Angræb eller sætte på plads {{forumTopicSubject}}
Har lige haft en lidt voldsom oplevelse. Var ude og lufte min hvalp på 9½ uge, min udlejer er lige kommet hjem med hans hund ( labrador på 9 år ) de havde være væk et par dage, Der kom et par pige som ride heste på stedet og han markere, jeg sige bestemt "hold kæft". Min udlejer siger det skal han sige (det har vi delte meninger om)
Min Hvalp løber hen og vil hilse, hun underkaster sig med det samme, han springer så på hende og i mine øjne bider hende gentagende gange ved halsen, hun bløder ud af munden, og skriger og piver meget højt og render hen til vores dør og fortsætter med at pive. hun siger opkastlyde kort efter flere gange.
Mi udlejer siger så at det er okay og det skal være sådan.
Men jeg mener jo ikke det er okay han skal stå ovenpå hende og bide gentagende gange og det er okay og det er sådan de skal sætte hinanden på plads...
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.849
Hvordan har din hvalp det nu?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Var det min hund, så ville den aldrig nogensinde igen komme i nærheden af den anden hund.
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 60 Svar: 193
aug 2008
Nemlig, han har før været efter en anden hvalp, han var så noget ældre dog også en hvalp, han har været ca 20 uger.
Det er svært ikke at rende sammen, vi bor næsten dør om dør...
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
For det første har hvalpen underkastet sig så der er ingen grund til en irettesættelse og for det andet så er en korrekt irettesættelse kun lyd og en meget kontrolleret markering, hvor der ikke krummes et hår på hvalpens hoved.
Det er bestemt ikke noget med at springe på en hvalp der ligger ned, bide og skræmme den fra vid og sans.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
That's it.
Det er fuldstændig ude af proportioner de, den hund har gjort.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.566
- Jeg har set voksne hunde tumle hvalpen om på ryggen, hvis den har været hel ustyrlig men jeg har ALDRIG oplevet en velfungerende hund bide en hvalp så den bløder
mit råd er at holde din hvalp så langt væk fra den hund, og find andre fungerende hunde den kan lege og lære med/af. Det ville være synd hvis din nabo´s hund sætter skræk i din hvalp eller endnu værre lærer den, denne her uacceptable opførsel.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.026
Snak med udlejer og meld det til forsikringen.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.026
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.329
Chico kan også finde på at irettesætte hvalpe men sgu ikke så de piver og bide gør han heller ikke heldigvis.
Stakkels hvalp håber ikke hun er blevet alt for bange.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Alle de her "regler" for, hvad en hund bør og ikke bør (..før man dømmer den til at være "sygi bolden") kan og skal man ikke regne med.
"En han-hund gør aldrig en tæve noget"
"En voksen hund gør aldrig en hvalp noget"
"En hund angriber aldrig bagfra"
"Når en hund overgiver sig, stopper den anden et evt. angreb"
osv. osv.
Ja, der findes visse "tommelfingerregler" ifm. adfærd, men det er og bliver kun "tommelfingerregler". Der findes MASSER af undtagelser, så det kan bare ikke siges ofte nok:
Spørg ALTID ind til den fremmede hund, såfremt du vil lade din hund møde den, - og gør det vel at mærke INDEN mødet.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 9 Emner: 239 Svar: 3.384
jan 2012
Tænk lige over det inden I anbefaler at blande politiet ind i det.
maj 2008
Nemlig!
Der er sgi så mange hunde, som er offer for menneskers uvidenhed, og denne her voksne hund havde jo ikke bedt om at få en hvalp op i hovedet.
aug 2008
Hun havde det i hele munden, Ikke løbende blod som at det står ud, men var helt sikkert fra munden, og kunne ikke se nogen rifter.
Jesper C
Labradoren kom hen til min hund, et par piger sad på jorden og snakkede med hende da han kom løbende og stilte sig an og hun underkaster sig med det samme og han alligevel springer på og "går lidt amok"
jan 2012
Man skal altid være på vagt når hvalpe møder voksne hunde, hvis reaktion man ikke kender.
Jeg har da været til dyrlæge med et par hvalpe/unghunde der kom for tæt på en ældre hund der sagde fra ved at bruge tænderne. Begge gange skulle der sting i ørene.
maj 2008
Nu er jeg lidt forvirret, for først skriver du:
<b> Min Hvalp løber hen og vil hilse, hun underkaster sig med det samme, han springer så på hende </b>
....og så skriver du bagefter:
<b> Labradoren kom hen til min hund,....</b>
Så hvilken udgave er den rigtige?
maj 2008
Tjaaaa - det ved jeg jo ikke, - men det er derfor jeg spørger. Det virker jo bare ret selvmodsigende, men der er sikkert en forklaring.
aug 2008
maj 2008
Ok, - det lettede gevaldigt på forståelsen *s*, - tak for det.
maj 2008
Jeg håber, at din lille hvalp ikke tager alt for megen skade af den oplevelse.
aug 2008
Min mor mener så at den anden hund er i sin "ret" til at springe på min, fordi hun er på hans territorium. De har bare før hilst uden problemer.
maj 2008
Hold da op en idiot!
Der skal MEGET mere fokus på hundemøder. Det er forfærdeligt, hvor lidt vidende hundeejere generelt er på det punkt.
Når først en hvalp på den måde er blevet overfuset af en voksen ( - og det du beskriver har INTET at gøre med "at sætte på plads"), så sætter det sine spor i sådan en hvalp.
Jeg er sjældent bange for, hvad der sker rent fysisk, - det er den psykiske påvirkningm , - specielt den langsigtede, jeg frygter.
Mange hvalpe kommer desværre til at bære psykiske ar med sig ind i voksenalderen, når de oplever noget sådant.
maj 2008
aug 2008
maj 2008
Det er ikke nok bare at opdele efter alder og højde/drøjde. Man skal ind og bedømme den enkelte hund og nøje overveje hvem man så smmensætter den med.
Som optakt bruger jeg gerne en hel træningsgang på udelukkende at lade hundene på holdet mødes to og to, mens kursisterne kigger på og hører mine kommentarer, mens vi kigger på de to pågældende hunde.
Herved får alle på holdet en god fornemmelse af, hvilke hunde, der opfører sig hvordan. De får en basal viden om, hvad de skal gøre og ikke mindst hvad de ser.
Jeg oplever tit, at folk ikke aner, hvad deres hunde "siger" eller sågar tror, at de "siger" det modsatte af, hvad de reelt signalerer.
Derefter danner jeg nogle små grupper, hvor hundene som afslutning på de kommende træningssessions leger i grupper på 2,3 eller 4.
Angræb eller sætte på plads