Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spor
  • #1   13. sep 2012 Hvis ikke du har prøvet det mere end en gang, skal du gå et lige spor, brug gerne små bløde godbidder, jeg bruger skinketern... Du sætter en pind hvor sporet begyndes uden hund:) ligger 3-5 godbidder, så går du ligeud og i starten skal du ligge en godbid for hvert skridt du tager, dine fødder skal hele tiden røre hinanden altså hælen og spidsen:) ved slutningen af sporet sætter du en pind og ligger en lille klat godbidder:) husk sporet skal lige have lov at ligge en 30min til 1 times tid inden:)

• #2   13. sep 2012 Jo, det var vist noget med det der. Hvor højt skal græsset være? Skal jeg lade godbidderne ligge i min 30 før min hund får lov til at "gå" det?

Er det noget med at man skal gå det samme spor hjem igen når man skal hente hunden?

• #3   13. sep 2012 Altså græsset må gerne være knæhøjt:) ja græsset skal lige have lov at "rådne" lidt inden hunden går sporet smiley jamen du må KUN gå fremad hvis hunden springer nogle godbidder over er det ligemeget, det eneste du skal er i starten sig "søg spor" evt vis hunden hvor godbidderne er, ellers skal du intet sige og bare gå bagved med en løs Line, du skal ikke gå sporet tilbage for når den har gået det er det slut:)

• #4   13. sep 2012 Nu vil jeg give dit et rigtig godt råd. find en som kender til det - som kan vise dig det. i mit hovedet er det umuligt at få det forklaret via en besked hvordan det skal gøres - det er en indlærligproces og det er svært at rette hvis der først er lavet lort i den.. smiley der er 1000 måder at gøre det på og du ville nok kunne få mange muligheder - og derfor er det skide smart at finde en der gør det på 1 måde, som du så kan spørge til råds igen hvis der opstår problemer - frem for at du skal på HG hvergang for at finde den samme person at spørge.

• #5   13. sep 2012 JEg tror slet ikke at det bliver et problem at følge spor, for hun er SÅ mad glad og vil sikkert bare gå den vej der lugter godt og når godbidderne ligger så tæt, vil hun sikkert havde lukket ørerne for mig. Hun kan jo godt søge, så søger hun efter godbidder i haven eller hvor vi nu lige er.

Men altså jeg skal lige have det fra start smiley Man "tramper" sporet/græsset ned 30 min før man går ud med godbiiderne og lægger dem, og så henter man hunden?

• #6   13. sep 2012 Ja, problemet er at jeg ikke kender nogen som går spor, så har kun HG at finde løsningen hos, hehe.

• #7   14. sep 2012 Nej godbidderne skal ligges i dine fodspor(: så når du løfter foden, smider du et stykke pølse eller andet, og så skal "hele" sporet have lov til at ligge lidt(:

• #8   14. sep 2012 det kan sagtens nøjes med at ligge i 15 min, så er dynefærden væk..

Til begynderprøverne ligger de altså kun i 20 min. Så det SKAL ikke ligge i 30 min. Mit ligger altid mellem 15-20 min..
    Lægger spor alene og synes det er dødsygt at sidde i længere tid smiley

• #9   14. sep 2012 Ja men i og med det er første gang er det godt det ligger en anelse længere! Og ja, for hvert skridt du tar ligger du en godbid:) du må ikke gå i sporet før du tager hunden med, dvs du skal gå en bue udenom når du har lagt sporet, hvor bor du henne i landet? For så kunne jeg vise dig hvordan:)

• #10   14. sep 2012 Og så gå sporet i medvind:) ellers blæser al godbidsfærten lige i hovedet af hunden, og det er ikke meningen.

Skal du bruge det til noget, eller er det bare for sjov?

• #11   14. sep 2012 Man tramper bestemt ikke - man går bare almindeligt, men med tætte skridt.

Jeg vil ikke anbefale en langhåret græsplæne eller mark til at starte på - det vil være dejligt om hunden lærer at gå på den rigtige fært.

