{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.194 visninger | Oprettet:

Må den bide en anden hund? {{forumTopicSubject}}

Hvis jeg er ude at gå med sin hund <b> i snor </b> og der kommer en anden hund <b> uden snor </b> hen til os - kan jeg så få en bøde for at min hund bider den anden? Uanset om den var aggressiv eller ej?

Det er ikke sket, men kunne godt forstille mig at min hund en dag sagde fra på den måde, hvis folk bliver ved med at lade dem rende hen til os...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må den bide en anden hund?
  • #1   19. jun 2012 med min hund*

• #2   19. jun 2012 det tror jeg faktisk godt man kan smiley
    Men på den anden side, den løse hunds ejer, havde så ikke kontrol over sin hund, og kan få bøde for at den ikke er under kontrol(i snor)

^^ men hæng mig ikke op på det.. bare lidt tanker herfra..

• #3   19. jun 2012 Jeg mener jeg har hørt at den løse hund ALTID får skylden... men er ikke sikker

• #4   19. jun 2012 Ja jeg tænker nemlig også på det at den anden hund er "ude af kontrol"

• #5   19. jun 2012 Du er ikke automatisk fri for ansvar fordi din hund er i snor. Om du får en bøde er op til først politiet og senere retten at vurdere i det konkrete tilfælde

• #6   19. jun 2012 Altså der er tale om hvis en anden hund render hen til os, ikke hvis vi bare går forbi den. smiley

Tess går pænt ved siden af mig, både i og uden snor - men oftest i snor når der er andre hunde vi ikke kender, og folk har det med at lade deres hunde rende hen til hende og så bliver hun enten hidsig eller panisk, og så kan det jo godt ende med et bid en dag.

• #7   19. jun 2012 Men ja, det er selvfølgelig op til politiet.

• #8   19. jun 2012 Hvis den anden hund ikke gør andet end at rende hen til din hund. Er det dit ansvar at have fuld kontrol. Som udgangspunkt har vi altid ansvaret for de skader vores hunde forvolder

• #9   19. jun 2012 For at vende det om. Så er det ikke lovligt at lade sin hund i snor bide andre hunde, heller ikke hvis de er løse

• #10   19. jun 2012 Hm okay.
    Altså jeg lader hende jo heller ikke gøre det som sådan, men hvis jeg står med hunden i snor og den anden hund er helt vild efter at snuse til hende (hvilket hun ikke bryder sig om) viser hun tænder, gør sig stor og knurre / gør helt vildt (eller prøver at stikke af, hvilket hun jo ikke kan)

Så kunne lige se for mig at hun en dag får nok af det og bider en anden hund

• #11   19. jun 2012 Ja det er det jo, men det er heldigvis aldrig sket før at andre hunde viser aggressivitet overfor hende.

• #12   19. jun 2012 Simone det err et problem du skal have gjort noget ved, eller undgå for det kan ende med bøde, mundkurvspåbud eller det der er værre, hvis det går galt og en anden hund kommer alvorligt tilskade

• #13   19. jun 2012 Jeg kan da godt forstå at hun bliver panisk når der kommer en random hund hen til hende og er helt oppe at køre. Hvis den kommer lige så stille hen og hilser er der ingen ting.

• #14   19. jun 2012 Kan du ikke bare sparke de løse hunde væk? =)

• #15   19. jun 2012 Ja kender det godt. For mig virker det beroligende på hunden hvis jeg reagere positivt på den løse hund, og derved signalere at der ingen fare er. Men er din hund så panisk at den er ude af kontrol, ville jeg nok prøve at undgå løse hunde.

• #16   19. jun 2012 Det er vel den ejer der ikke har sin hund i snor og tydeligvis ikke har den under fuld kontrol såfremt den tager kontakt til en anden hund uden at have fået tilladelse der bør have skylden ...

Hvordan dette fungerer lovmæssigt er en anden sag. Med en god advokat er der ikke tvivl om at ejeren med den løse hund jo er årsagen da din hund ikke ville kunne bide den anden hund hvis ejeren af denne havde overholdt hundeloven ...

• #17   19. jun 2012 Og INGEN hunde eller mennesker skal komme farende hen til min hund hvis hun er i snor og jeg er der.
    Hun vil advare dem om at hun ikke synes det er okay .. (om hun ville gøre noget ... nej det tror jeg ikke. I hvert fald ikke mennesker, medmindre de er en fare for mig).

Men tager ikke chancen. Jeg slipper hende hvis/når situationen opstår og så er der ingen problemer :o) ...

Ud over en advarsel og en røffel til den anden hundeejer om at få sit kræ i snor hvis ikke de kan styre den ..

