1.165 visninger
|
Oprettet:
Kornfrit foder {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min lab på 17 uger har fået Orijen Large Breed men den bliver ved med at få tynd mave. Jeg tænker at det skyldes det høje protein indhold i foderet.
Hvad kan I anbefale at jeg skifter til? Det skal være med så meget kød som muligt uden at være barf. Har overvejet Taste Of The Wild men vil gerne give den hvalpe foder.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.721
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.092
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
mar 2006
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 580
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
Hvad 6. sæk får man gratis.
Indgredienser for puppy er:
Kylling 30% - ris - majs - hydrolyseret kylling protein - roemasse - olie og fedt - vitaminer og mineraler - æg og æggeprodukter - tørgær - lectin - F.O.S. - yucca extract - Ikke tilsat farvestoffer.
Mine får selv Arion.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 874
mar 2006
Afbenet kalkun, kartoffelmel, ærter, kartofler, hele tørrede æg, ærtefibre, tomater, æbler, linfrø, rapsolie
(konserveret med Tocopherol, en E vitamin kilde), naturlig smag, kokosolie (konserveret med Tocopherol,
en E vitamin kilde), laks, afbenet and, soltørret lucerneurt, gulerod, græskar, banan, blåbær, tranebær,
hindbær, papaya, ananas, grapefrugt, linsebønner, broccoli, spinat, hytteost, lucernespirer, tørret tang,
kalciumkarbonat, dikalciumfosfat, licithin, natriumklorid, kaliumklorid, tørret algemel, Vitaminer: ( E
vitamin tilskud, L-ascorbyl-2-polyfosfat (vitamin C kilde), niacin (B3 vitamin), inositol, A vitamin tilskud,
thiamine mononitrate (B1 vitamin), d-calcium pantothenate (B5 vitamin), pyridoxine hydrochloride (B6
vitamin), riboflavin (B2 vitamin), beta-carotene (A vitamin), D3 vitamin tilskud, folinsyre, biotin, B12 vitamin
tilskud), Mineraler: (zink proteinate, ferrosulfat, zink-oxid, jern proteinate, kobbersulfat, kobber proteinate,
mangan proteinate, mangan-oxid, kalciumjodat, natriumselenit), taurin, DL methionin, L-Lysin,
cikorierodekstrakt, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Enterococcus faecium, Bifidobacterium
thermophilum, tørret Aspergillus niger gæringsekstrakt, tørret Aspergillus oryzae gæringsekstrakt,
gærekstrakt, yucca schidigeraekstrakt, morgenfrueekstrakt, hvidløgspulver, L-carnitine, tørret rosmarin.
Jeg undrer mig lidt over den der hedder "naturlig smag".. Det er som om der mangler en uddybning.
mar 2006
mar 2006
mar 2006
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Mine hvalpe får et godt voksenfoder fra de er omkring 4 måneder. Et voksenfoder med max. 25% protein og 15% fedt.
Inden jeg startede med det (iøvrigt anbefalet af min daværende dyrlæge som også er opdrætter af cockere), havde jeg hunde med HD.
Efter jeg er startet på at fodre med voksenfoder fra de er 4 måneder, har jeg kun haft hunde med A-hofter og 0 på albuer. Tilfældigt? Jeg ved det ikke, men jeg har mine teorier (omend ikke videnskabeligt bevist)
mar 2006
Hvis foderet har meget protein og fedt, så giver man mindre af det - og man kan evt tilføje andre ting hvis vovse ikke bliver mæt. F.eks vand forskyder jo %'en af alt indhold i skålen - men det ændrer ikke på den faktiske mænge næring i 100g af et produkt. Man skal se på sin hund og vurdere om den får nok eller for meget.. Tallet bag på posen er kun vejledende.
jun 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Svar: 62
Der er desværre foderproducenter der anvender både børstemel (hår fra grise), fjer, klove og lign, som indeholder store mængder protein, men hvor næringsværdien kan diskuteres. Konserveringsmidler som BHA/BHT og Ethoxyquin der er ikke må anvendes i menneskeføde på grund af at de er kræftfremkaldende, anvendes også især i de lidt billigere tørfodermærker.Og så er der selvfølgelig Hvede, Soja og majs der indeholder allergener.
Så et tørfoder baseret på nogle gode proteinkilder, uden for mange af de grimme tilsætningsstoffer burde fungere for de fleste hunde. Har den sart mave, kan du med fordel anvende tørfoder der er baseret på lam, kyling eller fisk, burde være lettere for din hunds mave.
Iøvrigt så indeholder råt kød i følge foodsam 26% protein og ca. 20% fedt,
mar 2006
Jeg er da enig i at man ikke skal fodre for hårdt, men der mangler lidt en definition af hvad det indebærer, eller evt hvilke fodermærker du mønter det på. Hvis mængderne kan sammenlignes med det en rå hund får, så er der vel ikke nogen ko på isen?
Froej
Råt hvad? De forskellige kødtyper har forskellige sammensætninger. Det afhænger ikke engang kun af hvilket dyr man fodrer med, men også hvilken del.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 366
jun 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Svar: 62
mar 2006
(link fjernet)
Så, men jeg checkede selv foodsam, og det de skriver er: "Danskerne får i gennemsnit 26% af deres protein og 20% af deres fedt (totalt) fra kød og kødprodukter"
Det er ikke en angivelse af næringsindholdet i kød (vi spiser jo også andre ting), men et udtryk for hvor meget kød danskerne spiser.
Her er hvad FoodSam skriver om næringsindholdet i kød:
"Protein, fedt og vand i kød
Indholdet af næringsstoffer i det rå kød kan variere meget afhængig af, om kødstykket er fedt eller magert. Proteinindholdet er typisk omkring 18 g pr. 100 g råt kød men kan variere fra 10 til 24 g.
Proteinindholdet er generelt højest i de magre kødstykker, men der er ikke stor forskel på proteinindholdet i kød fra svin, okse eller fjerkræ. Kødproteiner har høj biologisk værdi, hvilket vil sige, at de har en god ernæringsmæssig værdi.
Fedtindholdet kan variere fra 1,5 til ca. 45 g pr. 100 g råt kød4. Fedtet i kødet findes dels som marmorering (intramuskulært fedt), som fedt mellem musklerne (intermuskulært fedt) og som et udvendigt fedtlag (subcutant fedt), der kan skæres fra."
^^ Det giver straks bedre mening.
mar 2006
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 735
Her er en liste over Acanas produkter i DK. Min hvalp har rigtig sart marve, og hans brors mave er endnu værre, men det eneste de kan tåle er Acanas foder
Kornfrit foder