{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Rikke H
Rikke H
Tilmeldt:
7. jun 2016
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23

Spor {{forumTopicSubject}}

Hej
Har en Cocker Spaniel på 6 år som jeg vil lære at gå spor. Jeg går til træning med ham, hvor vi har haft teori om spor, og også lagt spor.

Nu er det længe siden, og her den anden dag lagde jeg et lille spor (10-20 meter) bare med hans foderpiller, og så en lækker duftende godbid til sidst.

Første spor han gik, gik han ligeså stille og spise alle foderpillerne, ved det andet spor lidt længere henne ad ruten, spiser han lige lidt af foderet, og så stormer han ellers frem med snuden i jorden (på sporet) men løber ligge hen over den sidste lækre godbid, og snuser videre i lige linje.

Mit spørgsmål er så, om han allerede ved andet spor har forstået hvad det går ud på? Han fik jo ikke den sidste godbid (belønningen) for at følge sporet. Eller har han bare fundet noget bedre at snuse til smiley

Ved godt det er bedst at bruge pølsestykker, kør osv, men det havde jeg ikke lige på mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor
  • #1   16. jun 2017 Han bruger næsen - er der modvind kan han styrte afsted og du har jo vist ham at det bedste er til sidst.

    Voldsom fodfejl, imo smiley


  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #2   16. jun 2017 Det er det vi har lært til træning. Ved godt vinden skal være i ryggen. Hvordan synes du så jeg skal lære ham det smiley Er åben for forslag smiley


  • #3   16. jun 2017 Jeg ville lave "uro" på sporet. Altså lave buer, bløde vinkler osv.

    Og naturligvis ikke bruge noget ekstra godt til sidst - det nytter ikke at have et større driftmål i enden af sporet. Det skal kunne betale sig at gå det, ikke at afslutte det.

    Vi fik det samme råd da vi starede vores første sportræning og det kostede en hulens masse fejlretning



  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #4   16. jun 2017 Men han skal vel vide hvad det går ud på, for man begynder at lave drejninger? smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #6   16. jun 2017 Så kan det være med til at hunden går for hurtig. Hvis man ønsker ro på sporet er det nok ikke vejen frem. Sporet i sig selv vil være belønning nok for en hund med lidt drift.

    CH. Er det ikke tidligt at lave uro på et spor når hunden ikke engang har forståelse for øvelsen?.


  • #9   16. jun 2017 Så længe der er en godbid i hvert fodspor, så kan man lave masser af uro (dog ikke skarpe knæk og vinkler, der kræver teknik i udførelsen ), hunden bliver "fulgt" hele vejen rundt.

    Den lærer til gengæld at hvis den løber eller ikke koncentrerer sig og bare går, så forsvinder maden.

    Det er en afsindig god måde at stimulere koncentration og sænke hastighed.


  • #10   16. jun 2017 I vores klub, er det hold jeg går på, lige begyndt at træne spor.

    Vi lægger en almindelig godbid for hvert skridt, her i starten. Altså lægger en godbid og så jogger vi på den. Noget med at lære hunde at følge lugten af af græsset der er nedtrådt. Tilsidst lægger vi så 2-3 godbid af samme slags.

    Derefter venter vi en lille times tid, førend at hunden skal lave øvelsen.

    Når hunden er lidt mere trænet, så skal vi øge afstanden mellem godbidderne.

    Men vi laver ikke noget avanceret (buer, krydsning eller andet "forvirring").

    Det må vi først begynde på, når køteren har helt styr på øvelsen.

    Men måske skal jeg prøve lidt forvirring her i weekenden.

    Min udfordring er nemlig, at han kun hapser cirka halvdelen af godbidderne, fordi han har så travlt med at komme fremad... smiley




  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #13   16. jun 2017 Jeg træner ved DCH i varde. Har ikke planer om spor konkurrencer, men bare som en redskab til at trætte hunden, og udvide vores trænings horisont smiley


  • #14   16. jun 2017 @Pjevsen
    Hvad er årsagen til at man ikke må starte ved en pind?


  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #16   17. jun 2017 Tak for svar alle sammen smiley

    @Pjevsen
    Jeg har prøvet at hive lidt i snoren hvis han er for hurtig eller misser godbidderne, men så sætter han sig og er helt forvirret, selvom jeg peger ned på godbidden. Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan stoppe ham i at løbe for stærkt hvis jeg går lige bag ham smiley


  • #17   17. jun 2017 Du skal ikke hive i snoren, men sørge for at have den lige præcis strakt, så du kan lægge lidt modstand i linen.

    Det lærer hunden dog sjældent at gå langsomt af, det er selve sporets tilrettelæggelse, der skal sørge for det


  • #18   17. jun 2017 Har du linen mellem benene på hunden?

  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23
    #19   17. jun 2017 Ja, det har jeg smiley

  • #20   17. jun 2017 Ok - så går du ret tæt på hunden og holder linen let strukket hele tiden. Du sørger for at sætte hastigheden, ændrer den ikke ligegyldigt hvilke krumspring hunden laver.
    Det kan give noget uro - men får du tilrettelagt sporet rigtigt, så det i sig selv dæmper hastighed, så er det lynhurtigt unødvendigt at gå at holde hunden tilbage.

    Men hiv ikke i hunden og nøk ikke i linen.


  • #21   17. jun 2017 Genstande på sporet giver belønning flere gange.

  • #22   19. jun 2017 @15: Jeg lærer faktisk altid mine hunde at sporet starter ved pinden, når jeg starter med at lære dem spor - så har man ret let en rimelig kraftig 'forkommando' smiley For mig har det været ret enkelt at overfører det til startporten i A-klassens. Jeg brugte et par enkelte sessioner på at lære Perle at nu startede sporet ikke lige ved pinden, men fortsatte hun bare fremad mod den næste pind, så dukkede det op.

  • #23   19. jun 2017 Har I flere pinde i DcH-programmet?

  • #24   19. jun 2017 I A klassen er der en startport med to pinde. Sporet krydser den imaginære linie mellem de to pinde og hunden skal selv søge sporet op. I E-klassen går sporet gennem en boks markeret med 4 pinde. Igen hunden skal selv søge sporet op.
    I E klassen er der rigtig mange muligheder for hvordan sporet kan gå igennem bokse.


Kommentér på:
Spor

Annonce