Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sele i bilen - lovpligtigt
  • #1   2. jun 2012 Nej, det er det ikke. Den må bare ikke være til fare eller gene for fører af bilen!

• #2   2. jun 2012 takker

• #3   2. jun 2012 Kan de ikke være i bagagerum med hundegitter bag bagsædet så er det et bur, ellers så er det en sele så den kan være spændt fast.
    I tilfælde af kollision må den ikke kunne falde rundt i bilen.

• #4   2. jun 2012 tak for info,

• #6   2. jun 2012 Maj-britt
    Nej selen er ikke lovpligtig, men kan den ikke være bagi. så er det nødvendig med en sele, så den kan være spændt fast. smiley

• #7   2. jun 2012 Sabrina, man kan afhængig af hvor stor hund men har have en fastspændt taske på bagsædet, men intet er lovpligtigt som Maj-Britt skriver, hunde er gods og skal opbevares så det ikke genere føren.
    Pas på med at have den på forsædet pga airbagen.

• #8   2. jun 2012 Hunde bliver betragtet som løse genstande i bilen. Alt løst skal være forsvarligt fastgjort med sele, net,bur eller gitter. Men som de andre siger, det er ikke lovpligtigt med sele, men der skal være alternativer.

• #9   2. jun 2012 Maj-Britt har ret.

Det er ikke lovpligtigt. OG en stor hund må gerne sidde på bagsædet uden sele.

• #10   2. jun 2012 Fandt denne side efter utallige fosøg,
    denne er fra 2012 og ved at der var tale om en lov men det ser ikke ud som om den er blevet vedtaget.
    http://www.fdm.dk/sikkerhed/kaeledyr-bilen

• #11   2. jun 2012 Som Maj-Britt og *Mamma`s* link så rigtigt skriver, så er en hund en "TING" i lovens øjne, og De må derfor være hvor som helst i bilen.
    Ergo man kan "smide" den på passagersædet som de fleste kvinder gør med Deres håndtasker. "Uanset race"

Det er så bare hvad man selv syntes er mest hensigtsmæssigt for både en selv og hunden/e hvis der skulle ske et uheld.
    For jeg ved at med mine 2 store at de tar en stor del af udsynet = jeg kan ikke se ud af bagruden, og bakspejlet er derfor også problematisk da jeg kun ser de 2 store hundehoveder istedetfor vejen og bilisterne bag mig, og det er selv om de har seler på.
    Chi`en er også spændt fast i en sikkerhedssele på passagersædet "har ingen airbags" i min dyt.

• #12   2. jun 2012 Anita, ja og mit råd vil altid være at spænde dem fast enten på den ene eller den anden måde.

• #13   2. jun 2012 Enig *Mamma* Jeg har set nok Dummy-crash-tests, så de får alle 3 sikkerheds seler på når vi køre.

• #14   2. jun 2012 Jeg tror godt at vi alle kan blive enige om at det er en gode ide at hunden er spændt forsvarligt fast/ er i bur.
    Men det er ikke lovpligtigt.

• #15   2. jun 2012 NOPE.... Det er nemligt IKKE Vedtaget ved LOV. ;-)))

• #16   2. jun 2012 Hmm. Kan jeg ikke forstå, jeg har fået at vide at de skal være forsvarligt "sat" fast så de ikke kan flyve rundt i bilen i tilfælde af kollision. Altså, bur, sele, gitter osv

• #17   2. jun 2012 Hunden må bare ikke være til gene for føreren. Hvordan man så tolker det må være op til ens egen samvittighed.

• #18   2. jun 2012 Hej jeg kender faktisk 2 hundeejere der har fået bøder på 2000- fordi hunden sad løs på bagsædet, den bliver betegnet som gods. og i tilfælde af uheld, må den ikke kunne ramme personerne på forsædet.

• #19   2. jun 2012 Jeg vil nok vove at påstå at hvis de 2 hundeejere ikke havde betalt bøderne og var gået i retten istedet, så var de sluppet da det IKKE står i loven at de skal være fastspændte eller i bur.

Politibetjentene kender de regler lige så lidt som alle os andre derfor gir de bøder når de tror der begåes en ulovlighed.

• #20   2. jun 2012 Kender også til en hvis ven har fået en på 4000,- da hans hunde bare lå i bagagerummet på en st.car, uden gitter eller noget.

• #21   2. jun 2012 Muligt at nogle har fået bøde, men så burde de have klaget da der INTET står i loven om dette. Læs linken fra FDM de har jurtister der gennemgår sådanne artikler inden de publiceres.

