{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.051 visninger | Oprettet:

På vandring med hund {{forumTopicSubject}}

Så starter sommerens vandringer med hundene.

At være på vandring med hund er en oplevelse som er helt speciel.

Man oplever naturen på en mere nærværende intens måde ved at vandre end man gør ved at cykle eller køre i bil hen til en destination hvor man derefter går rundt.

Når man vandrer med en hund har man den dobbelte effekt ved både at være alene i fred med sig selv og samtidig i selskab med hundene.
Der går et par dage når man vandrer før man kommer ind i den tilstand som Nordmænd og Svenskere kalder for fjeldsind.
Hverdagen, verdensbegivenhederne, de store og små problemer skal der lige lægges et par kilometers afstand til før roen sænker sig mellem ørene og rytmen i dagen kan indfinde sig.

Glæden ved at være ude i natur er så meget bedre beskrevet af så mange andre at jeg lige smider et par youtube link ind.

http://www.youtube.com/watch?v=dG-_o41h-U4

http://www.youtube.com/watch?v=0YmKTucvmDA&list=FLlCJH_W0f7Mj1Cv1wGtWnkQ&index=31&feature=plpp_video

DKK bladet havde fornyelig en artikel om at være på vandring med hund på Hærvejen. Jeg var lige ved at græde over hvor besværlig og dårlig artiklens forfatter beskrev hendes tur.
Jamen for pokker da kvindemenneske teltpladserne ligger som perler på en snor hele vejen ned. Kig dog på skov og naturstyrelsens hjemmeside

http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/#

Sæt et flueben i overnatning. Primitive teltpladser koster max 20 kr. og hvis man ikke vil bruge så mange penge så er der stadig et hav af steder man må/kan være.
Har man ikke kræfterne eller lysten til at have telt med, så er der lidt længere imellem stederne med shelters, men de er altså stillet op for at man kan bruge dem. Næsten alle shelterpladser er gratis at benytte ellers er det den samme svimlende sum som de primitive teltpladser - max 20 kr.
Derudover er der "fri teltning" i næsten alle statsskove.
Reglerne for fri teltning siger, en overnatning, man må ikke tænde bål (medmindre der er bålplads) og man skal rydde op efter sig.

Jeg har Siberian Husky´s for at have hund med på vandring. Jeg hører til ekstremisterne når det gælder om at gå, så jeg skal have en hund der kan holde til at gå langt.
Sidste år gik vi 650 - 700 km. Hunden var ung og kunne ikke holde til de lange dagsmarcher så det blev ikke til mere.
Jeg går gerne ad cykelruter og biveje. Det er tæt nok på natur for mig, nemt at følge og jeg synes at selve vandre ruterne handler mest om at gøre det at komme fra A til B så besværligt som muligt.
Jeg går gerne dagsmarcher på omkring 40 km. Kan gå 60 km, også flere dage i træk, men så gør det også ondt.
Siberian Husky´s klarer nemt varmt sommervejr. De lægger sig bare ned og gisper….. Der kommer nogle begrænsninger henover sommeren som sætter de dages distancer væsentligt ned.

Jeg har valgt at få hund nummer to for dække deres behov for at være sammen med andre hunde. En hund dækker fint mit hundebehov, men jeg dækkede ikke min hunds behov for at være sammen med andre hunde når vi gik fra sted til sted.
Hjemme er vi i hundeskoven hver dag så der går det fint, men ikke på vandringer.

Vi er ikke kommet afsted på længere ture før nu fordi hund nr. 2 først skulle anskaffes og steriliseres. Det er hun nu og hun er kommet sig fint.

Jeg havde planer om at de skulle trækken en vogn med deres del af bagagen i stedet for at gå med rygsæk som er mere normalt når man går på vandring med hunde.
Jeg ville have vognen fordi det er mindre belastende for dem at trække en vogn end at gå med en rygsæk, men jeg har opgivet det igen.
Når man går ad små veje skal man nogle gange hurtigt af vejen. En bonderøv i bil der ikke vil give plads eller en cyklist der sover med musik i ørene gør at man ofte skal en tur ud i rabatten. Det kan jeg (måske) ikke gøre hurtigt nok hvis hundene trækker en vogn.
Jeg må i stedet for vognen lade dem bære det mindre i rygsækkene.
Det har aldrig været meningen at de skulle være pakæsler men de skulle tage deres del ligesom jeg skulle tage min del af slæbet.

