5.665 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Tjalfe har været i hundemaden - Farligt?? Tjalfe har været i hundemaden - Farligt??

Hej, vores Lab/Rottweiler blanding har lige været i en helt ny sæk hundefoder. Umiddelbar har han spist noget i retning af 1000-1200gr. tørfoder (han vejer selv lidt over 20kg). Han er kugle rund..

Er det noget der er farligt for ham og bør vi kontakte dyrelæge? Eller skal vi bare lade ''naturen gå sin gang'' forstået på de måde at det kommer ud igen i den ene eller ande ende...

Jeg/vi har prøvet at få ham til at kaste op uden for, ved at stikke to fingre i halsen på ham. Det havde ingen effekt, ud over at han kiggede meget underligt på mig.
Prøvede også et træk vi engang lærte til førstehjælp, med lidt sæbe på fingerspidserne, men igen ingen effekt.

Hvad bør vi gøre?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tjalfe har været i hundemaden - Farligt??
  • #1   12. mar 2012 Han får alt det vand han kan drikke.

• #2   12. mar 2012 Jeg ville bare holde øje med ham, bliver han virkelig dårlig så ville jeg ringe til dyrægen =)

• #3   12. mar 2012 tror bare du skal lade naturen gå sin gang.....
    Har selv 2 labbe blandinger hvoraf den ene er meget madglad.... hehe
    Dog aldrig gået så galt at de har spist så meget.
    Labber er jo alt ædende.
    Så også derfor alt spiseligt er fjernet fra køkkenet når de er alene hjemme...

• #5   12. mar 2012 Har trænet med en hvis hund åd en halv sæk hundemad. Den fik lov til at faste et par dage . Ellers tog naturen om..

• #6   12. mar 2012 Vand virker på ingen måde som nogen god ide overhovedet.

Når tørkost bliver vådt udvides det til mindst den dobbelte størrelse, så det ville jeg bestemt ikke gøre, når hunden er kuglerund allerede!

Ring til dyrlægen og forhør Jer om, hvordan I skal forholde Jer for at forebygge en mavedrejning.

• #10   12. mar 2012 Bare lade ham tage den med ro, så skal det nok gå smiley Har selv en labrador som til tider har fået spist et par kg hundemad, hun blev os kuglerund... Så sent som i går spiste hun en hel kanelkage mens jeg ik var hjemme, dumme hund smiley

Masser af vand, lidt mindre mad over de næste dage og så går det smiley

• #11   12. mar 2012 Tazz har også gjort det, han åbnede selv en 15kg sæk og åd ca halvdelen..
    Han blev holdt i ro, mange små ture og kun i snor og en hel del gange ud i haven.
    Der gik et par dage så var han helt normal igen og spiste som han plejede

• #12   12. mar 2012 Natasja, ellers hvis det ikke er længe siden kan man jo give det hjemmelavet brækmiddel ikk?

• #13   12. mar 2012 Det er lidt over en time side vil jeg skyde på. Mere er det ikke.

• #14   12. mar 2012 hjemmelavet brækmiddel, hvordan?

• #15   12. mar 2012 Natasja, jeg lavede et kopi af de vigtige info du kom med den dag jeg læste det ;o) poster dem lige her, håber det er okay ellers sletter jeg indlæget igen:

for at få en hund til at kaste op så gives der 2 tsk salt blandet med vand så det kun lige er flydende og så ellers direkte ned i halsen samtidig med at der holdes for mulen så hunden synker.

MEN det kan kun gøres hvis det er mindre en 1½ time siden hunden indtog sit måltid.

Hvis hunden ikke virker påvirket andet end opspilet mave og lidt tung vejrtrækning, så lad hunden være. Symptomerne kommer meget hurtigt, hvis hunden er virkelig syg.

Det er virkelig ikke så slemt igen, hvis hunden ikke er direkte syg. Det giver bare en helvedes masse afføring og prutter de næste 2 døgn, hvor den så heller ikke skal have mere mad.
    Molli har indtil videre præsteret som top præstation at æde 2,5 kg "frolic" i form af rufus.

Det gav en herre opspilet mave, en helvedes masse prutter, en del lort på gulvet og that's it.

