{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.753 visninger | Oprettet:

Hvorfor slikker hunden på mennesker? {{forumTopicSubject}}

Jeg og en bruger på Hestegalleri er uenige om grunden til hunden slikker...

Jeg mener at grunden bag hunden slikker ligger enten i en dårlig vane (At hunden har fundet ud af at den får opmærksom heraf) Lugt/smag, at hunden er usikker eller stresser, derudover genetisk.

Hun mener det er for at vise kærlighed og argumentere med at hun har snakket med diverse. Hundehviskere og hundepsykologer.

Så nu blev jeg nysgerrig, hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor slikker hunden på mennesker?
  • #2   3. sep 2012 min slikker på mine fødder når jeg kommer ud af badet. det er så får at få vand.Når hunden slikker i menneskers mundvig, er det et underdanigheds tegn. Som når hvalpe og underhunde slikker hinanden.

  • #3   3. sep 2012 Jeg tror nu også på den med at vise hunden kan lide sin ejer (folkene omkring den) men ja den med smagen af salt har jeg også hørt og det passer jo meget fint smiley

  • #4   3. sep 2012 Jeg tror på at det er af kærlighed, tillid og hygge. smiley

  • #5   3. sep 2012 Hvis det bare er på hænderne eksempelvis.

  • #6   3. sep 2012 altså jeg har lært Misha at mysse.. så jeg kan få hende til at slikke mig på kinden f.eks. og så kysser jeg på hendes kind smiley men nogen gange gør hun det på gæster og hun stopper ikke før man beder hende om at stoppe.. hun ved godt hvad - nej, slut, stop betyder, men nogen gange får man lige et ekstra slik efter kommandoen smiley måske er det min egen skyld, men jeg har nok bare forstillet mig at hunden kysser en fordi den er glad for en smiley

  • #7   3. sep 2012 Jeg ser det som en del af flokbindingsadfærden. Mine katte gør det også, det er så bare knap så behageligt pga. deres ru tunger, man kan blive helt hudløs af al den omsorg.

  • #8   3. sep 2012 M.I - smiler - det klager min datter også over

  • #9   3. sep 2012 Altså jeg mener jo så det er fordi den viser kærlighed, og det kan en hund godt i mine øjne...
    Min hvalp slikker min i mundvigen, på øret/i øret, øreflippen, på kinden, på hagen men helst i mundvigen... og det mener jeg at det er fordi den fortæller dig, Hallo, jeg er mindre end dig men jeg elsker dig altså, og så kysser jeg jo normalvis igen, så tror da helt sikkert det er kærlighed... Det er jeg ikke i tvivl om.. smiley og jeg tror det er et bevis på respekt og hengivenhed...


    BTW jeg er brugeren på hestegalleri.. smiley haha


  • #10   3. sep 2012 alfisten, tror måske det er det Misha gør så..

    hun er så glad og ivrig når der kommer gæster og hun kan godt finde på at slikke helt uhæmmet på gæsterne, hvis ikke de stopper hende.. mon hun prøver at berolige sig selv?


  • #11   3. sep 2012 Alifisten
    Der er jeg så meget uenig med dig.,men det skal der oss være plads til så fred være med det


  • #12   3. sep 2012 Jeg lærte på et tidspunkt at hunden danner... hvad er nu ordet. Endorfiner? af at slikke og derfor gerne gør dette med flokken.

    Der er også underdanighedslikken hvor de kommer og slikker en ved mundvigene.

    Jeg har oplevet at stressede hunde slikker også men typisk er dette meget overdrevet og kommer så snart man har en hånd i nærheden af hunden. De hunde jeg selv har set det ved virkede understimulerede eller var i en stresset situation, men det giver vel mening at nogle hunde gør det i den slags situationer hvis de danner endorfiner??

    Sorry kan simpelthen ikke huske om det er det rigtige ord, nogle kloge hoveder kan måske komme på banen og forklare om der er noget om det?


  • #13   3. sep 2012 Kærlighed vil jeg sige.
    Min venindes lab. slikker helt ekstremt, når man kæler hende, derudover, bider hun meget blidt, min veninde siger det er noget hvalpe kærlighed, som hun har holdt fast i.
    Hun slikker mere når hun er i løbetid.


  • #14   3. sep 2012 Katja jeg er meget enig med dig

    Kathrine hehe jeg elsker når min hund slikker på mig smiley Elsker det, men har oss været vant til det siden jeg fik Emil for 8 år siden, så er vant til det jo.. smiley Han er jo så død nu men det har de andre to overtaget godt og grundigt..

    jeg tror dog gerne at nogle hunde viser tegn på understimmulation.. Tror vores Greyhoundblanding er understimuleret for han har brug for at komme ud og løbe og det kan han ikk her hvor vi bor... desværre... så ønsker mig et nyt sted at bo.. smiley



  • #15   3. sep 2012 okay vil lige påpege at det så ikke er derfor Misha hun gør det. hun har det ikke dårligt på nogen måder. hun er ikke usikker, og hun har MASSER af selvtillid smiley hvis hun slikker på mig siger jeg stop og så stopper hun, men det er sgu svært nogen gange at træne sine gæster. og hvis ikke de siger stop, hvorfor så stoppe? smiley hun hygger sig med det. hun slikker på dem, som når hun slikker på f.eks sine poter. (gør rent agtigt)

  • #16   4. sep 2012 Okay, så hvis en hund slikker på sine poter eller sit ben eller andet, så er hun syg eller stresset?

  • #17   4. sep 2012 Okay, det sker ikke ofte..

  • #18   4. sep 2012 Kato slikker kun, og jeg mener KUN på tær.. Ikke kun mine, men det er alle med bare tær der lige skal have en vasker..

    Han forstår dog "Må mor få et møs?" (nok ikke alle ordene smiley ), og der får jeg så et "kys" på øjet eller i øret og yderst sjældent på kinden/kindbenet.. Men aldrig omkring munden, det vil jeg simpelthen ikke have og jeg syntes desuden at det er vildt ulækkert.. For hvem ved hvor hunden har haft tungen sidst?

    Afrodithe derimod, hun slikker på alt og alle, og det er alle steder.. Men ok, hun er kun 15uger så det giver lidt sig selv.. smiley
    Hende er jeg dog også igang med at lærer, at man ikke slikker ved munden.. Igen fordi det, i mine øjne, er vildt ulækkert..


    Kato har dog en ting med at han skal slikke både katten og Afrodithe i ørerne og i nakken..


  • #19   4. sep 2012 Carina hvor sødt at han skal vaske øre og nakke på dem smiley

  • #20   4. sep 2012 Nugganæse - Ja det syntes jeg også at det er.. smiley Og når han så er færdig med at vaske dem, så vasker de ham.. smiley

Kommentér på:
Hvorfor slikker hunden på mennesker?

Annonce