{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulemper ved sterilisering
  • #1   7. jul 2012 Vil du uddybe "adfærdsændringer"? smiley Inkontinens.. Er risikoen stor?

• #2   7. jul 2012 Ved de nye metoder er der få bivirkninger. Man steriliserer i dag ved enten at gå ind med kikkert og fjerne æggestokke, eller ved at gå ind traditionelt og fjerne æggestokke. Man lader livmoderen sidde hvis den er rask.
    Vi har oplevet en anelse mere dovenskab og lidt kedelig pels efter sterilisationen.

• #3   7. jul 2012 Håber det er i orden at komme med et tillægs-spørgsmål...
    Hvor hurtigt vil disse bivirkninger vise sig...?

• #4   7. jul 2012 min Bertha er blevet lidt mere doven smiley
    men ingen kedelige pels og ingen overvægt ( dog har jeg også taget 15% af hendes foder efter)..

• #5   7. jul 2012 Man kan os være heldig at der ingen ændringer er, kun positive smiley

Jeg fortæller gerne om mine erfaringer hvis du vil høre. Har 3 steriliserede tæver.

• #6   7. jul 2012 Medløber

Det må du meget gerne. smiley

• #7   7. jul 2012 Skriver til dig bagefter, skal lige spise smiley

• #8   7. jul 2012 Ulemperne er allerede nævnt, men som sagt er det langt fra alle, der oplever nogle ulemper.
    Vi har ikke oplevet en eneste ulempe med Lulu smiley Hun holder vægten perfekt - og må endda gerne tage en smule på.
    Pelsen er som den altid har været.

Hun er da blevet en smule mere rolig, men det kom først noget tid senere, og jeg er overbevist om, at det bare var en naturlig udvikling grundet hendes alder, og at hun "endelig" blev voksen mentalt.

• #9   7. jul 2012 Begge mine har fået kikkertoperation.
    Jeg afleverede dem kl. 16.00 og hentede den igen kl.18.00.
    Kl.23.00 bar jeg dem ned i haven, hvor de tissede.
    Kl.6.00 næste morgen gik de selv ned af trapperne (1.sal) og var "friske" derefter.
    De er blevet meget mere harmoniske, de er "ens" hele året og har ikke ændret adfærd.
    De er heller ikke blevet dovne eller har taget på, selv om de får det samme mad.
    Eneste lille minus er, at den lilles pels krøller en smule.
    For os og hundene en helt klart win win oplevelse

• #10   7. jul 2012 Wilma har ingen problermer, med at holde sig. Har et dejligt temperamente, er behagelig anlagt (men vil ikke kalde hende doven). Om det skyldes hun er steriliseres, det tror jeg ikke. Vægt.. ja altså, jeg er meget opmærksom på den. Jeg giver hende mad efter aktivitets niveau, årstid osv. Og så er hun en meget madglad basse, så jeg holder øje med hvordan hun lige ser ud. Pelsen ved jeg ikke, da hun har for lavt stofskifte og allergi og begge dele kan påvirke pelsen. Men da jeg fik hende steriliseres, fik jeg at vide at pelsen muligvis kunne ændre sig ved 4-5 års alderen. :0)

• #11   7. jul 2012 Hvis man steriliserer før første løbetid, risikerer man at hunden vokser ud over racestandard. Dette sker fordi fjernelsen af kønshormonet gør et eller andet ved væksthormonet også.

• #12   7. jul 2012 Nicolai & Malene - har du et link til "det"?

• #13   7. jul 2012 Nej desværre ikke. Det var noget jeg læste i et blad for dyrlæger.

• #14   7. jul 2012 Jeg har ikke hørt det før.
    Min Freja blev steriliseret som 2 årig, hendes søster var knap 6 måneder.
    Deres fødselsvægte var henholdsvis 77 g og 78 g og de har fulgtes ad vægtmæssigt indtil sterilisationen og frejas 1. løbetid.
    i dag er de 3 år og Freja vejer 2,7 kg og søsteren 2,5 kg.

