{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.485 visninger | Oprettet:

miniature bull terrier {{forumTopicSubject}}

Har været på DKK skue i Aarhus i dag, jeg har længe fundet Bull Terrieren charmerende... Min yngste datter er også ret vild med dem, og tænker at den dag hun skal have hun så skal det nok være den race...

Men nok miniaturen....
Er der folk her med forstand på denne race, er det kun str. der forskel på de 2 eller er der også andre forskelligheder der præger dem...

Fortæl fortæl hvad I ved og har af erfaringer med disse 2....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  miniature bull terrier
  • #1   25. aug 2012 Jeg går selv over til miniature næste gang - men udelukkende på grund af størrelsen.

    Der er meget delte meninger, om hvorvidt der er forskelle mellem de to racer. Jeg har både talt med opdrættere, der mener, at der er mere pep i de små, men også med opdrættere der mener, racerne er meget lig hinanden.

    Skal jeg forholde mig til de eksemplarer, jeg selv har mødt, så har jeg både mødt meget aktive miniaturer, og meget ''laid back'' typer. Det samme gælder for standarden. Jeg tror det afhænger meget af linjerne.

    Én ting er dog sikkert. De har mange af de samme skøre særpræg ;O)


  • #2   25. aug 2012 ja, vi talte med 2 ejere der, en af hver... det den med den store bl.a sagde som taler imod den var at den var ret doven og ikke yndede lange gåture en ½ time var nok for den...

    Både datteren og jeg vil gerne en hund der ikke kræver den lange tur hver eneste dag men som dog gider den ... vi går som regel en times tid med skotterne, jeg har nu, men de kræver det ikke, omvendt når weekenden tillader en større tur til skov og strand så elsker de det... Det sagde dem med miniaturen at sådan var den også....


  • #3   25. aug 2012 Bullerhovederne er ekstremt lette at præge. Lever de i en aktiv familie vil de hellere end gerne være ligeså aktive.
    Får de lov at ligge og dovne på sofaen hver dag bliver de også mere sløve.

    Jeg synes selv Lulu er i perfekt balance. Hun er god til at slænge sig i sofaen med os - men vi er tit på ture, og der er der altså fuld knald på i flere timer af gangen smiley


  • #4   25. aug 2012 lyder dejligt, synes de er meget charmerende ....


  • #5   25. aug 2012 Eksempelvis:
    (link fjernet)
    Lulu en almindelig hyggeaften

    http://billeder2.hundegalleri.dk/album/fuldskaerm/1231404-sommer-2012
    Lulu når vi er på tur, og der er fuld knald på smiley


  • #6   25. aug 2012 hvor er hun skøn...


  • #7   25. aug 2012 mener at have læst at der er forskel i temperament hos dem og hvor villig de er til at være sammen med andre hunde.
    Så har jeg hørt at det kun skulle være miniaturen der har en bestemt øjensygdom at slogs med..
    men alt er kun ting jeg har hørt, så ved det ikke 100%


  • #8   25. aug 2012 @ Platugler, den mini vi mødte boede sammen med anden hund, men den var meget udfordrende og der var magtkamp fortalte ejerne....
    Og ja de talte om en øjensygdom man skulle være obs på og bede om gentest på at forældre dyrene ikke bar, så de var ret ærlige omkring det....

    Tro mig når det en dag bliver en realitet at datteren skal købe så vil forarbejdet blive gjort og jeg vil søge al den viden jeg kan ....


  • #9   26. aug 2012 Der har været et par tråde om racen på det sidste...her er lige to links.

    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/468853-miniature_bull_terrier
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/413827-bull_terrier___spoergsmaal_o

    Jeg vil sige, at med dem jeg har mødt og oplevet, så virker minien til at være mere energisk, og min mening er, at det er en race, som skal lave noget. Jeg gik ca. 3 timer samlet med min hver dag, og han elskede de lange ture, og var meget energisk... men igen så kunne vi have en dag med helt ro uden han virkede påvirket af dette.

