972 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Dansk spids Dansk spids

Jeg er ved at undersøge flere racer som jeg er intresseret i og ønsker at vide mere om.

Men jeg syntes det er svært at finde nogle ordenlige og gode oplysninger om den danske spids.

Jeghar googlet og været på nogle af de sider med hjemmesider/opdrættere der kommer frem, men sys bare ikke rigtig det gir mig noget, de skriver mere eller mindre det samme standart, og jeg kan finde deres tekst på gi-pote...

De fleste jeg kan finde er uden tavle, og har lige været på DKK´s side, men sys heller ikke at der, der står noget særligt om denne race..

Fås de med DKK tavle, eller er det ligemeget med tavle, når nu denne race er i undertal og derfor blander fx samojede ind for at opretholde den..

Er der nogle med denne race, der kunne tænke sig at fortælle mig lidt om denne race og hvordan de er? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk spids
  • #1   22. okt 2012 Det er en race man forsøger at genskabe, så nej, de findes ikke med tavle. Man bør kun kaste sig ud i en dansk spids, hvis man vil være med til at genskabe racen.

• #2   22. okt 2012 De findes med x-register tavle fra dkk... de bliver udstillet i dkk...og der var nogle med på den seneste spidshundeklubudstilling... de må endnu kun dømmes af danske dommere (har jeg hørt), de kan blive dansk champion og andre danske titler, men er endnu ikke anerkendt af fci, så de kan ikke få cacib endnu

• #3   22. okt 2012 Er det ikke kun nogle ganske få, der har fået lavet den blanke tavle hos DKK? Fordi man forsøger at få racen registreret..

• #4   22. okt 2012 Det er mere end 10 år siden man startede med at genskabe racen, så de hvalpe der bliver født nu har næsten fuld DKK stamtavle. Hvis man har lyst til at hjælpe med genskabelsen af racen, så må det være sådan en hvalp man skal gå efter.

Jeg har selv været interesseret i racen og har mødt nogle stykker, men har fravalgt dem fordi jeg synes de virker for sløve til det jeg gerne vil (agility og lydighed).

• #5   22. okt 2012 Dansk Spids er en rekonstruktionsrace ligesom Broholmeren, blot har processen ikke været i gang lige så længe.

Hundene har DKK-stamtavle, og registreres i DKKs X-register, ligesom broholmerne blev i starten. De yngste må efterhånden have ´stamtavle i 3 genérationer.

Prøv at kontakte Susan fra Kennel Gamle Danere ( du kan google hendes hjemmeside) Hun er hvalpeanviser for Dansk Spids og ved rigtigt meget om dem. Hun opdrætter både Broholmer og dansk spids.Min Broholmer er fra hende, og hendes 2 spidser er SÅ søde.

Der er også en FB side for dansk spids.
    Hvis man er oprigtigt interesseret i Dansk Spids bør man støtte rekonstruktionen ved at vælge en hund med stamtavle fra DKKs X-register, ligesom man kun bør købe en Broholmer gennem Broholmerselskabet. Ellers risikere man, at rekonstruktionen slår fejl, og racerne går tabt igen.

Kommentér på:
Dansk spids

Annonce