Man går som tommelfingerregel ud fra at en hund kan bære en tredjedel af sin egen vægt på en kort tur og 25% på en lang.
Hvorfor man alle steder skriver 25% og ikke en fjerdedel, det ved jeg sgu ik.
Jeg går ud fra at alle ture er lange også bare hen til Netto og tilbage igen.
Der skal mest af alt kigges på hvordan de har det, hvor trætte de bliver.

På grund af vognbyggeriet. De har deres hverdags tunge træningsvogn som vi har trænet med og byggeriet af en lettere langturs vogn som nu er opgivet så er Oki´s rygsæk først kommet i dag. Skal hente den hos posten senere.
Jeg selvfølgelig købt dyreste rygsæk man kan få. Ruffwear Palisades pack 1200 kr.. Det kunne selvfølgelig ikke blive en billigere model fordi alle andre ikke liiiiiige har den ene detalje som jeg sætter mest pris på.
Ruffwear rygsækken består af sele og taske sat sammen med snaplåse.
Jeg går ud fra at hundene ligesom jeg gerne vil af med rygsækken når vi holder pauser og besværet med at få sele af og på slipper jeg for med snaplåsene.
Alle de andre fancy detaljer har jeg ikke rigtig brug for. Alle dem som alle andre rygsække har.

Nu, nu, nu, nu begynder sæsonen endelig, Jubiiiii. Skal lige have overstået et møde i morgen og så tager vi en tredages tur og en mere og en mere, men så skulle de to også være ved at være klar til at komme ud og gå for alvor.

De første lidt længere ture kommer til at hedde Aarhus - Limfjorden rundt og retur. Aarhus - solnedgang ved Vesterhavet og retur.
Måske jeg er blevet hysterisk nok over alle de mennesker jeg møder og tager til Sverige, men ny hund, rygsæk oa sætter sine økonomiske spor så jeg ved ikke om jeg kun holder mig til DK i år.

Hvis i vil følge os på vores veje så opdaterer jeg med min smartphone i logmenter her på hundegalleri. Jeg accepterer alle venneanmodninger så i kan se logmenterne.
1 maj køber jeg en solcelle batterioplader så jeg altid har strøm og kan opdatere når vi er i nærheden af en mast.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  På vandring med hund
  • #1   13. apr 2012 God sæson Thøger.
    Jeg har lige lidt spørgsmål, som jeg håber du vil svare på:

    1) Vandrer I også på de varme, solrige dage?
    Vores hunde kan/gider ikke gå mere end to km når solen skinner. De bliver åbenbart for varme. De vil hellere være i badebassinet. Vi tager derfor ud morgen og aften om sommeren i stedet.

    2) Hvor sover hundene når I er på tur? Har du stake-out med til dem, eller tøjrer du dem bare i liner? Eller sover de måske i telt sammen med dig?

    Jeg vil også på vandretur med basserne når vores søn er større. jeg skal vist bare ud at finde mig en makker at drage afsted sammen med, for min mand er absolut ikke til overnatning i det fri.

    - Malene


  • #2   13. apr 2012 Lyder rigtig spændende.
    Jeg har selv overtaget en hund, som er vant til at være på ture - vist primært klatreture. Han har også det fineste udstyr (samme rygsæk som du nævner), og han er vild med at få den på. Men om jeg får det brugt noget særligt står lidt i det uvisse...


  • #3   13. apr 2012 Tak for din beretning :o)

  • #4   13. apr 2012 Varme er et uløseligt problem, som jeg skrev "de lægger sig bare ned og gisper"
    Vi starter før F får sko på. Det bliver gerne lyst nok til at gå ved fem/seks tiden sommeren igennem. Eksempelvis lige nu hvor lidt over seks er lige ved at være lyst nok til at vi tydeligt kan ses på vejene.
    Det kan give et par timer, men dagene er døde.

