755 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Sprogforvirring - patella Sprogforvirring - patella

Altså, nu kan det godt være jeg er lidt for sprognørdet, men hvem er det, der har bestemt, at patellaluksation i daglig tale blot skal kaldes patella? ...altså jeg forstår det ikke. Det ville jo være mere rigtigt at kalde det luksation, hvis man ikke orker at bruge hele ordet. For patella skal alle da gerne have, og hvis ikke, så er de misdannede, og det er ikke så heldigt. Patella betyder knæskal.

Hvis vi fortsætter tanken burde noget som hårekstension (ja sådan staves det, når det er fordansket) også forkortes hår i daglig tale, men så ville ingen jo vide, hvad man taler om...

Dette er ikke for at hænge nogen ud, jeg forstår bare ikke, hvor det kommer fra, og nu bruger de fleste det begreb i flæng.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Oprette stikkontakt. 500 kr.
  • Samling af Ikea opbevaringskombination 1.500 kr.
  • Samling af Ikea Pax skab ned Hasvik skydedørslåger 200x201x66 1.000 kr.
  • køleskab bipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sprogforvirring - patella
  • #1   1. feb 2012 Jeg har også selv tænkt tanken

• #2   1. feb 2012 Jeg tror ikke det kan undgåes. Vi siger jo f.eks. også Schæfer, selvom det egentlig burde være Schæferhund, da ordet Schæfer er en fordanskning af det tyske Schäfer, der betyder hyrde.

Og det sker nok hyppigere ved fremmedord fordi man ikke har samme tilhørsforhold til dem eller måske tænker så meget over deres betydning, når det ikke er ens modersmål.

• #3   1. feb 2012 DKK bruger så vidt jeg kan se det ordet rigtigt. Altså som knæskal

• #4   1. feb 2012 Det er jo egentlig rigtig nok med DKK's patella status smiley for det er Status på Knæskallen smiley og ikke nødvendigvis Luxationen..
    En grad 0 vil jo ikke have patella luxation, men kun patella smiley

• #5   1. feb 2012 M. I

Der er det jo også schæfer og ikke hund, der beskriver, hvilken hund der er tale om. Det ville være misvisende bare at kalde den hund og så regne med, at folk ved, at man taler om en schæfer. Ligesådan patella, når man ikke taler om knæskal, men patellaluksation.

• #6   1. feb 2012 **Charlotte** .

Så har du ikke læst min første sætning. - der er nemlig mange, der bruger det i den sammenhæng.

Altså, nu kan det godt være jeg er lidt for sprognørdet, men hvem er det, der har bestemt, at patellaluksation i daglig tale blot skal kaldes patella?

• #7   1. feb 2012 Argh.... **Charlotte** .
    ...du har set, at jeg er trådstarter ikke, og du har set, at jeg skriver, at jeg har set mange skrive patella, når de mener patellaluksation ikke???

Folk skriver bl.a. "hund med patella"".... min hund har fået patella osv."

• #8   1. feb 2012 Sikkert, men det ville stadig give mere mening at kalde de luksation, hvis det skulle forkortes.

• #9   1. feb 2012 Pernille, jeg har det præcis ligesådan med begrebet...

Jeg opfatter ordet patella som knæskal. Og de første år her på stedet irriterede det mig, da diagnosen nu engang hedder Patella luxation :o)

• #10   1. feb 2012 Charlotte er der ikke luxation, så er der jo ikke nogen anomali. Og så er der ikke brug for noget ord.

• #11   1. feb 2012 Præcis CH

• #12   2. feb 2012 Jaaaha, den danske sprog er en svær en. Og det er ikke nemt at være en ordkløver i disse tider, hvor der halve af vores modersmål, bli'r stoppet med gloser der er hentet fra andre sprog, he he. Kan godt selv være noget af en ordkløver, da jeg synes vi har så mangfoldigt og smukt et sprog ;o)

• #13   2. feb 2012 Charlotte, det er stadig lidt af en genvej. For det er stadig status på, hvor meget knæskallen luxerer. Så det rette vil stadig være Patella luxation status 0+0

Men brugte vi de danske ord, så ville vi sikkert også skyde den genvej - knæskal, status 0+0. Ligesom vi bruger det om hofter, eksempelvis.

• #14   2. feb 2012 Ja - på samme måde ville man måske skrive at DKK registrerer hoftestatus. Men det man tester for er enten luxation eller dysplasi ;o)

Kommentér på:
Sprogforvirring - patella

Annonce