Racer og deres sygdomme {{forumTopicSubject}}
Vi snakker ofte om vore hundes sygdomme, - om de sygdomme som specielt visse racer lider af, - men det er sjældent, at vi snakker om sunde racer kontra de mere og mindre sunde racer.
Man kan støde på forskellige leksika om de forskellige racer, hvor man giver racerne x - antal stjerner afhængig af den generelle sundhedstilstand indenfor den pågældende race.
Eksempelvis:
http://www.europuppy.com/dog/dog_breeds.php
Men samtidig støder jeg også på folk, som er entusiastiske vedr. deres egen race, men som er det i en grad, som kommer til at ligne en form for fornægtelse, hvis deres race nu er en af "sværvægterne" indenfor generelt hårdt ramte racer.
Jeg støder eksempelvis på sætninger så som:
" XXX-racen har som alle/mange andre racer visse problemer med......(- og så listes nogle af disse sygdomme op) "
Så er det, jeg kommer til at tænke på, om man bevidst vil "pynte" på en udbredt sygdomsbillede for den pågældende race siden man på den måde skal sidestille den/dem med "alle" eller "mange" andre racer, - eller.....om man simpelthen ikke ved eller anerkender, at nogle racer bare generelt er mere ramt af sygdomme og div. lidelser end andre?
Så spørgsmålet er.....anerkender man overhovedet, at der er racer, som er mere syge ( har flere og alvorligere helbredsproblemer ) end andre?
Og som et lille tillægsspørgsmål......
Kan du nævne nogle af de racer, som du anser for at være i toppen af henholdsvis en liste over meget sunde racer, - samt omvendt - nogle af dem, som du anser for at være meget usunde?
nov 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 93
nov 2009
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
Jeg håber at kunne finde en avler, som jeg stoler på, og som går så meget op i sundhed, at jeg ville købe fra ham/hende.
Jeg ser mynderne som en sund race, Mallinois er vist også ok, når det kommer til sundhed, Basenji, Whippet... er sådan lige dem jeg hurtigt kan komme på.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.167
Friske hunde, Labrador, DSG , Jack Russel og Pudel , har intet af ha dette i andet end mit indtryk ud fra dem jeg kender og hører om .
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Engelsk bulldog
Fransk bulldog
Mastino napoletano
Shar pei
Mops
Sunde racer:
Mynderne
Malinois
Jeg har ofte oplevet hvordan bulldog folk benægter at racerne er enormt udsatte på sundhedsområdet, og har ofte fået at vide, at jeg gør racerne mere syge end de er når jeg fx oplyser mulige købere om de sygdomme der ligger til de to racer... Det gør det i min verden uetisk at avle disse hunde, da man ikke forsøger at bedre situationen...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Schæferens helbredsproblemer er jo i den grad noget, der omtales - også på en måde, så det mange gange er fejlbehæftet, overdrevet - og til tider også underdrevet.
Jeg har faktisk en del gange benyttet mig af at nævne andre racers problemer sat op i mod schæferens - netop for at sætte tingene lidt i perspektiv og få lidt styr på myterne, der omkring disse problemer.
Schæferen har i mange år været fremstillet som det dårlige eksempel - og ret skal være ret, synes jeg. Ikke at det gør problemerne mindre alvorlige, men nuancer synes jeg der skal til.
Hvor folk på den ene side forestiller sig noget der er knap virkelighed, er de fuldstændig uvidende om andre og mindst ligeså alvorlige helbredsproblemer.
Jeg synes vi skal tale så meget som muligt om de problemer, racerne har - åbenhjertet og så faktuelt som muligt.
Ellers får vi jo aldrig gjort noget ved det.
Jeg kender så lidt til andre racers generelle sundhed at det vil være det rene gætværk for mig at nævne nogle - både af de værste og de bedste.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
En race bliver ikke mere usund af at vi tjekker og dermed bliver bekendt med deres skavanker i forhold til racer, der ikke tjekkes og at man derfor ikke kender dem.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Og min opfattelse er, at de hunde der stadig bruges til deres oprindelige formål er bedre stillet end dem der er reduceret til noget, der bare skal "se ud".