    Jeg har telt. Hundene sover sammen med mig inde i teltet.
    Telt er tungt, men har den fordel at de kan bedre slappe af. De "vilde" dyr der kommer forbi i løbet af natten lægger de ikke mærke til på samme måde som når de sover i det helt fri.
    En anden grund er at jeg kan "slippe" dem løs inde i teltet. Det ser ud til at de har en frihedsfølelse når de får snorene af og jeg har samtidig styr på dem.

    Inden du skifter manden ud og frier for at få nogen at gå med så prøv at kigge her.

    http://www.naturogfjeld.dk/

    Jeg har været medlem og har mødt nogle der havde deres hund med. Det er accepteret.
    Jeg vil hellere finde mine egne veje og er derfor ikke længere medlem.


  • #5   13. apr 2012 Har ansøgt om venskab vil rigtig gerne følge dine logmenter. Og tak for din beretning

  • #6   13. apr 2012 Tak for det, Thøger. Jeg er udpræget flokmenneske, så jeg skal have andre end hundene at snakke med på turen. Selvom hundene egentlig er rigtig gode til at lytte smiley

  • #7   13. apr 2012 Nicolai & Malene - jeg har det nok lidt lige som dig. Eller også har jeg bare ikke rigtig mod på at kaste mig ud i det alene...
    Thøger - hvad har du med af udstyr? (både til dig og hunde)
    Og hvor længe er du væk af gangen...?


  • #8   13. apr 2012 Ja giv os lige pakkelisten smiley

    Black beauty - vi tager da en tur sammen så.. hehe


  • #9   13. apr 2012 Nikolai & Malene - det var da bestemt en mulighed smiley

  • #10   13. apr 2012 Har ansøgt om venskab. Vil gerne følge med i jeres ture smiley

    Jeg kunne godt selv tænke mig at prøve at vandre, men manden er ikke lige frisk på ideen. Så vi holder os til de kortere vandreruter på under 5 km (har så også små børn på 3 og 4 år).

    En dag vil jeg gerne til Skotland og vandre i højlandet smiley

    Vi har mødt et par i Tyskland (Harzen) der vandrede ca. 20 km pr. dag med en husky og en blandingshund. Det så hyggeligt ud - vi var genboer i 2 nætter på samme campingplads.


  • #11   13. apr 2012 Hvad med at mændene bliver hjemme med børnene og så tager vi en kvindetur? smiley

  • #12   13. apr 2012 Kunne være det var det, man skulle gøre *GG*. smiley

  • #13   13. apr 2012 Jeg er meget frisk på en tur. jeg kan dog ikke klare så lange strækninger som Thøger tager.
    Men Thøger jeg har også søgt venskab, da jeg gerne vil følge jer.
    Som sagt vil jeg ud fra, alt den gode info her, sikkert tage en fem dages tur, alt efter hvilken rute jeg kan finde til det.
    Hærvejen lyder fin.
    Jeg vil lige se nærmere på det i aften, da har jeg bedre tid. Tak for en god beskrivelse, information, og inspiration.


  • #14   13. apr 2012 Jeg er heller ikke trænet, men med gode pauser og godt selskab, kan man klare mere.

  • #15   13. apr 2012 Lyder som en rigtig fed måde at tilbringe sine ferier på, jeg smider da også en ansøg med henblik på at følge jer smiley

    Min buller basse havde klart "Stukket mig Poten" og sagt god vandring, jeg gøer bare efter en taxa ikke ?? så vi må nøjes med at følge på sidelinjen smiley


  • #16   13. apr 2012 Pakkeliste
    telt
    sovepose
    liggeunderlag
    soveposekondom til piratovernatning bag busk og frostnætter.
    1 sæt skiftetøj + ekstra sokker
    ski undertøj
    Trangia kogegrej
    termokrus
    Dolk og bestik
    kort (og kompas)
    vanddunke
    tlf (og snart solcelle batterioplader)
    Proviant mest rugbrød, pasta.Enkelte poser frysetørret mad. (det der købes undervejs, skal bruges hurtigt)
    Honning til sukkerchock madder og the.
    Nesscafe og the ´breve

    Plast foder og vandskåle (fold sammen stof skåle er kronisk våde)
    Tørfodder (suplerres med dåsemad og leverpostejs madder undervejs og til sidst)
    Jordspyd
    stålvire med løkker til stakout og til at låse dem fast ved fravær under indkøb).

