5.553 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Ressourceforsvar på ejer Ressourceforsvar på ejer

Hvordan træner man bedst (udelukkende positivt) med en hund, som udviser ressourceforsvar ift. ejer? Altså "forsvarer" ejer overfor andre hunde...

Falli har tendens til, at ville bestemme liiige rigeligt om jeg må snakke med de andre hunde i familien. Eller om fremmede hunde må komme tæt på mig og hende, når vi står sammen til eks. træning.

Det kunne være fedt at høre fra nogen, som selv har stået i det og har formået, at træne det "væk"...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ressourceforsvar på ejer
  • #1   29. aug 2012 Vi har trænet det rigtig meget, da Selina udviste det.
    det var min kæreste hun forsvaret mig over ofr. samt hun havde mad forsvar.

Men jeg synes det er så svært at forklare.. vi arbejdet med en adfærdsbehandler.

• #2   29. aug 2012 Men det kan godt svare sig at lære hende (fx) "stop" øvelsen.

Det går ud på at du giver hunden besked på at stoppe med det den gør.
    Når det er lært kan det eksempelvis forregå sådan:

Du snakker med en anden hund, og din går i mellem eller skubber sig imellem, eller knurre (eller hvordan den nu gør)
    Du siger (bestemt, men ikke hårdt eller surt, eller råbende) STOP, hvorefter du siger dygtig (no hard feelings) og så sætter hende i en anden position. For eksempel dæk, eller sit. For hun kan jo ikke både dæk/sit samtidig med at den forsvarer dig.

Men det kræver at din hund forstår at når der bliver sagt sit/dæk - så skal hun først have lov til at gå ud af øvelsen.

Og masse og ros og opmærksomhed efter.
    Men det er kun en lille del af træningen.

• #3   29. aug 2012 Marina: Det kunne ellers være spændende, at høre lidt om...;0)

• #4   29. aug 2012 Hov, min besked krydsede lige din...;0)

• #5   29. aug 2012 Hvordan gør din hund? :o)

• #6   29. aug 2012 Overfor vores egne hunde presser hun sig mest ind i mellem dem og mig. Det har dog hjulpet meget på det på det sidste, hvor jeg naturligvis roser hende ind i skyerne, hvis hun kan stå/sidde lige så stille ved siden af, så jeg kan snakke med dem alle... Andre gange snapper hun ud efter dem. Altså ikke bider, men klapper bare lige gebisset sammen i luften hen mod/efter dem...

Hos fremmede hunde gør hun kun det sidste. Og ve dem, hvis de siger hende imod...

• #7   29. aug 2012 Stopøvelsen er meget enkel. Og din hund kan det sikkert lidt allerede. Ligner lidt nej øvelsen.

Men der er et par vigtige detaljer. Jeg træner med en klikker.
    Så skal man have flere slags godbidder. Så tager du det lækreste. Og du skal ikke lægge det på gulvet sådan forsigtig (sådan "det er en tysker" agtigt) eller kigge på det når du liggger det. Du skal bare smide det (som om du tabte det)

Hunden vil naturligvis prøve at spise det. Idet sætter du en hånd for og siger STOP (bestemt)

Så vil den måske gå lidt væk eller stoppe det.
    (forresten er det vigtig at du kun siger tingene EN gang, for du mener det nemlig)

Når hunden går væk/stopper med at prøve at tage godbiden klikker du og belønner (med en mindre god godbid). og så bliver du bare ved med at klikke den for ikke at tage det.

Du kan udvide øvelsen med at fx gå lidt væk, og så gå i et andet rum, sætte dig til at kigge i en bog, eller (mest oplagt) snakke med en anden hund.

alt imens du klikker og belønner den for ikke at tage det. Du kan så til sidst afslutte øvelsen med enten at give lov til at tage maden, eller bare selv tage det.

Du skal starte med at gøre det

• #8   29. aug 2012 Men lav små delmål.

Først så klikker du den bare for at ikke tage det..
    så går du lidt væk, når det andet er lært. osv.

Men den er bare så god. For hunden forbinder det med noget positivt - så det er ikke ligesom at skrige nej til sin hund.

Men man beder den bare om at lad værre på en pæn måde.

• #9   29. aug 2012 + din hund lærer ikke at tage det du taber. Så man ikke skal smide alt hvad man har i hænderne fordi man har tabt en grill pøsle :o)

• #10   29. aug 2012 Vi klikkertræner allerede og Falli tager ikke noget inden hun får et "værs'go"... Altså for det meste...;0)

Jeg tror, at du har ret i, at det kunne være en god idé, at dække hende af, hilse på anden hund og så tilbage og belønne hende grundigt...

• #11   29. aug 2012 Tja, jeg en hund der er extremt i ejer forsvar, syntes egentlig ikke det er et problem, da jeg har lydighed på dem, så hvis jeg siger "nej" "stop", så aflyder de.

Vil lige bemærke at hunden jeg har, er trænet i ejer forsvar, det er virkelig de færreste hunde der gør dette naturligt, også selvom det ligger til racen.

Så jeg vil træne lydighed, så at det kan styres smiley

• #12   29. aug 2012 Ja det er rigtig godt. smiley så skal du bare være sikker så at hun ikke rører sig når der bliver sagt dæk. smiley

• #13   30. aug 2012 Jeg ville gøre det at når hun udviser adfærd som ikke er okay så afbrydes kontakten mellem dig og de hunde du er igang med at snakke med. Du rejser dig simpelthen og går. Derved viser du meget tydeligt at den adfærd ikke er okay.
    Men vær opmærksom på at når dig hund går ind imellem andre hunde og dig så jan det lige så godt være et dæmpede signal.

Jeg har et link til en corp hvor de demonstrere det hvis du er interesseret

• #14   30. aug 2012 Louise Britt: Den vil jeg meget gerne se...;0)

Det du beskriver er faktisk det jeg allerede gør, men et eller andet sted får hun jo så det ud af det, hun gerne vil, når jeg går væk fra de fremmede hunde...

• #15   30. aug 2012 Hov, ja, du har ret, at det lige så godt kan være dæmpende signaler. Og det er det også nogle gange, men andre gange er hun bestemt ikke dæmpende. Tværtimod...;0)

• #16   30. aug 2012 Jeg tror ikke hun tænker at de andre hunde ikke får din opmærksomhed når du går, men tværdimod at hendes adfærd gør at hun ikke får noget.

Dette video er så mellem to mennesker hvor hunden går imellem dem
    http://www.youtube.com/watch?v=rN62fwIwexI&list=PLC366DCF7CDA86CFB&index=22&feature=plpp_video

Her er det hunde imellem grundet at få ejeren opmærksomhed
    http://www.youtube.com/watch?v=LX7-h6YwF4c&feature=BFa&list=PLC366DCF7CDA86CFB
    du skal ind til 4.30 min i videoen

Håber du kan bruge teknikken til noget

Kommentér på:
Ressourceforsvar på ejer

Annonce