gnidninger mellem hanhunde gnidninger mellem hanhunde
Her i weekenden har der været to episoder hvor en fremmed ung hanhund har "angrebet" Basco (for mig) uden grund.
Basco er 8 mdr, han har altid været rigtig god sammen med andre hunde, respekterer deres signaler og vil bare gerne lege med dem. Han har kun knurret af en anden hund én gang, og det var en jævnaldrende tæve der blev ved med at mule ham og være ret strid.
Vi har før mødt hanhunde der har været efter ham og knurret af ham, men her i weekenden blev det lidt for meget.
Den ene episode var i en lille hundeskov, mig og min søster og Basco passerer 5 mennesker og 6-7 hunde der følges ad. Det går egentlig ok, men pludselig er der en mellem blandingshund der knurrer af Basco og prøver at nappe/bide ham i siden. Basco løber afsted og den jagter ham mens den fortsat prøver at få fat og knurrer. Jeg råber af den, men kan ikke komme til dem da de løber mellem træerne. Imens står ejerne som besat og trykker på et pivedyr og kalder på den uden effekt. Endelig kommer de hen og jeg får kaldt Basco til mig. Den anden hund prøver flere gange at komme hen til os, hver gang råber jeg at den skal holde sig væk (hvilket den gør), og endelig tager ejeren fat i den og går afsted.
Anden episode var i en stor hundeskov, hvor vi møder en mand med en ung labrador han. De snuser til hinanden og den knurrer af Basco og jagter ham mens den prøver at nappe/bide ham. Jeg råber af den, ejeren får rimelig hurtigt fat i den og går afsted. Jeg siger at det nok er alderen, og han siger "nej, den er ikke så gammel".
Er det fordi Basco er blevet så gammel at de andre unge hanhunde skal vise hvem der bestemmer?
Jeg vil egentlig bare gerne vide om hvad jeg skal gøre anderledes når vi møder andre hanhunde, skal jeg helt undgå dem når vi går tur? Det er jo ikke Basco der er problemet, men vil gerne undgå at han kommer alvorligt tilskade... Synes bare det er så irriterende at det sker, og ejerne ikke engang virker som om de er kede af at det sker.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.784
Mange hunde har svært ved at læse signalerne på sorte hunde. Vores tæver kan slet ikke tåle synet af rottweilere, selvom de aldrig har mødt én tæt på. Der må være noget i kommunikationen der glipper.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.784
Vores hunde efterligner al adfærd. Dvs. hvis andre hunde tier stille og sender dæmpende signaler, så gør de også. Hvis andre hunde laver den mindste lyd, så starter de også.
Vi hilser derfor kun på kendte hunde i snor, da der ellers hersker kaos. Vi mødes med udvalgte hunde til hundeleg, så de kun får de gode oplevelser.
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 437
Så vidt jeg kan se er det ikke, men selvfølgelig kan der være noget jeg overser... Men for det meste så er der ingen problemer, men der er nogen gange nogle hanhunde der ikke gider ham og er lidt efter ham... Som sagt er han god til at respektere de andres kropssprog og trækker sig hvis de knurrer... Nogle hunde styrter han hen til og lægger op til leg, andre nærmer han sig forsigtigt... De sidstnævnte er som regel dem der ikke gider ham, så han kan udemærket læse kropssprog...
Jeg så ikke hvad der skete i det første tilfælde da hundene var bag mig, men med labradoren, der snusede hundene til hinandens snuder, Basco havde ørerne tilbage og løftet hale, vendte siden lidt til, og så kom reaktionen fra den anden hund... Den knurrer og jagter ham rundt og bider/napper og Basco prøver at slippe væk, men den anden bliver ved...
aug 2008
Men det er spøjst at nogen hunde ejere gør meget af at irettesætte deres hunde når de "spiller op" og holder dem under kontrol, mens andre har den holdning at det er helt ok og at hundene skal klare det selv...
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
jun 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 90
aug 2008
Men tak for jeres indput, må nok bare affinde mig med at nogle hunde ikke kan med Basco og så forsøge at forebygge større uenigheder.
gnidninger mellem hanhunde