    Kirker er altid markeret på kort. Kirke = kirkegård = vand.

    Vi er afsted mellem et par dage til et par uger.

    Som ny begynder gå helst sammen med andre til en start. Natur og fjeld eksempelvis. turene er planlagt, overnatning arrangeret og distancerne er til at have med at gøre for de fleste.

    Ellers på egen hånd.
    Læg blødt ud.
    Hav flere forskellige teltpladser markeret end der egentlig er brug for, så man bedre kan vælge afhængig af hvor træt man er.
    Tag til et område hvor man kan være i et par dage og gå i en rundkreds omkring der hvor man har parkeret eller en togstation.
    Find ud af om det at være på vandring er det man har lyst til men samtidig hurtigt kan komme hjem fra.
    Når muligheden for at kunne komme hjem hurtigt er der, giver flere ikke så hurtigt op.

    Jo flere gange man er afsted jo nemmere bliver alting - Rutine.
    Tyve/femogtyve minutter fra at jeg tænker her skal vi være, så er pladsen klar, teltet slået op, hundene fodret og kaffen kold nok til at drikke.


  • #17   13. apr 2012 Et nybegynder rundkreds område kunne for eksempel være Bøllng sø.

    Tog til Engesvang. der er tre teltpladser rundt om søen. To med shelter Hærvejen krydser Bølling sø så mod nord er kompedal plantage med fri teltning og Hærvejs teltplads. Mod syd "den skæve bane" med shelterpladser.
    Man kan altså sagtens gøre dagene så korte eller lange man har lyst til.
    Følge hærvejs vandreruten eller cykelruten, den skæve bane er cykel egnet.



  • #20   13. apr 2012 det lyder helt vildt fedt! smiley Jeg planlægger selv en vandretur i Norge til sommer med Basco og min søster, synes det kunne være rigtig fedt at være på aktiv ferie med hunden. Vi har snakket om at vi i løbet af foråret vil tage på vandreture for at træne os lidt op. Vi tænker bl.a. på at gå ved Söderåsen, men det kunne være fedt med inspiration til at vandre i danmark. Så jeg har også anmodet om venskab smiley
    Super indlæg smiley


  • #21   13. apr 2012 Nice =) Jeg satser også på at komme ud på min jomfru-vandretur til sommer =) Sidste sommer havde jeg slet ikke tid, men i år har jeg ok med ferie :o)

  • #22   13. maj 2012 Jeg har også ansøgt om venskab. Synes det kunne være rigtig spændende at høre mere om.

  • #23   28. jan 2013 Hej Thøger
    Har med stor interesse læst dine indlæg. Jeg og en veninde er ved at planlægge en vandring ved Hærvejen, sammen med min hund (en ung Border Collie). Vi er begyndt at træne længere ture og fået meget af udstyret efterhånden. Både hunden og jeg er nye vandre og træner begge to med rygsæk også hunden Thor(veninden gik på Caminoen sidste sommer). Men vores opgave går ud på at vi ikke vil sove primitivt altså i telt/shelter etc., men i Vandrehjem, privat etc. Det er svært for os at gennemskue mulighederne for overnatning med hund og hvor langt fra ruten ligger de.... F.eks i Hærvejsherbergene vil de ikke have hund!!!!!
    Har jo også læst artiklen i bladet "Hunden". Hører meget gerne fra andre der har erfaring eller tænker på den lange vandring med hund.


  • Christine V
    Christine V Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #24   24. mar 2019 Hvor kan man vandre med hund? Jeg har set på kyst-til-kyst stien samt trækstien, og begge har strækninger hvor hund ikke er tilladt. Jeg leder efter en hundevenlig og børne venlig strækning med overnatning (f.eks. en uge med shelters rimelig tæt f.eks. efter 5-7 km). Findes der noget i Danmark?

Kommentér på:
På vandring med hund

Annonce