1.886 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

racen chiweenie:D racen chiweenie:D

hejsa kender i racen chiweenie? den er fra usa og blandnng a chi og gravhund:D manden og jeg købte igår en black and tan hvalp af netop sårn et mix og gud han er kær..

vi nu så småt igang med renligheds træning og ja og nej øvelser samt navn...

vi søger lege kamerater på djursland smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  racen chiweenie:D
  • #2   7. aug 2012 maj britt nu er den så ik spor dyr;) og jo du ka så få dem med tavle på inden længe sagde min kære fætter som er bosat i usa..

• #3   7. aug 2012 Er tilbøjelig til at være enig med Maj-Britt, men ingen tvivl om at han nok er en sød og dejlig hund.
    Held og lykke med ham - bor desværre ikke på Djursland.

• #5   7. aug 2012 Har altid været imponeret over blandingen med tavle smiley

• #6   7. aug 2012 I usa kan du få tavle på næsten alle blandinger. De har deres egen klub smiley

• #8   7. aug 2012 siger bestemt heller ik han er perfekt eller uha jer med tavler er nedstemt:D men syns det en sjov blandng og så er han abre kær med store ører:D

• #9   7. aug 2012 "racen"

• #10   7. aug 2012 Her er nævnt 4 blandingsklubber: http://www.dogbreedinfo.com/hybridmain.htm

• #12   7. aug 2012 Når det er en blanding er det jo ikke en race..

• #14   7. aug 2012 I mine ører lyder det som en meget dyr dyrlægeregning.. -.-

• #15   7. aug 2012 Tillykke med din nye hvalp!

Jeg synes det er trist at se hvor hurtigt folk er der med fordømmende kommentarer. TS skriver bare hun er glad for sin nye hund og søger legekammerater. Dyrk jeres tavlesnobberi og ord kløveri i fora hvor i kan klappe hinanden på skulderen...

• #18   7. aug 2012 Svarede er såmænd så meget sagt... Synes det nærmere er nedladende kommentarer som; "I mine ører lyder det som en meget dyr dyrlægeregning..", Hvad pokker er meningen med den blanding?", "Og så ser jeg ingen grund til at blande chi med gravhund, hvad skulle fidusen være i det??", "Ja, måske kommer der tavle på i USA, de laver så mange fjollede ting, men der kommer ALDRIG tavle på dem i FCI regi."

Alle racehunde og dermed tavlehunde er et resultat af blandinger af racer som efterfølgende er blevet anerkendt som racer. Der er derfor ingen der kan forudse fremtidens racer...

• #23   7. aug 2012 Mja tavlesnob er vel så meget sagt om mig, der har blandingshund og 2 kuld blandingshvalpe på samvittigheden. Jeg synes måske bare det er lidt spøjst at kalde en blandingshund for en racehund og ønske stamtavle på denne.

Hvad er der galt i at stå ved at man ejer en vaske ægte blandingshund. Det sjove navn skal da kun være for sjov.

• #25   7. aug 2012 Jeg synes det lyder som en blanding med tendens til massive helbredsproblemer og jeg forstår simpelthen ikke at man vælger at støtte så useriøs avl, især fordi forældre nok ikke er tjekket for de arvelige sygdomme der ligger til racerne. *SUK*

• #27   7. aug 2012 Golden retriever + siberian husky ...... Ok så er man da på helt bar bund mht. hvad man ender ud med af diverse behov! Altså,,

• #29   7. aug 2012 Pixel er da en maaaaaaaaaaajet fin *papek* smiley

• #30   7. aug 2012 Jeg er helt med på fænomenet mode/designer hunde og er helt enig i at der her kan avles usunde og uhensigtsmæssigt på nogle hunde. Jeg kender ikke baggrunden for hvorfor man har valgt at blande chi og gravhund, men det kunne jo tænkes at der her var avlet specifikt for at fremme nogle særlige egenskaber.

Nu blev der nævnt labradoodle. Her en såkaldt designerhund. Kender ikke den fulde baggrund for valg af blanding, men kunne det tænkes man ønskede at fremavle kvaliteter som set i curly coated retriver som er en tavlegokendt hund.

Ligeledes avles mange tavlehunde efterhånden udelukkende efter udstillingsøjemed og ikke længere efter deres jagt/brugs egenskaber og dermed udelukkende udseende. Dette er efter min mening lige så meget designerhunde som dem uden tavle...

• #31   7. aug 2012 Folk der laver den slags kan da ikke have meget viden om racerne, sundhed, mentalitet, genetik eller noget som helst andet relevant.

Desuden så er det næppe "toppen af poppen" der bruges til blandingsavl.

• #33   7. aug 2012 Isabelle: Jeg har ingen holdning til hvad chi og gravhund kan bidrage med til hinanden. Har ingen dybdegående viden om disse racer...

