2.246 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Camilla T
Camilla T
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Forstand på schæfere?? Forstand på schæfere??

Hej med jer! smiley

Jeg er en ung kvinde, som har brug for alle de råd og vejledninger jeg kan få. Så tænkte, at hundegalleri.dk var et godt sted at starte.

Jeg står i den situation, at jeg er blevet splittet en del i min søgen efter den perfekte hund til mig, jeg er ikke i tvivl om racen (schæferhund), men pga folks mange forskellige meninger osv på nettet har forvirret mig godt og grundigt.

Jeg har haft hunde før, havde mine egne labrador tæver, som både blev brugt til jagt, div lydighed og agility- så hunde erfaring har jeg, dog ikke med schæfere.

Spørgsmålet er så: Kan jeg finde en god kennel et sted i DK, som avler smukke, helst brun/sorte eller gul/sorte brugshunde? Jeg er ikke så stor fan af de grå. Det jeg primært gerne vil bruge hunden til, er forskellige former for lydighed og især agility- gerne på konkurrence plan! Mit ønske var, at få en dejlig smuk familie hund herhjemme, og en hund med energi på banen, kan det lade sig gøre??
Jeg har læst mig frem til, at div. brugshunde mere eller mindre kun findes i grå, grå/sorte med den rette energi, hvorimod udstillingshundene har "de rigtige" farver, men IKKE har energien som brughund og derfor ikke egner sig til mit formål??

Beklager den lange tekst, men jeg har virkelig brug for jeres hjælp omkring det her!

På forhånd tak!
/ Camilla

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstand på schæfere??
  • #3   24. sep 2012 Det er ikke noget problem at finde sort/gule hunde af brugslinjer overhovedet. Der er masser af dem.
    Når det så er sagt, så vil jeg fraråde dig at vælge brugshund ud fra eksteriør.

Det lyder for mig som om, du godt kunne tænke dig en brugslinjeschæfer. Der er selvfølgelig garanti for smuk hund - schæferen er jo pr. definition smuk smiley - men der kan aldrig blive garanti for, at en brugslinjeschæfer vil klare sig godt i udstillingsporten.

Kenneler - dem er der faktisk en hel bunke gode af. Hvad for en type hund kunne du godt tænke dig?

• Camilla T
    Camilla T Tilmeldt:
    jan 2009

#4   24. sep 2012 Okay, jeg synes bare at jeg har siddet og kigget på den ene kennel efter den anden, uden rigtig at have fundet det jeg søgte.

Nej du har ret, mange højavlsschæfere har det jeg kalder "krum ryg", hvilket jeg ikke synes er specielt smukt.

Men har du evt. et link til kennler med sort/gule brugshunde? smiley

• Camilla T
    Camilla T Tilmeldt:
    jan 2009

#5   24. sep 2012 *CH*

Jamen som jeg skrev i mit indlæg var ønsket jo, at finde en god familie hund når den var hjemme, men med god energi på banen. Og så måtte den jo meget gerne af udseende minde om den på billedet smiley Og formålet var jo som sagt, at bruge den til lydighed og agility.

• #6   24. sep 2012 Camilla alle brugslinjekenneler får sort/gule i deres kuld. Måske ikke alle kuld, men de forekommer ligeså meget som de grå gør.
    Der kan også være kuld, hvor der kun er sort/gule...

Lov mig, når du kigger efter hund, at du ikke enøjet kigger efter farven på hunden - den er så meget mere end det.
    Kig efter hvilke hunde du synes matcher dig temperamentsmæssigt. Og når du finder DEN hund du synes er dejlig, så tjekker du linjerne - og så finder du en kennel, der avler på de linjer.

Og når så kuldet kommer, så vælger du hvalpen smiley

• #7   24. sep 2012 Minion, det er udstillingslinjer smiley

• #8   24. sep 2012 Hvis du ikke bryder dig om schæfer hunde med "krum ryg" forståeligt nok . Skal du nok holde dig fra Team Quind og Kennel Langtoften ..

• #9   24. sep 2012 Nej ikke alle udstillingsschæfere har karperyg.
    Det vigtige her er nok egenskaberne, tror jeg.

Og vil man have en brugshund, så vil jeg ikke anbefale udstillingslinjer (dukker mig)

• #10   24. sep 2012 Minion. Det da ved gud de gør. Sidste eks. Min søsters hund ....

• #11   24. sep 2012 De "frøer" burde slet ikke kunne findes smiley

• #12   24. sep 2012 Minion, ok, jeg rejser mig igen *GG*

Jeg læser også et stort fokus på udseendet.