• #15   7. jul 2012 Jeg har gennem tiden fået neutraliseret fire tæver og har ikke oplevet problemer af nogen art, Den ene (Boxer) blev 10 år (aflivet pga. kræft i halsen), to blev hhv. 14 og næsten 17 år og den tredje blev neutraliseret 1. maj i år.

Årsagen til, at hunde (og katte) bliver højere, skyldes groft sagt at kønshormonet lægger en dæmper på væksthormonet.

Det er en viden, lægerne også benytter ved børn, der tegner til enten at blive for små eller for høje. (Konstateres ved at røngtenfotografere og måle håndrodsknoglerne i en vis alder).

De, der tegner til at blive for store, sættes via kønshormon kunstigt i pubertet, og omvendt udskydes puberteten hos dem, der tegner til at blive for små.

• #16   7. jul 2012 I må alle undskylde jeg først får svaret nu, der kom lige noget i vejen.

- Hvad er fordele/ulemper ved de to forskellige muligheder at sterilisere på? Hvad har I valgt, og hvorfor?

• #17   7. jul 2012 Så er jeg her igen.

Mine forældres gamle hund Mille fik livmoderbetændelse i en alder af 8-9 år. Hun blev akut opereret og kom sig fuldstændig smiley Hun blev efterfølgende lidt tyk, men hun havde tendens til overvægt inden, hun var en Labradortæve. Ellers ingen ændring, hun blev 12 år, så det var det hele værd.

Zenta, Schæfertæve, blev steriliseret i en alder af 4 år. Jeg havde længe haft lidt den der, at der både er ulemper og fordele og jeg kunne ikke rigtig bestemme mig. Og så gik årene bare. Indtil hun begyndte at blive falsk drægtig. Det er frygteligt at stå med en hund der er deprimeret, ikke gider sin mad, bare ligger og sover hele dagen og som ikke kan finde ro og piver.
    I sammenråd med dyrlægen valgte jeg at sterilisere og det er det bedste jeg har gjort! Bortset fra at selve operationen ikke gik efter bogen har der intet været efterfølgende. Hun har fået appetiten igen, spiser nu fast sin mad 2 gange om dagen, før var jeg heldig hvis hun spiste 1 gang om dagen. Hendes pels er flot, hun fælder ikke andet end når hun skal, hun har ikke taget på, derimod tabt sig lidt, ingen inkontinens, og bedst af alt, har hun "fundet sig selv", hun er blevet rolig, hendes lunte overfor andre hunde er blevet længere (Hun var meget kønsagressiv før), hun opføre sig som en stor hvalp og kan nu med andre hunde smiley
    Hendes ar på maven er faktisk usynligt og bedst af alt, hun kan ikke få livmoderbetændelse.

Tøsen, Schæfertæve, blev steriliseret som 18 måneders, mest fordi Zenta os blev, de blev os steriliseret med 1 måneds mellemrum, bortset fra hendes sterilisation heller ikke gik som den skulle har det os været en god ting. Hun har heller ikke taget på, vejer det hun skal, hendes pels er som den skal være og ingen inkontinens. Hun har ikke rigtig ændret væremåde, dog er hun blevet mere voksen efter, men det er alderen jo nok os ldit skyld i. Hun var ret usikker inden, det er hun heller ikke mere efter sterilisationen, men igen, der spiller at hun er blevet ældre nok os en rolle smiley

Laika, Schæfertæve, var steriliseret da hun kom. Hun er lidt for tyk, og hendes pels er lidt mindre pæn, ikke noget at snakke om, den er bare den pels der er mindst pæn ud af de 3, men hun er os 7 år gammel smiley Hun har os haft et kuld hvalpe, tænker lidt det måske os har lidt at sige for pelsen. Heller ingen inkontinens hos hende.

