vi kan have den lige nu, måske når vi engang i fremtiden køber et større hus.
Så hvilke racer ville være jeres bud, som ville passe bedst ind hos os?
Vi bor i hus, med stor have.
Vi ønsker en hund som kræver moderat motion
Vi kunne godt tænke os at den er lidt krævende med træning (dog ikke et must)
Vi ønsker mest en korthåret hund men en tætpelset hund som shiba'en kan vi også godt lide.
Vi kommer til at have meget forskellig slags job i fremtiden dvs. nogen dage er der en hjemme hele dagen, andre dage er vi hjemme om aften, andre om dagen.
Vi er henholdsvis 25 og 19år
Vi er begge vokset op med hunde (GD, Bullterier, Amstaff, Rottweiler og DSG)
Størrelsen skal være lille - mellem ikke så lille som en chi og ikke så stor som en Rottweiler.
Vi har 2 katte, så hunden skal kunne leve med katte.
Det ender nok med 2 hunde i længden, fordi min kæreste rigtig gerne vil have en newfoundlænder, men jeg synes ikke vi har plads til sådan en lige nu. Så vores første hund skal kunne sammen med en anden hund.
Vi har ikke planlagt køn, så hvis i anbefaler en race som ikke er gode til andre hanhunde er det også okay. : )
Hvis i mangler mere information, må i bare sig til.
Mvh Jannich & Nana
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 219
Ved godt det er meget diskriminerende, men i er unge og en hund skal være gennemtænkt, og det er ikke nok bare at være vokset op med dem.
Udover det, så skal i ta den hund i begge føler for, man skal ikke gå på kompromi det er min erfaring. Så lån bøger og kig racer indtil siderne er tyndslidte!
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.085
Jeg har været ude og besøge opdrættere og høre mere om de nævnte race, men kan bare stadig ikke blive enig med mig selv. men tak for tippet alligevel : )
Jeg har kigget lidt fra sidelinjen på udstillinger. Men synes bare nærmest alle hunde er dejlige.
jul 2008
ja det har vi.
Den første race vi køber, bliver min på papiret, det er også mig som vil træne mest med hunden og hvis den skal udstilles bliver det også mig, så hvis vi flytter fra hinanden bliver det min er vores aftale.
Selvfølgelig er det svært at sige med bolig. fordi der kan ske rigtig meget. Men vi bor i et hus, som er udlejet af en rigtig flink kvinde som Jannich har kendt siden han var helt lille. Han har boet her i ca 3 år og det er umuligt at sælge, så jeg regner ikke med vi skal flytte inden for 10 år, medmindre Jannich køber et hus.
angående jobs, er også svært at sige, men vi har ingen ønsker om at flytte herfra, så hvis jobbet er længere oppe så bliver vi pendlere (det kan selvfølgelig have betydning for hvor langt tid hunden er alene)
vi ønsker børn i fremtiden, men vi er ikke interesseret i at sælge hunden når vi vælger at få børn.
Selvfølgelig kan der komme sygdomme, men det synes jeg er svært at forholde mig til når jeg køber hund, for det kan jo ske for en hver.
Jeg håber jeg fik svare på alle sine spørgsmål : )
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Hvis I vælger en fransk skal i se jer meget godt for. Det er nok en af de racer som har flest skavanker. Der er ingen restriktioner i avlen, men man skal være obs på vejrtrækning, ryg, allergi, HD og patella.
Hanhnde kan godt være egetkønsaggressive når de bli'r kønsmodne. Det er ret svært at finde en opdrætter herhjemme som tjekker forældredyrene for alt...desværre og det er svært at anbefale en opdrætter da vi jo alle lægger vægt på noget forskelligt. Mender er et par stk., som er på rette vej...men det er svært da Bulldogklubben ikke synes racen har de store problemer.
Jeg er ikke sikker på, at jeg skal ha' en fransk igen, det er avlen simpelthen generelt for dårlig til, med hundene som gidsler. Det er en modehund og der er derfor avlet på alt med en puls....det er ikke til racens fordel.
Tilgengæld græder mit hjerte for mangen til specielt, unikt og helt igennem fantastisk sind skal man lede længe efter. Bare ærgerligt at hylstret er så ekstrem avlet og overtypet.
Nå, men det var lige en ordentlig bøvs herfra;)
jul 2008
Men hvor er det få som anbefaler, synes de her emner plejer at være godt tilskrevet. Har jeg skrevet for meget eller for lidt? eller er der bare ikke nogen hunde som passer ind her som i kunne anbefale?
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Ja Maj-Britt, jeg kender ikke så meget til racen, men det virker til at være en robust og skøn hund:)
jul 2008
Jeg vil da klart lige undersøge racen
mange tak for din anbefaling.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.716
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
jul 2008
Men de skriver en Pembroke kan være et problem hvis man har andre husdyr og vi har jo 2 katte. Man kan selvfølgelig prøve at opdrage den så den ikke jager dem. Hvilken erfaring har du?
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 208
Alle hunde er jo dejlige, men vi har alle vores favoritter
Det lyder til at trods jeres unge alder, så har i faktisk gjort jer mange fornuftige tanker, hvilket er et plus, for i kan risikerer at når i endelig har besluttet jer for en bestemt race, så render i ind i avlere som ikke vil sælge til jer pga jeres alder.
Mit bud på en ganske vidunderlig og temmelig nem familie hygge hund er en basset hound.