Og jeg vil da også sige, at man ikke blandt brugslinjehundene kan forvente at finde en, de ser ud som på det fine billede i startindlægget.

Forventer man det, så skal man kigge efter udstillingslinjer og så søge efter nogen, der arbejder godt.
    I øvrigt holde øje med størrelsen...

• #13   24. sep 2012 Her er et link til en af landets største og mest succesfulde kenneler i brugslinjerne.

Du får en side, med de avlshanner, der gennem årene har været brugt i kennelen, og her ser du et ca. udsnit af, hvad man kan forvente at brugslinjerne kan se ud.

http://jabina.dk/a_dansk/index_hanner.htm

• #14   24. sep 2012 Jeg gik lige på røven over denne her:

http://jabina.dk/hanner/godis/godis_stand_450.jpg

EDDERBUKME en flot han...

Og så kiggede jeg på stamtavlen - det er dælme en halvbror til min egen. DET havde jeg ikke set komme.... Når jeg kigger på min lille Coffeecup-schæfer...

• Camilla T
    Camilla T Tilmeldt:
    jan 2009

#15   24. sep 2012 Det er klart, at jeg skal have mig en hund som jeg kan bruge til mine formål, altså en brugshund. Kunne udseendet være med, så ville det da bare være en bonus! smiley

Men nej selvfølgelig kommer jeg ikke til, at vælge min hund ene og alene på udseendet, men man har jo også hver sin smag for, hvad en "smuk hund" er. Under alle omstændigheder må den bare gerne være lidt robust, ikke alt for lille, tynd og "spids". smiley

• #16   24. sep 2012 Er nød til at spørge - hænger agility på konkurrenceplan og schæfer sammen? Jeg kan bare ikke se det for mig - syndes ikke de har hurtigheden, men jeg aner det i bund og grund ikke.

• #17   24. sep 2012 Er jeg den eneste, der sidder og tænker at når det vigtigste for TS er agility er schæferen ikke lige det mest oplagte valg? Selvfølgelig findes der også lettere individer, men ellers synes jeg det er en ret tung hund, der dermed bliver belastet temmelig meget ved at lave ag på konkurrenceplan.

• #18   24. sep 2012 Camilla, til agility vil jeg vove den påstand, at du netop skal bruge en, der er lille...

• #19   24. sep 2012 Nej, schæfer er ikke det oplagte valg. Men vil man race og vil man sporten, så er det om at finde den, der passer bedst.

Og det er altså en lille og fiks brugslinjefætter... eller kusine smiley

• #20   24. sep 2012 platugler, ikke den eneste kan jeg se smiley

• #21   24. sep 2012 CH: wooow en smuk han ... Hvor skønt at se noget der ligner det jeg voksede op med og ikke det vi oftest ser idag. Tusind tak for det link smiley super smuk

• #22   24. sep 2012 CH nu når vi taler om farver, stemmer det at den grå Schæfer er hårdere ( altså sværere at træne, stimulerer m.m ) end andre farver eller er det en myte? nu har jeg nemlig hørt det fra flere Schæfer ejere men min logik siger mig at det ikke er farven men gener der ligger til grund for temperamentet og at det er et sammetræf at mange så er grå ( måske fra samme linier )
    TS sorry sidespring

• #23   24. sep 2012 Vibe : smiley

• #24   24. sep 2012 Jordnødden - problemet er, at mange i daglig tale kalder brugslinjerne for grå schæfere, ligegyldigt deres farve.

Man skal netop ikke kigge på farverne, men på linjerne bag. Farverne har ingen betydning overhovedet.

Brugslinjeschæfere er selvsagt både lettere og sværere at træne. For den gode hundefører er den MEGET lettere end udstillinghunden. Simpelthen fordi den har mere drift, er mere signalfølsom og er lettere at motivere.
    For den dårlige hundefører er den ikke så god, for den lærer jo desværre alle fejlene ligeså hurtigt som den lærer de rigtige ting.

Den har et større behov for at arbejde end udstillingsschæferen har. Og der er lidt mere fis og ballade omkring den helt generelt....

Og så skal jeg huske at sige - ingen regler uden undtagelser.

• #25   24. sep 2012 Minion: nej Langtoftens hunde er da ikke spooooooor krumryggede : http://www.kennel-langtoften.dk/15145762

eller..

