861 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

problem tidligt om morgen. problem tidligt om morgen.

Hej.
Jeg har en poms som hverdag vækker mig klokken 4-5, tidligt om morgen. Hun går rundt om sengen og piver, og kan ikke sove mere. Jeg tænkte i starten at hun skulle ud og tisse så det prøvede jeg indtil jeg fandt ud af at det skulle hun slet ikke.
Derefter prøvede jeg at give hende noget at beskæftige sig med, tryggeben, ben med leverpostej i, og div. legetøj hvor hun skal bruge hjernen, hvis det var fordi hun keder sig. Men det hjælper kun 5 min også står hun og piver lige ved siden af sengen igen. Det eneste der hjælper er at jeg står op af sengen. det er et stort problem fordi jeg til hverdag studere og derfor har brug for en ordentlig søvn rytme for at få tingene til at fungere.

Håber nogen kan hjælpe mig, da det er en kæmpe problem.

V.h. Katrine

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  problem tidligt om morgen.
  • #1   11. feb 2012 Hmmm hun har åbenbart ikke helt samme søvnbehov som du smiley Jeg går ud fra at I går i seng samtidig, og så vågner hun tidligere helt udhvilet. Hun er bare nødt til at lære at de første par timer om morgenen er du bare ikke aktiv, og hun må beskæftige sig selv. Hvis du står op så opnår hun hvad hun vil, så du er pine-død-mig nødt til at blive liggende. Brug evt. et par ørepropper så du kan ignorere hende. Jeg tror kun det er den "hårde" måde der virker her, og du må holde ud. Forhåbentlig går der bare et par dage før hun har fattet at hun intet får ud af at fise rundt om din seng og pive. Du kan gøre det med god samvittighed for du ved jo at hun ikke skal tisse.

• #2   11. feb 2012 Det lyder godt, tak for hjælpen. Tror du måske det kan være pga. at vi ikke går lange ture lige for tiden fordi hun får ondt i poterne af snen og salten? Hun begynder nemlig at halte hvis vi går mere end 20 minutter udenfor.

Så er hun måske ikke træt nok ?

• #3   11. feb 2012 Hvor gammel er hun? Jeg tror, min den ene var halvandet og den anden et halvt år, før de forstod, man ikke behøver stå op ved 5-6-tiden hver dag. Nu snorker de gladeligt til langt op ad formiddagen.

Hvis det er noget, der er opstået samtidig med, at du er ude kortere tid med hende, kan du måske prøve at gå nogle flere ture på 20 min. Jeg ved ikke med din, men mine har ingen problemer med sne på poterne, hvis vi holder os fra saltet

• #4   11. feb 2012 Glem alt og ben, tggeben mm. Hun finde hurtigt ud af at når hun skaber sig får hun godbider. Derfor forsætte hun.
    Gem hendes foder rundt om i huset og lad hende bruge næsen og hjemen om aftenen. Og luk ørene når hun vågner.

• #5   11. feb 2012 Athos gjorde det også, og jeg blev liggende, så forstod han at det ikke var tid at mor skulle stå op og lagde sig igen..

• #6   11. feb 2012 Og så må du ikke kigge på hunden, for hvis bare athos så mine øjne åbne så blev han ekstra glad og jeg kan ikke være i fred smiley

• #8   11. feb 2012 Hun er 1 år og 3 måneder, og det er først noget hun er begyndt på her for to uger siden, så derfor undre det mig lidt.

Hvis jeg går mere end det tyve minutter sætter hun sig og piver, og derefter tager jeg hende op. netop fordi man kan se det gør ondt på hende. Jeg har dog købt nogle små ballon ligende pote beskytter, for at det i det mindste kunne hjælpe imod salten. men så dykkede det andre problem op, pga. snen. smiley

Men skal nok lige prøve at tage ørepropperne i og vende min side til hende, for det er godt nok for træls. smiley

• #10   11. feb 2012 Ja, det er generelt bare pisse øv. smiley Har ondt af dig, med hensyn til at det har stået på et helt år! Pyhaa..

