711 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Sheltie og sterilisation (MDR) Sheltie og sterilisation (MDR)

Kære HG'ere.

Jeg går og funderer og håber nogle Sheltie kyndige kan hjælpe..

Jeg ved ikke hvor udbredt MDR hos Sheltie er (medical drug resitance) og jeg er i tvivl om hvornår man kan teste sin hund for det. Men jeg tænker lidt, vist ens Sheltie viser sig at have MDR, eller hvis man først kan vide det når de har nået en vis aldet, er det så ikke no-go at sende dem igennem en sterilisation?

Håber nogen kan oplyse mig smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sheltie og sterilisation (MDR)
  • #1   18. sep 2012 Jeg står lige akkurat og skal til at booke en tid til sterilisation af min sheltie, så det er selvsagt også noget, jeg har tænkt på. Jeg er sikkert klogere senere på dagen, dyrlægen ringer tilbage (er på sygebesøg), min hund er nemlig ikke testet for MDR1, så jeg ved jo reelt ikke, om hun har det.

Jeg kan lige give en tilbagemelding senere.

Her er et link om MDR1:

(link fjernet)

• #2   18. sep 2012 Ja det er lidt af et dilemma. Jeg er blevet fortalt at dyrelægerne ofte giver Sheltier en mindre bedøvelses mængde, på linje med hvad de giver gamle hunde. Men der er jo forskel på om det er en tandrensning, eller en operation som en sterilisation jo er, så det sætter mine små grå i gang.

Jeg venter i spænding på opdatering Bente smiley Håber at lægen kommer med noget positivt.

Og det hedder "multi-drug-resistance" og ikke "medical-drug-resistance" jeg skrev forkert.

• #3   18. sep 2012 Aha, man kan få det testet gennem dyrelægen kan jeg læse på dit link smiley Det skal jeg klart gøre når jeg har min hvalp. Ved mindre forældrene er testet fri, for så er det vel overflødigt (?)

• #4   18. sep 2012 Ja, hvis de er testet helt fri (og altså ikke bærere), så burde det være unødvendigt. Jeg tror dog ikke, der er særlig mange, der tester for MDR1.

Nu har dyrlægen ringet tilbage, og der er booket tid til 2. oktober... (Uha). Dyrlægen var helt bevidst om MDR1 og bruger IKKE midler, som ikke tåles af hunde, der har defekten, så det var der ingen grund til at tænke på overhovedet. Jeg kan selvfølgelig ikke svare for, hvad andre dyrlæger gør og bruger, men hende her var helt med med det samme og kendte problematikken for collie-lignende hunde smiley Hun sagde også: "Vi skal nok passe godt på hende" - hun ved, hvor pylret jeg er smiley Så meget, meget positivt smiley

• #5   18. sep 2012 Jeg tror faktisk min "hvalpemor" tester hundene for MDR1. Jeg hører bare ad når jeg ser hende igen.

Men godt at der kunne tages hensyn hos din dyrelæge smiley Jeg er også blevet væsentlig mere oplyst nu omkring emnet, så jeg takker for dine informationer og at jeg måtte følge med i hvordan din dyrelæge tackler MDR1. Jeg vil helt klart også ringe og liiige gøre dyrelægen obs på MDR1 mindst én gang når tiden er, hellere være på den sikre side.

• #6   18. sep 2012 Det var sørme da så lidt. Og jeg giver dig ret - better safe than sorry.

• #7   18. sep 2012 Lige præcis smiley

• #8   18. sep 2012 Jeg kender min dyrlæge og jeg har en tæve ( Collie ) som er blivet akut opr. for livmorbetændelse, der har ikke været nogle problemer med bedøvelse eller medicin, men jeg er også meget obs. på hvad mine collie får, jeg tester ikke mine hunde for MDR 1.

Kommentér på:
Sheltie og sterilisation (MDR)

Annonce