{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Manglende mod {{forumTopicSubject}}

Forrige weekend var jeg til HAS, dvs. hovedavslsskue for schæferhunde. Det er højavlshundenes årlige event.
Jeg var nede og se brugshundeklassens hanner under deres mod og kampdrift. Det var ærlig talt en noget sørgeligt syn.

Som her ved den tyske pendent, - det tyske hovedavlsskue i 2007, hvor udstillingshundene dumper den ene gang efter den anden pga. manglende mod. Trist.

http://www.youtube.com/watch?v=ckrXw07gpnI&feature=share


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende mod
  • #2   16. aug 2012 Isabella... kamphunde... ?? hvad mener du??

  • #3   16. aug 2012 Kunne man ikke få en lille forklaring til de uvidende -hvad er det helt præcist man ønsker at se?

    Altså kan jo sagtens se at der er forskel på hvordan hundene håndterer det når der lægges pres på (ved ikke hvad man kalder det?), men har du evt en video af hvordan det ser ud når det er udført helt optimalt, eller blot en forklaring?


  • #4   16. aug 2012 Tjaaa.. Hunden skal ihvertfald ikke stikke af smiley

  • #5   16. aug 2012 Jeg har ingen stor viden omkring disse konkurrencer... men ja de skal vel ikke stikke af, når figurenten kommer smiley Stakkels små hunde, at de får et helt chok smiley

    Men hvor kommer den der kommentar med kamphunde fra??


  • #6   16. aug 2012 Louise:

    Jeg tænker "Kamphund" kommer fra Lises startindlæg...

    Man tester mod og kampdrift


  • #7   16. aug 2012 Ahaaaa... ok ... jeg fik bare ikke at kampdrift kunne være lig med kamphund.. men ja det er det nok.

  • #8   16. aug 2012 Isabelle hvor fra tror du man træner dem til kamp??_

  • #9   16. aug 2012 Jeg tror de bliver trænet til servicehunde - alle mændene kan jo ikke få armene ind til siden!
    Det er slet ikke fordi jeg tror de agerer macho, det må da være fordi de er handicappede..


  • #10   16. aug 2012 Brugsprøver for schæferhunde er bl.a. disse prøver, hvor hunden skal tage fat i ærmet hvis figuranten bevæger sig. Når figuranten står stille SKAL hunden give slip og blot holde den hen ved at sidde foran den og gø. Når hunde ligefrem bliver bange eller ikke tør tage fat, betragtes det som manglende drifter og mod. Mere i dybden kan jeg desværre ikke informere om, da jeg ikke ved det.
    Men kamphunde!! Slap dog af! De trænes til at give slip og kan heller ikke låse kæberne. Man træner det for at holde racen brugsdrevet og sjovt nok er det schæfere der oftest bruges som politihunde


  • #11   16. aug 2012 Ja ja, jeg er self helt med på at de ikke skal stikke af smiley

    Men har nu siddet og kigget lidt flere video'er af samme prøve, og der er jo kæmpe forskel på hvad hundene gør (osse når man trækker dem der stikker af fra smiley ) så kunne godt tænke mig at se et eksempel på veludført arbejde, bare for at have lidt at sammenligne med


  • #12   16. aug 2012 Vi var også til HAS og flere af hundene bed slet ikke på ærmet, jeg synes faktisk det er lidt skræmmende at slæbe de hunde igennem det. Flere af dem var slet ikke egnet til at lave det. Hvorfor overlader man det ikke til brugsschæferen. Så kan de andre holde sig til ringen. Derudover er forskellen jo helt vild imellem brugs og højavls, det havde jeg alligevel ikke troet.

  • #13   16. aug 2012 Det er noget der er glippet for mig, og jeg skal egentlig nok bare uddannes lidt på dette felt - men hvorfor bruges udstillingslinier overhovedet til IPO og andet brugsarbejde? Synes det er ret tydeligt, at de grå (som i mit hoved er af brugslinier?) tackler opgaven med meget mere drive og gå-på-mod.

  • #14   16. aug 2012 Ham her - også højavl - har mod- og kampdrift:

    http://www.youtube.com/watch?v=5ef6upS9FUo&feature=related

    Det, der er vigtigt her er i mindre grad korrekthed. Hunden skal gennemføre momenterne, men at der bliver nappet lidt i ærmet, det betyder ikke det store her - som det ville gøre til en IPO-prøve.
    Det, der er vigtigt er, at hunden TØR og at hunden VIL og at den KAN.


