{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Aggresiv opførsel overfor børn? :/ {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Vi har et størrer problem med vores kære Engelske springer spaniel. Det er et ret simpelt problem, hvis vores hund ligger i sin seng, og et barn eller en voksen som vores hund ikke kender så godt stikker hovedet ned til ham, løfter han straks hovedet og sænker det igen og "skuler" på en rigtig ondt, og hvis man fortsætter med hovedet ned for at kysse ham, hverken knurrer han eller viser tænder, han venter til sidste sekundt og "napper" .

Det som er det værste er hvis han leger med nogle børn (familie) og de leger og han er rigtig glad osv. Og pludselig går hen og lægger sig og en af børnene går hen til ham "napper" ham dem, UDEN advarsel ved at vise tænder, knurrer eller lign. Det er et meget hurtigt "WRAUF" også får han lige fat i hånd eller lign. Der er endnu ikke sket det store men han har efter hånden gjort det 5-6 gange, og nu går den ikke mere.

Vi har snakket om at lukke ham inde på et værelse når der kommer gæster. Eller forklare gæsterne at han er sådan og man ikke skal røre ham.

Men hvad er idén så med en hund hvis det "kun" er os som bor hjemme hos ham hele tiden som kan få fornøjelsen af ham. ?

Han er 3 år gammel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggresiv opførsel overfor børn? :/
  • #1   12. jul 2006 Sig dog til gæster og børn at hunden ikke må forstyrres når den ligger i sin seng, for der er *helle*.
    Vi måtte hellere aldrig tale eller røre ved min moster og onkels hund når den spiste, for den kunne gå helt kold over det, ellers var den sød og rar.


  • #2   12. jul 2006 Søster Lystig ¤ Kbh K ¤

    Det er ikke kun når han ligger i sin seng desværre. Det kan være lige midt i en leg, eller hvis han bare ligger og de vil kæle ham han går til "angreb". Vi kan nu godt nærme os og kæle ham når han spiser, også tage maden fra ham. Med kødben er "helle" dem må man ikke tage så bliver han pissed!


    *Mette og Henrik *

    Ja det kan nemt være derfor, men vores hund vælger ikke at gå sin vej, som vi har snakket om er underligt for han kan bare gå sin vej.


  • #3   12. jul 2006 Heidi R - Se overstående, det ikke kun i kurven. Men det er taget til efterretning at kurven er HANS. Det vil gæsterne få afvide. Så må vi se hvad der ellers skal til. Ellers må han få en mundkurv på mens der er gæster, tænk hvis han kom til at bide en smiley smiley

  • #4   12. jul 2006 *Trine&Kenneth *

    Hm okay. Ville bare mene han burde advare først ved at knurrer eller lign. Eller bare gå hen et andet sted, igen! Vi må prøve at forklare børnene at de skal lade ham være når han går hen og lægger sig. smiley


    Maria *Team Stjernehunden *

    Hmm TROR nu ikke han har ondt nogle steder, men kan selvfølgelig ikke vide det. Måske det skulle overvejes. smiley


  • #5   12. jul 2006 Heidi R

    Ja vi er meget bange for han bider IGEN, for han har bidt før, og det ville jo være radsomt hvis han bed et barn meget hårdt, og barnet kom slemt til skade. Men det tror jeg nu ikke han gør, det er nærmer et makeringsbid at han ikke gider "dem/det" mere.

    Vi prøver at snakke med gæsterne om det og lader ham være i fred. Så må de satans unger bare høre efter smiley


  • #6   12. jul 2006 *Trine&Kenneth *

    Nogle gange knurrer han, også er det bare med at komme væk *G*.. Men de gange han ikke knurrer kan sagtens være midt på gulvet hvis man vil give ham et kys, så siger det lige WUF også er det bare rent held man ikke er blevet bidt rigtig endnu.

    Har aldrig oplevet andre hunde som har været på den måde. Men han er også lidt svær at aflæse, og børn kan slet ikke aflæse ham, eller gæster som ikke er vand til at være sammen med ham kan heller ikke aflæse hunden jo. Så vi må få forklaret dem at de skal lade ham være hvis han ligger et sted eller går sin vej væk fra en.


  • #7   12. jul 2006 En hund der hviler skal have lov til at være i fred. En hund der spiser skal have lov til at være i fred. Jeg er bombe sikker på at han advarer først men at i bare ikke ser hans signaler..

  • #8   12. jul 2006 Heidi R

    Hehe ja det sq ik altid de gider høre efter, hverken børnene eller hundene smiley

    Jo tak. Ellers vender jeg nok tilbage. - Min mor har vist tænkt sig at ringe til en "hundepsykolog" - Men tvivler på de kan hjælpe særlig meget desværre. Men vi får se hvad han/hun har at sige! smiley


  • #9   12. jul 2006 Tak Heidi skal nok kigge forbi dine vovser smiley

    *Trine&Kenneth *

    Ja det gør han hvis man går forbi ham og han ligger og er "sig selv" . Men så går man selvfølgelig også bare videre, men det ikke sikkert børnene gør det, de kan jo vide bedre når de ikke har fået noget afvide...

