1.262 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776

Glad hund eller lydig hund? Glad hund eller lydig hund?

Jeg har i 8 år nu forsøgt at få Lilly til at holde op med at lyde som en sindssyg køter, når vi møder andre hunde eller scootere når vi går tur. Intet af det træning vi har prøvet, har virket.

For en 14 dages tid siden begyndte jeg at bruge sele og kort snor til mine hunde i stedet for halsbånd og flexi.
Og som et lyn fra en klar himmel stoppede Lilly med at galpe af andre og gøre udfald mod scootere. Det var et mirakel. Eller var det?

For Lilly er ikke glad når hun har selen på. Det lyser ud af øjnene på hende, at gåturen bare er noget der skal overstås. Uanset hvor langt vi går og hvor spændende turen er. Jeg tænkte først at det skulle hun bare vænne sig til, så jeg blev ved at give hende den på, for jeg nyder jo den nye gode adfærd fra hende, som bliver rost til skyerne.

I går gik vi så en lang tur uden selen (stadig kort snor). Lilly blev sit gamle glade, trækkende, galpende jeg, som ville æde scootere og gø af andre hunde.

Men så er mit dilemma. Glad ulydig hund i halsbånd eller lydig trist hund i sele.
Jeg hælder self til halsbåndet for at gøre min hund glad, for ved ikke om hun kan vænne sig til selen og den gode adfærd er vel kun fordi hun er trist?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glad hund eller lydig hund?
  • #1   8. apr 2012 Kan du ikke lave en kombi - halsbånd og kort snor - måske er det den sele hun ikke kan lide?

• #2   8. apr 2012 Er den så glad når den gør at scootere? Er den ikke bare besat? Det kan være den slapper af når den går i en sele, måske ser du bare ikke glæden?

• #3   8. apr 2012 Det er selen. Vi havde halsbånd og kort snor i går, hvor hun blev normal.

Anna: Hun hader scootere, inkl min egen. Hun vil æde dem, hvis hun kunne. Hun er trist når hun har selen på, det er lydeligt at se. Herhjemme stikker hun af ved synet af den, men jeg har jo tvunget den på hende, for var sikker på at hun bare skulle vænnes til den.

• #5   8. apr 2012 Hvis du kan anbefale en? Vi har snart prøvet dem alle

• #6   8. apr 2012 Hvorfor så ikke bare bruge halsbånd og kort snor - hvordan reagerer hun så?

• #8   8. apr 2012 Hurrta pro er dem vi har nu. Vil prøve det i siger. Ville jo gerne at hun blev glad for selen smiley

• #10   8. apr 2012 Reiki hader osse sin sele, og har faktisk ikke haft den på siden han var omkring et år. Når jeg finder halsbåndet frem, kommer han løbende og vil med på tur.
    Når jeg finder selen frem, gemmer han sig under sofabordet og er nær ved umulig at lokke ud.

SÅ jeg bruger halsbånd -nu er reiki så ikke hverken mere eller mindre lydig med halsbånd, så for mig var det jo ikke svært at vælge.

Men hvis hunden er så ked af selen, ville jeg ikke bruge den.

• #11   8. apr 2012 Gabrielle: det skriver jeg da ingen steder at hun gør??

• #12   8. apr 2012 Michelle: det er det samme lilly gør. Men hun har alle dage været som mange andre små hunde, med at gø.

• #14   8. apr 2012 Og så vil jeg da lige tilføje: man kan jo godt få både glad OG lydig i en og samme pakke, hvis man får fundet den rette metode til at løse problemet. Ikke at jeg påstår at ligge inde med de vises sten, men muligt er det altså:o)

iøvrigt dejligt at høre at jeg ikke er den eneste med en hund der ikke synes selen er fantastisk. Jeg har ofte fået at vide at det nærmest er synd at jeg ikke vil give selen et forsøg mere.
    Men Reiki har gået i sele hos tidl ejer, og gjorde det osse i begyndelsen hos mig -det ER bare ikke et hit, og reiki hadede når vi skulle afsted på gåtur. Så de sidste små 4 år har vi brugt halsbånd.

• #15   8. apr 2012 Jeg har altid kun brugt halsbånd og er glad for det - og jeg kan sagtens gå med tre hunde på den måde, så det fortsætter jeg bare med smiley

• #16   9. apr 2012 Jamen jeg ved godt at det kan lade sig gøre at få en lydig hund der går i halsbånd. Silas er jo et fint eksempel på det og ham har jeg knap trænet. Han har det også fint med selen. Han har det bare generelt fint med det hele.

Jeg har købt seler til Lilly så mange gange, for at prøve at skifte over. Folk fortæller jo at det skulle være så godt for dem og skåne deres nakke. Men hun hader den virkelig - det er ikke en glad hund jeg har når hun har den på og det er også derfor jeg tror hendes negative adfærd dæmpes helt fordi hun egentlig ikke gider turen.

Lilly har alle dage gøet af andre hunde og scootere og har virkelig prøvet alle metoder jeg har fået af folk. Både herinde og da vi gik til lydighed.
    Hun er jo normalt en ret lydig hund - kan diverse tricks og hører godt efter herhjemme. Men uden for i en snor. Ikke så meget.

• #17   9. apr 2012 Tinna har du prøvet at lade hende have selen på inden for og lege og træne med hende inden for så hun vænner sig til den på den måde?

• #18   9. apr 2012 Nej det har jeg ikke prøvet. Men det er da værd at forsøge.

Kommentér på:
Glad hund eller lydig hund?

Annonce