• #22   2. jun 2012 Der er INGEN lov om det og får man en bøde skal man gå videre med det.

Det er en god ide at have dem i bur eller spændt fast, men ingen lov derpå.

• #23   2. jun 2012 Fandt lige dette her : Bøder for løse hunde i biler
    Aktuelt | Selvom det ikke er ulovligt at transportere løse hunde i biler, kan man alligevel få en bøde for det.

Onsdag 31. august 2011, kl. 09:25, af Tine Luther
    Ingen love foreskriver, at man skal have hunden placeret i bur, bag et gitter i bagagerummet eller i en sele under kørsel. Alligevel forekommer det, at politiet uddeler bøder for ikke at transportere hunden med en af de nævnte løsninger.
    Når bøderne uddeles, sker det med hjemmel i Færdselslovens kapitel 13 omhandlende ”Belæsning af biler”, hvor der bl.a. står: ”Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har fuldt udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet”.

Rammer med stor kraft
    En løs hund kan være til stor fare, hvis der foretages en brat opbremsning. Ved en fart på 50 km. i timen vil en hund blive slynget frem i kabinen med en kraft, der svarer til 24 gange hundens vægt. Det vil sige, at en hund på 20 kg vil ramme – måske chaufføren eller en passager – med en kraft på 480 kg. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvad der kan ske med både hund og menneske.

Det kan altså ske hvis hunden er til gene,men det kommer vel ikke bag på nogen af os. ;-))

• #24   2. jun 2012 Anita, hmm, så har de betjente godt nok været emsige smiley eller også så har hunden siddet så føreren intet har kunnet se, hvilket jeg ikke forstår da man jo har sidespejle. Men det undre mig da ikke, loven er meget utydelig syntes jeg.

• #25   2. jun 2012 Anita. De 3 tøser`s slavinde. ;o) .
    Lige præcis.

• #26   2. jun 2012 Hunden må ikke kunne flyve rundt i bile hvis der køres galt, det kan kun gøres noget ved hvis den er i bur, spændt fast eller sidder bag et gitter/net i bagagerummet.
    Det er ikke lov om det skal være i bur osv, men hunden må ikke kunne flyve løst rundet.

Som der står i teksten er en lille hund et "mordvåben" i tilfælde af hård opbræmsning.

• #27   2. jun 2012 Helt enig med M.

INGEN lov omkring det.

• #28   2. jun 2012 Hvorfor skulle det ikke være sandt?? De kunne være til gene for chaufføren, derfor fik han en bøde...

• #29   3. jun 2012 At hunden kan flyve rundt i bilen uddeles der ikke bøder for, for så ville det være ved lov at de skulle være fastspændte eller i bur+ alle med hunde i bilen skulle ha bøder,

Når bøderne uddeles, sker det med hjemmel i Færdselslovens kapitel 13 omhandlende ”Belæsning af biler”, hvor der bl.a. står: ”Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har fuldt udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet”.

Jeg tvivler godt nok også på at nogen har fået en bøde på 4000, der må være mere i den historie end en løs hund i bilen.

• #30   3. jun 2012 Men jeg kan godt forstille mig at man får en bøde hvis man kører rundt med en Skt.Bernhard mere el.mindre på skødet=hoppende rundt ml.forsæderne og bagsæderne så man ikke kan hverken skifte gear eller bruge pedalerne pga hunden står på ens lår.

Egen erfaring fra mine "meget" yngre dage, jeg fik dog aldrig nogen bøde for det, men det var en pine at køre med den hund, og jeg kan godt forestille mig at det kunne resultere i en bøde idag.
    Det burde det ihvertfald. ;-)))

• #31   3. jun 2012 Anita, jeg er enig, der må ligge mere bag som ikke er kommet ud smiley

• #32   3. jun 2012 Helt enig Anita.

• #33   3. jun 2012 Politiet kan ikk give en bøde for noget der ikk er ulovligt.

Men du har ret, har man en kæmpe hund på skødet mens man køre, eller en hund der springer fra forsæde om til bagsæde og tilbage igen mens man køre, ja så risikere man nok en bøde.

Jeg har desuden haft Zenta (Schæfer) til at ligge på forsædet da hun var hvalp/unghund, jeg var ung og dum og havde ikk den rigtige bil, jeg blev stoppet en sen aften/nat på vej hjem fra mine forældre.
    Ikke ET ord om hun lå der. Men nu lå hun os stille og roligt og i en "rundkreds".

Den dag i dag har jeg selvfølgelig Stationcar og bur til hundene bagi smiley

Kommentér på:
sele i bilen - lovpligtigt

Annonce