{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.246 visninger | Oprettet:

Erfaringer - efter korsbåndsoperation {{forumTopicSubject}}

Min hund på 5 år er i mandags fået nyt korsbånd, men han vil stadig ikke støtte på benet - overhovedet ikke! Dette ser vi som lidt af et problem, da det jo gerne skal i brug igen.
Har aftalt med dyrlægen, at vi skal komme ind med ham igen hvis det ikke er blevet bedre inden mandag.

Han har gået ca 14 dage fra skaden skete til operationen, så han har i forvejen mistet en del muskemasse i den dårlige ben.

Nogen det har erfaring med hvor længe der går inden de vil gå igen? Han har morfin plaster på to dage mere og får samtidig anden smertestillende medicin samt penicillin.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer - efter korsbåndsoperation
  • #1   29. aug 2012 Hvad har I fået af genoptræningsplaner? Jeg tænker waterwalk, massage og sådan?

  • #2   29. aug 2012 Vi laver øvelser med ham 3 gange om dagen og så skal der is på derefter de første par dage. Han kom hjem i går. Men ellers ikke sådan rigtig.
    Men meningen er jo han skal sætte det ben til jorden, det vil han bare slet ikke smiley


  • #3   29. aug 2012 altså min hund fik lavet en patella operation for ca en måned siden, måske lidt mere, hun brugte først sit ben igår. og hopper stadig på tre ben en gang imellem. men det kan skyldes at et søm har rykket sig inde i benet.

    hold tæt kontakt med din dyrlæge, det har jeg gjort.

    hvad med laserbehandling, har du snakket med din dyrlæge om det?


  • #4   29. aug 2012 Hvilken slags operation har han fået? Jeg følger selv lige med i tråden her da jeg skal afsted med min 3 år gammel tæve på mandag.

  • #5   29. aug 2012 Michelle B: Har din hund slet ikke ville sætte benet til jorden før i går? Vores dyrlæge sagde det var vigtig han gjorde det og at det så ud til at blive en udfordring med ham og hvis han ikke havde gjort det inden mandag måtte de tage andre metoder i brug for at få ham til det.
    Desværre har han lidt gigt i det raske ben, så det er jo ikke særlig smart han render og overbelaster det. Egentlig bevæger han sig faktisk næsten ikke virker meget deprimeret. Håber det ændre sig når han får morfinplasteret af.

    Nej, har ikke talt med dyrlægen omkring laser behandling? Hvad går det du på?



  • #6   29. aug 2012 Carolina: Han har fået den billige - den hvor korsbåndet udskiftes. Egentlig var der besluttet det skulle være TTA, men det blev vi enige om ikke var så smart pga det meget tynde ben han har og skruen skal jo have noget at hæfte på. Så den chance ville vi ikke tage.
    Ved den her OP er der risiko for det springer igen, men idet Simba er en lille hund og er meget rolig, så vil chancen ikke være så stor.



  • #7   29. aug 2012 nej hun har brugt det sammenlagt 3 gange siden operationen. igår var hun ved dyrlægen til laserbehandling og røntgen og der kunne han se at der sidder en skrue som kan irritere hende og derfor gøre at hun måske ikke kan gå på benet. så den skal opereres ud om 14 dage, for der er det ca færdig med at hele pænt sammen. igår da min mor så gik lidt med hende udenfor så brugte hun pludselig benet og har gjort det igen idag, det meste at tiden. hun har INGEN muskulatur på benet, men hun kan godt bruge det lidt. det er med lidt halten, men jeg ser det som noget positivt at hun vil bruge det, for jeg var ved at blive MEGET nervøs! ud over det sagde min dyrlæge at det var fint nok hun ikke brugte benet de første 14 dage, for det var en ret stor operation. og når en fransk bulldog viser at den har ondt, så er det sjældent for sjov! de første dage var Misha også MEGET depri. hun sad og pev osv. men det blev bedre.

    laserbehandling hjælper på helningen af operationen og mennesker bruger det også på dem selv. det er bare en fjernbetjening lignende ting, som de holder over benet og lyser med. det varmer lidt, men ellers plejer hundene at nyde det. og det hjælper vævet osv. med at hele.

    hvad er det for en race du har?


  • #8   29. aug 2012 Kan godt forstå du er ved at være nervøs. Simba har heller ikke brugt benet overhovedet i 2 ½ uge nu - hvilket selvfølgelig resultere i nedsat muskelmasse og jo svære bliver det at komme i gang med att bruge det igen.. Det er jeg også nervøs for. Min dyrlæge har sagt - at han SKAL gå på benet og hvis han ikke gør inden på mandag vil de forsøge at binde det andet op. Det kan være noget psykologisk i det. Alt ved operationen er ellers gået fint. Desværre er han også en hel del overvægtig, det gør det jo ikke bedre...Og det er MEGET svært at få ham til at tabe sig når han slet ikke går smiley
    Simba er en chihuahua.