    Ang. sygdom, så er det altså meget mere end øjensygdom i skal være opmærksom på... hjerte, nyre, Patella, hudproblemer er alle ting racen døjer med. PLL bliver der jo DNA testet for, så det er i min verden det mindste problem.

    Det sidste er, at I virkelig skal opmærksom på, at det er en super speciel race, som kan være længe om at blive "voksen". De kan have tendens til at tygge i ting. Det er en stærk race, og en terrier, så hvis man ønsker at gå i hundeskov hver dag og en hund som ikke døjer med egetkønsaggressivitet, så er det ikke den rette race.

    Min den næste skal købes i udlandet, da det efter min mening laver de bedste hunde.


  • #10   26. aug 2012 Louise, ikke mere ;o)))

    Der er forskel på linjerne, som ved så mange andre racer, de kan være aktive og de kan være ret lay back.. Og igen kan der så være forskel på hunde i samme linjer :o))

    Igår mødte jeg to standarder, som jeg ganske enkelt ville få stress af, og hører fra flere med standarden at de også har begge typer...

    Umildbart vil jeg påstå at minien har en kortere lunte end standarden har (men da jeg ikke har haft den store omgang med standarden vil jeg ikke ligge hovedet på bloggen på det)

    Minien er en finurlig glad lille hund, men har bestemt læst om Terrier og taget det godt til sig (men det kender du vel fra skotten)

    Men den er også meget hengiven, og elsker en god gang hygge på sofaen.. Fælles for vores er også at de elsker at gå lange ture, og de elsker at lege, vores hanner tager imod med det samme vi tager det op, men vores tæve hvis man feks kaster bold, kan godt kigge på dig og man føler hendes tanke "Hent da det lort selv"

    Kender flere tyskere der er meget aktive med bla lur cousing(staves) vi selv laver Agility med vores, og det kommer der en del sjov ud af vi hygger og ingen tvivl om at de hygger.. Men Kunsten er at stoppe mens det netop er sjov..

    Tålmodighed og humor er to vigtige faktorer hvis man vil eje en mini.. Kan meget vel føles som om de opdrager dig og ikke omvendt.....

    Man må ENDELIG ikke tage let på det at de tager alt i munden og undersøger den vej... De har tendens til bare at sluge, og en del bullere har gennemgået operation grundet dette... Og endnu en del har mistet livet..

    Så HER er det bare vigtigt at man bor rydeligt og ikke har ting til at ligge og flyde, vigtigt at man har tjek på ting i sin have, og vigtig man er vågen på en gåtur..

    Vi kalder det 50/50 racen, da der er mange ting der skal falde på plads med den, i henhold til opdræt... At få en Pet, er ikke noget problem, men at få en udstillingshund er noget sværere...

    Højde og tænder i forhold til hvad standarden siger, kan altså stadig være et lotteri... Og man kan få en super super hund, og så er den bare for stor, de slår mere og mere ned på for høje hunde,....

    Korrekt bid er nok noget af det første folk spørger om, når der spørges ind til ens hund, og det siger lidt om hvor et lotteri det kan være...

    En hvalp med overbid feks, skal man ikke være helt nervøs for, det kan med hovedet rette sig fuldstændig til korrekt bid.. og så omvendt følger hovedet ikke i den rigtige retning, så følger bidet heller ikke, og så står man med en hund med overbid :o) Så ja,opdræt med dem er et mindre lotteri:o))

    En opdrætter der siger, vi har ikke problemer med str. vi har ikke problemer med bidet, skal man bare løbe fra, for der er ganske enkelt ikke nogen garanti på dette.. Str. er jo fordi der er lavet meget inter breeding (mix med standarden)

    Har set kuldsøskende hvor nogle var minier andre på str. med standarden...

    Jeg har nu talt med mange opdrættere og dommere der dømmer i mange lande(i flere lande får dommere udleveret et dokument de skal udfylde og aflevere igen, når de har dømt og her indgår bla. tjek af hudproblemer , og de siger hudproblemer mere ligger til standarden og de ser det sjældent hos minien , personligt har jeg endnu ikke mødt en mini med hudproblemer, og vores har heller ikke problemer..

