3.774 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

min hund og naboens kat?? min hund og naboens kat??

Vi har ret uheldigt, naboens ene kat rendende her i vores have gang på gang...
Jeg kigger efter den inden jeg lukker hundene ud HVER gang, for jeg er sikker på, Max slår den ihjel, hvis han ser den.. smiley

Jeg kan godt li' katte, og det vil være yderst tragisk, hvis min hund kommer slæbende med en død kat

Men hvordan står jeg/vi rent juridisk?
Hvis jeg en dag overser katten, og Max får den slået ihjel på vores grund?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  min hund og naboens kat??
  • #1   6. mar 2012 Det er ejerens ansvar at den ikke render ind på jeres matrikkel, så du vil ikke blive "bebrejdet" af andre end naboen hvi det skulle ske.

• #3   6. mar 2012 Og hvis din hund jager katten ud fra din grund. Og katten så bliver kørt over så er det HELLER ikke dit ansvar. Det er udelukkende katteejerens. Eller hvis katten river sig på hegnet (hvis du har et hegn). Så er det ikke dit problem.

• #4   6. mar 2012 jeg tænkte på det der med at skyde katte.... jeg kan ikke huske det præcist, men der er noget med at det skal annonceres, flere gange vist nok inden man gør alvor af det.
    Ikke at jeg vil skyde katten, men "jeg" slår den jo ihjel, kan man vel sige...
    Det er ikke samme regler??

Selvfølgelig har jeg snakket med naboen om problemet, så de ved at det altså ikke er sikkert for katten at løbe her...

• #6   6. mar 2012 Altsåå, jeg ved godt min FB ikke er stor endnu, og er sikker på, at hun løber efter kattene i området for at lege, og ikke for at dræbe, men hvis jeg ser en kat i haven lukker jeg hende ud. Vi har også en nabo hvis kat bevæger sig rundt på vores tag og kravler rundt på vores bil, og siden vi er begyndt at lukke hende ud hver gang den kommer, er den holdt op med at komme her. Det er 100 % katteejerens ansvar, at holde sin kat på egen grund, så HVIS din hund får fat i den, er det katteejerens egen skyld, og ikke din.
    PS: Jeg kan altså også godt lide katte, så længe de ikke skider i mit bed, og kradser på vores bil.

• #7   6. mar 2012 Havde lige glemt hvilken race Max var, så jeg kan godt e problemet, han er jo en vild/jagthund uden lige ligesom min mands Basenji.
    Det er ikke lige en hund man kan lære at lade være med at jagte en løbende kat,egern eller andet. ;o)))

• #8   6. mar 2012 Det er 100% sikkert, at den ikke bliver skambidt. Den bliver slået ihjel meget hurtigt, hvis han fanger den.
    Ja, vi har hegn, men det er en kat jo desværre ligeglad med

Det er faktisk bare træls, at gå og være nervøs for det hver dag. For grunden er stor, og jeg kan jo overse den, hvis den gemmer sig her et sted

• #9   6. mar 2012 nej præcis Anita smiley

• #10   6. mar 2012 Sabina - det er jeg helt enig i. Det er så en mindre side af problemet her;)

• #11   6. mar 2012 Linda, der er enorm forskel på om det er en kat eller en hund.. I dette tilfælde er det kun katteejeren om kan bebrejdes.

• #12   6. mar 2012 Jeg mener bestemt at der i et eller andet regelsæt omkring alt det med naboens katte står noget i retning af at katteejeren nselv er ansvarlig for de skader katten pådrager sig når den strejfer rundt.
    TS hvis du går over til din nabo og siger at din hund sikkert afliver katten hvis denne kommer ind i din have, så tror jeg at det er advarsel nok.

• #14   6. mar 2012 Alter ego
    ja, gumpetung bulldog... smiley Jeg har jo en 65 km/t mynde.... Så katten har ikke stor chance. Da jeg havde rottweiler, var jeg bestemt heller ikke bange for at lukke hunden ud, selvom naboens katte var i haven.
    Han jagtede dem, men fangede dem aldrig.
    Her er risikoen for en død kat og en derefter forklaring til naboen, og risiko for at jeg står med en skadet hund hvis han drøner over hegnet og brækker benet, bliver kørt ned eller whatever...

