4.303 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Advarsel om hund på grunden? Advarsel om hund på grunden?

Hej HG.
I går skete der noget pinligt smiley
Min kæreste havde skrevet til mig at han var hjemme om 5 minutter, og så vælger jeg at åbne vores 2 døre, dvs. en dør i hver ende af huset. Og da jeg så hører en bil nogle minutter senere, går jeg ud fra at det er min kæreste som kommer hjem. Og lille Andy på 17 uger, løber selvfølgelig ud for at hilse på sin far ; ) (og det må han selvfølgelig gerne) eller det var det jeg troede han gjorde!
(Skal lige siges at vi bor på en landejendom, så når folk kommer med bilen ind til os, er de inde på vores gårdsplads når de parkerer. Så de var 100% inde på vores grund)
Så var det to mænd som kørte rundt for at hører om folk ville være med i en lokal forening. HELDIGVIS var de begge glade for og vant hunde, (ham den ene kiggede bare på Andy og kunne sige så hvor gammel han var og var tydeligt han vidste noget om hunde) og Andy ELSKER ALLE mennesker. Så der skete ikke noget, og de var søde, smilede og begyndte at kaste bold til ham osv. Men synes selv det var pinligt og var SELVFØLGELIG IKKE meningen, havde jeg vidst det var nogle andre end min kæreste havde jeg jo kaldt Andy til mig. Men så er det jeg (igen) tænker:

Er det lovpligtigt at "advare" folk om at der er hund på grunden? F.eks. sætte et af de der skilte op; "Her vogter jeg" eller noget i den retning.

(synes jeg engang har hørt noget om at HVIS nu nogen bliver angrebet af den ene eller anden grund, på ens egen grund og man ikke er blevet advaret om at der er hund, så får ejeren selv en bøde? Men ved ikke om det er rigtigt?)

ps: Gider altså ikke have skæld ud af nogen ang. episoden i går - Var jo altså ikke meningen, og min kæreste kom 30 sekunder efter de var kørt, så det kunne ligeså godt have været ham som kom hjem.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Advarsel om hund på grunden?
  • #2   24. maj 2012 Du skal da overhovedet ikke have skæld ud. Hundene må være på din grund, det må fremmede ikke.
    Som Maj-Britt skriver, skal I bare sørge for at post og skrald kan afleveres lige uden for jeres grund, så hunden ikke er til gene.

• #3   24. maj 2012 De fleste forsikringsselskaber vil have at man sætter en advarsel op ved indgangen, hvor hundene færdes, for at dække ved evt. skader, som hunden kan have forvoldt.

• #5   24. maj 2012 Det ville jeg slet ikke have det skidt med. På min grund må folk finde sig i at blive "overfaldet" hvis de kommer uventet forbi. Er det folk jeg selv har inviteret f.eks. håndværkere så er det noget andet. Men jeg gider ikke gå rundt og tænke på om der nu lige skulle komme nogen fordi, som hundene lige skulle "springe på".

Fru Pomrus, hvor har du det fra?

• #6   24. maj 2012 Den med advarselsskiltet er en and--- Det har ingen reel betydning i en forsikringssag om man har skilt op eller ej. Ej heller i lovmøssig betydning har det noget at sige :O)

• #8   24. maj 2012 Et skilt er ikke lovpligtigt eller gavnligt i forhold til at fralægge sig ansvar, men hvis det er meningen at hunden skal kunne gå løs på gårdspladsen, er det en god ide at have et skilt der siger "løs hund" af hensyn til naboer og lign. der kommer uanmeldt.
    Hvis der er offentlig adgang (postbud?) til din gårdsplads, gælder hundelovens krav om at hunden er under FULD kontrol eller i snor.

• #9   24. maj 2012 selvfølgelig må din hund gerne være løs på din gårds plads, det skal du ikke være flov over..
    det er også en god ting for den lille at lære, mennesker der kommer på besøg er søde og rare smiley

her ligger hunden foran døren.. dem der er vant til at komme her ved det, men vi har hængt et skilt op da man skal igennem en lille "port" i en halv mur inden man er inde og der kan man ikke se hende.. så ved alle, at her er en hund.. vi ved også at hun er venlig mod gæster, så intet problem..

