DKK schæfer opdrætter hjælp med info {{forumTopicSubject}}
I forbindelse med en anden debat faldt vi over dette under DNA test på DKK :
"Efter 1. januar 2003 kan afkom efter alle avlskårede forældre kun stambogsføres, hvis forældredyrene er DNA-testet, og en officiel attest fra SV foreligger. Det betyder, at alle avlskårede hunde, der skal anvendes i avlen efter denne dato, skal være DNA-testet med resultatet godkendt (g) eller afprøvet (a), uanset om de tidligere har været anvendt i avl og uanset avlskåringstidspunkt. Hunde som er avlsgodkendt på grundlag af minimum en 2. præmie på en FCI-anerkendt udstilling, er ikke omfattet af kravet om DNA-test."
Hvad jeg ikke forstår er hvorfor man diskriminere mellem hunde der er avlskårede og hunde der har været udstillet.
Er der tale om en simpel DNA profil eller hvad?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg er ikke bekendt med at DKK har nogen tilsvarende krav for andre racer i forhold til en simpel avlsgodkendelse?
Der er tale om en DNA-profil, der skal afgøre slægtskab i tilfælde af mistanke om snyd, ganske enkelt.
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.235
Igennem DKK kan man bare tage HD billede af en schæfer, hvorefter den kan bruges i avl..
Ved avlskåring skal den udstilles, DNA testes, HD/AD foto, brugshundeprøves , udholdenhedsprøves osv..
aug 2006
Resten er enten godkendt eller mønstret.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
DNA profilen er for at undgå snyd. Det er jeg helt med på., Men snyder folk der avlsgodkender mere end dem, der bliver godkendt gennem udstillinger?
aug 2006
Hvad DKK selv kræver er deres sag. Og de kræver så ikke DNA.
Det er i øvrigt en godkendelse hos DKK og en kåring hos specialklubben.
Og for at forvirre endnu mere, så kan man også avlsmønstre i specialklubben.
jan 2012
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Det eneste der er taget væk er udstillingskravet ved avlsgodkendelser. Hunden skal stadig overholde standarden også i forhold til eksempelvis tandfejl, pelsfejl, bløde ører og kryptorchisme. Derudover er der stadig sundhedskravene. Altså ved godkendelser.
Mønstringen har ikke forandret sig overhovedet.
jan 2012
aug 2006
Den ene er en avlsgodkendelse i DKK, som før krævede udstilling og godkendte HD og AD-resultater. Nu kun det sidste, og naturligvis at hunden overholder standarden.
Avlsmønstringen er specialklubbens og indbefatter VG på udstilling, Udholdenhedsprøve, Færdselsprøve (og så må jeg jo blankt erkende at jeg ikke husker om der skal DNA til her, jeg tror det ikke) Derudover, naturligvis sundhedsrestriktionerne.
Avlskåringen - også specialklubbens. Indbefatter VG på udstilling, udholdenhedsprøve, færdselsprøve, brugsprøve - min IPO1 eller PH, DNA, sundhedsrestriktioner.
Det, de to arrangementer i specialklubben går ud på er naturligvis at få hunden prøvet i forhold til de i standarden beskrevet brugsegenskaber. Således har en kåring en større værdi avlsmæssigt set end både mønstringen og især godkendelsen.
sep 2008
Det kræver jo så at folk er ærlige ikke? Jeg kunne jo have en hund med tandfejl og hængeører, og stadig lave DKK hvalpe..
aug 2006
Men ikke med en mønstring.
sep 2008
Ad er ikke et krav, kun HD og begge testikler.. Resten er kun din samvittighed..
aug 2006
Det er der så ved mønstring og kåring. Max AD2 (selvom det jo er ringe nok)
sep 2008
aug 2006
Godt Hundeweb eksisterer...
jan 2012
De andre ting må forstås som anbefalinger ?
aug 2006
De her ting kommer jo til at stå i stambogen.
Der er koder for de forskellige former for stambogsføring.
AG, AM, AK.
Ja, man kan stambogsføre med et minimum. Men det er ikke blot anbefalinger. Det er et fuldgyldigt avlsprogram lavet af specialklubben i samarbejde med DKK.
jan 2012
aug 2006
Ingen tvinger nogen til at gøre andet end at avlsgodkende, når de skal have stambogsført deres hvalpe. Men tallene taler deres tydelige sprog - det er de færreste, der vil købe en schæferhund efter forældre, der ikke er brugsprøvet.
Derfor bestemmer markedet lidt - at komme af med hvalpe er langt sværere med godkendte forældre end med kårede.
De mønstrede er ofte et kompromis - nemlig fordi de ikke består mod- og kampdriftprøven på dagen og må stille til mønstring en anden gang. Eller de ikke endnu har nået brugsprøver.
Mønstringerne foregår på kåringsarrangementer men indebærer kun trav- og standmønstringen og ikke mod- og kampdrift delen.
En væsentlig forskel der er på at få en DKK-godkendelse og en mønstring/kåring er (også før udstillingskravet faldt), er at det er en dommer fra schæferhundeklubben, der dømmer og ikke en DKK-dommer, der dømmer mange racer.
Eksteriørkravene har alle dage været højere ved Schæferhundeklubbens arrangementer.
Men det er så fortid nu... Eller måske i højere grad fremtid.
DKK schæfer opdrætter hjælp med info