Hjælp mig med at finde den rigtige blandingshvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg ønsker mig en blandingshvalp, men synes at det er svært at finde den helt rigtige. Håber derfor på at kunne få lidt hjælp, guide og vejledning herinde :o)
Det er en smule lettere at finde billeder og info om de rene racer. Så hvordan finder jeg mon den helt rigtige blandingshvalp ?
Jeg ønsker mig en hund i middel størrelse, med en dejlig blød pels der ikke er for kort og ikke for lang. Ikke for spinkel og ikke for kompakt. Den skal gerne kunne give lyd fra sig, hvis der kommer uindbudte gæster om natten. Nogen bud på hvad det evt. kunne være en blanding af ?
Lidt om mig....
Jeg er vokset op med Schæfer & Collie. Havde sidst en Flatcoated Retriever jeg gik til Rally & Agility med. Bor på en gård med min mand, 2 børn og 2 katte.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 16
Det billede jeg har som profilbillede fandt jeg på en annonce på nettet, og faldt pladask for det. Men jeg har ingen ide' om hvad det er en blanding af.
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 14 Svar: 145
http://hundegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=75576
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 105
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
maj 2007
Og så er det sjældent toppen af poppen der bruges til blandingsavl, så vær meget obs. på sundhed osv.
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.416
Jeg selv er vild med schæferhunden, men er ikke til deres energi, derfor vælger jeg at nøjes med at beundre den, og så holde mig til racer/hunde, som ikke er brugshunde.
Jeg håber du vælger en hund, som passer til netop det du/ I vil bruge hunden til.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.908
Dette ved du først når hunden er omkring de to-tre år (altså når den er udvokset). Med en blandingshund satser man.
Hvis du skal bruge specifikke egenskaber, skal du vælge en renracet hund.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Vær forberedt på at det er et "lotteri" når man vælger blandingshund. Men de kan være super skønne. Jeg fortryder ikke min
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.865
Det er en super skøn blanding. Flot hund og fantastisk sind.:)
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Jeg synes personligt, du skal sætte dig ned og læse om de forskellige hunderacer, så du kan finde ud af, hvilke racer som bedst opfylder dine krav/ønsker til en hund, og som passer til dit liv og din hverdag mht. motion, aktivering, pelspleje osv.
Når du har indkredset, hvilke racer som passer til dig, ville jeg derefter se mig om efter en blandingshvalp af racer, som ligger indenfor samme type; det vil sige eksempelvis en jagthund/jagthund blanding, en spidshund/spidshund blanding, en vagthund/vagthund blanding osv.
Det, du skal være opmærksom på, når du vælger en blanding, er, at du ikke på forhånd kan forudsige, hvilke egenskaber hvalpen tilegner sig fra sine forældre, bedsteforældre, oldeforældre osv. - dvs. hvilke raceegenskaber, som kommer til at være fremtrædende hos hvalpen. Og i lyset af dette, mener jeg, det bedste og sikreste valg er blandinger af racer, der ligger tæt op ad hinanden mht. egenskaber.
Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener?
Der ud over skal du naturligvis være opmærksom på alle de "sædvanlige" ting, man skal tænke på, når man skal have hvalp, uanset om man vælger en racehvalp eller en blandingshvalp; nemlig hvor hvalpen kommer fra, og hvordan den har tilbragt de første 8 og meget vigtige uger af sit liv.
Held og lykke med at finde den perfekte hvalp.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.865
Det sidste link med lab/kleiner hvalpe. Årrrh.
gid jeg havde plads til en mere af den blanding
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Du kan købe noget der ligner en labrador, men som viser sig at være husky... eller noget der ligner en papillon men viser sig at være en terrier indeni... Det er umuligt at sige....
For mig er det en af charmerne ved at vælge blandinger
maj 2007
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Men nu, hvor hun er 1 år gammel, så kan jeg jo slet ikke forestille mig en anden hund end hende
maj 2007
maj 2012
Så fandt jeg lige ud af, at jeg ikke automatisk modtog nogen mail ved respons på min tråd her. Men fik en mail om at jeg havde en ulæst besked herinde, og vups så blev jeg da glædeligt overrasket over at se hvor mange gode spørgsmål og svar her var kommet. 1000 tak for det alle sammen.
Ja, man da vidst hurtigt komme for vidt omkring her på nettet med alle de sider og forummer der findes. Og ups, så kan man jo hurtigt glemme at få tjekket op på alle de steder man har været. Undskylder mange gange.