• #10   24. maj 2012 må indrømme at jeg også har hørt, at hvis du har et skilt op med en advarsel om at der er hund, så kan dette være formildende i en evt retsag, hvor fx en tyv er blevt bidt af ens hund hjemme på ens egen private grund. Men det er kun noget jeg har hørt - kan ikke finde det i en evt lov. Hvis man skulle finde det, så skulle det nok være i en konkret sag.

• #11   24. maj 2012 Høhø, så skulle du prøve at have Grand Danois! Mine forældres GD er jo tit ude på deres gårdsplads og hygge rundt og hvis der så kommer nogen uanmeldt... Så kan de godt få et chok =) Selvom han er god og rar som dagen er lang...

- Og der er skiltet med at der er hund.

• #12   24. maj 2012 Det ville jeg vælge ikke at være pinlig over overhovedet. Min hund må være overalt på vores grund. Og han kan være nok så fræk (det fik en forsikringsmand at mærke forleden, da vapsen var lige i overkanten insisterende) - men sådan er det altså.

Vi sørger for at hunden ikke løber rundt når det er tid på post og skraldemand, men dem, der kommer ud over det, de må leve med, hvis hunden er løs...

• #13   24. maj 2012 Nu ved jeg at postkasserne skal stå ved skellet, og der stiller vi også skraldespandene.
    Hvilke regler gælder for skraldespandene?
    For hvis de begge skal stå ved skellet skal der vel ikke skiltes, da de ikke går ind på grunden?

• #14   24. maj 2012 HOV - dem der kommer UANMELDT ud over det. Det er klart, at med en livlig vaps som vores en gang imellem vælger på vores anmeldtes gæsters vegne at sætte ham væk. For alles skyld.

• #15   24. maj 2012 Det er ikke lovpligtigt at advare nej -og jeg synes absolut ikke den episode er pinlig.

Hos mine forældre hilses gæster ofte af en hel flok hunde. Kan de ikke lide hunde, må de jo meddele deres ankomst i forvejen, for hundene bor der og løber frit omkring hvis ikke der er grund til andet. Kun når posten kommer tages de ind -han har jo ikke sel valgt at komme der.

• #16   24. maj 2012 Tak for jeres gode svar smiley
    Jeg vælger så IKKE at være pinlig over situationen i går smiley For i har jo sådan set helt ret! smiley

For ang. postmanden sidder han/hun altid i bilen når vi får post, og postkassen står ude ved vejen, og der er hunden ikke smiley Og skraldemændene kommer så tidligt at det slet ikke er noget problem - men de også står lige ud til vejen smiley

• #17   24. maj 2012 Istemmer lige koret om at du bestemt ikke skal være flov smiley

Af samme grund har vi lås på vores havelåge, for der <i>må</i> bare ikke komme folk ind i haven når hundene er løse .. der må ikke ske upsere, og det kan der jo, selvom vi har advarselsskilte både i for- og baghave og på selve huset.

Men din hund var jo bare sød og glad ... og heldigvis skete der jo ikke noget slemt smiley

• #19   24. maj 2012 - Martine -

Nej upsere skal vi ikke have nogen af smiley Kæresten er også ved at fremstille en have låge, da vi har indhegnet noget af haven (ja vores have er så stor at det ville blive alt for dyrt en omgang hvis det hele skulle hegnes ind) så når havelågen er blevet konstrueret, hvilket er meget snart vil der heller ikke ske mere af den slags og dermed ingen upsere senere hen smiley og vi ikke får nogle "jeg stikker af problemer" når hormonerne begynder at lege med hans lille hjerne smiley Og vi bor lige ud til en befærdet vej, så vi skal heller ikke ud og lege med lastbilerne! smiley Derfor indhegningen. Hehe smiley

Lige nu æææælsker Andy bare alle! haha.

• #20   24. maj 2012 *Kai*
    Jeg bor på Fyn smiley
    Ved godt der ikke er nogle regler for skraldespande, men var bare pointen at dem som tømmer dem ikke skal være bange for hunden hvis det var smiley dem generere han i hvert fald ikke.