  • #15   16. aug 2012 meget imponerende, men hvad fanden laver de der tre mennesker ved dommerne?

  • #18   16. aug 2012 Isabelle - jo, det har noget med kamp at gøre. Man taler om den konfrontation, som hunden skal indgå med figuranten.

    Det betyder ikke at hunden bliver en kamphund smiley

    Kennel HiJacks - de tre der står omkring dommeren er repræsentanter fra avlsrådet smiley


  • #19   16. aug 2012 Udstillinger er noget fanden har skabt, og er med til trække de samlede tavle hunde ned i kvalitet.
    Når man begynder at dyste i eksteriør og udseende, frem for oprindelige brugs egenskaber og sundhed, så er det skidt.
    Hunde burde kun komme for en "dommer" en gang, og det var for at blive godkendt til avl og være racetypisk, og så burde man der efter stræbe efter den sundeste hund, samt i brugs egenskaber som racen er lavet til.
    Det burde være sådan, at en racestandard ikke kun fokuserer på udseende, men også på egenskaber., da det er ligeså meget af en race´s kendetegn.


  • #20   16. aug 2012 Tonny, det gør schæferens standard jo faktisk også - og kåringsprogrammet er et udtryk for det.
    Desværre (efter min mening) bedømmes mod- og kampdrift af eksteriørdommere (der naturligvis også er brugsprøvedommere), og det kan ses, hvad der vægtes.

    Systemet er godt - men der dømmes ikke ligeså hårdt på brugsegenskaber som der gør på eksteriør.
    Det er dommernes ansvar at lave om på det, men jeg forestiller mig et ramaskrig fra opdrætterne hvis det sker.

    Jeg håber stadig... Så ville man få sorteret ud.


  • #21   16. aug 2012 CH -takker for forklaring/video, så kan jeg osse følge med smiley

    Bed nemlig mærke i at rigtig mange af de hunde der tods alt ikke fik "nicht genügend" var meget "urolige" i at se på -altså i forhold til deres greb i ærmet osv. Og troede egentligt at osse dette blev bedømt.

    Og angående standarder, så har de fleste standarderpå racer med et specifikt formål, jo osse en beskrivelse af dette formål -og hunden burde derfor osse bedømmes på sin egnethed til dette formål (rent eksteriørmæssigt ville det jo f.eks. betyde at man ikke burde placere en hund i toppen, hvis dens eksteriør gør den mindre egnet til racens formål og dermed burde man så osse undgå overtypning, men det er jo så ikke det der sker i praksis).

    Nu er jeg ikke inde i schæferens brugsprøvesystem men jeg synes da det er en skam (og spildte kræfter) hvis man udtænker et ret fornuftigt system, men så ikke udnytter det i praksis.


  • #22   16. aug 2012 Puha... Endnu en grim video af højavlsschæferen smiley

    Nu har jeg været med til at diskutere emnet før - jeg ved ikke specielt meget om IPO, men det er da tydeligt for enhver at de hunde ikke nyder situationen... Men de har vel stået overfor en figurant før - eller hvordan? De ved vel, hvad et ærme er? Altså jeg mener, man har vel trænet? Lidt?

    Jeg er lidt nysgerrig . er der nogen, der har en video af, hvordan en rå hund reagerer? Og hvor gradvist indlærer man det forøvrigt?


  • #23   16. aug 2012 For overhovedet at stille i de klasser, hvor der er mod- og kampdrift, så skal hunden have bestået minimum en IPO1...

    Og ja, DET er dælme tankevækkende!


  • #24   16. aug 2012 Hvor vigtig er korrektheden i IPO (altså i grp C)?

    Jeg undrer mig over at man overhovedet stiller en hund man ikke som minimum er sikker på ikke stikker af.
    -det svarer da lidt til at stille på en markprøve med en skudræd jagthund.

    Og endnu mere undrer jeg mig over at man kan finde glæde i at træne noget der tydeligvis gør hunden utryg.
    Det må være noget af en opgave et være figurant for sådanne hunde.

    På den første video ved 2:10 er der en hundefører der "klapper" hunden på skulderen, umiddelbart ser det ud til at det er for at få den ind på plads -må man godt det? Altså røre hunden?

