Spor + Race ( langt ) {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens
Jeg er begyndt at undersøge nogle racer nærmere da jeg om 1- 2 år håber at jeg har tiden, energien og alt passer ind til at jeg køber en hund mere og i den forbindelse er jeg interesseret i viden omkring racer som er gode til at gå spor.
Jeg synes ofte man ser Cocker Spaniels, Engelsk springer Spaniels, Schæfer og Labrador i de programmer der er blevet sendt i Tv de seneste år og det er mest de racer jeg har kigget nærmere på.
Har læst på en Kennel's hjemmeside at man bør kun anskaffe sig en Engelsk Springer Spaniel hvis den skal bruges til jagt ( Jagttegn er med i mine fremtidsplaner )
Det undre mig at de Cocker Spaniels jeg har set i programmerne at deres ører virker kortere end dem jeg ser herinde på HG er der nogen som ved om der er flere typer ?
Schæferen vil jeg på nuværende tidspunkt ikke mene at jeg ved nok om til at jeg kan sige om den er en race for mig ude i fremtiden.
Jeg har kun mødt Labrador som udelukkende har været familiehund og kender derfor heller ikke nok til racen ang. Spor.
Jeg / Vi vil gå til træning med hunden hver uge og starte fra den er hvalp og ja hundens levetid, det vil hovedsagelig være lydighedstræning og spor.
Pelspleje er okay så længe hunden ikke skal trimmes ugeligt selvfølgelig reddes osv. Er okay
Min kæreste har en Shih Tzu og jeg selv har en blanding mellem Papillon og Dansk svensk gårdhus og de vil til den tid være 3-4 år og min egen vil være 4-5 år.
Vi vil til den tid enten bo i mit hus eller på landet ( nedlagt landbrug ) og børn er en del af fremtidsønskerne.
Håber i ikke blev søvnige af mit indlæg og håber i vil være rare og dele ud af jeres viden
Mvh.
Henrik
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 743
Hønsehunden kræver den ikke mere ala Jagttræning
feb 2009
Har læst at det ikke er lovligt selv at lære ens hund at finde stoffer og lignende men går den type ind under spor eller er det noget helt andet
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
Nej der er nok få racer der er sværere at arbejde med når det kommer til lydighed.
Støvere er ultimative sporhunde. Vil man både spor og lydighed, bør man kigge på jagthunde som labrador og hønsehunde, hvis de også skal bruges til jagt.
feb 2009
Har læst om det men nej har ikke set det "live" og selvfølgelig skal hvalpen / hunden trænes indenfor lydighed og spor det er ikke noget jeg vil vove mig ud i uden erfarne mennesker omkring mig
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.819
Vores race er fx oprindeligt lavet til slædetræk. Vopres piger gider det bare ikke. Den ene går spor som en anden basset hound, mens den anden er super til rally. De er siberian huskies begge to.
jan 2012
Og videnskaben siger det samme. I et studie af "trainability" er bassethound nr. 2 fra bunden.
http://pets.webmd.com/dogs/features/how-smart-is-your-dog?page=3
Der er en grund til at der er langt mellem lydighedtitler i støvere
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
Dem du ser i den slags programmer som må være politiprogrammer osv. er typisk FT udgaverne og dem skal man bestemt ikke anskaffe sig hvis ikke man vil bruge dem til andet en "aktiv familievovse"
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.613
feb 2009
Sarah:
Ja det har været programmer hvor hundene har fundet stoffer og lignende.
jan 2012
feb 2009
Okay men der er blevet sagt Cocker spaniels i programmerne :s
feb 2009
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 137
feb 2009
Mange tak
jan 2012
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.082
jul 2006
Og FT udgaverne er ikke familie-klappe-træn-2-timer-om-ugen-hunde.
Standard udgaverne den engelske Cocker spaniel og standard Springer Spaniel er glimrende familievovser.(med den rette opdragelse.)
jul 2006
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
Vi gik spor i Beagleklubben, og Beagler er også fantastiske sporhunde - og en smule nemmere at lydighedstræne end PBGV.
Jeg vil sige, at både Beagler og PBGV er meget velegnede til spor end den alm. Basset Hound pga. deres drive. Og generelt set er alle hunde indenfor kategorien støvere gode spor - og næsehunde - men ikke overvældende fantastiske lydighedshunde - de 2 ting modstrider lidt hinanden, da det er meget svær for støvere at ignorere deres instinkter, og de er meget egenrådige og selvstændige.
Der er også blodhunden, som nok er en af de mest fantastiske sporhunde overhovedet. Der er ikke så mange af dem herhjemme, og man skal vide, hvad man har med at gøre og sørge for, at hunde får brugt sin næse og sanser i tilstrækkelig udstrækning HVER dag.
jan 2012
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 137
Indkald er hun også super god til (lige lidt pral), tror hun kommer 98% af de gange
jeg kalder. Men de sidste 2%, er helt klart fordi hun går i næsehumør (og så er jeg altid meget bevist om hvor jeg slipper hende løs). Men det er klart det er en støvere der har et MEGET højt jagt instinkt. Det er ikke en hund, man bare slipper. Og de har ikke læst bogen om færdselsregler.. desværre hihi :0)
feb 2009
Læser også om Schæferen og vil tage kontakt til en kennel / flere og besøge dem når jeg skal med min far til København
Spor + Race ( langt )