976 visninger
|
Oprettet:
Hvad gjorde I for at stoppe trækkeriet? {{forumTopicSubject}}
Vi har en blanding af labrador og samojede og samojeden er jo en trækhund og har læst mig frem til at samojeden kan være svær at lære ikke at trække da trækkeriet ligger så dybt i den.
Vi har dog en hund som ikke trækker så voldsomt mere men engang imellem er det ligesom om at hun lige glemmer det - og så vil jeg enlig gerne hører hvilke erfaringer i har med en hund der trækker og hvad der virkede for jeres hund så den holdte helt op med det?
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.211
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 788
okt 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 48
Se evt The Dogwhisper, han giver nogle gode råd mod trækkeri:-)
aug 2008
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 533
Ellers trækker jeg bare tilbage i mine. Lidt min egen fejl de trækker sådan
jul 2010
aug 2008
Derfor er det noget fanden har opfundet
aug 2008
jul 2010
aug 2008
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
Silas er født lydig på det punkt
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 1.994
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Det første år trækker hundene ofte helt ufatteligt, for de skal fremad. Det er vigtigt at være tålmodig her. Hunden skal kun komme fremad når den går pænt. Vi drejer rundt, stopper op, skifter vejside, laver fjollelyde osv. Hunden skal være opmærksom på hvor vi er, ikke omvendt.
Halti er symptombehandling. Hunden holder kun op med at trække, fordi det gør ondt - ikke fordi den fatter at vi går tur sammen.
Træksele er til trækken, halsbånd er til gåtur. Nix weiter!
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.454
Jeg er stoppet meget op når hun har trukket, og er først gået videre når hun enten er sat i plads og får at vide hun må gå eller når snoren er slap (forskelligt fra gang til gang hvad jeg bruger)
Derudover så er planen også at hun kun får sele på på to tidspunkter - i bil (før min kusine satte den på hende og efterlod hende udenfor alene så hun åd den tsk) og når hun SKAL trække..
Ellers går hun med et læder halsbånd.
Jeg har testet halti'en (grimen), som en ekstra ting sammen med halsbåndet, og den går hun utroligt pænt med, men jeg tror nu mere det har noget at gøre med at hun er meget følsom omkring sit hoved, og bestemt ikke bryder sig om at der sidder en grime på det, desuden er det kun brugt til at få hendes opmærksomhed og jeg kunne ALDRIG finde på at lave ryk i det (føj for dælen det er noget grimt noget at gøre) så der er absolut ingen mulighed for at hun skader hverken nakke eller ryg (der skal dælme da også nogle ordenlige ryk til det?! der er da meget større risiko ved at skade hals/nakke ved at rive i halsbåndet)
Derudover har jeg brugt et lille trick en sjælden gang når hun har været alt alt for ivrig (for hun er slet ikke slem til at trække) hvor jeg sætter snoren i en løkke omkring hendes brystkasse (fra halsbåndet), hvis hun så trækker så strammer snoren, og så snart hun holder op med at trække så løsnes snoren med det samme.. det virker yderst effektivt (desuden forsøger hun ikke at få det af som hun gør med grimen, alt hun kan finde på er at tage tænderne lukke dem om snoren og så åbne igen og kigge fornærmet på mig som i at hun siger, hey det her er altså ikke skide nice!)
Alt med måde, og jeg vil sige den bedste måde er at lære hunden at være opmærksom på dig og at det er dig der bestemmer tempoet, så stop op og vent på at hunden slækker linen/sætter sig/pladser tager kontakt (Sølve tager kontakt ved at kigge mig i øjnene og så får hun ros og et værsågod) og så kan du gå videre.. Jeg finder det virker bedst hvis det er hunden selv der tager kontakt og ikke dig der kræver kontakt, så nogen gange (især i starten) kan man stå og vente en hel del og ret ofte, til den fanger det..
jul 2006
Lige en anden ting nu vi er inde på det med trækkeriet. Nu hvor hun er en trækhund vil I så mene at hun skal have lov til at bruge det?? Ikke på gåturen men fx med en kælk som nogle af jer også skriver? Det ligger jo så dybt i hende og hun vil jo rigtig gerne fremad så måske det kunne være en sjov aktivering til hende.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 206
Grimen gør, at jeg har en hund, som gnubber sig op af alting = ingen fornøjelse af gå-tur.
Selen derimod er af samme princip (drejer hunden til siden), men den sidder henover bringen.
Den var vi meget mere glade for.
Det er ikke helt godt endnu - men bliver bedre og bedre. Og Halti-selen har vi ikke brugt det sidste års tid.....
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 101
Har lige uploadet en video med mine to hunde. Den ene er aldrig blevet trænet og kunne kun trække, trække oooog trææække.
Hun var 100 % udadvendt, kunne slet ikke komme i kontakt med hende på de første ture. Kunne derfor ikke belønne de sekunder hun ikke trak de første dage.
Fem, seks timer om dagen har vi været ude og gå. Kørte hende totalt træt, så kunne jeg begynde at belønne med godbidder og så begyndte hun at se fordelen ved ikke at hænge i en spændt snor.
Hvis du trækker får du ikke noget ud af det, hvis du ikke trækker bliver du belønnet. Det har virket for mig, men det er bodybuilding for viderekomne.
jul 2006
Jeg har det meget ligesom dig ang. trækkeriet. Jeg har det meget svært med en hund der trækker (det skulle man selvfølgelig have tænkt på inden valg af hund ;-)) men nu er min egen også kun lige blevet 1 år og har meget at lære endnu og her til AFTEN har været en af de bedste dage længe m.h.t trækkeriet - jeg følte jeg gik tur med min hund UDEN snor, så pænt gik hun. Så kan man da ikke blive andet end lidt stolt
Hvad gjorde I for at stoppe trækkeriet?