    Jeg har altid haft sådan en ide om at lydigheden var helt ekstrem når man dyrkede den slags -men det er jo kun vurderet ud fra et par videoer (åbenbart på noget højere niveau) og så self ud fra træningsvideoer fra de af jer herinde som dyrker IPO



  • #25   16. aug 2012 Bare en tanke -kunne det sitedet være at man skulle erkende at den gren af racen bare ikke længere er en brugshund? Ved self ikke om det er tilfældet, men hvis det er meget typisk for at højavlshund at tackle den slags opgaver som en stor del af hundene i videoen, er der da ikke meget at arbejde med i fremtidig avl.

    Og hvis schæferen minder om mange af de andre meget delte racer, er det ikek tilstrækkeligt at tilføre lidt brugsegenskaber ved at krydse med en brugslinie-hund


  • #26   16. aug 2012 Jeg vil lige starte med at sige, at man ikke må forveksle det, vi ser her med IPO.

    Det her er en mod- og kampdrift prøve, som findes i forbindelse med avlskåring og udstilling i brugsklasserne.

    Det vigtige her er derfor netop det - at hunden får vist sine egenskaber i den henseende.

    IPO-prøverne har langt højere grad til korrekthed både hvad angår hundens arbejde med figuranten og lydigheden.


  • #27   16. aug 2012 Er sikker på at de stakkels højavlshunde har mod nok , det gør bare ondt i deres stakkels bizarre udseende rygge smiley

  • #28   16. aug 2012 Det ser heeeeeelt underligt ud når hunden ligefrem stikker af.......

  • #29   17. aug 2012 Anne -mener du helt seriøst at alle de hunde i virkeligheden er fremragende tilopgaven men bare render rundt med smerter?

    CH -det fangede jeg godt. Var bare nysgerrig efter hvor vigtig lydighed/korrekthed er i grp C i IPO i forhold til her (og det er så meget kan jeg regne ud ;))


  • #30   17. aug 2012 Michelle . Jeg mener helt klart at mange af højavlshundene har ondt . Og ja har efterhånden set for mange af de højavlshunde og deres skavanker. Sørgeligt men sandt.

  • #31   17. aug 2012 Men Rikke, de går ikke på ærmet med samme mod og styrke som brugshundene smiley

    Stor fejl at hunden ligefrem stikker af smiley smiley


  • #32   17. aug 2012 Rikke -jeg talte nu flere hunde der stak af eller var meget tøvende og en hel del der virkede trykkede ved situationen.

    Anne -men er det ensbetydende med at lige netop de hunde her i videoen, viger fordi de har ondt? Eller kan det tænkes at de rent faktisk mangler mod?

    Jeg er ikke uenig i at man har fået avlet sig til et noget uheldigt eksteriør ved schæferen, men derfra og til at sige at det er smerter og ikke brugsegenskaber der gør at højavlshundene klarer sig dårligere synes jeg nu der er et langt stykke


  • #33   17. aug 2012 Rikke -se et par minutter mere, så ser du osse det andet smiley

  • #34   17. aug 2012 Men det er er slet slet ikke som at se brugshundene smiley Der er knald på og der er ingen der stikker af.

  • #36   17. aug 2012 Ser ikke hunde der har ondt i den video. Men hunde der ikke har modet/lysten/power til det deres ejere vil have dem til.

  • #38   17. aug 2012 Palle -måske har jeg helt misforstået, men er det ikke en del af avlskåringen? Hvis det er tilfældet, så er det jo ikke nødvendigvis folk der virkeligt vil noget med den sport, men blot folk der vil have deres hunde avlskåret og så er det det

  • #39   17. aug 2012 Hvorfor pokker dukke op med en hund som ikke har mod - det kan da ikke komme bag på ejeren??

    men helt ærlig, hvad sker der lige for gakkede gangarter der... regner man med, at desto mere gakket man går, desto mere mod får hunden?? for så må man sige, at det ikke virker....


  • #40   17. aug 2012 Afskaf mod og kampdrift - og i det hele taget C-arbejde med højavlerne. Det er overgreb og tangerer mishandling at tvinge de sørgelige hunde igennem det arbejde, som de tydeligvis ikke bryder sig om.

    Hvad hjælper det, at man avler stædigt på udseende-udseende-udseende - for derefter at forlange at hundene man får ud af denne avls-metode skal vise mod- og kampdrift .. hvor skulle de få det fra ????

    At der kommer en engang imellem der kan - tja, en enkelt svale gør ingen sommer.