• #15   6. mar 2012 margit
    det er fortalt dem, første gang jeg så deres kat her:)

linda
    ja, nøjagtigt... har ledt på nettet efter konkrete regler, men kan ikke rigtigt finde noget om det

• #16   6. mar 2012 Det ER katteejerens egen skyld. Han/hun skal holde sine dyr på sin egen matrikel, ligesom vi andre skal.

Vi havde problemet da jeg boede med min eks-kæreste, naboens katte rendte over det hele og sked alle steder. Santos jagtede dem hele tiden og ville i hvert fald ikke lege med dem, hvis han skulle få fat på en. Jeg kontaktede politiet for at høre hvordan det hang sammen, for jeg var jo bange at hunden slog en af kattene ihjel engang.

Ham politibetjenten jeg snakkede med, sagde at det er katteejerens helt eget ansvar!

• #17   6. mar 2012 Lov om mark- og vejfred
    Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.

§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
    Sakset fra "Mark og vejfredsloven"
    "Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten."

• #18   6. mar 2012 Se lige bort fra "sakset fra mark og vejfredsloven" midt i det hele. Det skulle have stået øverst.

• #19   6. mar 2012 jeg vil anbefale dig at kontakte dit lokale politi.. de forskellige kreds kan godt tolke lidt forskelligt.. og så er du garderet hvis der sker noget en dag..

• #20   6. mar 2012 Det der med udekatte er jo altid et problem, fordi man som ejer ikke kan holde styr på den medmindre man bygger et bur til den udenfor...

Vi har også en kat rendende i vores have. Hunden gør ikke andet end at jage den væk, han er jo vant til vores egen kat og ville ikke gøre den noget, men hvis jeg frygtede at han ville slå den ihjel tror jeg måske jeg ville gøre noget for at prøve at holde katten væk fra haven. Jeg ville nok forsøge mig med en spand vand i hovedet på katten, i håb om at den så ville lære at holde sig fra vores grund... Måske du kunne prøve det? For ville da klart være tragisk hvis hunden fik fat i den jo...

• #21   6. mar 2012 Linda : Ja det kan vi kun være enige om, men ikke desto mindre så er katte åbenbart iflg. loven "lovligt vildt"..

• #23   6. mar 2012 tak margit smiley

det var værdifuldt!

Maria og Balto

Det er jo så mig med vandpistol iført futsko, råbende og larmende der jager katten væk, så godt som hver dag, inden jeg lukker hunde ud smiley

• #24   6. mar 2012 Godt fundet Margit, så burde der ikke herske mere tvivl om det spørgsmål. :o))

• #25   6. mar 2012 Maja - mit problem er, at Max ikke jager katten væk. Han slår den ihjel prompte!! Intet problem for ham at fange en kat smiley

Han har taget en kanin, en mår, 2 mink og en ilder... alle med lethed og med en meget hurtig død smiley

• #26   6. mar 2012 Skal også lige siges, at den med en spand vand mod katten også er afprøvet her, men en varm kølerhjelm er åbenbart meget tillokkende.

• #28   6. mar 2012 Det er dev.sjældent at katteejere tænker over at en kat har et revir på omk.½-1 kvadrat km og den afpatruljere dette område en gang pr døgn, så vil man passe på sin kat bør man bygge et kattevenligt udendørsbur som mange af de katteejere jeg kender har gjort.

• #29   6. mar 2012 Der hvor jeg boede før , havde naboen 2 katte... ( hvoraf den ene altid sked og pissede i vores have )
    Jeg sagde til naboen at jeg ikke ville have katten i min have..... men de nægtede hårdnakket ... at det var deres katte , der kom i min have.

OK.... sagde jeg..... næste gang jeg ser den i haven overhælder jeg den med vand , så du kan se den har været herinde.

Så fyldte jeg en stor " plastikflaske " med vand.... OG GRØN FRUGTFARVE...og sprøjtede katten til inde i min have.

Jeg stod oppe på min altan og gjorde det .... og kunne se katten spurte ind gennem naboens kattelem..... ( dryppende af vand med GRØN FRUGTFARVE ).......

