{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.767 visninger | Oprettet:

Malinois lige så aktiv som dobermann? {{forumTopicSubject}}

Er Malinois lige så aktiv som dobermann eller mere endda?

sidder her og taler med min veninde som spørg og jeg er et stort spørgsmåls tegn som jeg ikke kan svare på, hjælp

og nu hvor vi snakker malinois hvor mange timer skal den aktiveres om dagen med hjernearbejde, det kunne jeg godt tænke mig at vide

håber der er nogle som kan være behjælpelig med at svare og gerne dele, hvad I bruger jeres hund til, udstilling, sportshund, brugshund, familiehund?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Malinois lige så aktiv som dobermann?
  • #1   18. sep 2012 Det kommer nok lidt an på hvilke linier man vælger men vil umiddelbart sige en malle er mere aktiv end en dober..
    Eller sagt på en anden måde... Kræver mere træning / arbejde for at trives

• #2   18. sep 2012 Jeg har så kun haft tervueren... Den langhårede varriant af belgisk hyrde
    Min første hund var en dober

• #3   18. sep 2012 Soffi bliver aktiveret 2 - 3 timer hver dag - 3 gange om ugen træner vi i klub med hende (brugshund).

• #4   18. sep 2012 Er de fleste maller i dk ikke af udstillingslinier og derfor ikke så "aktive"? Mener at have hørt at hvis man skal have en malle som kan arbejde rigtig godt er der meget få kenneler herhjemme som laver disse, og man skal derfor hente i udlandet.

• #5   18. sep 2012 En dober af rigtige brugslinier, er vel lige eller lidt under mallen i aktivitet.
    men der er en stor forskel i selve temprement i hundene. og de skal også trænes lidt forskelligt smiley

• #6   18. sep 2012 Jeg ville spørge Martine, hun burde vide smiley

• #7   18. sep 2012 ved godt at det har noget med linier at gøre hvor aktiv hunden er, men jeg tænker at mallen er vel ofte også blandet i sin linie, jeg tænker udstilling og brugshund, lissom doberen, eller er jeg helt galt på den?

• #8   18. sep 2012 Mit indtryk er bestemt, at mallen er den mest aktive set overordnet. Synes ikke man ser mange maller, der ikke er købt til brug - til gengæld ser man en del dobere af udstillingslinjer og som ikke bruges

• #9   18. sep 2012 Martine er i Ungarn til VM smiley
    Det er 2 meget forskellige racer at sammeligne, og hun har ikke haft dobermann's
    Men hun kender da feks. mine, og kan da derfor godt sammenligne.

• #10   18. sep 2012 Jeppe - K
    hvor gammel er soffi?

• #11   18. sep 2012 Jeg mener også, at mallen er sådan rimelig opdelt i udstilling/brugs ligesom dobere

• #12   18. sep 2012 Ja, den er opdelt. Det er jeg enig i. Jeg siger bare, at jeg langt oftere synes jeg ser dobere, der er købt til alt andet end brugsarbejde. Har også kendskab til en del dobere, der bare fungerer som almindelige familiehunde, uden de bliver brugt, hvilket jeg ikke ligeså ofte ser med mallen smiley

• #13   18. sep 2012 Danielle med Marcipangrisen
    lige præcis det jeg tænker, som du skrev, men om det er sandt.
    jeg forstiller mig at mallen er meget hyper i forhold doberen, men det er spændende at se hvad folk svare, spændende spændende ;o)

• #14   18. sep 2012 Christian, ok, det vidste jeg ikke smiley så sender jeg bare lige et pøj pøj med luftpost.

• #15   18. sep 2012 hehe nu findes der andre end Martine som har Malle smiley men Soffi er godt på vej til 5 mdr. smiley

• #16   18. sep 2012 Jeg vil også klart mene, at en malle er mere aktiv/mere krævende end en dober.. Har kendt flere dobere der levede som rene familiehunde, hvor eneste aktivitet har været gåture.. Det ville min malle ikke kunne nøjes med..

Jeg træner i klub 2 gange om ugen, hvor vi træner b og c.. Derudover tager jeg selv ud og træner b 1-2 gange om ugen udover de små træningspas hjemme og på gåturene.. Og så går jeg spor i hvert fald 1 gang om ugen..

• #17   18. sep 2012 Jeppe-k
    yaeks hun er aktiv- hold da op, 5 mdr

• #18   18. sep 2012 Hun elsker og arbejdet med mig - og så ellers bare det og komme ud og gå, bruge næsen og hovedet smiley Men mindre ville nok kunne gøre det smiley - men Mallen er en aktiv hund smiley

• #19   18. sep 2012 Spørg Lise L, hun har selv en malle og ved det helt sikkert;)

• #20   18. sep 2012 Tror de arme maller er ofre for mange generaliseringer smiley

En malle er ikke bare en malle. For det første er de delt i udstillingslinjer og brugslinjer - disse er ret forskellige.
    Brugslinjer er delt i IPO-linjer og RING-linjer - også forskellige.
    Og så kommer de individuelle forskelle.

En malle er en aktiv hund, men mon ikke, at det er med dem som med andre meget aktive hunde, at det egentlig mere handler om kvaliteten af aktiviteten end mængden af den.
    Er man god til at aktivere den intensivt, så behøver man jo ikke at jokke land og rige rundt i timevis hver dag.

Om en malle er mere krævende end en dober er jeg til gengæld ikke det mindste i tvivl om.
    Ikke så meget på grund af aktivitetsniveau, men på grund af signalfølsomhed og drift. Og her mener jeg brugslinjer.

