{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.060 visninger | Oprettet:

at miste en hund {{forumTopicSubject}}

i forbindelse med en tråd om sorg kom jeg til at sidde og tænke på en artikel jeg læste for mange år siden. det var i et ugeblad i en af de der klummer en lage har. min uge på klinikken eller sådan noget.


han fortalte han havde en kvindelig patioent inde. en kvinde først i 50erne. som skulle have et rotinemæssig tjek . og da hun havde fået tøjet på og satte sig syntes lægen hun virkede trist og træt.

han spurgte hende om hun havde det godt for tiden og da hun svarede græd hun inderligt.

hun fortalte at hun følte sig så tåbelig. for hun havde virkelig et godt liv. et dejligt job. skønt hus. og en god og dejlig mand. de havde god tid og rejste lidt. deres børn klarede sig godt og de var omgivet af gode venner og naboer. så hun havde virkelig al mulig grund til at føle sig lykkelig og glad. men det var hun slet ikke


hendes hund var nemlig død - mæt af dage for nogle mdr siden. og hun var så frygtelig ked af det og savnede den forfærdeligt.

samtigdig med sorgen over den var død havde hun forfærdelig dårlig samvittighed over at være så ked af det. for det var jo bare en hund. og hun brugte nu enorme resurser på at skjule sin sorg.


lægen fortalte herefter at den føelse vi oplever når vi holder af vores dyr kommer fra det samme sted i hjernen som der hvor føelserne for vores børn opstår. at forskning har vist vi får den samme stimolans i hjernen og har ofte lige så tætte bånd som til børn.

det er derfor helt fair at antage at når de dør så opstår sorgen samme sted som hvis vi havde mistet et barn. men på mange måder er tabet endnu sværere at takle for nogle fordi vi lever i en verden hvor en hund -- kun er en hund. dvs det ikke opfattes som okay at man sørger over den på lige fod som ved tabet af et barn. det betyder at nogle mennesker ikke får levet deres sorg ud. og gemmer den for sig selv og omverdenen. hvilket kan give forfærdelig bagslag i form af dybe depressioner der kræver behandling.


han fortalte at man oftes så denne type gemt sorg hos mænd. fordi de ofte ikke ville indrømme overfor sig selv og omverdenen at de var i sorg. og nogle endda endte med at blive fysisk syge af det. indtil man fik fat i roden omkring deres sorg. og fik fortalt dem at det er helt okay at være ked af det.


så den kære læge sluttede at med at skrive at han aldrig i sin prasis ville undervurdere folks sorg over tabet af et kæledyr. han ville tilbyde den samme hjælp som hvis hans patient henvender sig efter at have mistet et nært familiemedlem.



godt a vide man ikke er en skabet gås når jeg tuder over mine drenge som ikke er her mere.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at miste en hund
  • #1   19. feb 2012 æjjjj laver de vildeste slåfejl i dag. sorry

  • #2   19. feb 2012 Al sorg er gyldig uanset om det er sorgen over at miste et menneskeligt familiemedlem eller et dyr, begge dele er jo blevet elsket og holdt meget af helt ind i hjertet.
    Der er ingen sorg der er rigtig eller forkert


  • #3   19. feb 2012 Det var alligevel godt stof til eftertanke! Jeg savner min hest utrolig meget, han blev aflivet for 5 år siden, selvom jeg kun var 13 år dengang. Men han var min bedste ven, og jeg græder tit om aftenen fordi jeg ser billedet af ham der hænger på min væg. Nu har jeg en hund, en chihuahua, ham går der forhåbentlig mange år før jeg mister! - men tror aldrig savnet forsvinder smiley

  • #4   19. feb 2012 Men dejligt at vide, at man ikke er sær fordi man savner sine afdøde dyr

  • #5   19. feb 2012 *Synes godt om*

  • #6   19. feb 2012 Den var god, måtte jo selv den tunge vej for 1 år siden med Gizmo og min sorg var og er stadig ubeskrivelig hård :-(((

  • #7   19. feb 2012 Det er sundt at få tudet sin sorg ud, også selv om det er sorgen af en hund.

    Min mor havde klippet noget ud af en avis og sat det i kanten af et billede, noget om at græde ved sorg, hvor sundt det var, hvad man udskilte når man græd. Jeg må have skrevet den seddel af næste gang jeg kommer hjem til min far.


  • #8   19. feb 2012 Jeg savner også Jesse.....
    men ja... man gemmer vel sorgen væk.... om i baghovedet med den....
    og så kan man hive den frem en gang imellem når man er alene....


  • #9   19. feb 2012 *syntes godt om*

  • #10   19. feb 2012 Jeg har ikke tidligere haft hunde. Jeg er blevet overrumplet af hvor meget man kan knytte sig til dem, og holder af dem. Kan slet ikke forestille mig den sorg det bliver når de ikke er her mere. Så jeg lever endnu, i sådan en naiv verden, hvor de holder evigt smiley

    Sorg er sorg, for den som sorgen er for, uanset hvad og hvor "gyldig" den er for andre.


