{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

Erfaringer med epilepsi? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er der nogen herinde der har en hund der får medicin for epilepsi? Kan I fortælle mig lidt omkring undersøgelserne og forløbet?

Jeg er meget sikker på min hund har det. Det startede for ca 1 1/2 år siden hvor hun fik et anfald, vi var ved dyrlægen osv og de mente det var det, men at vi ikke skulle gøre yderligere ved det. Men se tiden an. Hun har så haft et par anfald siden, med lange mellemrum.

Anfaldene er sådan at hun bliver helt stille og meget fjern, hun sitrer lidt og kan ikke stå på sine ben. Virker lidt som om hendes muskler går lidt i kramper, uden man rigtig kan se det. Det varere mellem 2 og 5 min og bagefter er hun helt normal igen.

Her de sidste uge har hun så haft 3 anfald, har talt med dyrlægen og skal derop i næste uge, men det lød ikke til at det var givet hun skulle på medicin- medmindre hun selvfølgelig blev ved at få anfald med så korte mellemrum.

Håber nogen har erfaringer at del ud af, også gerne hvordan jeres hund anfald er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med epilepsi?
  • #1   28. apr 2012 Jeg har aldrig haft hunde med epilepsi, men jeg vil råde dig til at filme et anfald og vise din dyrlæge det.

  • #2   28. apr 2012 Jeg har Baloo på 9 år, som i juli sidsre år fik konstateret epilepsi. Men vi havde mistanke om det, for han har før juli stivnet og sitret og ikke rigtig kunne bvæge sig.
    Men anfaldet i juli var grimt og tog et par minutter, og jeg troede det var slut.
    Dyrlægen ordinerede Fenemal 0,15 mg 2 gange daglig.
    Han har ikke haft anfald siden, og han leger med pigerne hver eneste dag.
    Dog blev han lidt mærket da vi var på påskefeire og de legede 'hent bolden', det tog lidt for hårdt på ham, dog uden anfald.
    Til juli skal han trappes ud af medicinen, og så ser vi om det er væk. Ellers får han medicin resten af sine dage, da det er så lille en dosis han får.

    Håber I får en diagnose og tager imod medicinsk behandling. Fenemal gives også til mennesker med epilepsi, så jeg har ingen problemer med at give det til Baloo.


  • #3   28. apr 2012 min hund fra da jeg boede hjemme/min mors hun nu har epilepsi, og det fik diagnosticeret for godt 2 år siden..
    det du beskriver der, lyder for mig, som meget milde anfald.
    dog, er et par gange om ugen stadig alt for ofte.. jeg mener at dyrelægen forklarede at en hund ca. må have 4 anfald om året, uden at der bliver gjort noget særligt ved det.
    Trold (som min mors hun hedder) har noget voldsommere anfald. han kan kan stå op, og nærmest vælte om på siden, hvor alle muskler spasser, og han ikke bare ryster, men laver meget voldsommere bevægelser, og det kan vare om til ca. 2-3 minutter.
    og han er helt væk. når det så er overstået, så finder han en rute, og den går han bare om, og om igen. og har ikke rigtig lyst til kontakt, og sådan kan han gøre i 10-15 minutter, hvorefter han slet ikke er sig selv, og kan finde på at løfte ben og af et gardin, eller hoppe op på bordet for at spise af skraldespanden. og det skal siges at sådan noget gør han ellers aldrig! han tisser ingen gang i sin egen have..(som eksempel havde han dårlig mave, nogle måneder efter vi fik ham, og der valgte han, at gå ind til naboen for at 'prutte', og kom så tilbage igen)..
    nå et side spor....
    vi kom op til dyrelægen og snakkede om hans kramper, hvor længe de varede, hvor voldsomme, og hvor ofte.
    derefter tog de an blodprøve, så de kunne tjekke lever, med hensyn til medicin osv.
    så fik han fenimal, og det er han stadig på den dag i dag.. der er blevet skruet op for en enkel gang. og nu har en kramper hver 4 måned eller sådan noget, hvilket er langt bedre, end før.
    Trold får 75mg morgen og aften.. så ha n er på høj dosis.
    men tag en snak med dyrelægen. selve krampen lyder for mig ikke så voldsom, men et par gange om ugen er for ofte..
    håber det gav mening, og der ikke blev alt for meget udenomssnak, ellers må du skrive en pb, hvis det blev for uoverskueligt..
    håber du finder ud af det, og din hund, får det der virker for den smiley