Du er velkommen til at kigge forbi min hjemmeside, som lige tilfældigvis handler om den race
Held og lykke med jeres søgen
Mvh Gitte
jul 2008
Ja der vil nok være nogen opdrættere som ikke bare lige vil sælge os en hvalp men enten må vi jo prøve at overtale opdrætter ellers må vi kigge videre.
Den race har jeg faktisk også kigget på, min søster vil også rigtig gerne have en Basset, men tror den er for "doven" til os. Jeg vil rigtig gerne have en hund som jeg kan gå lange ture med, som jeg har forstået, så må denne race ikke gå særlig langt. men udover det så er det virkelig en rigtig dejlig race og virkelig sød af udseende
Mange tak for dit tip.
Mvh
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
Ulempen ved racen er så at det er en gøende race.
Rimeligt selvstændig hund man skal gøre sig fortjent til at den lystre, ved at være sjov når der trænes.
Den alarmere når der kommer gæster, også hos naboerne.
Du kan kigge på mine to hvis det er og du er velkommen til at skrive til mig hvis du ønsker at høre mere.
jan 2009
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 208
Basset hound.
Uuuuh det er en stor misforståelse hvis du tror at det er en doven hund og at den ikke må gå særlig langt.
Det er rigtig nok at det første år af dens levetid, der skal man passe på og tage hensyn, indtil den har vokset sig stærk i knogler og muskler.
En voksen basse er en meget rolig og velafbalanceret hund, især når den er inden døre. Men tager du hundesnoren frem, så ser du en helt anden hund. Det er en MEGET udholdende hund som kan gå kilometer efter kilometer med næsen i jorden, men du kan ikke tage den med ud og løbetræne selvfølgelig
Dem du hører om som stædigt sætter sig ned og nægter at gå videre, det er jo dem som ikke er i form, de er måske oven i købet overvægtige. Altsammen noget du som ejer selv har indflydelse på
Mange bliver også overraskede over at de køber en basset netop fordi de ønsker en rolig og doven hund. Men men men, en ung basse er en livlig og nysgerrig hund lige som alle andre. De bliver først "gamle" når der er omkring 3 års alderen. Med gammel mener jeg, at det er der man ser den helt specielle basset hound adfærd træde igennem. Den med at de er meget rolige inden døre og at de ikke er vilde og blodtørstige når de mødes med andre vovser i hundeskoven osv osv
Skulle i have andre fordomme om disse skønne hunde så spørg endelig
Med venlig hilsen Gitte
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 72
Har du kigget på Spidshundeklubbens shiba-hjemmeside?:
www.shiba.spkhund.dk
Og nej, shibaer er IKKE meget gøende - nærmest tværtimod. Det er ekstremt sjældent at shibaer gøer.
Mange af de andre spidshunderacer gøer meget, men altså ikke shibaer
jul 2008
Jeg vil lige undersøge race, det kan selvfølgelig godt blive et problem hvis Norsk buhund er gøende, det synes vi ikke så lækkert, vi har mange hunde her i byen og jeg tror måske det ville være en konstant gøen den race ville have her hos os : )
Men mange tak for tippet.
Karin B -
Jeg har kigget på nærmest alt hvad jeg har kunne finde om Shiba'en, det er også en fantastisk race. Men det er så svært at blive enig med mig selv. For der er også, så mange andre racer som ville være perfekte til os.
Men mange tak for tippet : )
Jeg er faktisk meget overrasket over hvor mange der ville anbefale sin egen race til mig.
det er sjældent jeg har set det
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.778
jeg sværmer jo til Welsh corgi pembroke, klart da jeg jo opdrætter dem.
kig forbi min hjemmeside, og læs lidt mere om den, og så er du solgt
jun 2008
men prøv det. så skifter du mening ha ha
jan 2009
jan 2009
Jeg troede kke at der var den store foreskel hvis jeg skal være helt ærlig,,,JAaa jeg er modig.
jul 2008
Ja de er meget forskellige, de racer.
Men det er også svært for egentlig så er der så mange racer som ville passe ind hos os, men spørgsmålet er bare hvilken der ville passe bedst herind.
Jeg synes sådan en Corgi er super sød og når jeg læser om den lyder den også helt fantastisk, jeg vil undersøge racen lidt nærmere og så bagefter hvis jeg vælger at gå videre så vil jeg ud og besøge nogen som har corgi'er og allerede her i tråden er der flere som jeg kunne spørge om de havde lyst til et besøg af mig
jul 2008
Det kan jeg forsikre dig for jeg ikke gør
Det er skønne racer, men så længe de er på obs listen og jeg kan risikere at gå med mundkurv på min hund (uden den bider) så vil de racer ikke blive sat i min tænke boks.
Mange tak skal du have, jeg vil klart tage dig på ordet
jan 2009
jun 2008
Forskellen på cardigan og pembroken
Cardigan er en større og tungere hund, den har større ører, findes i utallige farver, har altid lang hale,og komodeben. det siges at den kan virke en smule reserveret, men man kan jo ikke sige det er dem alle. måske mere rolig ?
Pembroken er mindre har lige ben , mindre ører, kan fødes uden hale.
findes i rød/hvid - zobel - tricolour . har lidt mere gåpåmod, her kommer jeg typen kan klare det hele.
håber ikke nogen bliver stødt.''smiler'' jeg har ikke nævnt jeg ikke ville sælge til dig ''team'' så bliv du bare skrevet op så sætter jeg dig på ventelisten .thi hi.
jun 2008
jun 2008
jun 2008
Vores racevalg?