• #11   11. feb 2012 Og kan lige nu oplyse at hun ligger og sover her på sofaen efter hun har fået mig op ad sengen, lille møgunge smiley

• #12   11. feb 2012 Min hund har også altid stået tidligt op - Så har han bare fået sin morgenmad, og så er vi gået i seng igen. Ihvert fald i weekenden;-)

• #13   11. feb 2012 Husk potevoks når i går tur. Det kan måske hjælpe. Eller synes jeg også at du skal ignorer hende indtil hun forstår at i ikke skal op kl tidlig

• #14   11. feb 2012 Hvor meget er hun vant til at være ude? Når problemet er startet samtidig med sneen, er der jo en del, der peger i retning af, at det er der, problemet ligger. Jeg ville, som sagt, gå nogle flere kortere ture med hende, så det tilsammen når op på samme niveau som tidligere.

Og så kan du stille hende diverse udfordringer derhjemme så hun også bliver træt i hovedet. Gem hendes mad så hun skal gøre sig umage for at få fat i det. Brug hundspil, foderbolde osv. En hit-aktivitet herhjemme er at gemme små stykker pølse eller ost rundt omkring i huset, som de skal snuse sig frem til. Det bliver dog hurtigt til en udfordring for den, der skal finde nye steder at gemme det :). Nogle krus, baljer osv med bunden i vejret og en godbid under kan også gøre det ud for nogle af de dyre spil. Ved at øge sværhedsgraden, kan de bruge mange timer på at finde ud af at komme ind til godbiden

• #16   11. feb 2012 Tak for alle de gode muligheder og ideer.

Hun er vant til at blive gået med 4 gange om dage. 3 af turene varer omkring 20 min, og den sidste varer omkring 1,5-2 timer da vi også har en større hund der bliver nød til at få brandt noget energi af. Så hun er jo vant til at være forholdsvis meget ude. Nu hvor der ligger sne, går vi stadig turene, dog bare 10-20 min ad gangen da hun har det poteproblem. Vi har prøvet potevoks, det hjælper desværre heller ikke.

Har i så nogle gode forslag til godbidder?, hun blir hurtigt træt af dem vi bruger, selvom det tit er forskellige pølser, kød og guffer.

Nogle man kan bruge til hendes trætheds træning helst smiley

Hun er også begyndt at opsøge mig mere og mere i løbet af dagen, når vi er herhjemme, som om at hun keder sig.. Hun elsker at blive udfordret og gir ikke så let op. så nogle ideer ?

• #17   11. feb 2012 Hvad de er til af guf er jo meget individuelt - men jo dårligere det lugter, jo mere interessant, er min erfaring :D. Udover det, du nævner, bruger vi ofte ost. Fiskeboller i mindre stykker er også et hit :/, og sådan nogle færdigkøbte røde, bløde pinde til katte og tørret fisk

• #18   11. feb 2012 Super. smiley det må jeg lige afprøve smiley

• #19   12. feb 2012 Det lyder bestemt som om hun simpelthen ikke er træt nok. Så snart vi får tøvejr og I kan motionere noget mere vil du sikkert opleve at problemet løser sig. Men smut lige en tur i Matas og køb nogle ørepropper - koster under 10 kr og de kan være guld værd (også når naboen holder fest :-D)

• #20   12. feb 2012 Hehe, det skal jeg nok gøre ! smiley Var faktisk ude at gå en tur igår som tog omkring 1 time hvor hun legede og hoppede rundt. Hun fik ondt i poterne tre gange hvor jeg blive nød til at tage hende op, og varme dem lidt. Efter et halv minut var hun klar igen.
    Så lavede jeg snuse øvelser igår aftens ved 10 tiden, og efter det var hun mega træt. Kan mærke på hende her til morgen at hun har sovet længere. Helt til klokken otte idag smiley så vi tager i hundeparken idag, kan jeg love dig for ! smiley

• #21   12. feb 2012 Katrine: Det lyder da super - så har du jo kunnet sove længe idag smiley Så er der jo ingen tvivl om at det simpelthen er et aktiveringsproblem. Men rart at vide for så er det jo "let" nok at finde en løsning på problemet.
    Vi har heldigvis anskaffet os en rigtig "nordisk" hund - en Finsk Lapphund - som har stor resistens overfor kulden. Trods det at han kun er en lille hvalp er det os mennesker der må give fortabt overfor kulden først smiley

Kommentér på:
problem tidligt om morgen.

Annonce