    Frøken D * Åkirkeby *

    Han advarer ikke altid det kan jeg skrive under på med 100% sikkerhed. Vi sad 5 voksne og 2 små børn 2 og 3 år. Og min mor holdt ham i halsbåndet for han ikke skulle løbe hen til dem da de jo nemt kan blive væltet omkuld. Den ene pige ville lige aaaaeee ham hvor han pludselig siger "WRAAAUF", heldigvis skete der ikke noget, men den lille pige blev da noget så forskrægget og det samme gjorde vi da vi troede hun har blevet bidt. Hvad hvis min mor ikke havde haft fat i halsbåndet? - Det ikke acceptabelt i følge mig, og min far som er ret tosset på hunden. smiley -


  • #10   12. jul 2006 Kenni&Veronica B

    Det var heller ikke sådan ment, vi holder meget af ham. Men hvis intet hjalp og men hver gang skulle udenbys skulle lade hunden blive hjemme, og når der kom gæster lade den været lukket inde eller lign. Det ville være så synd for hunden. Det er ret tit her er gæster, og det er ret tit vi besøger nogle, derfor ville den være meget alene. - Selvfølgelig købte vi hunden for vores egen skyld smiley - Det var nok bare lidt forkert formuleret smiley


  • #11   12. jul 2006 *Trine&Kenneth *

    Det lyder som noget der kunne hjælpe at "ignorer" ham et stykke tid. Det skal prøves.
    Han er nu ellers en ganske rolig hund, sover ihvertifald meget smiley Hehe


  • #12   12. jul 2006 Ja det rigtig varmt, godt man kan sende dem ud og bade så de kan blive afkølet smiley

    Ja det vil vi prøve, og tak smiley


  • #13   12. jul 2006 Tak for det flotte og brugbare stykke tekst. Marie smiley
    Professional hjælp er på vej smiley
    Vi må prøve at opdrage lidt mere på ham og på gæsterne smiley


    Kenni&Veronica B

    Hm okay lyder lidt underligt, men sikkert sandt smiley - Så må vi prøve at lade vær med at kysse så meget smiley


  • #15   12. jul 2006



    Hunden kan ikke lide at være alene hjemme



    Når hunden ikke kan være alene hjemme skyldes dette:

    (1) Mangel på indlæring, (2) uvilje, (3) understimulering eller (4) angst. Flere årsager kan ses hos samme hund.

    Hunde, som er angste for at være alene, er de sværeste at behandle. Problemet har ofte stået på længe og hunden forbinder alt med det at blive efterladt. Bare ejeren tager sko på eller rejser sig fra morgenbordet, udløser dette angst hos hunden. Ytringerne kan være alt muligt: hylen, gøen, urenlighed, ødelæggelse af inventar.

    Det er undertiden svært nøjagtigt at diagnosticere årsagen til problemet. Flere faktorer kan være medvirkende. Man bør være opmærksom på følgende:

    - Legetøj, når man forlader hunden, hjælper ikke.

    - Det hjælper ikke at anskaffe en hund til.

    - Det hjælper ikke at skælde hunden ud, når man kommer hjem og ser ulykkerne.

    - De fleste hunde, der hyler, ødelægger ting eller er urenlige, gør det i de første 30 til 45 minutter efter de er blevet forladt.

    - De fleste hunde kan tåle den første ensomhedsperiode, for eksempel når man er på arbejde, men ikke den anden, for eksempel hvis man forlader dem om aftenen.



    Problemer opstår oftest:

    - Efter ferie eller blot nogle fri dage.

    - Efter sygdom hos ejeren, hvor denne har været hjemme.

    - Efter en periode med hjemmeboende gæster.

    - Efter ændring i arbejdsperioder.

    - Hunde, der sover i soveværelset, er mere tilbøjelige til at udvikle problemer med at være alene, end de hunde, der sover alene i egen kurv.



    Behandlingen af ensomhedsproblemer:

    1- Kontaktøvelser - Udfør sit, stå, dæk, fri, eller lignende, i 3-4 minutter, 4-6 gange dagligt.

    2- Søgning - Lad hunden finde sin mad, gerne udendørs, 3-6 gange dagligt.

    3- Problemløsning - Lav et hul i en tennisbold, fyld den med godbidder og lad hunden finde ud af resten. Udføres gerne 5-8 gange dagligt og helst når hunden efterlades alene.

