{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Spor + Race ( langt ) {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens smiley

Jeg er begyndt at undersøge nogle racer nærmere da jeg om 1- 2 år håber at jeg har tiden, energien og alt passer ind til at jeg køber en hund mere og i den forbindelse er jeg interesseret i viden omkring racer som er gode til at gå spor.

Jeg synes ofte man ser Cocker Spaniels, Engelsk springer Spaniels, Schæfer og Labrador i de programmer der er blevet sendt i Tv de seneste år og det er mest de racer jeg har kigget nærmere på.

Har læst på en Kennel's hjemmeside at man bør kun anskaffe sig en Engelsk Springer Spaniel hvis den skal bruges til jagt ( Jagttegn er med i mine fremtidsplaner )

Det undre mig at de Cocker Spaniels jeg har set i programmerne at deres ører virker kortere end dem jeg ser herinde på HG er der nogen som ved om der er flere typer ?

Schæferen vil jeg på nuværende tidspunkt ikke mene at jeg ved nok om til at jeg kan sige om den er en race for mig ude i fremtiden.

Jeg har kun mødt Labrador som udelukkende har været familiehund og kender derfor heller ikke nok til racen ang. Spor.

Jeg / Vi vil gå til træning med hunden hver uge og starte fra den er hvalp og ja hundens levetid, det vil hovedsagelig være lydighedstræning og spor.

Pelspleje er okay så længe hunden ikke skal trimmes ugeligt selvfølgelig reddes osv. Er okay smiley

Min kæreste har en Shih Tzu og jeg selv har en blanding mellem Papillon og Dansk svensk gårdhus og de vil til den tid være 3-4 år og min egen vil være 4-5 år.

Vi vil til den tid enten bo i mit hus eller på landet ( nedlagt landbrug ) og børn er en del af fremtidsønskerne.

Håber i ikke blev søvnige af mit indlæg og håber i vil være rare og dele ud af jeres viden smiley

Mvh.

Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjern opvaskemaskine or reparationer 2.600 kr.
  • Har to vægge i et badeværelse der skal pudses op cirka 6 m² det er i et hjørne 3.200 kr.
  • Jeg har mistet min nøgle til min cykel og skal have låsen op. 250 kr.
  • Køkkenlåge 600 kr.
  • tilstoppet toiletafløb 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spor + Race ( langt )
  • #1   13. jul 2012 Jeg har særdeles god erfaring med korthåret hønsehund og jack russell terrier

• #2   13. jul 2012 Okay lyder godt Tak smiley

Hønsehunden kræver den ikke mere ala Jagttræning smiley ?

• #3   13. jul 2012 Okay smiley

Har læst at det ikke er lovligt selv at lære ens hund at finde stoffer og lignende men går den type ind under spor eller er det noget helt andet smiley ? Tænker mest at det er den type "spor" jeg har set i programmerne smiley

• #4   13. jul 2012 What er en basset god til lydighed?
    Nej der er nok få racer der er sværere at arbejde med når det kommer til lydighed.
    Støvere er ultimative sporhunde. Vil man både spor og lydighed, bør man kigge på jagthunde som labrador og hønsehunde, hvis de også skal bruges til jagt.

• #5   13. jul 2012 Lene K.

Har læst om det men nej har ikke set det "live" og selvfølgelig skal hvalpen / hunden trænes indenfor lydighed og spor det er ikke noget jeg vil vove mig ud i uden erfarne mennesker omkring mig smiley

• #6   13. jul 2012 Jeg kender ikke de nævnte racer ret godt, men vil bare tilføje at alle individer inden for en race er forskellige. Du skal finde forældredyr med de egenskaber du ønsker.

Vores race er fx oprindeligt lavet til slædetræk. Vopres piger gider det bare ikke. Den ene går spor som en anden basset hound, mens den anden er super til rally. De er siberian huskies begge to.

• #7   13. jul 2012 What du må have mødt andre bassets end dem jeg kender til.
    Og videnskaben siger det samme. I et studie af "trainability" er bassethound nr. 2 fra bunden.
    http://pets.webmd.com/dogs/features/how-smart-is-your-dog?page=3

Der er en grund til at der er langt mellem lydighedtitler i støvere

• #8   13. jul 2012 "Det undre mig at de Cocker Spaniels jeg har set i programmerne at deres ører virker kortere end dem jeg ser herinde på HG er der nogen som ved om der er flere typer "

Dem du ser i den slags programmer som må være politiprogrammer osv. er typisk FT udgaverne og dem skal man bestemt ikke anskaffe sig hvis ikke man vil bruge dem til andet en "aktiv familievovse"

• #9   13. jul 2012 Den engelske springer fungere udmærket som familiehund jeg er på min nr 6 og ingen af dem har været kagthundei praksis

• #10   13. jul 2012 Tusind tak for alle svarene smiley

Sarah:

Ja det har været programmer hvor hundene har fundet stoffer og lignende.

• #11   13. jul 2012 Så tror jeg det var en field spaniel og ikke en cocker spaniel.

