Welsh Corgi Cardigan - jeg er nysgerrig… {{forumTopicSubject}}
Kæresten er faldet helt og holdent for en Welsh Corgi Cardigan vi har på vejen, og selvom den er helt igennem skøn hund er det nok ikke den rette race for os. Yderligere ønsker kæresten sig ikke under nogen omstændigheder en hund nr. 2 (øv øv). Jeg har dog alligevel besluttet mig for at læse lidt mere om racen – sådan mest for hyggens skyld.
I den forbindelse har jeg været lidt rundt på de forskellige kennelers hjemmesider, og det slår mig at mange af dem beskriver hvilken skøn natur de bor i, og hvilke mål de har for racen (god sundhed, og smukt racetypisk udseende), men ikke drifter… Er det almindeligt at man ikke vægter Cardiganens hyrde egenskaber så højt? Jeg ved f.eks. at der både hos den australske hyrdehund og border collien uofficielt er opstået en brugs linie og en udstillings linie. Er der nogen der ved om det også er tilfældet for Cardiganen?
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.135
Så vidt jeg ved findes der ikke brugs-og udstillings linier, men der er skal nok være nogen der ved mere om det end jeg gør. Jeg tror ikke drifterne bliver vægtet så højt desværre.
Det billede jeg desværre tit har fået når jeg har læst i bøger om racen er at det mere er en selskabshund og en god begynderhund, der kan nøjes med 3 gåture om dagen og lidt lydighedstræning engang i mellem. Men i virkeligheden er det jo en meget aktiv lille hund, der kræver mere end man lige tror.
Men vi var ude og prøve at hyrde med Elli for nogle uger siden og drifter var der i hvert fald masser af:)
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.936
Jamen egentlig var det ikke fordi jeg var interesseret i det ene eller det andet. Det var mere ud fra den tanke at der vel er stor forskel på hvor meget de forskellige opdrættere vægter netop det punkt? Eller er det slet ikke noget de tænker nærmere over under avlen?
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.936
Welsh Corgi Cardigan - jeg er nysgerrig…