  • #4   28. apr 2012 Tak for jeres svar. Hun har haft et anfald i søndags, to onsdag og et igen i dag. Derfør har hun måske haft 3-4 anfald på over halvandet år.
    Jeg synes heller ikke de er voldsomme og som sagt er hun helt normal bagefter, intet at mærke på hende. Nu er hun jo en lille hund, hvis hun havde været større ville de nok ha virket en del værre, for hun kan ikk stå på benene, bliver ligesom skæv i kroppen.
    Ringer til dyrlægen igen mandag, vi har nemlig en tid torsdag, så må vi se om det ikk er smartest at komme til lidt før.
    Det lød til, at det var svært at stille den diagnose, da det egentlig mest var ved at man udelukkede alt andet. Nu må vi se hva de siger. Er i hvert fald ikk meningen hun skal have det sådan her.


  • #5   28. apr 2012 ja.. håber at du finder ud af det, og din hun får det den har brug for, for det er aldrig sjovt, når man kan se di har det skidt, eller har ondt..
    rigtig god bedring til vovse:)
    kom endelig med en opdate efter dyrelægebesøg:)


  • #6   29. apr 2012 TS, ja desværre er det en af de sygdomme, hvor det er sværest at finde årsagen, men heldigvis kan man behandle alligevel.

    Typisk med Fenemal, og der skal du være opmærksom på, at bivirkningerne i de første 5-10 dage kan være voldsomme. Hunden går rundt som i en rus, er usikker på benene, balancen mangler og hunden sover meget - men når dens krop er vænnet til medicinen, så bliver den helt normal igen.

    Mange bliver voldsomt forskrækkede over bivirkningerne, men som sagt det går over igen.

    Vores Balou fik også epilepsi, vi havde flere daglige anfald, og med Fenemal fik han et fuldstændig normalt liv uden anfald i et par år. Desværre havde han en hel del andre skavanker, og vi valgte til sidst at give ham fred, men jeg kender andre epilepsihunde, der har levet fint og næsten anfaldsfri med Fenemal i mange år.

    Balou's anfald var volsomme, med voldsomme kramper, afgang af urin og en masse savl og han var "væk" i ret lang tid bagefter.

    Ro og mørke er en god ting til at formindske anfaldets voldsomhed, så hvis du sørger for at lade hende være og giver hende fred og ro under anfaldet, så er det det bedste du kan gøre.

    Håber det bedste for jer to!


  • #7   29. apr 2012 Min Baloo mærkede ikke nogen bivirkninger på den lille dosis han får.

    Skal dosis være større, så kunne man starte medicinen med optrapning.


  • #8   29. apr 2012 Jeg har en god ven, der var så fornuftig at føre en udførlig dagbog over sin hunds anfald.

    Efter en årrække med alt for meget fenemal og med en hund, der efterhånden var ved at nå maks dosis og var så sløvet i hverdagen at det gik ud over livskvaliteten, var der endelig en dyrlæge, der så nærmere på dagbogen.

    Det viste sig, at anfaldene fulgte en løbetidscyklus. Hunden har altid haft problemer med sine løbetider, der har været helt uregelmæssige.

    Efter mange tanker, endte min ven med at få fjernet livmoderen på hunden. Siden har han trappet ud af medicinen (der i øvrigt blev ændret på tidligere, til et mere hensigtsmæssigt præparat), og er nede på halvdelen. Hunden er anfaldsfri og har været det siden motoren kom ud.

    Hun er ikke længere bedøvet af fenemal og lever et almindeligt og godt hundeliv (selvom en infektion efter kastrationen næsten slog hende ihjel, men det er en anden historie)


Kommentér på:
Erfaringer med epilepsi?

Annonce