De er steriliseret på den alm. måde.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #18   7. jul 2012 Hvis det ikke er pga at hunden har sygdom eller lign vil jeg fraråde at udsætte den for en sådan tur.Jeg har selv været turen igennem med to tæver og aldrig igen, såfremt det ikke er livsnødvendig

• #19   7. jul 2012 Men en cavalier er der klart 2 ulemper den får en grim tyk ulden pels og nogen kommer nærmest til at ligne en puddel, tro mig de bliver ikke kønne af det og så får de en stor chance for at blive fede smiley

Jeg er 100% sikker på jeg aldrig neutralisere en cavalier.

• #20   8. jul 2012 Natravnen og Nicolai & Malene - Er det ikke omvendt?
    Hvis du fjerner kønshormonet, så bremser/dæmper du væksten?
    Alfisten - Når du klipper æggelederne over, så skrumper livmoderen og forsvinder, så ingen kræftrisiko :-).
    Men jeg giver dig ret i, at der skal være en grund for at sterilisere.
    Falsk drægtighed kan være et helvede for både hund og omgivelser.
    Man skal ikke bare gøre for ens egen behagelighed.

• #21   8. jul 2012 Bare rolig alle sammen, Silje skal skam ikke steriliseres. smiley Ikke når det ikke er nødvendigt, eller hun bliver plaget af falsk drægtighed.

Det var mere for at lære noget nyt om emnet, og få svar på nogle spørgsmål, hvis det en dag skulle blive aktuelt. Det er jo ikke udelukket, at en af mine hunde i fremtiden skal steriliseres, og så er det jo rart at have lidt viden omkring det, end bare at aflevere hunden til dyrlægen og kaste sig ud i det. smiley Synes det er blevet til en ret så spændende tråd, med en masse gode svar, oplysninger og fakta. smiley

• #22   8. jul 2012 Oplevede kun positive "bivirkninger" da Fie blev steriliseret...

Det indgreb var nok noget af det bedste, fik en glad og harmonisk hund året rundt smiley

Doven...naaa...det tror jeg ikke man ville kunne kalde hende smiley

• #23   8. jul 2012 Livmoderen skrumper ind når kønshormonet fjernes.

• #24   8. jul 2012 Øv denne diskution rammer lige ind i de tanker vi har om vores tæve. Vi har hidtil planlagt at få hende steriliseret efter første løbetid fordi hun er en meget aktiv og social hund som jeg ikke kan forestille mig vil trives uden muligheden for at løbe løs et par gange dagligt (bor så det ikke er muligt uden at være i kontakt med andre hunde)

• #25   8. jul 2012 Undskyld jeg hopper ind midt i det hele... Men Kathrine nævner at det kan være dumt at kasterere en usikker hanhund??? Er der andre der er enige idet?? Har nemlig desværre en af slagsen, og vi overvejer kraftigt at "kappe" ham... Men er det så smart?

• #26   8. jul 2012 Jeg har så 2 tæver der er steriliseret via kikkert og kun har fået fjernet æggelederne smiley

Jeg har ALDRIG fortrudt.

Lotus er blevet overvægtig og har en lidt kedelig pels, men hun er frisk og har det super godt.

Kaido var frygtelig plaget af falsk drægtighed, så her var ingen tvivl. Hende pels er fin og hun holder vægten som hun skal.

Når man steriliserer ved kun at fjerne æggelederne går dyrlægen ind med kameraet og tjekker hele livmoderen igennem først. Hvis den ser tip top ud, fjerner man kun æggelederne. Livmoderen skal have tilført hormon for at fungere. Dette får den via æggelederne, så når de er væk, skrumper livmoderen ind og bliver lille lille bitte. Risikoen for at de får livmoderbetændelse er stort set lig 0, netop fordi den ikke får tilført hormon.

• #27   8. jul 2012 "Natravnen og Nicolai & Malene - Er det ikke omvendt?
    Hvis du fjerner kønshormonet, så bremser/dæmper du væksten?"

NEJ.

Kommentér på:
Ulemper ved sterilisering

Annonce