Hvor skal jeg mon starte?
Jeg har heldigvis været så priviligeret at vokse op i en meget hundeglad familie. Deraf har jeg siden jeg var spæd været så heldig, at møde mange forskellige slags hunde, racer incl. blandingsracer i min opvækst men selvfølgelig også i mit voksne liv. Er man hunde elsker møder man jo hunde alle vegne. Hos venner, nabo'er og bekendte mm. Har her i December måned ikke desto mindre luftet 14 forskellige hunde, når vi har været på visit hos familie og venner. Meget skønnere at lufte hundende, mens de f.eks. tager opvasken ;O)
maj 2012
Ja, jeg ønsker en hvalp.
Jeg vil godt vide, hvor min kommende hund kommer fra. Meget gerne se, møde og opleve forældre, omgivelser og ejere såfremt det er muligt. Ikke fordi der er spor i vejen med en hund fra en kennel, eller en voksen hund mv. Dette er kun fordi det er mit drømmesenarie. Dog ikke ensbetydende med, at det er sådan det vil ende ud med at blive i virkeligheden.
Hvorfor en blandings race og ikke en renracet hund?
Der er mange skønne racehunde, ingen tvivl om det.Jeg har bare ikke lige en bestemt race, hvor jeg med sikkerhed kan sige, at det er lige netop den slags hund jeg vil have. Eller lige netop den race vil passe godt til os.
Af alle de hunde jeg har mødt på min vej, har jeg altid været mest vild med dem som har været af blandende racer.
maj 2012
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Men jeg har i mine øjne verdens sødeste, klogeste og dejligste blanding. Mix af Keeshond/Golden retriever. Det er så eb yderst harmlæa blanding ig Keesha er daldet meget heldigt ud.
Dog ikke et mix jeg vil opfordre til, bl.a. fordi der er så få Keeser i SK, og min næste hund bliver sikkert en ren Kees med FCI tavle. Det giver meget større sikkerhed for, hvilken hund man anskaffer sig, både temperaments- og helbredsmæssigt
maj 2012
Det er ikke en vagthund der nødvendigvis kan, vil eller skal beskytte os vi søger. Men da vi et par gange desværre har haft udbudende "gæster" om natten, kan vi derfor godt få gavn af en hund der fortælle os når og hvis det i fremtiden skulle ske igen.
aug 2007
det er så en yderst harmløs blanding.. ..etc
Tror resten forstås
aug 2007
aug 2007
maj 2012
Jeg ved selvfølgelig godt at det er umuligt at vide sig sikker med en blandings hvalp, men det er jo netop også derfor jeg søger jeres hjælp. Netop i håb om at jeres råd og erfaring kan være med til at guide mig i den rigtige retning. Også selvom det vil være noget af et sats.
Rally og Agility er en stor passion, men vi er bestemt ikke fit for at være ejere af en Border Collie så længe vi har hjemmeboende børn. Men en hund der både for hyggens og lidenskaben til sportens skyld, kunne egne sig til Agility og Rally, Spor eller Lydighed 2 - 3 gange om ugen ville være super.
Jeg har for nyligt snakket en del med min Agility træner netop vedr. hvilke racer der evt. kunne passe til vores, ønsker og behov. Netop også for bedre at kunne sporer os ind på, at finde den hund der vil passe bedst til os. Hun har bla. anbefalet en Australsk Hyrdehund, da den skulle være mere rolig i hverdagen end end Border Collie er. Og Rottweileren i Aussien skulle gøre den en smule vogtende, så der er en stor chance for at den vil give lyd når og hvis vi skulle få besøg om natten igen. Fordi den så er det mere kraftigere bygget end end Border Collie er, så er det ikke just den bedste Agility hund. Men dog kan den stadig bruges på det plan som vi ønsker, netop kun for hyggens skyld ( ' ' , )
Så skal det være en ren race, overvejer vi nu meget at vælge en Australsk Hyrdehund. Efter råd og vejledning fra min træner af. Har indenfor de sidste par måneder forhørt mig hos en dyrelæge i Kolding, Rødding og Haderslev om de tilfældigvis skulle kende til nogle opdrættere eller ejere af Australske Hyrdehunde, men de svarede at der vidst nok desværre var langt imellem dem siger de. Har været tilfældigt i forbindelse ved køb af kattemad og årligt sundheds tjekt til vores 2 katte at vi har spurgt.