Men det er stadig de andre der er anstiftere af evt. skader ... Deres hund i snor eller under kontrol = ingen problematik

• #18   19. jun 2012 Da man har objektivt ansvar over for sin hund, har man ALTID et ansvar, også selvom din hund er i snor. Da det er dem der 'har lidt tab/skade' kan de sagtens holde dig til ansvar. Men på grund af deres egen uansvarlighed, og afhængig af den skyld de har udvist, vil der nok ikke blive nogen sigtelse, og hvis der gør, vil sigtelsen sansynligvis frafalde, det er op til retten.

• #19   19. jun 2012 Sanne din hund kan jo ikke bide hvis du har den under fuld kontrol som du har pligt til. Hvis den anden hund ikke opfører sig aggressivt skal du kunne undgå at din hund bider, ellers må du bruge mundkurv.

• #20   19. jun 2012 House: Min hund der er i snor og står ved min side kan ikke have ansvaret hvis en anden hund kommer farende hen imod mig/hende. For dette kan ikke lade sig gøre såfremt den anden hund er under fuld kontrol.
    Det er selvforsvar.

Vi kan fint gå overalt uden at Kia reagerer på andre mennesker og hunde. Alle der har mødt hende kan fortælle at hun er pænt ligeglad med andre mennesker og hunde. Hun kender kommandoen "ignorér" i situationer hvor dette er gældende.

Men ved agressiv og grænseoverskridende adfærd fra andre imens hun er i snor reagerer hun som den hund hun er.

Uden snor kunne hun ikke drømme om at gøre nogen noget umotiveret.

• #21   19. jun 2012 Det er ikke selvforsvar med mindre den anden hund er aggressiv. Din hund må ikke bide alene fordi den er usikker. Og det er dit ansvar at forhindre det. Det at den anden hunde ejer overtræder loven giver ikke dig ret til det samme.

• #22   19. jun 2012 Det er svært at undgå løse hunde, når de er stort set over alt - også i skove/på offentlige steder, hvor de ikke må rende frit.

• #23   19. jun 2012 hvis sasha løb løs hvor hun ikke måtet (hvilket sker på kirkegården) og hun blev bidt af hund i snor, ville vi ikke anmelde ejer - med mindre måske det var en galsindet listehund der var uden sin mundkurv, men stadig det var vores skyld de kom tæt på, vi kaldte hende ikke ind i tide...

• #24   19. jun 2012 "galdsiden liste hund uden mundkurv" den kan vist forståes forkert, men jeg mener at anmeldelsen kun ville gå på at nmundkurven manglede, ikke at den bed

• #25   19. jun 2012 Anne hvad svarer du på?

• #26   19. jun 2012 Hvad hvis begge hunde er løse på et fritløbsområde og kommer op at slås for alvor? Er det så den der bliver mest "såret" der får medhold eller hvordan?
    Neo kom op at slås idag - for første gang for alvor - og det er svært at vide hvem der startede (er nu sikker på det ikke var Neo - men mon ikke den anden ejer har det på samme måde?) Neo prøvede at løbe væk men da han blev trængt op i en hæk gik det helt galt og de havde fat inde i munden å hinanden. Den anden hund blødte voldsomt i munden - men det var Neo der hylede og skreg og har nu tandmærker under kæben og inde under tungen (tænker at den anden hund måske fik bidt sig i tungen?)
    Jeg nåede ikke rigtig at tale med damen da hun skyndte sig væk, men vil hun kunne melde det, eller bør jeg?

• #27   19. jun 2012 Men hvis nu hunden ikke bider?:)

• #28   19. jun 2012 Marie - det vil jo så være dit forsikringsselskab der dækker den anden hunds skader, og hendes forsikringsselskab der dækker din hunds skader..

• #29   19. jun 2012 ok, håber ikke det var så slemt så noget skal dækkes. Men så jeg skal ikke være bekymret for at blive politianmeldt eller noget? Gør man kun det ved "overfald" på fx hunde i snor?

• #30   19. jun 2012 Maria hvis begge hunde(ejere) er lige gode om slåskampen deles ansvaret typisk. Bliver politiet blandet ind i det kan begge ejere få bøder, og det der er værre. Men desvære lader det til at den der først anmelder, bliver anset som mest troværdig.

• #31   19. jun 2012 ok smiley

• #32   19. jun 2012 Altså, Tess er også ofte i snor i hundeskove, specielt hvis der er store hunde da det er dem hun mindst kan lide - men hun løber ikke hen til dem, det er stadigvæk dem der løber hen til hende.
    Og det er bare ærgerligt at det skal være på den måde, for hun skal jo have lov til at lege og hygge med sine "venner" i hundeskoven (altså de hunde som respektere hendes grænser). Men de fleste personer er ved at fatte at hun ikke kan lide deres hunde, de mener så bare ikke at vi er velkommen i hundeskoven, men det er jo en anden sag..

• #33   19. jun 2012 Anne: Det mente jeg nok ;D

• #34   19. jun 2012 Anne: det var en stafford - og vidst nok hendes datters og den havde lige været oppe at slås med en anden hund også - fortalte de andre mig, jeg var lige kommet og nåede ikke rigtig at snakke med hende hverken før eller efter.