  • #41   17. aug 2012 Uhm mine højgøjsere har så absolut ingen problemer med at bryde sig om C arbejde, de elsker det på lige højde med A og B.
    For mig er en schæferhund er en brugshund, den skal bruges og kan den ikke det, så har jeg ikke undersøgt nok om forældre dyrene, inden jeg købte hund smiley

    Bagben og skrå rygge - det er forkasteligt at man har tilladt at avle dyr sådan, når det netop er bagben som er et at de største problemer med schæferen i dag.
    Som der bliver sagt tidligere, skulle dommerne lave hårdere krav til hvilke dyr som består en kåring, så de dyr med lave drifter bliver sorteret fra avlen!


  • #42   17. aug 2012 Hold da op, - tråden har da virkelig udviklet sig, - men godt for det.

    Noget, jeg ikke kan lade være med at tænke på, er, at alle disse højavlshunde, som ses på videoen og som jeg så på HAS ( hovedavlsskuet for schæferhunde ) er hunde, som trods alt har en BHP1 / IPO1-prøve, hvor skrabet den end måtte være.

    Og så er det jeg tænker på, hvor mange racer, som oprindeligt er blevet brugt til det ene eller andet, men hvor man ikke mere OVERHOVEDET tester deres egenskaber i den retning, - og så selvfølgelig ikke af samme årsag bliver udvalgt på den baggrund.

    Hvor slemt står det mon ikke til hos disse racer? Det tør jeg da slet ikke tænke på...

    Jeg møder nemlig ofte hundeejere, som er meget stolte af deres hunds historiske baggrund og støder ofte på udsagn som "De blev i tidernes morgen brugt som vagthunde, jagt på krybskytter, jagt på ænder osv. osv."....underforstået at de også i dag..............til trods for at man de sidste mange, mange år ikke har benyttet hunden til disse formål og derfor ikke avlet efter disse egenskaber.......er "fantastiske" vagthunde/jagthunde etc.

    Jeg undrer mig i den grad over, at mange folk så blindt tror, at disse egenskaber er til stede i deres hunde i uforandret grad. ( Måske dette skulle have været en tråd for sig ).


  • #43   17. aug 2012 Der var da en hund som kunne lave et tæt på perfekt mod og kampdrift, på HAS i år:

    Fred vom Rumbachtal
    http://www.youtube.com/watch?v=1eMSRyuMTd0


  • #44   17. aug 2012 Skal være ærlig og sige jeg ikke helt syntes det stykke C arbejde set overall er helt iorden. Der er ikke så vanvittig meget kontakt til hunden under lydighed. Syntes den har fokus mange andre steder en på førren. Man ja, smags sag hvad man ønsker af sin hund.

  • #45   17. aug 2012 Det er jo ikke en lydighedsopvisning, det her.

    Det er i bund og grund kun til at afprøve hundens anlæg og ikke andet. Og ikke anlæg i forbindelse med trænbarhed generelt, ikke en prøve, der skal vise hundeførerens kunnen (det har vi haft en IPO1 til at vise, foruden anlæg), den skal bare vise hundens mod- og kampdrift.

    Det andet prioriteres ikke her, derfor er det heller ikke noget hundeføreren forlanger lige her.

    Personligt synes jeg at mod- og kampdriften ser ok-nogenlunde ud. Det er skidesynd at den sænker farten så meget i modprøven, når den nu løber så godt igennem.
    Den ligger i den rigtig gode ende for udstillingslinjerne, men perfekt - nej, det er det bestemt ikke.



  • #46   17. aug 2012 klaus.. men hvor er det dog sørgeligt at se en hund der nærmest dårligt kan gå... har godt nok svært ved at se at opdrætterne ikke kan se at de virkelig er ude på et sidespor med disse højavlsschæfere.... det er nogle fraygtelige bagparter man har fået avlet sig frem til... hvorfor prøver man ikke at ændre det?

  • #47   17. aug 2012 Syntes de fleste udstillings shæffere sætter farten meget ned i det lange stop.

  • #48   17. aug 2012 Nu har deres vinkling ikke meget med deres mod at gøre...

  • #49   17. aug 2012 Det er der rigtig mange, der gør, helt generelt.

  • #50   17. aug 2012 Kan ikke helt finde ud af om det er fordi de bare ikke helt vil misse ærmet, eller fordi de tænker: af det her kan gøre ondt :s

  • #51   17. aug 2012 ch nej det ved jeg da godt... men en debat kan vel godt udvikle sig, og når der så bliver lagt en video op hvor det ser nogenlunde ud hvad hunden laver, ja så kigger man da på noget andet... og der kan jeg ikke undgå at se hvordan den nærmest ikke kan gå.

