min hund og naboens kat?? min hund og naboens kat??
Vi har ret uheldigt, naboens ene kat rendende her i vores have gang på gang...
Jeg kigger efter den inden jeg lukker hundene ud HVER gang, for jeg er sikker på, Max slår den ihjel, hvis han ser den..
Jeg kan godt li' katte, og det vil være yderst tragisk, hvis min hund kommer slæbende med en død kat
Men hvordan står jeg/vi rent juridisk?
Hvis jeg en dag overser katten, og Max får den slået ihjel på vores grund?
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.401
Ikke at jeg vil skyde katten, men "jeg" slår den jo ihjel, kan man vel sige...
Det er ikke samme regler??
Selvfølgelig har jeg snakket med naboen om problemet, så de ved at det altså ikke er sikkert for katten at løbe her...
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 588
PS: Jeg kan altså også godt lide katte, så længe de ikke skider i mit bed, og kradser på vores bil.
dec 2007
Det er ikke lige en hund man kan lære at lade være med at jagte en løbende kat,egern eller andet. ;o)))
aug 2006
Ja, vi har hegn, men det er en kat jo desværre ligeglad med
Det er faktisk bare træls, at gå og være nervøs for det hver dag. For grunden er stor, og jeg kan jo overse den, hvis den gemmer sig her et sted
aug 2006
aug 2006
dec 2007
jun 2009
TS hvis du går over til din nabo og siger at din hund sikkert afliver katten hvis denne kommer ind i din have, så tror jeg at det er advarsel nok.
aug 2006
ja, gumpetung bulldog...
Han jagtede dem, men fangede dem aldrig.
Her er risikoen for en død kat og en derefter forklaring til naboen, og risiko for at jeg står med en skadet hund hvis han drøner over hegnet og brækker benet, bliver kørt ned eller whatever...
aug 2006
det er fortalt dem, første gang jeg så deres kat her:)
linda
ja, nøjagtigt... har ledt på nettet efter konkrete regler, men kan ikke rigtigt finde noget om det
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
Vi havde problemet da jeg boede med min eks-kæreste, naboens katte rendte over det hele og sked alle steder. Santos jagtede dem hele tiden og ville i hvert fald ikke lege med dem, hvis han skulle få fat på en. Jeg kontaktede politiet for at høre hvordan det hang sammen, for jeg var jo bange at hunden slog en af kattene ihjel engang.
Ham politibetjenten jeg snakkede med, sagde at det er katteejerens helt eget ansvar!
jun 2009
Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.
§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
Sakset fra "Mark og vejfredsloven"
"Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten."
jun 2009
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 44
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
Vi har også en kat rendende i vores have. Hunden gør ikke andet end at jage den væk, han er jo vant til vores egen kat og ville ikke gøre den noget, men hvis jeg frygtede at han ville slå den ihjel tror jeg måske jeg ville gøre noget for at prøve at holde katten væk fra haven. Jeg ville nok forsøge mig med en spand vand i hovedet på katten, i håb om at den så ville lære at holde sig fra vores grund... Måske du kunne prøve det? For ville da klart være tragisk hvis hunden fik fat i den jo...
dec 2007
aug 2006
det var værdifuldt!
Maria og Balto
Det er jo så mig med vandpistol iført futsko, råbende og larmende der jager katten væk, så godt som hver dag, inden jeg lukker hunde ud
dec 2007
aug 2006
Han har taget en kanin, en mår, 2 mink og en ilder... alle med lethed og med en meget hurtig død
apr 2011
dec 2007
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.935
Jeg sagde til naboen at jeg ikke ville have katten i min have..... men de nægtede hårdnakket ... at det var deres katte , der kom i min have.
OK.... sagde jeg..... næste gang jeg ser den i haven overhælder jeg den med vand , så du kan se den har været herinde.
Så fyldte jeg en stor " plastikflaske " med vand.... OG GRØN FRUGTFARVE...og sprøjtede katten til inde i min have.
Jeg stod oppe på min altan og gjorde det .... og kunne se katten spurte ind gennem naboens kattelem..... ( dryppende af vand med GRØN FRUGTFARVE ).......
Er i klar over , hvor længe den kat var GRØN..... ha ha ... og hvor svært det er at vaske det GRØNNE af indendøre.... *GG*
Katten kom ALDRIG i min have mere ..... ....den blev holdt inde.... og naboerne flyttede ½ år efter ..... *LOOOL*
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
Vi prøvede også med vand på de 3-4 katte der rendte i vores og brugte det som toilet - alle steder! Det hjalp dog ikke. Måske skulle jeg have prøvet med frugtfarve :-))
apr 2011
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 20
aug 2006
Nu har så siddet og funderet lidt, og kommet i tanke om, at jeg sætter en tråd med strøm øverst på hegnet. Mon ikke en kat også reagerer på det?
Helt oprigtigt ville jeg virkelig være ked af, hvis min hund skulle slå naboens kat ihjel. Jeg ville nok være endnu mere ked af, hvis min hund kom til skade i forløbet....
Vand er prøvet mange gange og har desuden kastet sten efter kræet, men den vender tilbage igen og igen, det dumme dyr.
Men jeg tror, jeg ved hvordan jeg står juridisk nu, HVIS en dag alt andet glipper
NITTIB - hahaha... genialt
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Og katte kommer her en del af.
Jeg opfordrer naturligvis ikke hunden til at slå katte ihjel, men ryger der en kat i svinget er det altså ikke noget jeg mister min nattesøvn over.
Jeg vil være ked af det på missens vejne, men katteejeren kan jeg ikke have ondt af. Så må de sgu holde deres kræ hjemme.
De skider overalt, render på bilerne og er generelt belastende at have, når nu man ikke selv har valgt at have dem.
Gad vide hvad naboerne ville sige hvis jeg lukkede min hund ind i deres haver:o/
Og hvad lovgivningen angår, så har kattejere jo pligt til at holde deres katte hjemme (og JO det kan man. Enten i voliere eller ved en korrekt lavet katteindhegning)
Og jeg nægter at tro at en hund vil blive krævet aflivet over en død kat, taget i betragtning hvor mange katte der gennem tiden er blevet slået ihjel af hunde uden at der er sket noget som helst ved det (altså straf af hund/ejer mener jeg).
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.980
Jeg er allergisk over for de fleste korthårkatte, så jeg ville slet ikke gide have dem på min grund. Det er bare ikke morsomt ikke at få allergiske reaktioner fordi naboen ikke lige magter at holde sit kræ på egen matrikel.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Vi bor ude på landet og har indekatte og udekatte, og det er de katte vi skal have, plus at vores katte er neutraliserede fordi vi ikke er interesseret i killinger, så kommer der en og mener han/hun skal flytte ind, så flipper vi allesammen skråt. Det er både vores udekatte, Lia og jeg, der giver den ren besked på at den er uønsket - og det har indtil nu virket for os, selvom der har været et par stykker, som har været noget ihærdige.
Det skal så siges at ingen af de fremmede katte er i fare her, hvor selvom vi skræmmer livet af dem, så gør vi dem ingenting.
apr 2011
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
min hund og naboens kat??