- men anne du har ret, bør oprette min egen tråd og ikke stjæle TS's - sorry - var bare lige kommet hjem og lidt frustreret, røstet og ked af det

• #35   19. jun 2012 I må skam gerne skrive omkring det herinde. smiley

• #36   19. jun 2012 Alfist vil du linke til den del af loven? Vores hunde må ikke bideandre hunde selv om de er løse. Kan I ikke undgå det alene med snor og halsbånd (hvilket jeg ikke forstår hvorfor I ikke kan), så må I bruge en mundkurv når i er i områder hvor I ved der er løse fredelige hunde.

• #37   20. jun 2012 Alfist vil du virkelig påstå at i følge din fortolkning af loven så kan din hund bide hunde, børn og andet løsgående så længe du bruger en kort snor?

• #38   20. jun 2012 Den sag handlede om en løs hund der angreb, eller i det mindste var aktiv. En ikke aggressiv hund er noget helt andet.

• #39   20. jun 2012 Simone F: Du skriver; "Altså, Tess er også ofte i snor i hundeskove, specielt hvis der er store hunde da det er dem hun mindst kan lide - men hun løber ikke hen til dem, det er stadigvæk dem der løber hen til hende.
    Og det er bare ærgerligt at det skal være på den måde, for hun skal jo have lov til at lege og hygge med sine "venner" i hundeskoven (altså de hunde som respektere hendes grænser). Men de fleste personer er ved at fatte at hun ikke kan lide deres hunde, de mener så bare ikke at vi er velkommen i hundeskoven, men det er jo en anden sag.."

Hvis du går ind i en hundeskov, hvor løse hunde er tilladt under kontrol vel at mærke og du har din hund i snor, da den er usikker og viser truende adfærd ved møde med fremmede hunde. Så vil jeg 100% sige du står med skylden ved bidskade. Du ved på forhånd din hund bliver sur/agressiv, så har du ikke noget at gøre i en hundeskov. Du skal derimod arbejde med din hunds sociale adfærd på privat grund under sikre forhold ikke i offentlig hundeskov.

• #40   20. jun 2012 Alfist i følge loven har du ansvaret. Og jeg kan ikke se hvordan du ikke kan forhindre din hund i a bide når den er i en kort snor. Det er egentlig forurolignede

• #41   20. jun 2012 Det har du ret i. Men det giver ikke dig ret til at lade din hund bide. Vi skal have fuld kontrol over vores hunde. Bider din hund løse fredelige hunde er det dit ansvar at undgå det. Og det burde ikke være svært.

• #42   20. jun 2012 Uha, det er en lidt lang tråd at læse lige nu, men som udgangspunkt viol jeg sige:

Alt afhænger af omstændighederne.
    1. Hvis du går med din hund i snor og den forhoolder sig roligt, hvor en anden løs hund kommer og gør udfald imod din hund, vil din hund selvfølgelig forsvare sig, og det kan være med bid, og så vil du formentlig slippe for ansvar (og BØR slippe)

2. Hvis du går med din hund i snor, vender ryggen til fordi du lige skal snakke med en veninde, dumøder på vejen, og derfor ikke har fuld kontrol over din hund, og der så kommer en løs fremmed hund og generer din, som så reagerer ved at bide den anden, er det ikke sikkert du slipper for erstatning.

Det er et fortolkningspørgsmål iflg. politiet, og hvis er ikke er vidner er det bare ord mod ord, og så kan den være svær at knække, men det er vel også derfor vi har en forsikring. Du vil nok ikke få en bøde, men måske et erstatningskrav, hvis din hund er i snor. Modparten vil så til gengæld få en bøde for ikke at have styr på sin hund (i snor)

• #43   20. jun 2012 jeg kunne ikke drømme om at lade sasha løbe hen til en hund i snor - med mindre jeg - som jeg ofte har gjort har spurgt ejer om det er ok (sasha viser ofte ikke interesse for andre hunde når hun er fri og vil derfor ofte bare lige liste forbi og få færten og så lunte videre)

er det ikke ok og vi skal passere så laver vi kontakt, da sasha i snor nemlig kan virke noget overgeare (i snor vil hun hilse meget gerne)

men jeg ville heller aldrig tage hende i snor i en hundeskov, hun mister helt muligheden for at dreje på en tallerken og sige fra overfor en nærgående hund, og jeg er ikke bleg for at bede hanhunde ejere kontrollere deres dyr når denne er for meget for sasha

men mener stadig 100% at hvis sasha løs kom til at løbe til en hund i snor og blev bidt, så var det min fejt, mig der ikke havde reageret nok eller kunnet forhindre hende. - så ville den stå på 15 m sporline et stkke tid og så indkald!

Kommentér på:
Må den bide en anden hund?

Annonce