Jeg ved, at vore Weimaranere er sunde. Vi har nemlig stadig brugsprøve krav for avlshundene. HD var et issue for mange mange år siden, men det er nu yderst sjældent, hvis der dukker en C op i et kuld. Vi har fået importeret tandfejl, men alle genetiske belastninger bliver lynhurtigt erkendt og isoleret. Og vi forventer funktionsdygtige hunde der bliver både 12 og 14 år.
Generelt er det min opfattelse, at de racer der er skamavlet ud af fornuftige proportioner er dem med problemer. Ligesom dem med bred appel, altså hunderacer der "kan sælges", er belastede af, at der ikke selekteres brutalt nok i avlsmaterialet. For hvorfor dog vælge de mindre funktionsdygtige fra, hvis de bare skal ligge på sofaen, spadsere en tur for enden af en snor og så ellers har ører der kan kløes bag.
aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 104
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.827
Det tror jeg bestemt du har endda rigtigt meget ret i.
For mig er racer som er sunde, mynderne.
Usunde, er de fladnæsede, eb, fb, mops, ddb og den type hunde.
Men ! Det er bare som jeg ser det, jeg har ikke en million links til undersøgelser, der understøtter min påstand.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
Jeg ser personligt flere af fladnæserne som ekstremt usunde.
aug 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 855
Min egen race , Chihuahua, anser jeg for at være en sund race. Jeg ved at de kan lide af Pl, jeg synes ikke jeg lukker mine øjne når jeg tænker at >Pl oftes er et problem i dårligt opdrættet Chihuahua . Jeg elsker feks Mops, men ville være meget forsigtig med at anskaffe mig en da jeg forstiller mig dem som usunde .
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.721
Generelt er min opfattelse at mynder er meget sunde, men engelske bulldogs er en af de racer med flest problemer.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.471
Avlsarbejdet har for en del å siden fjernet løs gane og næseproblemer, så det er undtagelsen at møde dette.
Generelt er både Shih Tzu og Havanese sunde racer i DKK.
sep 2006
Og hvor vi f.eks. finder det aldeles uacceptabelt, at der mangler så meget som en P1, så anses det som en selvfølge i andre racer, at de knapt har tænder.
Vi kan ikke bruge hunde med hudproblemer, for de skal være terrængående, og skal være dækket af en pels der beskytter i skrub og krat. Og temperamentsfejl er øjeblikkeligt diskvalificerende. En jagthund skal kunne samarbejde uanset antallet af mennesker og andre hunde.
Og kan det passe, at man graduerer betydningen af en fejl?
Jeg har hørt folk sige; " Min hund har ingen problemer med vejrtrækningen, den kan bare ikke bevæge sig når det er varmt!"
jan 2006
Enig, enig, ENIG !!!!
apr 2005
Men udstillingsverdenen vil have mere pels, meget mere pels og disse næsten powder puff hårløse mangler ikke tænder ligesom Powder puffen heller ikke mangler tænder overhovedet, for de kan ikke bære det hårløse gen.
For at udrydde tandmangel skal du udrydde det hårløse gen.
aug 2012
apr 2005
Jo måske det med at tvinge dem til at leve i vores klima og ikke i sydamerika hvor de hører til. Men hvad har det med sundhed at gøre??
Der lever stadig helt hårløse hunde i sydamerika, xolo og periviansk hårløs som for det meste er udehunde. Uden tøj og uden solcreme. Xoloen er en af de sundeste racer der findes, en urhund som ikke har lidt under menneskelig indblanden.
Det kan Chinese crested ikke prale af.
sep 2006
Men måske skulle man ikke avle racer, hvis udseende er afhængigt af kromosomfejl?
