579 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Avl......????? Avl......?????

Siden denne tråd var oppe : http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=50145, har jeg tænkt meget over hvor langt vi som mennesker skal gå i vores stræben efter at forme et dyr i vores billede.......

Hvornår er nok nok????

Vægter dyrets naturlige instinkter og behov.....og i hvor høj grad?

Kan vi tillade os at avle så meget på bestemte genetiske egenskaber, at basale funktioner hos hunden som hund forsvinder, eller bliver så vanskelige at der skal bruges "hjælpemidler" for at disse kan fungere......?

Har en hund ingen rettigheder som HUND?

Ja det er hvad jeg har tænkt på.......jeg er ret chokeret over de fakta der er kommet frem......havde ikke troet at der var så store problemer.....

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl......?????
  • #1   8. jul 2006 Jeg synes det er for meget når f.eks. de fladnæsede racer ikke selv kan klar en naturlig fødsel, eller de "lange" racer bliver så lange at ryggen tager unødig skade. Når vi påfører racen smerter eller fratager dem muligheden for naturlig adfærd til vores fornøjelses skyld, så er det for meget.

• #2   8. jul 2006 Ja jeg mener også at vi alle ved hvilke behov / adfærd og basale funktioner en hund har.......hvordan sikrer vi at dette kommer i første række når der avles på racen?

• #3   8. jul 2006 Når jeg ser at nogle synes det er ok at tørre en hunderøv....er det så fordi at det gør vi også med menneskebørn........
    Når jeg ser at nogle synes det er i ok at tørre en hundesnude...er det så fordi at det gør vi også med menneskebørn.......
    Når jeg ser at nogle synes det er ok at hunde føder ved kejsersnit....er det så fordi at det gør mange kvinder i menneskenes verden......

• #4   8. jul 2006 ...........øhhhh....hvor blev hunden af?????

• #5   8. jul 2006 Jeg mener det er noget der skal fokus på ved avlsgodkendelsen / udstillingen. Kan det "betale" sig at have hunden med den fladeste skude, så vil der være nogen der avler efter det uanset hvad det måtte gøre ved hunden.

• #6   8. jul 2006 Nå, skal i byen smiley En veninde og jeg bankede drengene i kortspil, så de skal lave og servere mad i aften smiley Så jeg må hellere komme afsted smiley

God aften til jer andre smiley

• #7   8. jul 2006 ~Stella~Holsted~~~ Bedømmer_billedet ikke_hunden
    Hvem lægger linien for hvad der skal pointgives for i en bedømmelse????

• #8   8. jul 2006 Jeg mener at når hunden avles ud i fysiske eksemplarer der ikke ville kunne overleve i naturen grundet skavanker, så er vi gået for langt.

Jeg mener klart at der kan være grænser overskredet uden at hunden har smerter men hvor hunden trods at den tilsyneladende "fungerer" ikke har et værdigt hundeliv som ville være levet uden menneskets indblanding...

• #9   8. jul 2006 Jamen det var jo ikke så mange der havde en mening om dette problem på en hundeside.......sørgeligt.....tak til jer der havde en....!

• #10   8. jul 2006 Mie * team frozen *
    Godt indlæg......

• #11   8. jul 2006 Birgit G......det er bestemt også min holdning......jeg var ikke klar over disse problemer......det vil så også sige at hvis man vil det til livs........må man lade være med at købe racer der er degenererede.....?

• #12   8. jul 2006 ..........så længe der er købere er der også et marked......?

• #13   8. jul 2006 Ursula.....det ser da ud til at avlen fortsættes.....læs tråden....

• #14   8. jul 2006 svært emne da hundene altid er blevet formet efter de menneskelige ønsker, grunden til alle de racer der findes er jo at ikke alle tænker ens eller ønsker det samme i en hund, ellers var der jo nok at lave en race inden for hver genre, jagt-brugs-selskabs- osv.

• #15   8. jul 2006 Kan vi ikke avle os ud af problemet igen.....ligesåvel som vi avlede os ind i problemet?
    Og hvad kræver det???
    Bevidste købere!!!!!

• #16   8. jul 2006 Så længe der er efterspørgsel på racen med eller uden ekstremer, og så længe at dommere ynder at avlsgodkende hunde med disse fortsættes avlen jo...