• #21   18. sep 2012 *CH* -
    Om en malle er mere krævende end en dober er jeg til gengæld ikke det mindste i tvivl om.
    Ikke så meget på grund af aktivitetsniveau, men på grund af signalfølsomhed og drift. Og her mener jeg brugslinjer.

jeg forstår ikke helt hvad du mener med at de er mere krævende pga signalfølsomhed og drift.
    ved godt hvad signalfølsomhed og drift betyder, men er bare ikke helt med på hvad du mener, om det fordi det tager meget tid og skal tag hensyn..???

• #22   18. sep 2012 Nej når jeg fremhæver signalfølsomhed og drift er det fordi at disse to er tveæggede sværd.
    De gør, at træning (og givetvis også opdragelse) kan være let og ualmindelig svær på samme tid. Alt afhængigt af hvad ejeren har af talent og erfaring.

Hunden opfatter meget hurtigt og handler meget hurtigt. Det gør det til en stor udfordring at være ejer og fører for hunden.

• #23   18. sep 2012 CH
    Aha så jeg med ;o)

• #24   18. sep 2012 CH - det er vel ikke kun gældende for mallen.. Forestiller mig da at der også må være forskel på udstillings- og brugslinier hos doberen??

Du har helt ret i at det i højere grad handler om kvalitet og ikke kvantitet af aktiviteten... Det der med at man ska træne flere timer dagligt (foruden den øvrige aktivitet så som gåture og kæl i sofaen) er sindssyg - det har normale mennesker da ikke tid til ved siden af fuldtidsjob, fritidsaktiviteter osv...
    Derudover er jeg blevet fortalt at man også ka træne for meget og for tidligt, og at disse hunde brænder ud..

• #25   18. sep 2012 Nu skal det ikke lyde som om jeg træner min hund 3 timer om dagen smiley Hun laver B 3 gange om ugen i klubben (1 gang på hold) - Og ellers er det jo bare ud og hygge - gå ture og lade hende være social med andre hunde. Og så alm. hjemme træning på gå turen. Stoppe ved kantsten og sådan smiley Men det er jo også træning med hunden - bare det man vil kalde alm. opdragelse smiley

• #26   18. sep 2012 Hos doberen, er der sindsyg stor forskel på udstilling og brugslinier.
    man kan "næsten" ikke sige at det er den samme hund.

• #27   18. sep 2012 Michelle - jeg har ikke nævnt at det er anerledes for andre racer.

Christian - det samme gør sig gældende med mallen.

• #28   18. sep 2012 CH - nej, det ved jeg smiley Mener blot at det ikke kun er den arme malle der bliver udsat for generaliseringer smiley Enhver racebeskrivelse er jo generaliserende.. Og hvad angår mallen, så bør beskrivelserne imo tage udgangspunkt i brugslinierne med en note om at der findes en anden udgave af samme navn..

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #31   19. sep 2012 Jeg mener at der er meget få racer der er ligeså aktive som en ung brugs Malinois.

Jeg hører tit at en aktive hund ikke bliver træt at en flere timers gå/løbe tur.Det er tit af folk som aldrig har prøvet det og ikke gider selv at være aktive.

• #32   19. sep 2012 Hunde bliver ikke trætte af gåture..
    de bliver trætte når de udfordres på hjerne og næsearbejde smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #33   19. sep 2012 Jeg er ikke enig.Gå/løbeture skal ikke stå alene,men alle hunde har godt af motion.En hund bruger også næsen på en flere timers gå tur.Jeg er ligeglad med hvordan folk vælger at have hund,men at påstå at en hund ikke bliver træt af lange ture,mener jeg som skrevet er en dårlig undskyldning for ikke at gøre det.

• #34   19. sep 2012 Michélle - med mini bull & malinois *
    du har helt ret i at man skal passe på med at overaktivere sin hund, som kan give stress hos hunden

• #35   19. sep 2012 Jeg har godt nok en hund, der hverken bliver træt af lange gåture eller at gå spor...

Den lægger sig og puster af, men en time efter er den klar igen. Skal min hund blive træt, så vi ikke mærker mere til den resten af dagen, så skal den bruge sin knold. Og det, der virker bedst er faktisk træning af nye ting.

• #36   19. sep 2012 Hov hov.. jeg siger ikke at man skal undlade gåture..

jeg siger at jeg ofte møder folk, der ikke kan forstå hvorfor de ikke kan køre deres hund træt.. For de går / løber 15 km om dagen med den..
    Jaa... Og så har de fået en hund med en god kondi og et behov for at røre sig meget...
    Men det kan bare ikke stå alene, for hunden skal også bruge hovedet

• #38   20. sep 2012 min opfattelse er at malinois er meget meget aktiv race og sjældent at jeg har hørt at folk har lavet hovsa køb med denne race, netop fordi der er folk som gerne vil have en hund som ikke går død for energi under træning og har sind som er ivrig for at tag ved lære

• #39   20. sep 2012 Vores lille Soffi er afslappet når hun er hjemme smiley - men igen, hun bliver også aktiveret hvis ikke med træning, så med hendes mad smidt ud på græsset, tur på stranden (hvor der jo altid er nye dufte. Bor kun 5 min på gå ben fra vandet). Og så er hun næsten altid med når vi skal noget. Hun har lært og være alene hjemme i små 8 timer. Og det klare hun da uden at splitte det hele ad.

Rottweiler tossen - tror nu nok der er ... hovsa køb imellem. Ikke de er nær så udbredte som med andre racer. Men tror absolut de er der smiley

Kommentér på:
Malinois lige så aktiv som dobermann?

Annonce