{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

"Mere end to hunde" - ejere, kig lige her {{forumTopicSubject}}

Jeg er SÅ meget i tvivl lige nu.

Har kig på den lækreste tæve, som skal parres til januar 2013, og hvalpene vil i så fald være salgsklare i maj 2013.
Hanhunden er SUPER - halvbror til vores egen tæve, og han har vist han kan avle.

Jeg er tændt smiley

Men !

Jeg har jo ligesom to hunde i forvejen.

Den yngste bliver 5 til juni 2013 - den ældste bliver 8 i oktober 2013.

Jeg er i tvivl, for den ældste er jo ikke nær ved at være "træt af livet" og vil givet have et par gode år tilbage - helst mere end et par iøvrigt - og skal jo aktiveres og tages af.
Han bliver stillet til VM i næste måned, og så er jeg "færdig" med ham.

Den yngste er startet op som konkurrencehund i år - så ham skal jeg fortsætte med, forhåbentligt til han bliver en 8 måske 9 år - og det ville jo passe godt med den eventuelle nye, som på det tidspunkt ville være 3-4 år og konkurrenceklar.

Tæven vil blive parret igen - måske - skriver opdrætter. Hvis hun uden problemer klarer fødsel og pasning af hvalpe, ikke bliver skadet eller syg både i hvalpetiden, men også efterfølgende, bliver hun parret i efteråret 2013 / foråret 2014.
Men hvis hun har problemer med hvalpe/fødsel el lign. skal hun ikke have flere hvalpe (kejsersnit eksempelvis - ikke at det er normalt i min race, men der kan jo gå ting galt).

Så jeg er i tvivl ! Skal jeg springe på og få ny hund til maj ? Eller satse på at hun naturligvis klarer det uden problemer (som hun har gjort to gange), og bliver parret igen sent 2013 - tidligt 2014 ?

Hvad gør I herinde, der har mere end to hunde og dyrker konkurrence ? Lader I dem gå sammen på kryds og tværs, eller skiller I dem ad ?
Hvis I har en, der er taget ud af konkurrence, hvad gør I så med den ?
Finder et nyt hjem, eller hvad stiller I op med den ?

Kom med input hvis I gider - jeg er SÅ i tvivl !!!

Skal ud og gå spor nu - men er hjemme igen om et par timer, og tjekker lige ind på min i-phone mens sporene får noget alder.

Så skriv endelig - det kan være en af jer kan komme med de vises sten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Mere end to hunde" - ejere, kig lige her
  • #2   14. aug 2012 Vi har 5 allerede - kærestens tre og mine to smiley

  • #3   14. aug 2012 Du lyder ligesom mig - overvejer virkelig for og imod smiley

  • #6   14. aug 2012 Jeg har 3 - alle aktive konkurrence hunde.
    Jeg må erkende, at 3 hunde er meget at træne! Men nu vil du jo også "pensionere" din ældste - meeen man kan jo ikke så fra det niveau du træner den på til ingenting, så der vil jo stadig være noget.
    3 hunde er også meget at stille til konkurrence, men det vil jo heller ikke blive et problem for dig.
    Og ja - så er jeg jo i den uheldige situation at 2 af hundene ikke kan sammen, så de lever adskilt. Ikke en optimal situation, men sådan er livet åbenbart. Jeg vil ikke af med nogen af dem, og opdelingen fungerer faktisk godt. Har dog altid adskilt mine hunde når de er alene.
    Ærligt? Så ville jeg kaste mig ud i det hvis jeg var dig. Springet fra 2 til 3 hunde synes jeg er stort, men jeg kender godt det der med at tænke i alder mht konkurrence osv. Hvis din mavefornemmelse er god, så go for it... smiley


  • #7   14. aug 2012 Forresten - ville ALDRIG skille mig af med en hund, bare fordi den er pensioneret. Heller ikke hvis den blev skadet, havde HD eller af anden årsag ikke kunne bruges. Den er en del af min familie fra den dag den flytter ind til den dag den ikke er mere.
    Og så er det mit job at sørge for, at den bliver aktiveret og stimuleret som dens behov nu er....


  • #8   14. aug 2012 Armen, en malinois fra eller til kan vel ikke betyde så meget? *GG*

    Mht den ældste hund så kan jeg godt forstå, du er i tvivl.