• #17   8. jul 2006 liegh ¤
    Ja det er jeg godt klar over......men kan man da ikke sætte en "mindstegrænse" for hvad man udsætte hunderacen for????
    Behov / adfærd og basale funktioner ........

• #18   8. jul 2006 Mie.....så må vi jo sikre os at det er hundens behov der kommer i første række.....og ikke vores egoistiske ønsker....altså dem der køber disse hunde.....

• #19   8. jul 2006 går ud fra at det er derfor vi har dkk. de sætter jo standarten, som opdrætterne avler efter.

• #20   8. jul 2006 Hvordan havde du forestillet dig at man skulle kunne det?

Nu ligger det i menneskets natur at vi for det meste kun har egne interesser i fokus og vi former og modelerer vores omgivelser til de passer til vores behov. Så for at være hård og kontant så er det fuldstændig ulig vores natur at sætte hundensbehov i første række...

• #21   8. jul 2006 liegh ¤......så er du sikker på at dkk kun godkender racer der tilgodeser hundens behov??????

Mie * team frozen *.....så giver vi altså op overfor menneskets dumhed?????

• #22   8. jul 2006 ØV ØV.....og så på en hundeside......ØV

• #23   8. jul 2006 Lise, jeg har ikke nævnt ordet dumhed, for det er ikke det det handler om, men nemlig at i alle livets facetter så er det sådan vi tænker og agerer og hvorfor skulle det være anderledes i vores hundehold?

• #24   8. jul 2006 øv øv, hvad?

• #25   8. jul 2006 Jeg ser folk reagere voldsomt imod andre der skiller sig af med en enkelt hund.....hunde der bliver mishandlet.....hunde der forsømmes......
    Jeg ser folk reagere voldsomt fordi de bliver kaldt dårlige hundeejere......

Hvor er reaktionen når vi snakker om racer der mishandles....hunde der lider fordi de er indavlet i menneskets billede.....folk der fortsætter med at købe disse racer....??????

Nej det er mig der kalder det dumhed.....

• #26   8. jul 2006 Ursula.....nemlig....

• #27   8. jul 2006 Jeg vil gerne prøve at påvirke her......på en hundeside.....for folk der mener de er gode hundeejere......håber der er nogen der tænker over det......

• #28   8. jul 2006 nu er jeg ikke medlem af nogen klub, og min mening er at logisk skal man da avle efter at lave så sunde hvalpe som muligt. har selv en mops uden papir og hun er efter min mening kernesund. og det er da fordi hun ser ud som hun gør at jeg er faldet for den race.

• #29   8. jul 2006 Lise.Ø

Skal man stoppe med at købe disse racer fordi at der er NOGLE af dem der desværre har problemer??

Er det din måde at tænke på.. De racer, skal de bare udslættes og fjernes helt og addeles fra jordens overflade eller hvad?

Hvorfor? Er de alle misfostre der lider og bliver mishandlet.

Er det ikke nærmere et spørgsmål om at få den dårlige avl væk og fremelske den gode avl af netop disse racer?

Go lørdag aften herfra til alle:-):-)

• #30   8. jul 2006 Anja.......jeg snakker om at avle hunde der kan alt hvad en hund bør kunne.....slikke sig bagi...føde....klø sig....trække vejret ubesværet...og i det hele taget leve et ordenligt hundeliv.....kan de det er der intet problem.

Avler man hunde der ikke kan det, skal de væk......ikke at de bare skal aflives....men avles væk! Kan det ikke lade sig gøre, og det indebærer at enkelte racer "uddør".....fordi mennesket har degenereret racen "ihjel"......så må man tage den konsekvens.........

Vi er ikke guder.....vi begår fejl....og må indse at fejl kan koste.....

• #31   9. jul 2006 Så er jeg tilbage igen. Dejlig aften smiley

Jeg var lige inde og finde DKK' s etiske anbefalinger hvor der bl.a. står at: Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.

(link fjernet)

• #32   9. jul 2006 Lise.Ø

jeg kan kun grine af det du skriver.. Der er åbenbart nogen her inde ... inklusiv dig selv der ikke lytter til det de mennesker der er de heldige ejere af en udgave af racen der er mindst lige så velfungerende som din hund er.. fortæller..

Men Lise.. jeg er glad for at du har noget at ksate dig over her i den dejlige sommervarme:-):-)

Kommentér på:
Avl......?????

Annonce