• #22   25. maj 2012 Mig bekendt gælder de samme regler for skraldespandende over hele landet -at det så ikke overholdes alle steder er en anden sag, og betyder jo ikke at reglerne ikke eksisterer:o)

Nogen steder er det jo mest af praktiske årsager at det ikke holdes 100%. Hos mine forældre skal skraldemanden bakke 400m ned af en grusvej hvis de står i skel som de jo skal. Hvis de istedet står op af huset ca 100m længere henne, kan han vende rundt i gårdspladsen -så det blev ret hurtigt aftalt at de bare skal stå ved huset.

• #23   25. maj 2012 Nu er Tåstrup jo ikke hele verdens navle.Kommunerne rundt omkring har forskellige krav til grundejerne, men som hovedregel skal spandene stå ved skellet den dag de skal tømmes, ellers kan man aftale hvor på grunden de skal hentes mod merbetaling.
    Angående de skilte ,som advare om hunde på grunden,Hundene skal naturligvis være lukket i en indhegning, og skiltene skal sidde ved indgangen til denne indhegning. Det er således på eget ansvar at gå ind i indhegningen, og jeg kender ikke et eneste forsikringsselskab, der vil yde erstatning, hvis folk alligevel går ind og feks. bliver bidt.

• #24   25. maj 2012 Pomrus -der er ikke krav om advarsel, og foriksringsmæssigt kan man jo kun sige at hundeejeren ALTID er ansvarlig for de skader hunden måtte forrette, osse selvom der er skiltet,

HVIS skadeslidte selv har medvirket til skadens opståens, kan erstatning helt eller delvist bortfalde.
    Men man er ikke fritaget for ansvar blot fordi man har skiltet, og omvendt bliver der heller ikke nødvendigvis givet erstatning selvom der ikke er skiltet. Det afhænger af hvordan skaden er sket.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #26   25. maj 2012 En vi kender...havde indbrud. Hunden holdt manden fast til politiet og familien kom hjem.

De havde ikke noget skilt. De fik en bøde.

Havde de haft - var de gået fri...

• #27   25. maj 2012 Kiss det tror jeg ikke på .

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#28   25. maj 2012 Jamen, ok så(!)

• #29   25. maj 2012 Kiss, der er ikke lovhjemmel... så har de fået en både har det ikke handlet om skiltet..

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#30   26. maj 2012 Jamen, I var der jo, så I kan forklare det.

Jeg skriver blot, hvad der hændte :O)

• #31   26. maj 2012 Det har intet at gøre med om man var der eller ej - der er IKKE hjemmel i lovgivningen til at give en bøde på det grundlag. Så enten er bøden forkert (hvilket jeg stiller spørgsmålstegn ved, alternativt må der da klages over det) eller også er bøden givet for noget andet...

• #33   26. maj 2012 Som udgangspunkt må en hund ikke bide, og ejeren har ansvaret. Det kan man ikke fralægge sig med et skilt !!!
    Har man trænede vagthunde til at vogte sin virksomhed, vil det kræve en særlig tilladelse, som meget sjældent gives.
    Vandrehistorien om indbrudstyven der for erstatning, findes i mange varianter, her er så en hvor ejeren får en bøde.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#34   26. maj 2012 Tak, Jesper.

Det var dejligt, at du var der også den dag :O)))

• #35   26. maj 2012 Selv tak.
    Har du set bøden?
    Hvis du har kunne du så ikke fortælle os hvilken paragraf din ven blev dømt efter?

• #36   26. maj 2012 Kiss a Frog -det er meget muligt de har fået en bøde. men enten er den ikke gyldig, fordi der ikke findes nogen lov om skiltning (medmindre der da er tale om trænede vagthunde) eller osse har de fået den for noget andet. Det behøver man da ikke have været der for at vide, så det er da et sært svar at give.

Men det kan self være din bekendte bor i udlandet eller rent faktisk har trænede vagthunde...

Kommentér på:
Advarsel om hund på grunden?

Annonce