{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.328 visninger | Oprettet:

Hund, Hus vs. Lejlighed {{forumTopicSubject}}

Hej HG, jeg har spekuleret over dette i noget tid, så nu smider jeg det lige op herinde.

Jeg drømmer sådan om at få egen hund igen, har dog ikke mulighed foreløbigt, men drømme kan man jo altid. Derfor sidder jeg af og til, og kigger på hunde til salg. Og jeg undrer mig over, hvor mange hunde ejere, der kun søger nyt hjem, med hus og have.

Jo, det er da dejligt med en have, som man lige kan lukke hunden ud i. Men jeg har også bare set utrolig mange, som kun lufter hunden i haven, det er nemlig meget nemmere lige at lukke hunden ud i haven, end at gå en tur med den.

Hvorfor er det så skidt, at have hund i en lejlighed? Jeg tænker, at hunden skal jo alligevel bare slappe af, sove og hygge sig når den er inde - og lege, løbe og brænde krudt af, når man er ude på de daglige gåture, til træning med dem, osv.

Jeg tænker, at det må være et bedre liv for en hund, at bo i en lejlighed, og komme på gode lange ture hver dag, frem for at bo i et hus, og primært blive luftet i haven. Som sagt, det må da være skønt at have muligheden for at de også kan lege i haven i løbet af dagen, men jeg undres over at det er så afgørende for mange.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund, Hus vs. Lejlighed
  • #1   18. sep 2012 De fleste individer i min race, vil mistrives i lejlighed. De skal være ude. De elsker at være ude. Det er for varmt inde.
    Efter min mening burde ingen større hunde bo i lejlighed. Naturhunde skal have plads ude såvel som inde. De skal kunne ligge i sneen hele dagen, hvis det er der de har det bedst.
    Vi sælger ingen hunde til lejlighed af ovennævnte årsager.


  • #2   18. sep 2012 Jeg kan godt lide dit oplæg, da jeg selv har stået i den situation og blive fravalgt pga. at bo i lejlighed.
    Jeg kan godt forstå Malenes syn på det, fordi hun avler sårn en stor race at ja, den har brug for udenoms plads og har brug for at kunne komme ud på næsten alle tider af døgnet. men jeg mener at man nemt kan bo i lejlighed med en, labador, schæfer, golden, og den salgs hunde, da racen ikke kræver at skulle ud hele dagen og bruge sin krop på samme måde som brugshunde.

    Bor selv i lejlighed med en hvid schæfer, som dog er hvalp lige nu. (:


  • #3   18. sep 2012 Hus og have er for mig ikke en sikkerhed for at hunden får den stimulans den behøver, kender mange hus/have hunde der aldrig forlader matriklen og mange lejlighedshunde der aktiveres og får tilfredsstillet sine behov.
    Verdenen er ikke sort eller hvid der findes sikker både hus og lejlighedshunde der får hvad de behøver af aktivite og sikkert også det modsatte.
    Men har man bare lidt kendskab og ansvar så tror jeg at lejlighedshunden kommer ud og gå, da det ofte er let for folk i den travle hverdag , bare at lukke hunden i haven.
    Jeg bor i hus men have, men lukker aldrig hunden derud uden jeg selv er med og det er for at lege eller træne, min hund hverken tisser eller laver bumlelum i haven, den har lært at det gør vi når vi går tur.


  • #4   18. sep 2012 Min hund ville blive skør i en lejlighed. I løbet af dagen sover han altid ude i haven, selvfølgelig kun når vi er hjemme. Han har meget pels, så han foretrækker blæsten og kulden ude. Han får også sin morgemad ude på græsset, så han kan gå og snuse det op, og så bruger vi rigtig meget haven som legeplads. Der får han lov til at lave krudtugle-ting, lave ballade, hoppe op på stolen osv osv. Ude skal man jo altid have en form for kontrol over sin hund, uanset om det er i en indhegning eller ej. Men herhjemme kan han gøre (næsten) hvad han vil, så længe han er i haven.
    Nu skal det ikke forståes som om han får lov til at te sig som han vil i haven, han har bare mere frihed herhjemme. Og han adskiller det flot. Her hjemme må man gerne træde i sit vand, ude må man ikke. Hjemme må man gerne være i bedet, det må man ikke ude.
    Så har ikke som sådan noget imod hunde i lejlighed, men tror på at de er gladere når de har en have... Især hvis de har meget tyk pels.