  • #52   17. aug 2012 Jeppe, det er med garanti ikke fordi de lige skal koncentrere sig.

    Der er et par muligheder, der i bund og grund bygger på, at hunden ikke tør løbe igennem. Det kan så være fordi hunden ikke fra fødslen har det i sig eller fordi den har fået nogle dårlige oplevelser med sammenstød - dem er der mange af!

    Så er der nogle hunde, der har fået nok så mange dårlige oplevelser, men som er så stærk i deres byttedrift, at det bliver uden betydning, når der bare er udsigt til at få ærmet i gabet. Mod eller ej.


  • #53   17. aug 2012 Jeg er selv gået fra udstillings schæffer, til Malinois - af flere grunde. Dog skal det heller ikke lyde at alle schæffere er skidste i Grp C. arbejde. Men det er desværre en lidt skidt tendens og glidebane de sort/brune shæffere er kommet ud på.

  • #54   17. aug 2012 Med alle de schæferhundeejere der er i dag, som ikke dyrker sport med deres dyr, men bare almindelig som hundelivet nu engang er...Ja der er jeg lidt både for og imod den mod og kampdrift...Hvis alle højavlshundene havde denne side i sig, så ville schæferen måske lynhurtig blive den nye forbudshund, hvis de bare gik på og ikke lod sig jage væk og blev ved med at bide...
    Så for mig at se lige nu, er det godt der er sportshundelinier og der er højavlslinier...
    Jeg selv ville slet ikke holde schæferhunde, hvis jeg kun kunne købe en hvalp som var af det som før hed brugshundelinier, nu omdøbt til sports, men sådan er vi jo forskellige.
    Jeg ville så blot ønske, at højavlens krop ikke var avlet sååå deform.


  • #55   17. aug 2012 Jamen det var jo præcis sådan det var for 20-30 år siden...

    En race MED brugsegenskaberne i behold.

    Og så er der lige en misforståelse, der bør ryddes af vejen. En schæfer bliver hverken bidsk eller aggressiv af at have mod- og kampdrift. Tværtimod.

    Til gengæld findes der et væld af udstillingslinjeschæfere, der desværre har et skidt temperament fordi de hverken har modet eller driften til at stå imod med og bliver nogle usikre og nervøse væsner, der bider først og spørger siden...


  • #56   17. aug 2012 Nej den bliver ikke bidsk eller agres. Det er ikke det jeg skriver, men den store forskel kan ligger der hvor en schæfer har angrebet og bidts sig fast, der er den som er vandt til at få nogen over nakken ved bideøvelser jo trænet i at give slip på komando...
    Den utrænde med samme drift, har langt svære ved at lade sig kyse til at slippe.


  • #57   17. aug 2012 What???

    Nogen over nakken??

    De skal da ikke kyses til at slippe?

    De er trænet til at bide i EN ting, nemlig ærmet. De bider ikke i alt muligt tilfældigt og da slet ikke, hvis det ikke stimuleres overhovedet...


  • #58   17. aug 2012 Selvfølgelig er der da nogen højavls med mod og drift, og som egner sig fint til forsvarsarbejde. Men der er sku langt imellem dem.

  • #59   17. aug 2012 Snow

    Bare i denne uge har jeg haft to højavlshunde i adfærdsbehandling.

    Den ene med tendens til at bide og lave udfald på både mennesker og andre hunde, - den anden med tendens til at lave udfald på andre hunde.

    Der er en meget, meget, meget klar overvægt af aggressive schæferhunde af højavlslinier med usikkerhedsproblemer blandt de hunde, jeg møder i forholdet til brugshundene.

    Har en hund et godt mod er den generelt også bedre til at håndtere hverdagen.


  • #60   17. aug 2012 Man skal dælme høre meget .....

    Jeppe - var det fordi du ikke ville have et FOR stort spring fra højgøjser til malle, at du valgte udstillingslinien ?


  • #62   18. aug 2012 CH... Jeg tænkte på en bestem episode fra sidste år, hvor jeg ser 30 meter længere fremme en schæfer som går igang med at udfordre en kastrat...Kastratens ejer bliver vildt bange og begynder at slå løs på schæferen for at få den til at stoppe, Så kommer ejeren af schæferen løbende og råber stop med at slå, det er den trænet til, at den skal klare, og ikke slippe. Han fik så selv komandoen over sin hund, og der var heldigvis ikke de store skader...
    Og for 20 år siden, var der overhovedet slet ikke så mange schæferhunde ejere som dd.