• #34   7. aug 2012 Basset og gravhund... Basset og mops.. Basset og boxer...

Jeg tror altså ikke de folk nogensinde har set en basset; hvordan kan man overveje at sammensætte denne store tunge næse (for det er hvad det er) med en lille jagt-/selskabshund?

Og blandet med en boxer vil hunden næsten 100% sikkert få problemer med ledene; de 2 racer har SÅ forskellig knoglestruktur at der nærmest skal et mirakel til for at hvalpene ender sunde ud..

Jeg håber ved gud at folk vil se den liste som hvad den er - tankesjov med racenavne, for 99,9 % af de blandinger er direkte uansvarlige at opfordre til =(

Undskyld for OT, men kors et chok over de "racer" der er listet på den side =(

• #35   7. aug 2012 En fuldblodsjagthund, hvor åbenmundethed er ønskeligt blandet med en alarmhund uden megen drift, der er vist ikke tænkt på meget andet end størrelse og udseende.

• #36   7. aug 2012 Kirsten H: ergo en selskabshund som set i mange tavlehunde...

• #38   7. aug 2012 Selskabshund er altså egenskaber, og bare fordi du blander en jagthunderace med noget andet vil det jo ikke bare blive en selskabshund uden andre egenskaber end at varme dine tæer og sidde på skødet?!

Ofte ender du med en hund der ikke får muligheden for at fungere optimalt, netop fordi egensksberne den bliver født med modsiger hinanden..

• #39   7. aug 2012 ...eller forstærke hinanden på den kedelige måde...

• #40   7. aug 2012 Jeg er på ingen måde fantatisk, har selv blandingshund såmen, og han er skøn som dagen er lang =)

Han har også noget allergi, noget epilepsi og en hel del hoftedysplasi - svage negle og skrøbelige tænder... Men derudover har jeg da været helt heldig med træningen =)

• #41   7. aug 2012 Det der undre mig ved designer hunde er - er hvis de så gerne vil være en selvstændig race, hvorfor finder de så ikke på et rigtig racenavn i stedet for konsekvent at bruge dele af de racer de er blandet af.

En Kromfohrländer hedder da heller ikke en Foxpjuskhund vel...

• #42   7. aug 2012 Mia

Labradoodle var et forsøg på at lave en allergivenlig labrador. Ikke andet.
    Nu er både labrador og puddel jo jagthunde, så det går sikkert OK med sind, men det viser sig jo så at det der med allergivenlighed ikke er en garanti - så i virkeligheden havde det været bedre at folk købte en puddel, en portugesisk vandhund, en lagotto romalgnolo (som sådan set er en allergivenlig labrador).

I stedet har man så "designet" denne nye hund, som ikke engang opfylder det behov den er skabt til bedre end eksisterende racer. Den har man så taget lavet som registreret varemærke i AUS og USA, og de koster oppe omkring 15000kr herhjemme - de sælges også neutraliseret så man ikke får nogle sjove idéer.

Ham der oprindeligt opfandt racen til at være førerhund er også delt på om han synes at det var ubetinget godt at lave "racen" og give den et sjovt navn - netop fordi gud-og-hver-mand er gået "med på moden for at få presse flere penge ud af tilfældig blandingsavl.
    (link fjernet)

• #43   7. aug 2012 TS først tillykke med din vaps, Jeg har selv en såkaldt designerhund og jeg tror ikke de bliver deres egen race de næste mange år, hvilket jeg personligt er ligeglad med.
    Hvis man vil blande og gør det seriøst så ok for min skyld, HVIS man sørger for at have sundheden i orden og navnet blandingen er da ligegyldigt , min kaldes Maltipoo, ( malteser/toypuddel) efter raske tavle forældre som er lige så meget er toppen af poppen som man også kan købe med tavler ( læs .f.eks tråden om udtaleleser fra en opdrætter)
    Jeg mener at det er op til en selv om man vil have en blanding, eller en race hund, der er ingen statestikker på hvilke der er sundest, dog ser man desværre nok flere blandinger der ikke undersøger for noget som helst og så kan man hvis man ikke tænker sig godt om få blandet 2 uhensigtsmæssige racer, om din nye vaps TS er en god blanding ved jeg ikke nok om racerne til men jeg kan forstille mig at den kan blive lidt skarp så du må igen med træningen smiley