    Pll kan de være

    Free
    Carrier
    Affected
    Dette DNA tester man imod, at have en Carrier er ikke katastrofalt, men gør opdrættet noget sværere da man skal finde en Free modpart..

    Hjerte scanner man for inden avl..

    Nyre tal bliver chekket via urinprøve og man kan tjekke alle tal via blod.. er alle tal super fine, er der ingen grund til at gå vidre med en scanning..

    Patella tjekker man også, her kender jeg heller ikke nogen der er faldet på den.. Men en ting jeg ikke vil springe over aligevel..

    Jeg har sikkert misset en del, men du er altid velkommen til at kontakte os, så vil vi hjælpe så godt vi kan smiley


  • #11   26. aug 2012 Rikke... ja men I har jo ikke haft hvalpe endnu :-))))))

    Jeg har set et par med hudproblemer.. herunder også min egen og nogle af de andre fra samme kuld, og har hørt om flere som har døjet med hårsækmider og allergi.

    Men ja ellers super indlæg smiley


  • #12   26. aug 2012 He he,nope, det var også kun for sjovt ;o))

    Jeg er klar over der findes hunde med disse problemer, men at det ikke er så udpræget hos dem som hos standarden, der ses flere i standarden med problemerne... Og det er blevet sådan at det ses mere sjælent hos minien.. (hvilket jo er glædeligt, tyder jo på at det er blevet taget alvorligt) :o)


  • #13   26. aug 2012 Man kunne vel sige det sådan her, at det forkommer er ikke ens betydning med at racen døjer..

  • #15   26. aug 2012 ;-)))))

    Jeg kan ikke umiddelbart udtale mig om hudproblemer sammenlignet med standarden, men jeg synes stadig at det forekommer alt for ofte. Jeg ser frem til, at racen bliver mere "sund", da jeg stadig synes den døjer med meget.


  • #16   26. aug 2012 Stefano.. de syge hunde kan man være uheldig med fra alle lande.. det er op til en som køber at gøre alt, hvad man kan for at finde de gode opdrættere, som vægter sundhed højest.

  • #18   26. aug 2012 Stefano... det er ofte det der går galt. Man skal hellere vente et år eller mere på den rigtige.. men vi lærer jo alle af vores fejl;-)

  • #19   26. aug 2012 Jeg vil ikke sige at racen (minien) døjer med mange ting, når vi taler sundhed, det hele er noget vi kan teste os ud af, og enhver ansvarlig opdrætter gør dette, og dermed ikke mange hunde der må lade livet grundet dette..

    Og så syntes jeg det er vigtigt at understrege at selvom man vægter sundhed højt, er det aldrig en garanti for at noget kan forfindes, og det er uanset race..

    Og man skal passe på, den anden dag så jeg en tæve, testet for det hele, samme er hannen..... Men tæven er 10 mdr. så ret vigtig ikke at forblænde sig på kun sundhed..

    Tænker man Sundheds mæssigt, er det ikke en snoet vej at få sig en "familiehund" det kan man med forholdsvis lidt fodarbejde sagtens, hvor vejen bliver snoet er hvis man tænker Sundhed OG Eksteriør og en hund der kan bruges til udstilling.. Her halter minien som sagt omkring str. og bidet, dog er man inden for de sidste år begyndt at se at der er mere styr på str. dommerne er også blevet bedt om at slå ned på dette, ligeledes med bidet, og det hjælper unægtelig en del....


  • #20   26. aug 2012 Rikke.. vi behøver heller ikke være enige, men med alle de minier, som jeg har kendt IRL og som er blevet aflivet på de 4 år, hvor jeg har haft racen tæt på livet, da vil jeg ikke betegne den som sund. Bare af dem, som er herinde, og som man har haft kontakt med, da er der godt nok mange som døjer med megen sygdom.