Hunden skal virkelig foræde sig slemt forend at den tager skade og i de fleste tilfælde vil den automatisk brække det op.

Der er først grund til at blive bekymret hvis hunden bliver svimmel, uklar, fjern i øjnene og vejrtrækningen bliver drastisk besværet.

Mærk på maven. Er den stenhård eller er der stadig mulighed for at trykke lidt ind?
    Er den hård som sten og jeg mener virkelig sten, så kigger du på resten af hunden og vurderer der ud fra.
    Lad hende sove og gå så en tur med hende om et par timer. Ikke noget med at løbe eller andet men en lige så stille valtre tur.

Derudover så ingen mad overhovedet de næste 2 dage. Hun må leve af det, der er i maven.
    Hvis det endelig er så skal hun blive dårlig indenfor de næste par timer. Hvis ikke så er hun sluppet 100% fri.
    Jeg ville trave en lille tur. Motion giver gang i maven og gang i maven giver bæ, hvilket er det vi vil se lige nu.

• #16   12. mar 2012 Tror bare han får ro natten over nu. Så må vi se om en af os skal op med ham i nat.

Bliver det helt slemt må vi tage den der fra og ringe til dyrelæge.

Mange tak.

• #17   12. mar 2012 Hovsa jeg glemte noget hehe

Ofte så bliver hundene faktisk dårligere af brækmidlet end af selv fodret.
    Lidt rysten, besværet vejrtræning, gylpen og halsen er at forvente.
    Rysten kan også være et simpelt tegn på at fordøjelsen arbejder på højtryk.
    Hvis hun begynder at skumme om munden og forsøge at kaste op uden, der kommer noget. Så er det dyrlæge.

• #18   12. mar 2012 Ud fra det Aino skriver, så virker det ikke som om at vi behøves at tvinge brækmiddel i ham.

Han er oppustet og har lidt tungere vejrtrækning, det er det.

Går en lille stille tur med ham nu her, og så går vi i seng.

• #19   12. mar 2012 Alfisten, jeg gemte de vigtige info for hvis nu en dag uheldet skulle være ude, så skulle jeg ikke først spørge herinde eller til at lede efter tråde. Hehe ja det slipper du så for ;o)

• #20   12. mar 2012 Rasmus & Tania . Det er kopi af ting Natasja har haft skrevet engang i en anden tråd ;o) den dag besluttede jeg mig for at lave kopi, fordi jeg en anden gang havde ledt mig gal herinde efter en tråd om det brækmiddel men ikke kunne hitte den..... synes det er godt at havde liggende, i det tilfælde der en dag sidder en og har brug for det råd uden der er en online til at give det :o)

• #21   12. mar 2012 Jeg bliver nødt til at sige at hvis andre har fået rådet om at give hunden vand fra en dyrlæge, så er dyrlægerne uenige.

Jeg selv ville ikke forlade mig på hvad HG-brugere har hørt eller ikke har hørt man skal gøre i den pågældende situation. Jeg ville have dyrlægen med i baghånden. Også i det tilfælde - hvor lidt sandsynligt det så end er - at det GÅR galt, at vedkommende så er klar.... At skulle begynde at lede efter en dyrlæge, der kan tage hunden ind er der bare ikke tid til...

• #22   12. mar 2012 Natasja, første gang jeg så en tråd med "opskriften" tænkte jeg...oO(smart) men skrev det ikke ned, for det var jo så enkelt at det kunne man jo nok huske, men nej hehe det kunne man så ikke senere da der var en der havde brug for at vide det ;oP

• #23   12. mar 2012
    *CH* - Jeg ville selv give min hund det brækmiddel hvis den spiser en masse foder (virker mæt men okay), men ja huske som du skriver at tage kontakt til en dyrlæge, så man ved han kan stå og tage imod hvis det hele går galt er ikke nogen dårlig ide.

• #25   12. mar 2012 Alfisten - jepper.

• #26   12. mar 2012 Lige præcis!

• #27   12. mar 2012 Andrea LOL "pakket ind i skinke nettet"

Natasja, neeeej ikke helt, hvis man skynder sig at give brækmidlet og det virker, så er det vel fjong?