Er i klar over , hvor længe den kat var GRØN..... ha ha ... og hvor svært det er at vaske det GRØNNE af indendøre.... *GG*

Katten kom ALDRIG i min have mere ..... ....den blev holdt inde.... og naboerne flyttede ½ år efter ..... *LOOOL*

• #30   6. mar 2012 NITTIB - Fedt! En Alien kat *G*
    Vi prøvede også med vand på de 3-4 katte der rendte i vores og brugte det som toilet - alle steder! Det hjalp dog ikke. Måske skulle jeg have prøvet med frugtfarve :-))

• #32   6. mar 2012 Allergiker: Jeg går selvfølgelig med ud, så de løber for det meste inden jeg har åbnet døren helt (Og andre hundes øjne er vel også i farezonen?) smiley

• #33   6. mar 2012 Min venindes gamle hund havde desværre knækket halsen på naboens kat, og de stod ikk til ansvar for det for haven var indhegnet og dyret er selv gået ind på grund der ikke er dens ejers.. Havde tayson hoppet over i nabohaven og slået katten ihjel så var det en anden snak..

• #36   6. mar 2012
    Nu har så siddet og funderet lidt, og kommet i tanke om, at jeg sætter en tråd med strøm øverst på hegnet. Mon ikke en kat også reagerer på det?

Helt oprigtigt ville jeg virkelig være ked af, hvis min hund skulle slå naboens kat ihjel. Jeg ville nok være endnu mere ked af, hvis min hund kom til skade i forløbet....

Vand er prøvet mange gange og har desuden kastet sten efter kræet, men den vender tilbage igen og igen, det dumme dyr.

Men jeg tror, jeg ved hvordan jeg står juridisk nu, HVIS en dag alt andet glipper

NITTIB - hahaha... genialt

• #38   6. mar 2012 En kat i vores (fælles med underboen) have har osse dårlige odds. Reiki kan absolut ikke lide fremmede katte, og er ikke i tvivl om at fanger han den så dør den.
    Og katte kommer her en del af.

Jeg opfordrer naturligvis ikke hunden til at slå katte ihjel, men ryger der en kat i svinget er det altså ikke noget jeg mister min nattesøvn over.
    Jeg vil være ked af det på missens vejne, men katteejeren kan jeg ikke have ondt af. Så må de sgu holde deres kræ hjemme.
    De skider overalt, render på bilerne og er generelt belastende at have, når nu man ikke selv har valgt at have dem.
    Gad vide hvad naboerne ville sige hvis jeg lukkede min hund ind i deres haver:o/

Og hvad lovgivningen angår, så har kattejere jo pligt til at holde deres katte hjemme (og JO det kan man. Enten i voliere eller ved en korrekt lavet katteindhegning)
    Og jeg nægter at tro at en hund vil blive krævet aflivet over en død kat, taget i betragtning hvor mange katte der gennem tiden er blevet slået ihjel af hunde uden at der er sket noget som helst ved det (altså straf af hund/ejer mener jeg).

• #39   6. mar 2012 Jeg var nok smuttet over til naboen og havde delt min bekymring, og så ville jeg ved samme lejlighed bede dem om at holde deres kræ inde på egen matrikel. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man gider.

Jeg er allergisk over for de fleste korthårkatte, så jeg ville slet ikke gide have dem på min grund. Det er bare ikke morsomt ikke at få allergiske reaktioner fordi naboen ikke lige magter at holde sit kræ på egen matrikel.

• #40   6. mar 2012 Rent juridisk vil jeg tro at du har dit på det tørre når det er katten der kommer ind på din grund, og især nu hvor du har advaret kattens ejer.

Vi bor ude på landet og har indekatte og udekatte, og det er de katte vi skal have, plus at vores katte er neutraliserede fordi vi ikke er interesseret i killinger, så kommer der en og mener han/hun skal flytte ind, så flipper vi allesammen skråt. Det er både vores udekatte, Lia og jeg, der giver den ren besked på at den er uønsket - og det har indtil nu virket for os, selvom der har været et par stykker, som har været noget ihærdige.

Det skal så siges at ingen af de fremmede katte er i fare her, hvor selvom vi skræmmer livet af dem, så gør vi dem ingenting. smiley

• #42   6. mar 2012 Allergisk: Hun har nu ikke udstående øjne, faktisk meget mindre end en cavalier, men jeg vil gerne give dig ret i, at en FB nok er mere i øjenhøjde med en kat, end en husky fx ville være ^_^

• #44   6. mar 2012 Enig, naboens problem.

Kommentér på:
min hund og naboens kat??

Annonce