Lad sporet ligge i mellem 20 og 30 minutter.

• #12   14. sep 2012 Og i øvrigt.. .sjovt som mine råd bliver lige modsat dine, Lille-my - så vil ikke være ligeglad med, at hunden går over gufferne. Jeg ønsker den skal gå, så den får alle med.

Det gør de fleste hvalpe i starten, det svære er få dem til at blive ved med det.

• #13   14. sep 2012 Øh .. og måske skulle I lige blive enige om i denne her tråd <i>hvilken</i> slags spor det er din hund skal gå smiley

• #14   14. sep 2012 hehe, ja det letteste ville nok være at finde en enkelt person til at hjælpe dig TS smiley

• #15   14. sep 2012 Ch, selvfølgelig skal den have så mange med som muligt, men man må ikke gå tilbage fordi den har glemt en:) jeg går spor efter Dch så ved ikke om andre gør det på andre måder

• #16   14. sep 2012 Og Sofus lærte det i langhåret græs:)

• #17   14. sep 2012 Jeg går også dch-spor med viska og ipo-spor med ducati (hvilket jo i bund og grund er det samme - men med forskellige trænere smiley )

Og ingen af stederne vil de lade hunden gå over godbidder. I starten holder man hunden i et så tilpas tempo at de ikke kan undgå at tage alle godbidderne. Begynder de først at gå over er det skidt indlæring, for de får jo gevinsten alligevel. Men hvis TS ikke skal gå konkurrence behøver hun jo ikke være så striks med det - og så kunne det måske være sjovere at lave slæbespor, det er lidt mindre omstændigt.

• #18   14. sep 2012 Altså jeg kan ikke selv se godbidderne så om Sofus går over et par stykker ser jeg ikke, men nu går vi som sagt også spor i højt græs, der kan man umuligt se om de tar hver eneste, medmindre de har en skrivende farve

• #19   14. sep 2012 *skrigende

• #20   14. sep 2012 Jeg vil kun bruge det til at "aktivere" min hund og få hende til at bruge andre sanser så hun bliver mentalt træt. Det er ikke fordi jeg skal nok med det. Det er kun for sjovt.

JEg prøver i morgen at gå en lige linje og lægge et spor med godbidder for hvert skridt jeg tager. Er det noget med at man skal "springe ud af sporet når man har lagt det og ikke gå hjem den samme vej når man skal hjem og hente hunden?

Jeg håber ikke at der kommer andre og spiser vores godbidder smiley

• #21   14. sep 2012 Du skal bare gå væk fra sporet og gå et stykke væk fra det:)

• #22   14. sep 2012 Okay. Jeg må jo prøve smiley

• #23   14. sep 2012 ja jeg kender kun til vildtspor - altså spor lagt ud med bloddryp fra klovbærende vildt (ko eller hjort).

Et begynderspor skal være minimum 3 timer gammelt, 600 m langt, med 4 vinkelrette knæk, og et 15 meter overspring på et lige stræk. Der må hertil max bruges 1/3 l blod.

efterhånden blir det sværere, og tilsidst ligger sporene i minimum 40 timer, er 1000 m lange, max 1/4 l blod, 4 knæk, de 2 skal være med 10 meter ophør efter knækket, (sporet stopper, du går 10 meter vinkleret væk fra sporretningen og fortætter herefter igen). Stadig et 15 m overspring på lige stræk.

men som der også er skrevet, skal du vælge HVILKEN slags spor I vil træne.

profilbillede
  • #24   14. sep 2012 JEg ved ikke HVILKE spor man kan træne. Jeg har ikke forstand på det, men når det skal være noget vi kan hygge os med herhjemme så skal det ikke være med blod.

• #25   14. sep 2012 hmm... med mindre du bor på flere tønder land, er der vel ik så meget spor du kan lægge?
    jeg tænker det meste kræver vel lidt mere længde end hvad end standard 700m2 græsplæne byder på?

• #26   14. sep 2012 Tror jeg starter i det små med godbidde spor på 20 meter smiley

Kommentér på:
Spor

Annonce