  • #5   18. sep 2012 Jeg kan sagtens forstå at nogle racer trives bedst med have, og også at store hunde måske ikke lige skal bo i meget små lejligheder. Synes bare det er en meget udbredt tendens, at fravælge evt ny ejer pga vedkomne bor i lejlighed, måske fordi man har en meget idyllisk forestilling om livet med hus og have? Jeg ved det ikke, synes bare det er ærgeligt smiley

  • #6   18. sep 2012 Nu ville det aldrig ske, men hvis Sofus skulle have nyt hjem skulle vedkommende have en have:) han elsker sin have og havde ingen der hvor han kom fra, han får sine daglige gåture, men han elsker at ligge og tulre rundt derude:)

  • #7   18. sep 2012 Jeg TROR at sælger regner med at hunden suser rundt og laver en hel masse sjovt når den er i haven. Her i huset holder det bare ikke stik. Hvis Charlie er i haven selv så ligger han og kigger ved lågen.(med mindre han lige har fået sit foder på græsset). Og sådan har det også været med de andre hunde vi har haft. Så jeg er helt enig med dig Ts. Hellere en hund i lejlighed end en der bare bliver lukket i haven.

  • #8   18. sep 2012 Jer der kun ville sælge til nogen med have, det kunne være rart hvis i ville uddybe det lidt mere, end at jeres hund er glad for haven smiley Tror i slet ikke at hunden kunne trives i en lejlighed, selv om den stadig var meget ude hver dag?

    Og omvendt, tror i hunden ville trives med at bo i hus med have, og ikke komme så meget på tur? Synes bare det er en sjov prioritet, hvis man skal vælge nyt hjem til sin bedste ven - med mindre der er en reel grund til det.


  • #9   18. sep 2012 Sandra F: Tror absolut ikke hunden ville trives, hvis den bare fik lov at løbe i haven, og aldrig kom ud og gå smiley
    For vores hund er haven endnu et "rum" i huset, ikke et sted man bliver luftet smiley


  • #10   18. sep 2012 Jeg boede i lejlighed da jeg fik Kongo, og gik self med ham hver dag. For vi havde ingen have vi kunne komme i.

    Så flyttede jeg i hus, med have. Og jeg vil sige det er bare meget federe at bo et sted med have. Vi gik self hver dag selvom der var have, men det var bare rart den var der.

    Når jeg gik på toilet om morgenen kunne han komme derud, få sin morgenmad og så kunne vi gå. Om aftenen kunne han komme ud, mens jeg gik i bad. Så kunne han komme ind, og vi gik i seng. Om sommeren stod døren åben ud til haven, så kunne han gå ud og ind som han ville. Og han brugte meget tid i den have, af egen fri vilje.

    Det er bare så dejligt at kunne give hunden den mulighed, at kunne være ude når den vil. Dem vi har nu, bruger oss haven meget. De siger selv til når de vil ud smiley


  • #11   18. sep 2012 Ingen tvivl om at det er dejligt at have en have smiley Det synes vores hunde også, dengang vi boede i hus. Nu er de glade lejligheds hunde i stedet, og går 3 lange ture hver dag smiley

  • #13   18. sep 2012 Jeg kan godt forstå dig, men tænker også det kommer lidt an på racen, samt str. og beliggenhed af lejligheden.
    Jeg bor i en lejlighed på 160 m2, så pladsen er her til en stor hund, men jeg bor på 1 og 2 sal, hvor det kun er trapperne indenfor der kan benyttes af en hund, så når man ser på at hunden skal løftes op og ned når vi går ud, så vil en stor hund være skidt.
    Andre bor måske i en lejlighed der er så lille så der ikke rigtig er plads til en stor hund, og nogle har både plads mangel og trappe problem.
    Jeg tror det er meget der den ligger, så er det nemmere at skrive den skal til et hjem med hus og have.
    Små hunde tænker jeg ikke bør være det store problem, medmindre man har en meget lille lejlighed smiley


  • #14   18. sep 2012 tit og oftest bunder det i at hunden skal gå på trapper medmindre der er elevator, derfor sælger de fleste ikke til lejligheder

  • #15   18. sep 2012 Grunden kan jo også være, at hunden har været vandt til have, der hvor den kommer fra.