    4- Kurven - Lær hunden at kunne lide kurven og at foretrække at ligge der frem for andre steder. Når hunden så er alene og har kontaktbehov, vil den gå i sin kurv, fordi det er der, den plejer at få dækket kontaktbehovet. Når hunden har ligget en tid i sin kurv og er rolig, vil den som regel falde i søvn, og problemet er forhåbentlig løst.

    5- Direkte ensomhedstræning - Komplicerede tilfælde kræver særlige behandlingsprogrammer tilrettelagt efter nøje undersøgelse af hundens adfærd.









    Hunden er aggressiv over for mennesker



    Når hunden bider, udviser den aggressivitet, men knurren eller gøen er som regel de første advarselstegn, før hunden bider. Hundeejeren bør være opmærksom på problemet fra de allerførste tegn. Da er en løsning i mange tilfælde endnu mulig. En markering, hvor hunden bider, blot ikke så alvorligt, er også et tegn på aggressivitet. Hvalpe, som knurrer, når de har fået fat i en genstand, som de forsvarer, prøver på at finde ud af, hvor langt de kan gå. Senere vil det blive alvor og de vil måske bide. Træn hvalpen i ikke at betragte andre som konkurrenter og fremprovoker ikke unødige konfrontationer.

    Hunde gør normalt i eget territorium, dog bør ejerne kunne få dem til at holde op. Knurren ad fremmede bør under ingen omstændigheder tillades. Følg nedenstående regler hvis hunden viser aggressivitet eller har tilbøjelighed til det:

    - Lad ikke hunden gø eller knurre af fremmede, heller ikke bag fra havelågen - gøen og knurren er de første trin før bid.

    - Lad ikke hunden opholde sig i møbler og andre steder reserveret til mennesker - disse er statussymboler for en højtrangerende hund.

    - Lad ikke hunden spærre for indgangen til et rum, så man skal gå en omvej for at komme ind eller ud - det forbygger dominans hos hunden.

    - Lad ikke hunden komme ind eller ud ad døren, eller bilen, uden at have fået et ja - dette understreger ejerens status som leder af flokken.

    - Lad ikke hunden afmærke allevegne (mest hanhunde), dog må den naturligvis udrette sin nødtørft - afmærkningen af territoriet er lederens opgave.

    Øv følgende situationer med hunden hver dag:

    -Tag hunden op på et bord og rør ved dens poter, ører, mave og hale. Giv den en godbid mens den er på bordet. Knurrer hunden, sig nej bestemt, vent lidt, og fortsæt.

    - Åbn døren og sig nej hvis hunden vil ud. Vent lidt, gå selv ud først og sig ja hvorpå hunden godt må gå ud.



    Hvis hunden har bidt eller knurret ad fremmede, undgå for tæt kontakt med andre. Undlad dog også paniske reaktioner hvis fremmede kommer tæt på. Knurrer hunden, sig nej bestemt og hver gang.

    Hvis det kun er ejeren hunden har bidt eller knurret ad, øv ovenstående.

    Vandpistol kan også bruges hvis hunden knurrer/bider i én bestemt situation. Sprøjt hunden med en stråle vand i hovedet og sig samtidigt et bestemt nej.

    Aggressive hunde, som afmærker meget og udfører seksuelle bevægelser på både mennesker og hunde kan undertiden blive kastreret med godt resultat, dog bør dette kombineres med specifikke øvelser. Tal med dyrlægen.

    Aggressivitet er et alvorligt problem. Tag ingen chancer.











    Hunden er aggressiv over for børn



    Aggressivitet over for børn er et meget alvorligt problem, som ofte ikke har nogen lykkelig løsning. Har hunden bidt en gang, forsvinder trygheden ved at lade hund og barn være sammen. Hvornår bider den igen? Problemet bør derfor primært forebygges.



    - Barnet må ikke gå til hunden når den sover, gnaver kødben eller spiser - men træn hunden i at acceptere det uden problemer.

    - Barnet må ikke gå til en fremmed hund, uden at spørge de voksne først - men alle hundeejere bør træne hunde i at acceptere børn.

    - Barnet må ikke omfavne eller holde om hunden - dette kan nemt misopfattes af hunden og udløse knurren eller værre - men træn hunden i at kunne blive rørt ved.

    - Barnet må ikke løbe foran en hund og ejheller spille fodbold med hunden eller lege andre stressfremkaldende lege.

    - Barnet må ikke slå efter hunden eller kaste med ting - alle børn kan forstå dette, hvis forældrene giver sig den ulejlighed at forklare dem det rigtigt.

    - Barnet må ikke forsøge at tage legetøj fra hunden, men skal spørge en voksen - situationen kan ellers nemt udvikle sig til kamp med uforudsete konsekvenser.

    - Hunden må aldrig springe op ad barnet - vær konsekvent med dette og lær hunden at hilse på barnet siddende.