Måske skulle man bare fravælge racer, som er født invalide?
apr 2005
jan 2012
aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 104
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.721
Jeg tror, eurasieren ligger i midten, hvad angår sundhed, men racen har også kun eksisteret i 51 år, så mennesker har ikke haft så lang tid til at ekstrem-avle den, som med så mange andre racer.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
Mynder skulle efter hvad jeg har hørt/læst være de sundeste
Chihuahua, mops, engelsk bulldog og hvad der ellers er nævnt ser jeg som dissideret skamavl mange steder, hvor man desværre underminerer sygdommene der følger racen!
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 236
Det er synd og skam man avler vider på de hunde der har rigtig mange sygedomme bare fordi den skal se sådan ud!!
jan 2006
De eksisterer i mange ejeres øjne overhovedet ikke i de racer - og når man engang imellem læser deres beskrivelser af EB´s aktivitetsniveau og ditto behov må jeg da i det stille sind glæde mig over at jeg valgte en så doven race som malinois .. for dér kan den da ikke følge med
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.638
sunde racer - spidshunde/mynder som også flertallet er enige om
jan 2012
sep 2006
sep 2006
aug 2007
aug 2007
Jeg tør jo slet ikke kommentere noget som helst uden at blive anklaget for at være efter andre -
men når man udlægger ting på sin hjemmeside til offentlig skue, kan jeg ikke se det skal være en hetz at spørge andre om deres mening -
aug 2012
Min mening er, at fordi man er dyrlæge behøver man jo ikke have forrstand på avl, det ser vi jo ofte herinde .
jan 2006
Og "kollapset næsebor" ?? Hvad er det for noget ?
aug 2012
aug 2012
aug 2007
Hvordan kan det nogensinde blive personlig hetz når man ikke kender opdrættern, blot har læst hvad man har på opdrætters hjemmeside?
aug 2007
Hvis jeg var rumforsker og jurauddannet er det OK at avle på hunde som andre opdrætter ikke kunne drømme om at bruge i avl....
aug 2012
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Jeg er nok nået dertil, at Sylfiderne er de sidste franske jeg har*vræææl*...jeg vil ikke støtte avlen og det virker ikke til, at der sker noget (den har INGEN avlsrestriktioner og nu skal den heller ikke udstilles*hostmåskemegetgodthost*...det er helt op til opdrætters samvittighed)
Jeg kender dog 2 opdrættere, som prøver...men det er sgu nærmest en tur op af Col de la Madeleine i 40 gr. bagende sol med det avlsmateriale vi har:(((
Jeg kigger så småt på andre racer...er der nogen I kan anbefale til en toose som mig, som nok har været fransk bulldog i et tidligere liv og passer som fod i hose med den race?
nov 2009
Jeg ville aldrig selv vælge en han hund fra Dk til min tæve.
apr 2008
Men det kræver vilje og handling og det oplever jeg desværre ikke, at der er...jeg har ikke rundsave på albuerne, så jeg skal ikke avle...mine piger er så heller ikke egnet avlsmateriale, så det gi'r sig selv.
nov 2009
apr 2008
Det passer ihf ikke hvis vi kigger på den franske og den engelske. Det er gået den helt forkerte vej, de er blevet mindre, mere kompakte, mere fladsnudede...man har IMO avlet udelukkende på udseendet og ikke bekymret sig om sundheden.
Den franske har så også været modehund nogle år og det er det absolut værste der kan overgå en race...der er blevet spyttet hvalpe ud i et omfang, som slet ikke kan accepteres. Så de manglende avlsrestriktioner er i den grad kilen til racen endeligt...og manglende selvindsigt, fornægtelse og ukritiske øjne på eget avl.
apr 2008
apr 2008
Jenny Præcis, racen har et problem anatomisk, altså den har jo dværgvækst:O
Hulk og øv, det er bare den mest fanastiske lille hund, perfekt til mit temperament. Elsker lange ture ved skov, sø og strand. Elsker at blive udfordret, men den er stædig som et gammelt æsel, bliver ikke lydighedschamp, men bestemmer selv om den vil deltage. Guuuud, det lyder som en kontaktannonce på mig;DDDD
apr 2008
aug 2012
aug 2012
aug 2012
aug 2012
Racer og deres sygdomme