  • #16   18. sep 2012 Helene H

    Schæferen er i høj grad en brugshund (-;


  • #17   18. sep 2012 Jeg vil sige det kommer an på flere faktorer.
    En meget aktiv hund ville jeg aldrig have i lejlighed, eller hunde som gør meget (pga naboer). Derimod kan man godt have en GD i lejlighed, da de er mere rolige.
    Det kommer også an på hvilken aktivering hunden får. Er der en gård til at lave næsearbejde i, og bliver hunden aktiveret med problemløsningsopgaver så dens behov er dækket, ser jeg intet i vejen for at have hund i lejlighed.
    En fordel ved lejligheder er, at naboer opdager hvis ens hund har et alene-hjemme problem der gør at den gør og hyler. Dermed kan man gøre noget ved problemet, der ellers ikke ville blive opdaget.


  • #18   18. sep 2012 Jeg har haft en meget aktiv hund i min lejlighed, en korthåret hønsehund. Og han savnede aldrig en have. Han kunne da godt lide hvis vi var på besøg i en have, men efter et par timer gad han ikke det mere. Min lille jack russell jeg har nu er hyperaktiv. elsker at være ude, men vil helst være hvor jeg er. Han er lige der hvor jeg er, både ude og inde. Er der forståelse for hvad hunden kræver er det totalt ligegyldigt om det er hus eller have. Her hvor jeg bor, er der haver til stuelejlighederne. Og desværre er der hunde der stort set aldrig kommer uden for det lille frimærke, og det er synd

  • #19   18. sep 2012 Marina og Dennis: Hvorfor må hunde ikke gå på trapper?? Nu er der jo stor forskel efter hvad sal man bor på. Er det små hunde eller hvalpe, kan man jo bære dem.

    Danielle: Det er også en mulighed, men jeg ville nu godt mene at en hund kan omstille sig. Ligesom vores sagtens kunne.

    Synes det er interessant at se hvor mange forskellige synspunkter der er på sagen smiley


  • #20   18. sep 2012 Ja måske er det trapperne som er blevet nævnt tidligere. HD kan jo i høj grad skyldes miljø, så jeg ville personligt ikke have en stor hund på femte uden en elevator.

  • #21   18. sep 2012 en hund i et hus har ikke nødvendigvis mere plads end en hund i lejlighed. Det er haven der gør forskellen. De dovne i hus, bruger haven og i lejlighed er man nød til at gå tur med hunden.

  • #22   18. sep 2012 Jeg er meget enig med Stine H. Haven er en bonus for næsten alle hunde, men den er ikke nok i sig selv. Selv de hunde, der ikke gider være alene i haven, nyder normalt at være der sammen med ejeren.
    Man hører ofte herinde, at lejlighedshunde har det bedst, for hunde med have bliver bare lukket derud. Det er selvfølgelig ikke i orden.
    Men hvad med de lejlighedshunde, der får 3 x 10 minutters luftetur i snor hver dag ? Jeg har kendt hunde, der har levet med det. Det er lige så lidt i orden.
    Der er næppe den store forskel på hvor aktive/dovne folk er efter om de bor i lejlighed eller hus med have. De fleste forventer vel at være aktive med hunden, når de anskaffer sig den, men for nogle holder det ikke så længe, når nyhedens interesser er forsvundet og hverdagens travlhed har indfundet sig. Og det er synd for hunden, hvad enten den bor i lejlighed eller hus med have.

    Efter min mening er der en del hunde, der ikke egner sig til at bo i lejlighed. Det kan være store langhårede hunde, som mine, der foretrækker at være meget ude.