• #44   7. aug 2012 hej igen:) hold da op mange reaktioner, vil lige påpege jeg ret ligeglad med at tavlesnobberne som hg er ret så kendt for smiley på en mindre go omtale blandt mange;) ik påvirker mig,
    nu har jeg ejet en ast med tavle som var mere syg end emma min ast blandning... og hans forældre var så clean som de ku være;) når det så er sagt er jeg ligeglad med om denne blanding som cookie er får tavle og anerkendelse af visse mennesker:) manden og jeg gik efter ham af fler grunde, og ik udsseendet som folk sjovt nok os får den vendt til..
    det ka da godt være han lyder som en dyr dyrelæge regning, men det gør mange hunde:D der aldrig sikkerhed ved køb af dyr uasnet tavle eller ej..
    denne mix har nu været i dk i en god tid.. og dem jeg har snakket med som ejer dem har altså ik oplevet de problemer som fx gravhundens medfødte hjertefejl osv og chiens patella eller hvordan det staves... men igen lad os se.. udelukker intet ved bare vi rigtig glade for ham.. og vi ønskede en bette hund men med det drive begge racer har... i velkomne til at følge cookie herinde.. men frabeder mig flere stupide bedre videne dømmende komentarer.. det var ik det jeg efterspurgte... smiley

• #46   7. aug 2012 er jeg den eneste der er færdig af grin over navnet ? det giver mig HELT forkerte billeder *GGGGGGGGGGGGGGGGG*

"men frabeder mig flere stupide bedre videne dømmende komentarer.." - ja så har jeg egentlig ikke andet at sige, synes ikke folks kommentarer var stupide - men det kommer nok an på hvilke øjne der ser..
    Er enig med de stupide kommentarer !

• #48   7. aug 2012 Hvorfor ikke bare kalde det den er ? en blanding med et lidt ..øøøh besynderligt navn ? og enig med de andre stupide kommentarer

F&Z Mine tanker på navnet er nok ikke helt stuerene *LOL*

• #49   7. aug 2012 Gravhunde lider ikke af hjertefejl.
    De skal rygfotograferes og øjenlyses for PRA.
    Rygproblemer har nogle linier andre er stort set fri, med mindre hundene ikke bliver motioneret rigeligt og holdt åleslanke.

Jeg har mødt et par grav/chi blandinger og desværre nogle ret nervøse, åbenmundede små skabninger.

Et godt råd, find hurtigst muligt ud af hvilken af de to racer din hvalp ligner mest, er det gravhunden skal du igang med en god gang mental træning, gerne i form af sporsøg.
    Er den uden drift, er det vigtigt at du passer ekstra godt på den lille hund de første år, sørger for at den ikke udsættes for belastninger fra både andre hunde og øvrige omgivelser, som den ikke kan kapere, ellers risikerer du en hund, der "hakker før den snakker", driftsløse gravhunde har meget svært ved at komme sig psykisk efter dårlige oplevelser.

Begge racer er gøende, så stop gøen allerede nu, ellers kan det blive et voldsomt irritationsmoment, taler af egen erfaring.
    Lige så sød musik deres gøen er, når de er med på jagt, lige så r..irriterende er den i det daglige.

Jeg holder fast i, at jeg synes det er en vanvittig blanding, men nu har du købt det lille dyr og så ønsker jeg, at du på trods, får en sød og velfungerende lille hund.

• #51   7. aug 2012 Maj-Britt, det er mine også og jeg har haft 9 DKK gravhunde, der aldrig har fejlet en pind.
    Eneste dyrlægeregninger jeg har haft på dem, har været behandling for ræveskab og en tandrensning i ny og næ når de har været over 9-10 år.

• #52   7. aug 2012 Nu må vi lige slå fast at der ingen statestikker findes på om blandinger er mere eller mindre syge end tavle hunde, vi kan have en formodning fordi der blandes hudløst og fordi den ren racet uden tavle ( ved godt at mange ikke kalder dem ren racet men det gør jeg også selvom der ingen tavle er) sikker også påvirker hvis man kunne få dyrlægerne til at lave en sådan statestik, der er nemlig mange "rene" populære racer til salg uden tavle og det kan man jo så undre sig mere over end blandingerne smiley
    Det er da i mine øjne mere mistænkligt at man sælger hvalpe rene XXX uden tavle fordi..... end at man sælger en blanding specilet hvis denne tavle forældre for de har ikke muligheden for at få tavler som den anden gruppe trods alt burde have.
    TS sorry lidt uden for topic, smiley
    Jeg har aldrig mødt en chiweenie men er sikker på at den er sød, den eneste kommetar har at den måske kan blive lidt skarp som jeg skrev men det kan jo trænes væk smiley glæd dig over din vaps endnu engang tillykke med den.

• #53   7. aug 2012 Maj-Britt der er ingen beviser på at tavle hunde er mere eller mindre raske end blandinger, selvom jeg er enig i at selvfølgelig forsvinder sygdomme ikke når man parrer dem med en anden race, men der findes heller ikke bevis på at de får alle sygdommene fra begge racer, så indtil vi får dyrlægerne til at lave statestik må vi leve i uvished. smiley

• #55   7. aug 2012 I den forbindelse bør man nok lige have in mente at blandingshunde i reglen ikke bliver tjekket for arvelige sygdomme, før ejerne mistænker at der er noget galt. Dvs. der fx. er mange dårlige hofter, albuer, knæ osv. der aldrig bliver opdaget.