• #12   13. jul 2012 Housebuster:

Okay men der er blevet sagt Cocker spaniels i programmerne :s

• #13   13. jul 2012 Har lige læst om FT Cocker så det er nok dem de bruger smiley

• #14   14. jul 2012 Du skal have da Petit basset griffon vendeen eller Grand basset griffon vendeen, de er skabt til spor. Har selv en petit også kaldet en pbgv. Har været på sporkursus og som træneren sagde; i kan nok se det er ikke hunden der skal lære noget, det er jer. I forhold til hvilke linjer, kan du google på svenske sider. Der bliver de brugt til jagt, mere en herhjemme. Der er flere facebook grupper, Basset klubben Danmark + hver region har sin FB gruppe. Der kan du få en masse oplysninger, hvis du er int. Og selvfølgelig Bassetklubben.dk. Det er en, stædig, charmerende og uimodståelig ml- stor vidunderlig hund. Man siger en djævel i marken og en engel i hjemmet og the happy dog. Og det er virkelig sandt ;0) Og det du fortæller, i kan tilbyde det lyder - perfekt. Man skal bare være kærlig og tålmodig, de nemlig lærevillige nok, hvis man er det. Du kan jo tjekke mine billeder og hvis du får "blod på tanden" er du velkommen til at skrive. Rigtig god fornøjelse med Jagten, på den helt rigtige hund :0)

• #15   14. jul 2012 Helle B:

Mange tak smiley

• #16   14. jul 2012 Men Helle du kan vel vel ikke anbefale en PBGV til lydighedstræning.?

• #17   14. jul 2012 Jeg har en welsh springer spaniel, hende går jeg lydighed med, bruger hende til jagt, når sæsoner er til det, og jeg starter op med spor (sweiss) her i det nye år, hun er alsidig og skøn at arbejde med, pelsplejen er meget minimal.

• #18   14. jul 2012 Housebuster det er en Field Trail Cocker Spaniel eller en Field Trail Springer Spaniel, en Field spaniel er noget helt 3.
    Og FT udgaverne er ikke familie-klappe-træn-2-timer-om-ugen-hunde.

Standard udgaverne den engelske Cocker spaniel og standard Springer Spaniel er glimrende familievovser.(med den rette opdragelse.)

• #19   14. jul 2012 og det vil være katastrofalt og tro at man kan stimulere FT udgaverne nok ved almindelig holdtræning.

• #21   14. jul 2012 Min korthår kom på en gang i hele sit liv(10 år). Men ellers dyrkede jeg agility og lydighed på højt plan. Jeg brugte ham også meget til apporteringskonkurrencer. jeg har haft to jack russells der gik klasse 3 lydighed under DKK og så en der var eminent til spor. Det handler i bund og grund om at beskæftige hunden, så den bruger sin hjerne, så er det ikke noget problem at have jagt og terrier racerne

• #22   14. jul 2012 Jeg vil også sige at en Petit Basset Griffon (PBGV) er fantastisk til spor. Har to af slagsen, og har gået lidt spor/schweiss (blod)med den ene. De er naturtalenter. MEN PBGV er IKKE lydighedshunde, og kan ikke gå løs - netop pga. deres fantastiske næser...mine smutter ved den mindste fært at vildt, katte, heste osv...Og så glammer og hyler de, når de får fært, det skal man være forberedt på. Vores have er totalt lukket af, hegn på begge sider af hækken osv. For som sagt smutter de, og når først de er på "jagt" kan de forcere hvad som helst.

Vi gik spor i Beagleklubben, og Beagler er også fantastiske sporhunde - og en smule nemmere at lydighedstræne end PBGV.

Jeg vil sige, at både Beagler og PBGV er meget velegnede til spor end den alm. Basset Hound pga. deres drive. Og generelt set er alle hunde indenfor kategorien støvere gode spor - og næsehunde - men ikke overvældende fantastiske lydighedshunde - de 2 ting modstrider lidt hinanden, da det er meget svær for støvere at ignorere deres instinkter, og de er meget egenrådige og selvstændige.

Der er også blodhunden, som nok er en af de mest fantastiske sporhunde overhovedet. Der er ikke så mange af dem herhjemme, og man skal vide, hvad man har med at gøre og sørge for, at hunde får brugt sin næse og sanser i tilstrækkelig udstrækning HVER dag.

• #23   14. jul 2012 Trine. Godt indlæg

• #24   17. jul 2012 Hej Housebuster! Har ikke været ved en computer, i nogle dage. Så har ikke kunne svare, om dit spørgsmål om lydighed. Jeg vil selvfølgelig istemme, hvad Trine B har skrevet. Men vil lige tilføje at, lydighed er for mig meget bredt. Indkald er selvfølgelig en af deciplinerne. Og at det er virkelig noget at et arbejde at lære dem dette. Og tror ikke ret mange støvere, er 100% indkalds sikre når de jager. Derfor er der heller ikke mange, der dyrker dette i Dk. Da jagt områderne er meget små og de har brug for plads. Men i stedet dyrker sweiss spor. Men ellers vil jeg sige de er meget samarbejdsvillige. Vi har gået til lydighed flere sæsoner, prøvet agility, svampe spor og tips og trick. Og det eneste der måske adskiller sig fra nogle andre hunderacer, var at når hun ikke gad mere (stædig, stædig og egenrådig) så måtte jeg overgive mig til pause, selvom de andre fortsatte. men hun har lærte de samme øvelser lige så fint som de andre. Hendes ivrighed for at lære er meget stor, men som sagt.. når frøknen mener det er tid til at stoppe, gør jeg det.
    Indkald er hun også super god til (lige lidt pral), tror hun kommer 98% af de gange
    jeg kalder. Men de sidste 2%, er helt klart fordi hun går i næsehumør (og så er jeg altid meget bevist om hvor jeg slipper hende løs). Men det er klart det er en støvere der har et MEGET højt jagt instinkt. Det er ikke en hund, man bare slipper. Og de har ikke læst bogen om færdselsregler.. desværre hihi :0)

• #27   17. jul 2012 Mange tak alle sammen smiley

Læser også om Schæferen og vil tage kontakt til en kennel / flere og besøge dem når jeg skal med min far til København smiley

Kommentér på:
Spor + Race ( langt )

Annonce