Har via nettet set at en opdrætter i Egtved venter hvalpe i 2013, så måske vi kan være heldige der hvis vi holder os til en ren race?
maj 2012
1000 tak for dine svar
Jeg vidste faktisk ikke meget om racen Keeshond, og har slet ikke haft den i tankerne. Har nu lige nørdet en hel del om den, og synes at den lyder til at være en helt fantastisk race. Dog har jeg også lige fået set på en del billeder af blandings hunde af Keeshond, og falder selvfølgelig som altid meget mere for de billeder end jeg gør for en ren racet
aug 2007
Og jo, som hyrde, skal de også nok advare imod uvedkommende, selvom de ikke er vagthunde.
Jeg har også haft en Tervueren/Borderblanding . Han kunne godt gø, når der kom nogen til døren, selvom han var en pleaser uden lige (for nem og kedelig efter mit temperament)
maj 2012
Faldt lige over racen Stabyhoun. Den både ser ud og lyder også til at kunne være noget for os
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg vil anbefale dig ikke at kigge på udseende, men på egenskaber. Og jeg vil anbefale dig, hvis du ikke køber på internat, hvilket jeg ville synes var SÅ skønt, at du sørger for, at forældredyrene til din hvalp er tjekket for de respektive racers arvelige sygdomme.
Anbefaling af racer.
Jeg ville kigge efter noget puddelværk, tror. En mellempuddel synes jeg faktisk har det, du beskriver. Hvad den skulle blandes med for at blive "bedre" det ved jeg ikke.
maj 2012
Enig i at det er nemmere at vide hvad man står med, hvis man holder sig til en bestemt race. Men når du så har nørdet en del racer igennem, og godt kunne tænke dig nogle egenskaber fra den ene race, og nogle andre egenskaber fra en anden race. Så bliver det pludselig meget sværere at holde sig til en race kun. Derfor jeg stadig hælder mest til en blandingshvalp, også selvom det vil være mere risikofyldt.
Ja, det vil bestemt være en fordel hvis forældrene var tjekket for arvelige sygdomme. Men der er vidst størst chance for det, hvis jeg holder mig til en renracet
Puddel? Hmmm! Så tror jeg hellere at jeg vil undværer at have hund, da det slet ikke er en race der tiltaler mig. Hverken den store eller lille af slagsen
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.190
Hvad med en Jack Russell Terrier??
Og ja, jeg er farvet af at være ejet af 2 af slagsen, men det er nu en skøn hund, der sagtens ville kunne leve op til dine krav/ tilbud...
Du kan evt kigge på
http://www.djrtk.dk/
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Og så vil jeg lige ridse op at køber man en blanding med forhåbning om at få X-egenskab fra den ene del og x-egenskab fra den anden - så er det lidt noget lort når hundens arvemasse måske er lige omvendt...
maj 2012
Nu har jeg opgivet min søgen om den perfekte blandingshund. Netop fordi der jo ingen garanti er, for hvilken type hund jeg vil ende ud med at få.
Jeg har så valgt en Stabyhoun da den skulle være et godt match til os. Havde eller's sværget at jeg aldrig ville give så mange penge for en hund, medminde jeg også ville bruge den til avl. Ikke fordi jeg synes at det er forkert at bruge mange penge på en hund. Men synes at en blandingshund der ikke koster alverden, helt sikkert kunne havde været lige så god.
Nu håber jeg så bare på at mit valg viser sig at være det rigtige, og hun ender ud med at være alle pengene værd
Vil endnu engang sige mange tak for alle jeres indlæg, selvom jeg ikke lige fandt frem til den perfekte blandingshvalp
maj 2007
maj 2012
okt 2006
Håber i bliver de bedste kammerater.
maj 2012
Både min mand og jeg er vilde med huskyer. Vi er bare ikke så vild med den idé at det kan blive nødvendigt at den skal være bundet eller i hundegård, for at vi kan sikre os at den bliver på gården. Kender en der blev uvenner med sin nabogård der havde høns, pga. han's husky Sheeba. De høns kunne den dog ikke stå for, hvis den så sit snit til et lille nabo visit
okt 2006
Jeg synes det er dejligt I har fundet jer en race som passer på det liv i kan tilbyde, og som passer til jer og jeres levevis.
Det bliver man og hunden gladest for i længden
Held med hele processen! Og husk billeder når i får smuksaggen hjem
maj 2012
Har forsøgt at tilføje et, men kan ikke rigtig få det til at funke. Ved ikke lige hvad jeg gør galt, men synes ikke at billedet kommer på. Så.... ?
Hjælp mig med at finde den rigtige blandingshvalp