    Men også for den gruppe af hunde, som af den ene eller anden grund ikke kan gå løse, kan det være et problem ikke at have have til rådighed. En hver hund bør have mulighed for at bevæge sig frit rundt uden snor til at hæmme bevægelses-mulighederne. Nogle kan måske løse det problem ved besøg hos venner, familie eller andre med hegnet have, for andre kan det være et problem.



  • #23   18. sep 2012 --Kravet for at få Plet var også et landsted---
    ku mindre ikke gøre det?


  • #24   18. sep 2012 Hos min race er det lige meget om der er hus eller have. De render alligevel deres ejere i hælene. Jeg synes at folk der bor i lejlighed er bedre til at komme ud med deres hunde på gåtur eller træning.

    Jeg bor selv i "rækkehus", og i somemrs stod døren til haven da også åben, det er sjældent at hvis jeg ikke er ude at hun er ude kun hvis hun lige føler for at skulle slikke hos, ellers er hun ved mig hele tiden.


  • #25   18. sep 2012 bor på en gård men kraever da ikke mine dejlige pomserhvalpe kommer i hus med have, de triveds der hvor ejeren er.....også en 40 kvadratmeters lejlighed.....dengang det var colliehvalpe-tider var det en anden snak, synes ikke de ville kunne trives i en lille lejlighed......:)

    profilbillede
  • #26   18. sep 2012 hmm syntes ikke man skal generalisere, vi bor i hus med have, de har fra adgang til haven fra kl 6 og frem til kl. 20 de kommer ud på tur 3 nogle gange 4 gange dagligt kl. 9 på en stor mark hvor de kan frit kl 14 på samme mark igen kl . 19-20 på aften tur Ca 30 times gå tur +- ca. 3-4 gange ugentligt kører vi i hundeskoven hvor der både er strand og skov og dette er så den 4 gang som er cal 16.30 ..



  • #27   18. sep 2012 og mht. trapper er der mange hunde der ikke tåler dette på længere sigt, vi har to udsatte racer selv Fransk bulldog og Dogue de Bordeaux, ingen af hundene tåler trapper på længere sigt, de bliver ligeledes båret ind i bilen .. specielt ved dogue avlere vil du se at mange hjertens gerne sælger til lejligheder <b>med elevator</b>

  • #28   18. sep 2012 Monica H

    Det handler om hvad du lær hunden til/ eller vænner hunde til at skal have hver dag. En schæfer behøver ikek skal bruges fysisk, men psykisk og metalt. (:


  • #29   18. sep 2012 Nu bor jeg i hus med have, men det betyder ikke mine hunde ikke kommer ud og gå. Jeg vil ikke undvære hverken haven eller gåturene. Skulle nogen af mine til nyt hjem blev det os til have.

    Når det så er sagt, så boede jeg i lejlighed da jeg købte Zenta (Schæfer) som 8 ugers og indtil hun var ca. 1,5-2 år.


  • #30   18. sep 2012 når sasha er med mig ved mine forældre (flere uger om året) hvor der er have så bruger hun kun haven når vi er med derude, og da hun til daglig bor i lejlighed får hun minimum 3 daglige ture hvoraf den ene er en time -. det kender jeg selv en masse havehunde der ville være misundelige over

    MEN jeg vil selv have have i fremtiden, for jeg mangler den til leg, og til at kunne være ude med hende uden at genere/tage hensyn til andre mennesker på det grønne område.

    OG jeg vil selv have have inden jeg skal have en hvalp både af hensyn til renlighedstræning men også for at den kan lære at bruge en have og lege lidt selvstændigt OG jeg håber ikke jeg kommer til at slække på den daglige motion af den grund, men jeg ved der er mange der gør...

    så hvis ikke jeg lige var opdrætter af en hunderace der virkelig har det bedst med have, så ville jeg ikke lade have/lejlighed være afgørende


  • #32   18. sep 2012 jeg bor i lejlighed og min hund stortrives... absolut intet problem , vi går omkring 4 ture om dagen

    men i guder hvor ville jeg da ønske, at jeg bare engang imellem kunne lukke hende ud i haven... bare en gang imellem smiley eller en landejendom hvor man træder direkte ud i naturen fra sin fordør... det kommer også en dag..snart smiley

    det er nok mere mig som vil have hus end min hund, ved godt det ikke har noget med tråden at gøre.. men nu skal jeg bare lige ud med det... JEG VIL HAVE HUS NU..hehe


  • #34   18. sep 2012 Helene H

    Der er vi så uenige. Jeg mener schæferen skal bruges fysisk også. (-:
    MIN hund ville i hvert tilfælde være ked af ikke at få brændt en masse krudt af..


