{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Update + Vogter over sin mad {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Så har vi haft Carlo i 1½ måned godt og vel, og hvor er han en skøn hund! De gamle har taget godt imod ham, og især den ældste har knyttet sig til Carlo. Det var ellers ham jeg havde spået, ville få det sværrest med en hvalp i huset.

Vi var til alment sundhedstjek hos doktor dyr, hvor dyrlægen ikke kunne få sælgers udsagn om alder, til at passe med Carlos tænder og udvikling. Istedet for at være 17 uger, mente hun, at han max var 14 uger. Stakkels pus der er taget så tidligt fra hans mor!
(Det skal lige siges at vi købte ham af en sælger som havde købt ham af avler, så vi så aldrig mor,far eller resten af kuldet. Vi fik bare fortalt at han var den mindste i kuldet)

Men han klarer sig SÅ fint! Er stort set renlig, og er der et uheld, så er det OS der ikke har været opmærksomme nok.

Nå, det var lige en lille update:) Nu til "problemet": Han vogter simpelthen så meget over sin mad. De får alle mad samtidig, og kan uden problemer holde sig fra hinandens skåle. Men bare det at vi går forbi ham, når han har sin mad, så knurrer han. Min kæreste tabte noget nær hans skål, og da han ville samle det op, bed Carlo ud efter ham. Vi sagde "NEJ" og stod og kiggede lidt overraskende på hinanden.

Der er delte meninger om hvorvidt man skal kunne tage maden fra hunden. Det er aldrig noget vi har praktiseret, men de gamle har heller aldrig vist lignende adfærd omkring deres mad. Carlo knurrer ikke når vi leger med legetøj eller ved godbidder. Det er KUN vedr. hans madskål.

Ville I gøre noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Update + Vogter over sin mad
  • #1   14. jul 2012 Jeg er ikke sådan én der mener man skal rende og tage maden fra hunden, ville aldrig gøre det.

    Men noget man kan gøre er en gang imellem når hunden spiser lige smide noget der er mere lækkert end foderet (leverpostej, råt kød, pølse eller lign) ned i skålen så den kun oplever det som noget positivt når nogen kommer i nærheden så den ikke bider hvis "uheldet" skulle være ude og man kom for tæt på


  • #2   14. jul 2012 Hej Ditte. Det var jo et super råd! Det vil vi helt klart forsøge os med. I går aftes fik han taget munden rigeligt fuld og havde problemer med at få det op - Da jeg så ville hjælpe ham, ja så knurrede han. Det er også i sådanne situationer, at det kunne være rart at kunne komme til ham.

  • #3   14. jul 2012 Lige præcis
    Jeg har tre børn og selv om de ved at de skal lade hundene være når de spiser og heller aldrig er gået til dem imens vil jeg hellere være på den sikre side også hvis der er en dag er ikke-hunde-vante mennesker på besøg


  • #4   14. jul 2012 Jeg synes heller ikke man skal forstyrre hunden når den spiser, men det er godt at kunne tage noget fra den som den ikke må spise. Basco vogtede over sine gnaveben da han var lille, nok fordi han havde svært ved at have maden i fred i kuldet. Jeg gjorde det at jeg fandt noget der var endnu mere lækkert og byttede med, og så fik han benet tilbage bagefter. Det samme kan man gøre med madskålen. Det virkede i hvert fald rigtig godt.

    eller måske kunne du sætte dig med madskålen og lade ham spise af den, eller give ham maden lidt efter lidt så han lærer at han får mad fra dig? Det er nu ikke noget jeg har afprøvet, bare en ide smiley


  • #5   14. jul 2012 Giv ham mad alene i et rum. Vis ham respekt ved at lade være med at genere når han spiser. Han viser jo tydeligt, at han er utryg ved at andre kommer tæt på. Det er helt naturlig opførsel.
    Man skal ikke tage mad fra hunde, når først de har fat i den. Ulveflokkens leder tager heller ikke kød fra et lavere tangerede medlem, hvis denne har fået fat i noget.


  • #6   14. jul 2012 Nicolai: Det skal lige slås fast, at jeg på intet tidspunkt generer ham når han spiser. Jeg vil mene at jeg skal kunne gå forbi ham uden at høre knurren fra hans side. Vi snakker 2-3 meters afstand. Jeg respekterer fuldt ud at hundene skal kunne spise deres mad i ro og fred.

    Det er ikke altid at han spiser op. Ofte spiser han halvdelen(maden gives fra opmålt bæger der tager hensyn til alder+vægt) og derefter går han ind i stuen og sidder og vogter skålen derfra. Skal skålen så tages fra ham her? Og betragtes som om han ikke længere er sulten?


  • #7   15. jul 2012 Det er rigtig at ulve og hunde ikke tager mad fra hinanden, men nu er vi jo ikke ulve eller hunde -og det er ret praktisk at kunne tage ting fra hunden som den ikke må spise... Og der er metoden med at bytte med noget mere lækkert rigtig god, så lærer han at selvom du tager maden, så får han noget godt i bytte.

    Jeg går som sagt selv ind for at man ikke skal forstyrre hunden når den spiser, og ikke skal tage dens mad bare for at det skal man. Men som sagt er det smart at kunne tage ting han ikke må få (fx sølvpapir, flamingopap, kyllingeben) uden at risikere at blive bidt... Og der er jeg ikke sikker på at metoden med at lade ham være i fred er lige så effektiv som byttemetoden...


Kommentér på:
Update + Vogter over sin mad

Annonce