• #26   24. sep 2012 Auch, denne her er da helt tosset: http://ddpozwy746ijz.cloudfront.net/86/d5/i21091718._szw530h275_.jpg

• #27   24. sep 2012 Skal lige huske at sige, at en svært motiverbar hund og en hund med kun meget lidt eller ingen drift er svær at træne for alle. Både den gode og den mindre gode hundefører.

• #28   24. sep 2012 CH: uha, det er da lige før det går lodret ned der :s

• Camilla T
    Camilla T Tilmeldt:
    jan 2009

#29   24. sep 2012 Dengang jeg gik til ag med min tidligere labrador, gik jeg på "hygge hold", med en ung mand og hans schæfer han, den var simpelthen på hurtig og dygtig, at vores træner flere gange spurgte om han ikke ville ud og starte noget konkurrence.
    Siden dengang er jeg bare blevet fuldstændig betaget af den hund, og tænkte at den race måtte jeg eje på et tidspunkt. smiley

Det skal lige siges, at jeg regner med måske at starte konkurrence, men indtil videre vil det bare være en del i fritiden og på såkaldte "hygge hold".

• #30   24. sep 2012 minion: men hun er immervæk en af deres tre eksisterende avlstæver.

• #31   24. sep 2012 Vibe, tænker mere på bagparten der slet ikke passer med forparten. Jeg håber det er et dårligt billede - ellers er det da helt tosset.

• #32   24. sep 2012 ts, så det er ikke fordi du gerne vil på podiet til konkurrencerne, men bare fordi du sys det ku være hyggeligt?

- stadig synes jeg dog du skal have i baghovedet at det er en stor belastning for en tung hunds led at springe så højt og med mange sving.

• #33   24. sep 2012 ch, ja fuldstændig, nærmest to hunde sat sammen på midten.

• #34   24. sep 2012 Vibe - det er brugslinjerne jo skabt til smiley

De skal kunne bevæge sig og de skal kunne tåle at bevæge sig.

Men det er virkelig vigtigt, at man får fat i en, der er efter linjer, der er små og fikse og ikke store og tunge.

• #35   24. sep 2012 Hvad med et kig hos kennel korskilde? smiley

• #36   24. sep 2012 CH: jooo.... men selv for bordercollierne er det en stor belastning at springe konkurrenceag. én ting er at springe et par høje spring spring om ugen og derudover lave alt muligt andet arbejde, en anden ting er at springe så mange baner som en konkurrenceagilityhund gør. Jeg ville aldrig selv løbe agility med en schæfer eller aussie fx medmindre de virkelig var små og lette - og det synes jeg ikke flertallet er.

• #37   24. sep 2012 Kennel Korskilde er også udstillingslinjer.

• #38   24. sep 2012 Vibe - man skal jo decideret gå efter den type der er lille og let smiley

Min egen er præcis så lille og fiks at det ville kunne lade sig gøre. Og brugte man så en tæve, så ville det være super.

Men ja - det er en belastning for alle racer at løbe agility. Og de store schæfere tror jeg slet ikke på kan.

• #39   24. sep 2012 CH, tak for oplysningen, så lærte jeg noget idag også.

• #40   24. sep 2012 Ch - De har da tidligere også konkurreret så vidt jeg ved.. Eller er jeg helt galt på den?

• #41   24. sep 2012 CH: vejer han kun 27 kg??

Molly: man startede med schæfere da Ag i sin tid blev opfundet, da det dengang var den primære træningshund.

• #42   24. sep 2012 Jeg kan nu sagtens se højavl som Aguility hund på Hyggehold smiley , faktisk vil min egen tæve egne sig godt til det , hun er den hurtige og slanke type . Faktisk vil der meget snart blive afholdt DM for schæferhunde , så måske du skulle kigge der smiley

Er enig i at højavl ikke er førstevalget hvis mn regner med at stille til VM , men den er nu ikke helt uden evner smiley

Held og lykke i din søgen .

PS ... Brugslinierne er ikke halvt så kønne i den farve som højavl er smiley .. ha ha

• #43   24. sep 2012 Vibe - Det var mere at kennel korskilde, efter min viden, tidligere har konkurreret.. smiley

• #44   24. sep 2012 Arrangementet bliver afholdt her .
    http://www.kreds55.dk/

• #45   24. sep 2012 Vibe - ja. Han er en lille fætter. Han er på størrelse med en efter standarden middel tæve.

• #48   24. sep 2012 Jeg ville lytte til sådan en som CH, hun ved ALT om racen smiley Der kan vi andre sku ikke følge med *GG*

Kommentér på:
Forstand på schæfere??

Annonce