  • #36   19. sep 2012 jeg kom til at tænke på, hvis man nu køber en hund hvor sælger kræver at man bor i hus, hvad gør man hvis man vælger at flytte til en lejlighed , eller måske bliver tvunget til at flytte til lejlighed ??? skal man så informere sælger selv efter måske
    6 år og aflevere hunden tilbage.
    Jeg mener at det vigtigst at finde en god , seriøs køber om hun bor i lejlighed eller hus er ikke en kvalitetssikring i min verden.


  • #37   19. sep 2012 Man kan som opdrætter selvfølgelig ikke forhindre at folk flytter i lejlighed senere, ligeså lidt som man kan hindre at folk bliver skilt, bliver syge, skifter arbejde eller andet hvor hundens liv måske ændres.
    Man kan forsøge at finde havlpekøbere, som man tror på kan give hunden et godt liv, men når den er solgt, kan man ikke styre deres liv de næste 10 år.
    Man er nødt til at indse, at man giver slip på kontrollen over hvalpen, når man sælger den.


  • #38   19. sep 2012 Netop Lene, derfor er kravet om at man bor i hus jo lidt overkill da man ikke ingen kan spå om fremtiden smiley

  • #39   19. sep 2012 Helene> Din hund er nok 1½ gange så stor som den husky Malene har... smiley

    Jeg synes det handler om at finde en race som passer til en og til ens livssituation, så man kan tilbyde den det den har brug for. Nogle racer kræver bare en have.. Og så er det opdrætters fornæmmeste pligt at sørge for hunden får dette i sit kommende hjem.
    Nogle hunde kræver pelspleje - dette må opdætter fortælle købren, og kan de ikke leve op til det, så er der ingen hvalp.


  • #40   19. sep 2012 Ginne, det er jeg helt enig med dig i smiley at finde en hund der passer ens livsituation.

  • #41   20. sep 2012 Jordnød, nej en garanti er der aldring, men man kan gøre det så godt som muligt, på det tidspunkt man sælger hunden. Derefter kan man kun håbe.
    Men det er en medvirkende årsag til at nogle opdrættere foretrækker at sælge til voksne etablerede folk i stedet for til helt unge mennesker, der nok kan være gode hundeejere, men ofte har flere og større ændringer i deres livsstil end mere etablerede folk.
    Hos en race som min ses man ofte af hvis folk skal skilles og derfor flytter fra hus til lejlighed, så skaffer man sig af med hunden, fordi man har mindre tid, og måske også selv føler, at den ikke vil trives i en lejlighed, når den er vant til have.
    Det er en problemstilling, man måske ikke møder helt på samme niveau med små racer. Jeg har oplevet en del, der ikke engang forsøger at tage deres pyr med, hvis de skal flytte i lejlighed.
    Så selvfølgelig forsøger man som opdrætter at skaffe hunden, det man går ud fra er bedst for den, og det kan jeg forstå, at nogen kan undre sig over.


  • #42   20. sep 2012 Lene, ja det er nok et større problem med de store hunde end med de små.
    Jeg undre mig ikke overhovedet smiley syntes derimod at det er meget vigtigt at man som opdrætter sikre sig så godt men kan for at hvalpene får et godt hjem, men jeg mener at nogle krav er krav bare for kravets skyld ( foder, og ligende) og får at man stadig vil have kontrol, men kan aldrig sikre sig mod flytninger men man kan forsøge at sikre sig mod at køberen er ansvarlig i alle spørgsmål om hundeholdning.


Kommentér på:
Hund, Hus vs. Lejlighed

Annonce