  • #9   29. aug 2012 okay. altså, Misha blev også lidt buttet, men så satte jeg hende lidt ned i fodder for hun er i forvejen en stor fransk. 13 kg..

    Misha har som sagt slet ingen muskelmasse, men hun kan åbenbart godt bruge benet. så det skal ''bare'' trænes op igen. (siger ikke det bliver nemt)

    løfter han benet langt oppe under maven, eller hænger det længere nede mod jorden?


  • #10   29. aug 2012 Han løfter det op under sig. Det er som sagt slet ikke meget han gider gå. Så sidder han bare sådan skrådt ned på hoften med det dårlige ben svunget ud til siden

  • #11   29. aug 2012 okay, ja så må du nok snakke med dyrlægen. Misha har altid gået med hendes ben tættere på jorden og han sagde at det betød at hun gerne ville bruge det, men at det nok gjorde lidt ondt og derfor gjorde hun det ikke. da jeg spurgte ham om hun evt. kunne have glemt hvordan man bruger det (fordi hun brugte det heller før operatioenen) sagde han at så længe det hang sådan så var det ikke det, så havde hun løftet det længere op under sig, så måske han finder det lettere bar at bruge 3 eller at han har glemt det. men ellers må i jo få lavet et røntgen billede for at så om det hele er som det skal være. det ville jo være synd at binde det op, hvis han vitterligt bare har skide ondt.

  • #12   29. aug 2012 De tjekker selvfølgelig at tingene er som de skal være inden de gør noget. Men hvis han ikke snart kommer til at gå på det ben kommer det aldrig til at ske. For som du siger - så er det meget let for ham at hoppe rundt på 3 ben.. Var han blevet rigtig god til inden operationen.
    Men det er som sagt også kun 2 dage siden OP, så mon ikke han kommer efter det.


  • #13   29. aug 2012 Jeg fik faktisk det modsatte at vide af vores dyrlæge - at hvis han trak benet op under sig, så var det fordi han havde ondt. Hvis det hang så var der noget galt ( sagde de inden operationen)

  • #14   29. aug 2012 okay, ja. dyrlæger har forskellige erfaringer. men Misha har i hvert fald gerne ville bruge benet, men har muligvis været hindret pga. den skrue.. smiley hvis det kun er 2 dage efter operationen ville jeg tage det lidt roligere. en hund med mange muskler omkring, (f,eks en amstaff) har selvfølgelig lettere ved det, da det også holder på korsbåndet, men en lille hund uden så meget muskulatur har nok svære ved det.

    uanset hvad, så er det godt i har kontakt til dyrlægen. hellere ring en gang for meget end for lidt. og samtidig så er det vigtigt at DIN mave fornemmelse er rigtig når dyrlægen fortæller dig noget eller stiller et forslag op. eller ville jeg forhøre mig hos andre dyrlæger.. (siger ikke at din ikke siger det rigtige, men bare hvis du får en dårlig mavefornemmelse, kan du jo sagtens forhøre dig hos andre og høre deres mening) smiley


  • #15   29. aug 2012 men der er også lidt tid til der er mandag, så lad os håbe der sker nogen fremskridt! smiley jeg skal i hvert fald nok krydse fingre smiley

  • #16   29. aug 2012 Ja det er rigtig, det kan jo også have forskellig betydning i forskellie situationer. Vores hundes operationer er jo heller ikke ens smiley
    Vi har meget kompetente dyrlæger, så på det punkt er jeg slet ikke nervøs smiley

    Vi ser tiden an med lille Simba og håber på han slipper for dyrlægen på mandag


  • #17   29. aug 2012 Tak Michelle smiley Og tak for dine råd!

  • #18   29. aug 2012 det er dejligt med dyrlæger hvor man ved man er i gode hænder, så det er jeg kun glad for at høre smiley

    ja det er forskellige operationer, men tror vi har ret ens følelser når vores kære små ikke har det godt, så forstår dig på det punkt 100%

    det var skam så lidt smiley


  • #19   3. sep 2012 Vil nok også sige at den burde efterhånden bruge sit ben lidt...Jeg synes desværre tit at man ser ved den gamle metode, hvor man indsætter et nyt korsbånd, at enten ryger det igen, eller også opstår der slidgigt i modsatte ben, pga øget belastning mens hunden halter(det sidste kan sikkert også ske ved TTA operationen)

    Men én ting er vigtigt at når man starter genoprtræningen, at man ikke overbelaster hunde for tidligt, så kan det desværre gå galt, selv ved TTA operationen....


Kommentér på:
Erfaringer - efter korsbåndsoperation

Annonce