  • #63   20. aug 2012 Har desv.ikke læst hele tråden..Men der efterspørges i starten efter hvad det er man ønsker af hundene og det kan i se lidt af her..Enjoy.

    PS.Hundene bliver IKKE tæsket af figuranterne, smiley bere til info.
    http://www.youtube.com/watch?v=4m9R8Uh2GFg&feature=colike

    PPS-Læg mærke til når figuranten står stille, i samme splitsekund slipper hunden og sitter, JEG syntes det er SÅ flot at hundene har sådan en kontrol over deres "mode" smiley ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det.


  • #64   20. aug 2012 Snow, vores hunde trænes til at bide i et ærme, ikke i en arm eller andre steder på et menneske.

    Når det du beskriver kan forekomme er det et udtryk for massiv fejltræning eller at de har lavet noget ganske andet end brugshundesport.

    Jeg tror i øvrigt at du har uret i din påstand om, at der var færre schæfere dengang. Jeg mener faktisk det forholder sig stikmodsat, men de tal bliver sikkert svære at bekræfte.



  • #65   20. aug 2012 Anita, det der har intet med hverken IPO eller avlskåringer at gøre?

  • #66   20. aug 2012 CH. som jeg skrev så havde jeg desv.ikke læst andet end de får spørgsmål i starten. Og ville bare vise nogle vapser som ikke viste angst el.lignende.

    Jeg har INTET begreb om de forskellige ting som IPO osv.aner ikke hvad det er da jeg aldrig er gået op i udstillinger og div.prøver.

    Beklager min uvidenhed på det område.


  • #67   20. aug 2012 "og ville bare vise nogle vapser, som ikke viste angst eller lignende"

    Det lykkedes ret godt smiley

    Fedt klip og imponerende hunde. Iøvrigt er majoriteten af dem blandinger - lidt sjovt at tænke på smiley


  • #68   20. aug 2012 Undskyld at jeg IGEN blander mig i tråden. men jo flere år vi går tilbage, jo flere Schæfere vare her, i 70erne var hovedparten af folks hunde Schæfer,Collie, Goldens,Rotter og Dober`s.
    Og DET emne VED jeg så til gengæld noget om. 2Bare til info. smiley


  • #69   20. aug 2012 Martine, ja blandinger af din egen race og andre Schæfere, langhårede, korthårede, Belgiske, men alle er "rene med tavler"

    El.det SKULLE det ihvertfald være iflg.min kilde som kun har med rent avlede terrorhunde at gøre i Israel.


  • #70   20. aug 2012 Videoen er det fint eks. på hvordan det skal se ud når hunden gør det rigtigt og ikke det lallende på første video med højsavls smiley

  • #71   20. aug 2012 Det er nu meget langt fra, hvad der skal ske i mod- og kamdriftprøven på HAS...

    Men nej, hundene er ikke kede af det. Hvis de er, kan det ihvertfald ikke ses.


  • #72   20. aug 2012 Nej CH, jeg havde måske os fundet en anden video.. Men det viser da ikke hunde der tøver som på første video med de stakkels højavls. Mere det jeg mente smiley

  • #73   20. aug 2012 Tror trygt du kan regne med at de ikke er det mindste kede af det, CH - så var de for længst skrottet smiley

    Det er avl på egenskaber og intet andet - dur de ikke, så er der andre der gør.

    Kunne iøvrigt være befriende at se de hunde lige efter det såkaldte "mod" de laver på HAS ... Sørgelig og ligegyldig form for tidsspilde ...


  • #74   20. aug 2012 Anita -

    Det er også hvad jeg har kunnet finde frem til smiley

    Seje, seje hunde - avl helt uden skelen til standard eller udsende - blot egenskaber og sundhed.

    Uha der var nogen der kunne lære lidt der smiley


  • #75   20. aug 2012 Martine, måske ville det være givende at se den slags lige FØR mod- og kampdrift... Det kunne da få sat tingene lidt i perspektiv.

    De der bifald der ville sikkert forandre sig en smule...


  • #76   20. aug 2012 Martine

    <b> Seje, seje hunde - avl helt uden skelen til standard eller udsende - blot egenskaber og sundhed.

    Uha der var nogen der kunne lære lidt der </b>

    Også i den grad!


  • #77   20. aug 2012 Ja, det tror jeg bestemt du har ret i smiley

  • #78   20. aug 2012 smiley

Kommentér på:
Manglende mod

Annonce