    Jeg ved mange avlere gør, hvad de kan, men derfor blev min stadig aflivet som 2 1/2 års, venindens som 2 års, en heri og flere af dem, som man har mødt gennem gåture og udstilling er ligeledes ikke blevet ret så gamle.

    Det er skam fint at mange har sunde 1-2 års hunde, men jeg har ikke mødt mange over 4-5 år og slet ikke nogen, som ikke har døjet med de førnævnte sygdomme.


  • #21   26. aug 2012 Rikke - jeg vil give dig ret i, at racen ikke døjer med mange sygdomme, men til gengæld døjer den med komplekse sygdomme... Både nyre- og hjerteproblemerne er ikke bare sådan at avle sig udad, da sygdommene springer generationer over, samt at sygdommene kan vise sig i alle aldre.. Så man kan stå med en 2 års hund, som er testet sund og rask på alle fronter, men som senere i livet udvikler en eller flere af disse sygdomme - og man kan jo ik vente med at avle på tæverne til de er 5+ år, som ellers ville være at foretrække i forhold til sundheden..

    Jeg synes bestemt heller ikke, at der kun skal lidt forarbejde til for at få en sund mini - jeg har bestemt undersøgt tingene før vi fik Hazel, og alligevel blev hun aflivet ikke engang 2 år gammel... Både forældre, bedsteforældre og flere af hendes søskende er testet fri..

    Derudover så anbefales det at nyrene også scannes inden avl - det er den eneste måde hvorpå pkd kan udelukkes..


  • #22   26. aug 2012 Louise

    Men jo også først i de senere år at både opdrættere og købere er blevet mere obse, først fornydelig at man kan bruge DNA testen til PLL.. Og vil stadig mene at det er en lille % i forhold til hvor mange minier der laves, men som vi før har talt om, ingen tvivl om at man skal være obs i sit avlsarbejde og ikke bare hvile på laurbærrene..

    Jeg har til gengæld mødt mange der er over den nævnte alder og kender mange der har hunde i den nævnte alder, og som altså ikke døjer med nogle problemer..


  • #23   26. aug 2012
    Michélle

    Ja, komplekse, men ikke at se og avle sig ud af, jeg har endnu ikke hørt om nogle der er testet fri for derefter at udvikle det senere hen..

    Jeg har hørt om nogle påstå det, for at man senere hen finder ud af at der er fusket med de første test, ligeså vel at der er nogle der har fusket med PLL test..

    Som med så meget andet HD- AD og andre race sygedomme kan dette jo springe generationer over

    Men selvom dette så er sandt, så er der stadig noget at arbejde med i forhold til de test der nu forfindes samt er undervejs, så vil ikke sige at man ikke kan avle sig ud af det..

    Har talt meget med Engelske opdrættere samt dyrlæger her (LIFE) og i England og de siger alle at er urin test samt alle tal på blodprøven iorden, er der ingen grund til en scanning, så det er det jeg følger idet det er dyrlæger der har forsket i det eller på anden måde haft det tæt i sit arbejde.....


  • #24   26. aug 2012 Rikke - I Australien har man forsket rigtig meget i mini'ens sygdomme, og derfra er anbefalingerne at man nyrescanner for at udelukke pkd, så det vil jeg fortsætte med smiley Det er også hvad jeg har hørt fra flere engelske opdrættere..

    Derudover så er det eksperterne, der siger at disse sygdomme kan udvikle sig over tid... Ikke noget jeg bare har fra ejere eller opdrættere smiley


  • #25   26. aug 2012 wauv, mange tak for de gode indlæg og de mange informationer, vil nærlæse dem sammen med datteren en dag hun kommer hjem på besøg....

  • #26   26. aug 2012 Rikke.. det er også bare i orden, men jeg er ikke enig... smiley

    Sygdom er et problem hos racen i min verden, og dette ikke kun pga min egen første miniature.


Kommentér på:
miniature bull terrier

Annonce