1.285 visninger
|
Oprettet:
novia scotia duck trolling....... {{forumTopicSubject}}
Har set mig en smule lun på denne race men synes at jeg kan læse at den kræver en del "træning" og aktivering...
Er jo vant til Border Collier med damp
og vil høre jer hvor langt fra hinanden disse racer er
Hvad er jeres erfaringer? oplevelser? opfattelser?
kom med alt det info i har
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
Ja den vil godt aktiveres, men er altså ikke en hund der behøver at arbejde konstant.
Tag på nogle udstillinger og kig på hundene der. Ikke kun eksteriørmæssigt men også temperament. Du vil nok opdage at de hunde du synes om kommer fra samme kennel eller linier. Uanset hvad er stress fuldstændig uønsket. Det er en jagthund der skal kunne være fuldstændig i ro når ikke lige den arbejder.
Jeg gør det selv når jeg har tid, men må desværre sige at jeg ofte bliver skuffet over kvaliteten. Nu har jeg dog fundet en kennel, som jeg tror kan opfylde mine krav til både eksteriør og temperament.
Mette nu som agent....
En korrekt avlet toller er absolut hverken skarp eller reserveret.
Men desværre blev den lige pludselig meget populær og der blev derfor avlet på mange hunde som aldrig skulle have været i avl.
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 13 Svar: 231
Tolleren er en mere reserveret hund. Har også mødt en del med "skarpt" temperament
Min toller minder mest om en Border Collie. Ekstrem aktiv, meget signalfølsom og trods han ikke er reserveret, holder han sig alligevel mest til mig!
Samtidig med at den skal aktiveres, gider den kun at lave samme øvelse max 3 gange, så bliver det for kedeligt!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Og jeg er helt enig med Lotte i at man skal tage ud og kigge på udstillinger og finde de linier, som laver gode, rolige og stabile temperamenter.
For nogen mennesker er det ikke noget problem med en lidt mere skarp hund. Personligt ville jeg ikke bryde mig om det:-)
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
The Nova Scotia Duck Tolling Retriever af Allison Strang og Gail MacMillan
Den kommer rigtig godt rundt om racen, både hvad angår eksteriør, sind, avl, træning. Eneste ulempe er at den stadig kun fås på engelsk.
Om temperament står der bl.a. Intelligent, obedient, and good natured, this little dog i s easy to train and a pleasure to have as a companion.
Helt korrekt at en toller ikke gider lave den samme øvelse igen og igen. Det er den for intelligent til. Men man kan sagtens veksle mellem et par øvelser og på den måde træne finpudsning.
Min egen var en fantastisk barnepige når vi var til agilitystævner. Trænerens datter (2-3 år) fik bare hans snor i hånden og så gik de sig en tur lidt væk fra alle de andre hunde. Hvis de ikke lige var enige om at stoppe så faldt hun, men han blev altid bare stående ved siden af hende så hun kunne rejse sig igen.
Han elskede ALLE. Ville de give ham en godbid var de hans nye bedste ven. Han har endda løbet agility med fremmed handler fordi jeg blev syg til stævnet.
Jeg har selv haft toller før og ved derfor meget præcist hvad jeg går efter både af sind og bygning. Men skulle jeg begynde med en ny race ville jeg først kigge dem ud på udstillingerne.
Købe et katalog, sætte mig ved ringsiden og så ellers sætte + og - ved hundene efterhånden som de kom i ringen.
Usund bygning, stress, skyhed, skarphed ville resultere i minusser.
Harmonisk bygning, godt sind, ville give plusser.
Så vil jeg bagefter kigge efter hvilke kenneler/ linier der står bag de hunde jeg syntes om. Først derefter bliver det tid at besøge opdrætterne. Helst når de ikke har hvalpe. For det er så kort tid man har en hvalp i forhold til hvor længe man har en voksen.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
den er desværre ret negativ, synes langt de fleste har været nervøse/ustabilt temperament.....
en enkelt var pragtfuld.
så hvis jeg var dig, ville jeg kigge mig rigtig godt for omkring avlen
novia scotia duck trolling.......