    - Hunden må ikke være i barnets seng - bortset fra hygiejniske forhold og eventuelle allergier kan sengen gå hen og blive et statussymbol.

    - Hunden må ikke tage barnets legetøj - vær konsekvent, sig nej hver gang hunden gør det. Giv hunden noget i stedet, for eks. et oksehudsben.

    - Hunden må aldrig få fat i barnet med munden, ikke engang i leg - sig bestemt nej, hver gang hunden prøver på det, evt. kombineret med at tage fat om hundens snude og se den dybt i øjnene.

    - Hunden må aldrig løbe efter barnet - stop ethvert forsøg med en bestemt nej.



    Ved hundens første knurren eller gøen af et barn skal ejeren straks sige et bestemt nej. Træn hilseøvelse med hund og barn. Giv barnet en godbid, som hunden skal se. Sig hils til hunden og lad barnet give hunden godbidden. Gentag øvelsen jævnligt.

    Udsæt aldrig et barn for fare ved at udføre hilseøvelser, hvis der er den mindste risiko ved det.

    Hvis hunden har bidt et barn, søg straks faglig hjælp. Find ikke på undskyldninger for hunden. Næste gang kan det være for sent at søge hjælp.

    Når man har børn og hunde under samme tag, opstår der nemt uforudsete situationer. Kun ved at have faste regler om det tilladte og det forbudte, kan man gøre sig håb om at beholde den nødvendige kontrol i det daglige. Når regler er rimelige, skaber de tryghed for både barn og hund... og forældre!

    sakset fra etologisk instituts hjemmeside


  • #16   12. jul 2006 ups det med alene hjemme skulle ikke have været sakset med.

  • #17   12. jul 2006 Tak for det.. Så der "lidt" at læse på smiley

  • #18   12. jul 2006 <b>Den uskrevenden regl er:

    Man forstyrre ikke hunden .

    Når den sover eller ligger og slapper af.

    Drikker hunden vand eller spiser den, skal den have lov til at være i fred.

    Man lader simpenhen hunden være, indtil den selv konmme, og gerne vil have kontakt.

    Og så er det lige meget om det er børn eller voksne - så må man lære at respekter hunden.. Kan man ikke det koster det måske et par huller efter et par hjhørnetænder fra hunden... Og så kan man lære det.>/b>



  • #19   12. jul 2006 Birthe B - Måske "napper" din hund men den er også pæænt lille din hund, den kan vel ikke gøre så stor skade som vores hund kan, den har rimelige tænder smiley . Og den advarer ikke ved at knurrer eller lign. først. Og lige meget hvad skal en hund bare ikke bide hvis et barn går hen til den.


  • #20   12. jul 2006 Hej Mark
    Jeg læser det sådan, at jeres hunds grænser bliver overskredet...
    Hvorfor tager i dog kødben og maden fra ham, jeg ville dælme også knurre hvis jeg sad og spiste og én kom og fjernede min mad, eller sad jeg med en lækker is, så kan du tro, at jeg ville reagere på at den blev taget fra mig.

    Jeg tror, at hunde ikke føler, at den kan have tillid til, at den kan beholde sin mad og det frustrer den.

    For en hund erdet truende adførd at et menneske bøjer sig ind over den eller stikker hovedet ned til den. Hunde accepterer dette ved deres ejere og mennesker de kender godt, men det er svært for dem ved fremmede, jeg tror, at i skulle kigge på hvor og hvornår det sker, skrive det ned og tale med jeres træner eller en adfærdsteapeut, så kan i måske finde mønstret og dermed løsningen.
    Venlig hilsen Heidi.


  • #21   12. jul 2006 Ava? Tager kødben og mad fra den? Gør vi da ikke .. Det var et sidespring midt i det hele. Og noget helt andet er af en hund er en hund, det er et dyr og en undersåt, man skal kunne tage et kødben fra den, selvfølgelig ikke lige efter den har fået det. Men lad det nu ligge det var ikke det som det drejede sig så meget om.

    Den gør det sjovt nok også over for os dem lever sammen med den til daglig. Og jeg er udemærket godt klar over de ting du skriver det jo noget man kan læse sig til en enhver hundebog.

    Vi tager professional hjælp, det vist vejen frem smiley


  • #22   12. jul 2006 Jeg ved ikke hvor meget sidespring det er ,at tage maden fra et dyr, for jeg sntes, at det siger noget om den tillid dyret har til jer.
    Hvorofor skal man kunne tage maden fra sin hund?
    Den vil da netop så blive mistroisk og så har man balladen, for så vil den da først knurre når nogen nærmer sig madskålen.
    For mig er min hund absolut ikke en undersåt, den er hund ja, men lederskab er noget man skal gøre sig fortjent til, det kan man også læse sig til til i enhver hundebog!


Kommentér på:
Aggresiv opførsel overfor børn? :/

Annonce