• #28   12. mar 2012 Min mor skulle passe Tayson en dag, jeg havde taget en pose mad op der skulle være til 2 dage. Den havde hun så misforstået og gav ham det hele på en gang. Det var lige 1,5 kg råt kød, han gik direkte ind og lagde sig til at sove til næste dag, første gang jeg har set ham være nogenlunde mæt smiley
    Jeg ville lade det gå sin gang, selvfølgelig skal hunden ikke lave den store fysiske aktivitet, gider den nok heller ikke.
    Tror nu nok det skal komme oven eller nedenud af sig selv hvis det er behovet.

• #29   12. mar 2012 Der er jo forskel på, om hunden spiser store mængder tørt eller store mængder vådt.

Når en stor del af maden består af vand, så er problemet en smule mindre :o)

• #30   12. mar 2012 Jeg skriver vist heller ikke at det er i nærheden af at være det samme da jeg er klar over forskellen, men at jeg i det tilfælde ts har, som jo er det man går ud fra, ikke ville reagere anderledes :o)

• #31   12. mar 2012 CH hehe ja

• #32   13. mar 2012 Mht. vand (som nogle noget længere oppe fraråder), så skal tarmsystemet nok få det gjort vådt uanset. Så er det bedre at få noget vand i og få det blødgjort, så det ikke sætter sig "på tværs" :o)

• #33   13. mar 2012 Og så god bedring til Tjalfe..

• #34   13. mar 2012 det der kommer ind finder vel selv ud smiley

min gifi æder 1200g råt kød af gangen hver dag så mon ikk han overlever

• #36   13. mar 2012 Chanti har lavet det nr et par gange.. Første gang,røg vi direkte op og fik brækmiddel og det var nok meget godt.. For damen havde ædt et par kg.. de 2 sidste gange er hun blevet lagt fuldstændig i ro og kun fået lidt vand af gangen i små mængder..

Nu er sækken sat i en tønde og jeg husker at lukke den og døren ind til rummet,hvor den står smiley

De 2 andre rører det aldrig..

• #37   13. mar 2012 Noget nyt om hunden ?

• #38   13. mar 2012 Zenta gjorde det to gange som hvalp. Jeg ringede fluks til dyrlægen som bad mig komme med hende da hun kun var hvalp/unghund. Og jeg boede 3 min på gåben fra mimn dyrlæge.
    Men i det samme begyndte hunden at rå brække sig indendørs på 2 sal vel og mærke... Selv dyrlægen kunne høre det i telefonen smiley

• #39   13. mar 2012 En lille update:

Tjalfe brækkede sig 5-6 gange i løbet af natten. Jeg havde set det komme og havde lagt et gammelt håndklæde på gulvet som jeg så satsede på at han ville brække sig på.
    Han må alligevel være en klog hund, for han valgte i hvert fald at brække sig på håndklædet smiley Det blev så byttet ud med et andet gammelt håndklæde og sådan kørte det hele natten igennen med ca. 1 times mellemrum. Jeg var også ude med ham omkring kl. 04.30 da han begyndte at gå rundt og ville ud.

Han ser fin ud nu... men får alligevel lov til at faste lidt.

• #40   13. mar 2012 Spring aftensmaden over.
    Vores hvalp åd 500 g foder på 10 sek ved et uheld nogle måneder tilbage. Eneste resultat var ekstra afføring, ellers ingen problemer.

• #42   13. mar 2012
    Rasmus & Tania . Dejligt med din update, rart at høre han har det bedre efter han har fået en del af det op :o)

• Isabelle J
    Isabelle J Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Svar: 4
    #43   23. jan 2018 Hej. Den opskrift til hjemmelavet brækmiddel må i gerne smide langt væk, man må under ingen omstændigheder give en hund salt til at kaste op, det bliver forgiftet af det, hvilket jo er tydeligt med de symptomer der bliver beskrevet de får af midlet! Det kan ende med at være livsfarligt for hunden hvis i giver salt for at få den til at kaste op. Hvis ikke i tror på mig så prøv at google det, agria dyreforsikring har blandt andet skrevet om det.
    Hilsen en dyrlægestuderende

Kommentér på:
Tjalfe har været i hundemaden - Farligt??

Annonce