• #56   7. aug 2012 Kathrina og andre der er jo ingen der påstår at blandinger er mere raske end tavle hunde, jeg bliver faktisk lidt træt af dette argument altid kommer op, da der ingen dokumentation findes for disse påstande, ej heller det modsatte. Desuden har jeg aldrig hverken hørt eller læst nogen påstå at blandinger er bedre end tavle hunde.

• #57   7. aug 2012 jordnødden: Det sker ellers jævnligt her på HG....

• #59   7. aug 2012 Maj-Britt og den påstand om at skavanker ikke forsvinder når man blander den er vi 100% enige i , men TS har jo ikke påstået at hendes hunde er mere rask og ikke får sygdomme, tværtimod skrev hun at hvis det betød en stor dyrelægeregning så måtte de jo deale med det hvis det kom.
    Anne Julie det er vi også enige om, nogle få tjekker, jeg ved ikke om TS hvalps forældre/forfædre er tjekket kan ikke se at hun har skrevet noget om det. Desuden er der mange tavle hunde der ikke tjekkes specielt nu da kravene er ændret og visse specialklubber ikke har nogle krav længere, så tavlen i sig selv er ikke nok for at være sikker på at din hund stammer fra raske forfædre det kræver også at man har været på hundeweb og læst/ undersøgt det selv.Derfor er det ikke helt fyldestgørende at kun gå efter tavlen det kræver mere for at sikre sig.

• #60   7. aug 2012 Anne og Maj-Britt, ok det sker måske men det overser jeg med vilje for det argument er lige så "dumt" som det modsatte smiley og heller ikke dokumenteret.

• #61   7. aug 2012 Der er heller ingen der siger at man KUN skal gå efter tavlen, tvært imod faktisk. Tavlen er et redskab, og det bliver gentaget i en uendelighed.

• #62   7. aug 2012 Katrine, det er vi enige om smiley

• #64   8. aug 2012 Jeg mener der både skal være plads til tavle avl og blandings avl.
    Jeg mener ikke at man kan påvise, at den ene måde er så mere "suveræn" end den anden. Man kan godt sige at på papiret laves der blandinger, som ikke virker hensigtsmæssige, men der findes også racer, som man kan undre sig over. Hunde som ikke kan føde selv, har masive helbreds problemer osv, men hvor ting som race standarder osv forhindrer store fremskridt.
    Jeg går ind for tavlen som værktøj, og det man kan bruge den til, feks at finde bestemte egenskaber som matcher ens søgning.
    Tavlen er ikke et kvalitets stempel, som nogen vil gøre den til, kun et værktøj.
    Bliver det brugt rigtig er det dog et rigtig godt værktøj.
    Jeg mener at avl skal laves med omtanke, og at man som min. sørger for forælderne er raske. At man så vælger at give en blanding et sjovt navn, kan jeg ikke hidse mig op over. Vi lever i et frit land, og sælger kan tage den pris han vil, og det står køber frit for om man vil købe.

Mange ser på blandings avl udelukkende med negative briller, og mener kun det dårligste fra begge hunde kommer i hvalpen, at man er dømt til store dyrlæge regninger, at forælderne ikke er undersøgt for noget som helst (uden man ved det), at sælgeren kun tænker på penge og tjener kassen osv.

Blandings avl og tavle avl er kommet for at blive, det kan man lige så godt acceptere. Støtter man kun det ene, behøver man ikke nedgøre det andet.
    Ingen af tingene kan endnu kaldes for perfekt avl, eller tæt på.

• #65   8. aug 2012 Tonny&Maja super godt skrevet, I like smiley

• #67   8. aug 2012 Naturligvis går det begge veje. Alt er ikke sort eller hvidt, som mange vil gøre det til.

• #69   9. aug 2012 5000-6000 kr for den blanding, ja så er den vel også betalt...

• #70   9. aug 2012 Christina, udbud og efterspørgsel smiley
    Jeg har betalt 5000,- for min Maltipoo men han er efter tavle forældre og tjekket som en tavle hund så jeg syntes prisen er ok. Har ser samme blanding til 15000,- med ved ikke om de blev solgt til den pris, jeg har personligt intet maximum så længe jeg ved at opdrætter er seriøs og har gjort sit arbejde ordentligt, men her er vi nok forskellige og uanset hvad så er der ikke noget der er rigtigt eller forkert når man taler priser det er individuelt.

Kommentér på:
racen chiweenie:D

Annonce