{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

At aflæse leg - er det for voldsomt? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.

Her til aften har jeg været på stranden med Dina, vi møder så denne her jagthund (stor ruhåret tingest) og ejeren.

Ejeren kigger lidt og går så ned til vandet mens hundene leger på græsset.. Legen går fint men jagthunden løber hele tiden ind i Dina så hun vælter og så stiller den sig over hende og hvis hun så bevæger sig, tager den fat i hendes ben...
Dina bliver ved med at opsøge den og jeg prøver at aflæse om hun egentlig synes legen er sjov eller om hun "løber med" fordi det er en hund og hun måske savner hundeselskab?

Nå men til sidst bliver jagthunden mere voldsom og tager på er tidspunkt fat i halsen på Dina - hun skriger eller piber ikker men har gennem hele legen haft blottet tænder (uden at knurre....) jeg får så (endelig) kaldt hende til mig og skubber den anden hund væk, den er ikke færdig med at lege smiley

Men mit spørgsmål er: kan jeg være sikker på at hvis Dina ikke bryder sig om legen, så opsøger hun mig eller piber/skriger??

Er det normal leg der jeg har beskrevet?

Det kan sagtens være at jeg synes det virkede mere voldsomt fordi hunden jo var min. Dobbelt så stor som babyhunden? Men vil egentlig bare vide om man skal bryde ind eller man skal lade hunden sige fra hvis det bliver for meget for den??

TaK smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At aflæse leg - er det for voldsomt?
  • #1   15. feb 2012 Jeg ville i hvert fald stoppe det med at den store hund tonser ind i hende så hun vælter. Det kan ikke være sundt til en lille hund tænker jeg. Og det andet med at den store hund er over hende hele tiden ville jeg også stoppe. Det er ikke fair over for den lille.

  • #2   15. feb 2012 Min hund som jo heller ikke er ret stor har en bedste ven , en gul lab på ca 5 mdr, den lægger sig også over ham hele tiden, men når jeg eller labbens ejer har blandet os så går der 3 sek og min er efter labben og driller så jeg træder ikke imellem før han piver højt eller labben bliver for voldsom ( ofte gir han et piv når labben træder på hans lange pels) han vil jo lege og når han ikke ligger på ryggen så spæner han rundt, for han er hurtigere i vendingen end labben. Jeg vil dog tilføje at det er en meget sød og forsigtigt lab han leger med. Så jeg lader ham lege men under tæt opsyn fra både mig og lab ejeren.

  • #3   15. feb 2012 Hmm... Nej jeg ved heller ikke smiley

    Hun er jo ikke en "lille" hund men med en 6mdrs vægt på 17,7kg så er hun 10 kg fra sin voksen vægt og denne hund vejede nok min 30kg?

    Jeg synes normalt ikke jeg er pylret, men Dina elsker at løbe sammen med hunde og have fat i den samme pind og sådan og så virkede dette bare ret voldsomt - men som sagt sagde hun jo ikke fra og derfor ved jeg ikke om det så er forkert at jeg bryder ind?


  • #4   15. feb 2012 Jeg acceptere personligt ikke Micha ( bryder ) med hunde jeg ikke kender, er bange for hendes selvtillid bliver ødelagt, eller for høj i forhold Til andr.

    Men tror nok din hund går væk eller snapper hvis den syntes det bliver for meget.


  • #5   15. feb 2012 Da jeg startede til hvalpetræning med min lille franske bulldog har hun vejret omkring 4-5 kg - og når hvalpene skulle lege efter endt træning blev de delt op efter størrelse - det vil sige at Filuca som var en af de mindste skulle lege med de store, fordi hun var så voldsom i sin leg i forhold til de andre små....
    De voksede jo hurtigt og blev nogle store banditter mens Filuca jo stadig er ret lille... I starten kunne jeg også være i tvivl om noget var for voldsomt, men fandt hurtigt ud af, at hvis det blev for meget - ja så blev den lille dame altså gal og tro mig så skal hun nok sige til... Jeg skal love for hun kan skrappe op - og det virker.
    Som hovederegel tror jeg de er ret gode til selv at finde ud af det, især når de kun er to, så længe hun selv opsøger den anden hund ville jeg tolke det som om hun var tilfreds og ikke kuet.


  • #6   15. feb 2012 Tak for svaret smiley

  • #8   15. feb 2012 Det er ganske rigtigt at hvalpen nok skal sige fra når det bliver for voldsomt. Men det duer jo bare ikke hvis det er fordi den store tonser ind i siden på den lille så denne vælter omkuld. Da er det jo for sent at pive. Da kan skaden jo allerede være sket. Man lader jo heller ikke en voksen person rende et barn ned på den måde. (ikke at hunde og børn skal sammenlignes)

  • #9   15. feb 2012 Jeg er helt på linie med Margit N. Det er for sent, når skaden er sket. Og en hundehvalp har ingen mulighed for at kunne konsekvensberegne.
    Jeg tillader ingen af mine hunde, hverken store, små, unge eller gamle at lege med hunde, der leger på den måde. Og jeg har set masser af skræmte hunde og kroniske skader på rygge og bevægeapparater, fremkommet ved voldsomme tacklinger. Også blandt jævnbyrdige hunde.


  • #10   15. feb 2012 Okay smiley
    Det lyder til at jeg havde ret i at afbryde men self samtidig lytte til hende smiley


Kommentér på:
At aflæse leg - er det for voldsomt?

Annonce