{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.670 visninger | Oprettet:

Avl på HD A, B, C hofter ...? {{forumTopicSubject}}

Nu kan jeg se der har været et par indlæg hvor HD status har været oppe og vende. Og vil egt. gerne brunge problematiken op til alm. diskution.
Alle med bare lidt forstand på hofter og avl ved at man pr. lovgivning ikke avler på hofter under C .. dvs. D, E, F osv.
A er selff. de beste hofter en hund kan have. MEN MEN, nu er der jo også hunde der har B og C hofter ...
Hvad mener i om opdrættere som avler på C hofte dyr ... er det moralsk korrekt eller ej? (gerne begundelser for svar)
Og hvornår mener i at man skal tage foto af hofter? (hvilken alder skal hunden være?)
Og jer der har dyr der har fået konstateret HD status fra B/C og så vide der ude af ... hvad gør I for at holde jeres dyr en i stand så de ikke bliver tynget og præget af deres "dårligere" hofter end rent A på hofterne og 0 på albuerne ....?

Håber i vil holde en sober tone og ikke flå hovederne af andre fordi de ikke deler jeres mening om emnet smiley

MVH
Jeppe

Ps. husk nu at give jeres hunde frisk kold vand hver dag! Spec. i denne varme vi har i disse tider smiley Og pa nu godt på jer selv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på HD A, B, C hofter ...?
  • #1   5. jul 2006 jeg vil bestemt også mene det er meget forkert at avle på c hofter...

  • #2   5. jul 2006 Katrine ... lækkert og høre smiley

    Som sagt alt er velkommen smiley vil bare gerne høre folks mening om det her emna da er en vital del nå det kommer til avl smiley


  • #3   5. jul 2006 jeg mener A og B hofter kan man avle på,syntes hvs hunden har c, så er den ikke til avl, ikke hos os ialtifalder..


  • #4   5. jul 2006 Jeg tror meget man skal kikke på hvad race det er da amstaff, bullmastiff og musklehunde generalt ikke er mærket af HD på samme måde som f.eks. schæfer er...

    Min han har A/B, hans stambog kunne nemt være bedre mht. HD, men jeg tror osse på at miljø og opvæsk har utroligt meget at sige... Vi har skånet ham meget det første år, mht. vilde leg, gåture og kosten....

    Jeg ved osse der er en bullmastiffhan der bare giver dårlige hofter og en anden giver dårlige albuer, så det er ikke så firkantet....

    Jeg tror osse at man skal kikke på hvor mange er der af slagsen og hvor tør man tage chancer....

    Nilsson er utrolig god vinklet, hans forestilling og bagstilling er gode... Det giver en sund ryg og det er osse vigtigt.....

    Nu har Nilsson lige lavet sit første kuld og om et år kan jeg se hvad han giver af gode og dårlige ting og det vil være med i mine overvejelser fremover...

    Så det er ikke altid lige så enkelt at kun kikke på hofter, der er meget mere i det...


  • #5   5. jul 2006 Der er heldigvis mange som begynder at nævne HD-indekset og det synes jeg er helt supergodt, for jeg synes at der har været en tendens til at fokusere alt, alt for meget på individet og alt for lidt på afstamningen.

    For mig at se kan en hund med A-hofter jo sagtens være en elendigt avlsdyr og en hund med C-hofter være et nogenlunde godt avlsdyr.

    Forklaring:

    Hvis en hund har A-hofter, men har f.eks. 7 kuldsøskende med D-hofter, så er den i mine øjne et meget, meget, meget dårligt avlsdyr.

    Hvis en hund har C-hofter, men har 7 kuldsøskende med A-hofter, så kan den godt forsvarres at anvendes i avl (hvis vi snakker om en antalsmæssigt stor race med et stort udvalg af avlsdyr ville jeg dog stadig ikke anvende C-hofter i avl).

    Så jeg vil gerne væk fra at man siger at et avlsdyr er godt udelukkende på baggrund af dens egen status.

    Og samtidig opfordre alle som har en DKK-stambogsført hund til at få den undersøgt for HD og AA, for kun ved at have så mange resultater som muligt (gode såvel som dårlige), kan man få en god sikkerhed for hvilke hunde som kan forventes at nedarve en lav frekvens af HD.

    Det hjælper ikke ret meget hvis kun det er avlsdyrene som bliver røntgenfotograferet, for hvis man f.eks. har en hund med A-hofter og 7 søskende som ikke er fotograferet, så er der jo en meget stor usikkerhed på om det egentligt er et godt avlsdyr.


  • #6   5. jul 2006 Må jo så give Julsgård ret, indexet er lige så vigtigt som statusen.
    Der kan jo ex være en hund med A hofter der har et index på 100 og en hund med B hofter med et index på 120 der ville jeg da klart bruge den med det høje index, umiddelbar, men nu er der jo mange andre ting der oxe spiller ind, så det er jo ikke bare at kigge på statusen efter min mening.


  • #7   5. jul 2006 Juelsgaard- så vidt jeg har forstået, så skal der være et vis antal hunde før man kan regne indekset ud??????

    Hvordan kan man se en tæve med HD C giver A-hofte, hvis man ikke tager en chance??????

    Mit størrelse problem mht. HD er at hvalpekøbere ikke får taget billed af deres hunde og det er lidt svært at tvinge dem....


  • #8   5. jul 2006 Mette: Det er altid vigtigt at få hvalpekøberne til at røntgenfotografere hvalpene, for det er jo kun ved at få tjecket så meget afkom som muligt at sikkerheden på avlsdyrenes værdi bliver stor.

    Jeg mener dog ikke at det er så svært at "tvinge" hvalpekøberne til det. Jeg skriver ind i mine hvalpekontrakter at hunden skal møde op til røntgenfotografering på min regning og det har alle mine hvalpekøbere også gjort (de skriver jo også under på det når de køber hvalpen). Og så har jeg selvfølgelig blot taget lidt mere for hvalpen da de købte den.


Kommentér på:
Avl på HD A, B, C hofter ...?

Annonce