  • #11   19. feb 2012 Jeg tog tre fridage fra mit arbejde da min pony døde meget pludseligt en aprildag i 2010. Jeg havde haft ham i 18 år og var meget ulykkelig, og heldigvis var der stor forståelse fra min arbejdsplads.

    Jeg savner ham stadig utrolig meget, og tuder også af og til.

    Det samme da jeg mistede min hund for mange år siden, det var en meget traumatisk oplevelse fordi han blev kørt ned for øjnene af mig og det tog mange år før jeg kom mig nogenlunde over tabet.

    Jeg ved at jeg vil blive lige så ulykkelig når en af mine hunde skal herfra, det samme når min hest skal herfra.

    Jeg tror at det er lidt et tabu at sørge over et dyr fordi at man ofte ikke møder samme forståelse fra omverdenen - folk kan forholde sig til når et menneske dør, men et dyr er "bare et dyr".

    Jeg tillader mig at citere en af mine store idoler Ghita Nørby:
    "Det er så stor en sorg som kun hundefolk forstår. Jeg skal nok lade være at fortælle andre om det, for de fatter det ikke. Og fred være med det. Men de mennesker der ved hvad jeg taler om forstår, uden yderligere forklaring"


  • #12   19. feb 2012 -T&M Hysted - "men ja... man gemmer vel sorgen væk.... om i baghovedet med den....
    og så kan man hive den frem en gang imellem når man er alene...."


    Jup , sådan gør jeg , er man jo nød til , har 2 små børn som ikke skal se på en far der går og er ked af det hele tiden.


  • #13   19. feb 2012 Keld J
    Hvorfor må børnene ikke se du er ked af det ?
    Ikke at jeg siger du ikke gerne må græde for dig selv, men har børn ikke også godt af at se og lære, at det er ok at forældre en gang imellem er kede. Hvorfor er det at mænd/drenge ikke må vise at de er kede, at de kan græde ?


  • #14   19. feb 2012 Samme år hvor jeg mistede min farmor (91 år) mistede vi også vor kat (næsten 18 år)... mange spurgte om jeg ikke savnede min farmor, og jeg sagde at jeg savnede vores kat mere... det kunne folk ikke forstå.

    Da vi mistede Bjarke kom det pludselig og der reagerede jeg kraftigt.... men da vi mistede Stella havde vi ventet det så længe at sorgen næsten var forarbejdet før hun var død.


    Sidste år fik Liv og Fossi et kuld hvalpe... jeg valgte en jeg ville beholde, men hans ene sten var ikke nede da det var flytte hjemmefra tid for kuldet, så det endte med at jeg beholdt hans bror.
    Ham jeg først havde valgt blev så solgt. da han var 8½ mdr. blev han trafikdræbt fordi de brugte flexline og låsen svigtede....(både jeg og vores racerepræsentant havde advaret dem)

    Jeg har stadig ikke tilgivet hvalpekøberne , kan jeg mærke... selvom det er 4 mdr. siden.... det gør stadig ondt i mit hjerte hver gang de kontakter mig... de har nu en ny hvalp som de har hentet i norge og vores racerepræsentant har sladret til dem om at jeg har sagt at jeg er sur over at de nu lægger en masse billeder på facebook af den nye hund, men aldrig har lagt billeder af den hvalp jeg var opdrætter af.... jeg ville jo gerne havde kunnet følge den hvalp jeg havde solgt til dem....den var jo den udvalgte i 7½ uge og jeg havde jo en bror som jeg gerne ville kunnet sammenligne med...
    samt at de bestilte en ny hvalp samme dag som de har mistet baldo om formiddagen....der gik 14 dage før de selv fortalte til mig at han var blevet dræbt ..... men jeg fik det at vide af vores racerepræsentant samme dag som det var sket og dagen efter af en dansk opdrætter de havde kontaktet og jeg fik forespørgsel fra en opdrætter i norge på hvem de var få dage efter.
    Så er det f.. svært at være velopdragen og ikke sige en masse lort om dem.
    Så min reaktion er nok meget at de har været skyld i at et af mine børn er blevet dræbt........ og så skal man ikke bare skaffe sig en erstatning lige med det samme.


  • #15   19. feb 2012 Tjaa - jeg savner stadigvæk .. det forsvinder nok aldrig.
    De har jo været en stor del af ens liv - mange minder og gode oplevelser ... og ja - man lever jo ikke uden sin historie på godt og ondt.


  • #16   19. feb 2012 Estrid
    Jeg kan godt forstå din sorg over, at den hund du først havde valgt, nu under så tragiske omstændigheder ikke lever mere. Men mon ikke at disse hvalpekøbere har lært lektien, de har jo også lidt sorg over at miste deres hvalp på den måde.
    Men hvornår folk skal have lov at søge en erstatningshund for den de har mistet, det skal ingen bestemme andre end dem selv. Det betyder ikke at de var mindre kede af deres tab.
    At de ikke har fået sat en masse billeder på Facebook af hvalpen fra dig, betyder jo ikke at de elskede den mindre end den de har nu. Måske de har indset hvor barskt livet kan være og netop derfor nu sætter billeder ind ?