    Jeg har aldrig haft mere end en hund, men har været "ridepige" i 15 år. De heste der blev "pensioneret" fra f.eks. rideskolen, de sygnede langsomt hen. De stod og håbede på at komme med ud med holdene og hvor de langsomt indså at de kun kom på fold eller ud og gå en tur i adstadigt tempo, ja altså så gav de nærmest op.

    Der var en elevhest, der fyldte 28 år. Lidt gammel til at være elevhest, men hun fik handicapholdene, hvor der blev skridtet og travet lidt rundt, men i essensen mindede det jo om de andre hold. Hun var glad og frisk lige til det for alvor gik ned af bakke - mener hun nåede at blive 33 år.

    Du kender din hund bedst og kan derfor bedst svare på, hvordan han ville tage det, at se de andre/den anden komme med og han måtte blive tilbage. smiley


  • #9   14. aug 2012 Tak for alle jeres svar smiley

    Jeg er ikke sådan umiddelbart kommet nærmere en "løsning" men I har da sat lidt ord på nogle tanker jeg har.

    Kathrine -
    Det er en rigtigt spændene kombi men linien kører videre efter hende - så hvis det ikke bliver en denne her gang, er der muligheder med de samme blodlinier. Hun er bare en topfed tæve - nr 4 til FMBB VM - og jeg har været vild med hende siden jeg så hende i Belgien smiley

    Black Beauty -
    Jeg har ingen umiddelbare planer om at gå af med den ældste - han har givet mig en masse gode oplevelser og er min ven .. hvis man kan sige sådan om en hund - men jeg har bare selv overtaget "pensionister" og set hvor godt de har fået det. Så det er ikke fordi jeg synes det er synd for hunden .. det er nok mere mig, det ville være lidt synd for smiley

    Meget mere smør -
    I min sport er det udelukket at man kan nå bare tilnærmelsesvise resultater med 11 hunde - og iøvrigt kunne jeg slet ikke forestille mig at have 11 maller rendende her.
    Men fint at du kan træne så mange .....

    Sarah -
    Det ville aldrig ske - han vil altid komme med. Men tak for dit indlæg .. det er bestemt værd at tage med i overvejelsen smiley

    Jytte -
    Bestemt kan 5 eller 6 være ligegyldigt hvis man ikke skal bruge dem til noget. Men jeg taler 2 eller 3 .. hvoraf de to skal bruges aktivt til konkurrence - og den sidste skal have sine behov opfyldt smiley
    Og ja, det er kun mig, der kan afgøre det - men det er da rart engang imellem at få vendt nogle tanker med andre hundemennesker.

    Men igen - tak for jeres input smiley


  • #11   14. aug 2012 Christian -

    Jo ..


  • #12   14. aug 2012 Uha det er da noget af et dilemma! smiley

    Hmm hvis du virkelig virkelig ønsker hvalp efter denne kombi, så spring da ud i det! Er helt overbevist om at du magter opgaven.

    Med hensyn til den ældste, her ville den aldrig flytte fra, den er min bedste ven i de unge år og den er min bedste ven i seniorårene.

    Men når det så er sagt skal jeg jo ikke kunne sige om ikke du ville kunne finde et perfekt hjem til ham! smiley


  • #13   14. aug 2012 Jeg har tre. To af dem løber konkurrencer (når jeg kan holde til det - dårligt knæ) og den sidste - Nanna - er jeg ikke rigtig kommet igang med, dog træner hende og jeg rally.
    Og ellers træner jeg hende her hjemme i fx tricks og lidt lydighed. Jeg skal om ca tre år have ny hund også til konkurrence. De går alle sammen sammen og er også alle tre med når jeg er afsted.
    Ingen af mine hunde kommer andre steder hen når jeg ikke skal bruge dem i konkurrence mere, så finder vi på noget på et stille hygge niveau =)

    Jeg var sprunget til, hvis det var mig


  • #14   15. aug 2012 Jeg ville ikke turde vente på næste kuld, hvis det bare er HUNDEN. Jeg konkurrerer også med mine hunde, eller hund og jeg står i den situation lige pt., da jeg kun har 1 hund lige nu, at jeg faktisk ikke kan komme afsted, da han er skadet, jeg ved ikke om jeg kommer til at konkurrere med ham igen, det vil tiden vise. Derfor vil jeg ikke kunne komme ud og konkurrere før en ny hund ( som jeg ikke får før om et år) er klar.
    Bevars, det er selvfølgelig ikke udelukkendende det man skal købe hunde efter, selvfølgelig ikke, men hos mig spiller det altså også ind. Jeg skal jo have hund alligevel, så kan det lige så godt passe sammen.
    Albert skal såmænd nok blive aktiveret på anden vis, men hold nu kæft jeg synes det er træls og det for os begge.