  • #19   20. feb 2012 Jeg savner også stadig minehunde. Og specielt en, min korthårede hønsehund. Han døde i 2001, så det er et par dage siden, men sorgen kan jeg ikke komme over. Jeg kan stadig ikke tale om ham, og lige nu triller en tåre. Jeg savner også mine 3 jack russells, dem opnåede jeg så meget med, og i min verden var de noget af det bedste jeg kunne eje.
    Jeg ville ønske sorgen kunne fjernes med et trylleslag, men det sker jo ikke


  • #20   20. feb 2012 Estrid. da jeg mistede min hest, valgte jeg allerede efter nogle dage at begynde kigge efter en ny, det var en vej for mig at komme videre, men jeg gemmer aldrig Miro, jeg ved ikke om det er sundere at gå videre hurtigt eller sørge længere,det er nok individuelt, man skal nok bare passe på ikke at undertrykke sorgen, det gjorde jeg da min mor døde og det gav bagslag.

  • #21   20. feb 2012 Fie er stadig meget savnet smiley

    savnet kommer ofte i små "bølger", det kan være man går en af de faste ture og der så lige er noget der minder om hende, nogen af de faste rutiner, der pludselig kommer tilbage osv...

    Kigger ofte billeder af Fie og i stort set alle tilfælde kan jeg smile når jeg ser hendes glade fjæs, men samtidig kan tårene presse sig på, en lidt "sjov" følelse....


  • #22   20. feb 2012 Savner min Mille ubeskriveligt selvom det er så lang tid siden.
    Nogle dage mere end andre.
    Sorgen rammer mig især om aftenen når jeg er alene, for der tænker jeg. Nogen gange mindes jeg hende med glæde, andre gange med sorg. Glemmer hende aldrig, men jeg håber at sorgen bliver nemmere med tiden.


  • #23   20. feb 2012 *syntes godt om!*



  • #24   20. feb 2012 For mange år siden havde jeg en hest, min bedste ven som jeg betroede alt. Hans ben var dårlige og skulle aflives/slagtes. Mens jeg gik og ventede på forsikringens godkendelse, var jeg ude og kigge på ny hest. Jeg fandt en som kom samme aften, som jeg havde redet den anden ned til slagteren om morgenen.
    Det betød ikke at jeg ikke holdt af min første hest, selv den dag i dag over 20 år efter, kan jeg græde over ham for han var en skøn hest. Men jeg havde brug for at komme videre i mit rideliv, med en ny konkurrence-hest.

    Til gengæld da min hund Felix døde en tragisk død, gik der næsten 4 år før jeg fik en ny hund. Men årsagen til det var nok mest, at jeg havde fået en lille datter, som optog min tid. Men savnet af hund var der stadig.


  • #25   20. feb 2012 Skynder mig lige at give Palle ret. I vores "civiliserede" samfund er det ikke velset at vise sorg. Det er ubehageligt for alle os "stærke" mennesker. Vi er ikke gearede til at tackle sorg. Vi har en million måder at være glade på og en million måder at ønske tillykke med ditten og datten. Men vi er pissedårlige til at håndtere en afholdt kollega, der har fået at vide hun kun har 3 måneder tilbage at leve i. Hvad siger vi til hende ? "det var sgu da træls" ? eller ?????

    En typisk vestlig udtalelse kunne sagtens være: "enken klarede begravelsen fantastisk flot. Hun græd slet ikke".


  • #26   20. feb 2012 Lige off topic *Hundemutter* læste i en anden tråd at du skulle til Show of Winners.... Havde du rød lang kjole på ??? for hvis så så jeg billed af dig på fb smiley

  • #27   20. feb 2012 Hvor har du dog ret CE... sørgeligt

  • #29   21. feb 2012 anette -- ja jeg havde en lang rød kjole på

  • #30   21. feb 2012 Jeg må være utrolig kynisk på det punkt. For jeg blev næsten helt chokket, ala, er du rigtig klog, det er da overhovedet ikke det samme som at miste et barn. ET BARN?! Jeg elsker min hund- men det vil absolut ikke være umuligt for mig at leve videre uden hende. Hvis et af mine børn dør derimod (gud forbyde det) ja så står min verden ikke længere.
    Men når det så er sagt, ja så er tabet af et kæledyr jo i højeste grad noget vi ikke må indrømme vi er kede af. Det er ikke okay at græde når man har ramt de 8 år. Hvilket er meget meget usundt, selfølgelig knytter man sig til de små bæster- også selv om man er voksen.
    Its my pet and i cry if i want to smiley


Kommentér på:
at miste en hund

Annonce