  • #16   15. aug 2012 Jeg har det sådan, at hvis der findes nogen her på galleriet der kan klare det, så er det altså dig, Martine. Jeg er stensikker på at du finder ud af det praktiske, for du har så meget viden og erfaring omkring de her hunde, så det er om at lytte til hjertet her.

  • #17   15. aug 2012 Hmm smiley

    Jeg er åbenbart lidt af en kylling smiley
    Har skrevet til hende at jeg helst vil vente til næste parring og allerhelst, at den først bliver til jan 2014.

    Men ! Jeg har også skrevet at jeg ikke er sikker endnu og at jeg tænker videre. Tæven bliver først parret i jan 2013, så jeg har lidt tid at løbe på. Vi har aftalt at snakke sammen til VM i Ungarn i næste måned - så jeg tænker videre.

    "Problemet" er ikke Flax (ham der bliver 5 til juni) - det er Iroc jeg tænker på her. Hva nu hvis ....
    Og det MÅ bare ikke gå ud over ham på nogen måde, at jeg brænder varm på en kombi og har et stort konkurrencegen smiley

    Men jeg lytter og læser jeres indlæg ... for gode argumenter kommer der helt sikkert smiley



  • #18   15. aug 2012 Selvfølgelig må det ikke det, men jeg er ligesom Søster sikker på at du godt kan håndtere det, bedre end de fleste.

    Hvad tænker du med Iroc, når han nu bliver pensionist, hvad skal han så gå og lave? Jeg er selvfølgelig med på at han stadig skal trænes og aktiveres, men hvis du nu prøver at stille op hvad hans pensionist tilværelse skal bestå af, sætter det sammen med træningen af Flax og så kigger lidt på hvad du har tilbage af tid til at starte en ny hund op.
    Så kan du jo se, sådan lidt sort på hvidt agtigt om det kan gå. Jeg ved godt at man aldrig helt kan stille det op på den måde i virkeligheden, men det kan måske give en ide om det kan hænge sammen.
    Jeg kan sagtens forstå dine betænkeligheder, men også din lyst til en ny hund.
    Held og lykke med det.


  • #19   15. aug 2012 Problemet er jo, at Iroc ikke er nær ved at være klar til en pensionist-tilværelse. Han vil være 7,5 til den tid og det er altså lige tidligt nok at stoppe ham for meget op.

    Jeg havde tænkt mig at han skulle løbe efter bold, svømme, løbe med mig i skoven ... den slags ting ... når han bliver gammel. Ikke noget træning - andet end lidt bidning måske - og det er for tidligt med en hund på 7,5 år i den race smiley

    Derfor ville det passe langt bedre med plus et år ... Det er ikke nemt smiley

    Tak for dine indlæg - de sætter gang i de små grå smiley


  • #20   15. aug 2012 Jeg kan godt se at 7,5 år ingen alder er for en sund og rask Malle, der skal mere til end bare lidt hygge træning for at han bliver stimuleret. I øvrigt, fed pensionist tilværelse smiley

    Det er bestemt ikke et nemt valg og jeg kan dælme godt se at det ville være bedre med et år mere inden en lille ny med de ting du skriver.
    Så det du jo skal gøre op med dig selv er om du kan give 3 vapser med knald på den træning de har brug for. Det kan du nu i bund og grund nok godt, MEN kan du give dem den træning du er tilfreds med. Som det tidligere er nævnt, så er 2 fuld ud tilfreds trænede hunde, bedre end 3 hvor man ikke får det ud af dem man ønsker og evner.
    Det er jo et eller andet sted ikke kun hundene der skal være tilfredse, det er jo også dig, du er udpræget konkurrencemenneske og det man kan læse ud fra dine indlæg og videoer om din sport, så er du perfektionist til fingerspidserne og har du tid til at træne på den måde med alle 3?
    Jeg håber du finder løsningen der passer til både hunde og dig og igen, jeg tror godt du kan få det til at fungere, men der er selvfølgelig nogle år, hvor det bliver benhårdt.


Kommentér på:
"Mere end to hunde" - ejere, kig lige her

Annonce