1.732 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Købekontrakt Købekontrakt

Hej derude smiley
Håber der sidder nogle mennesker der kunne hjælpe mig med et spørgsmål om hvordan man skal forholde sig til en købekontrakt hvis der er noget arveligt ved ens hund i dette tilfælde handler det om at der er fundet generaliserede hårsækmider på hunden og hvad der læses på nettet er dette arveligt! Kan man forlange sine penge tilbage eller en ny hvalp ? Og så frem hvilken dokumentationer skal der til udover en dyrlæges?. Har læst at det kan udvikle sig så meget at det ikke er værdigt for hundens liv så en aflivning kan komme på tale!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købekontrakt
  • #1   22. okt 2012 Hvad står der i din kontrakt?
    Er hunden købt som familiehund og fejler noget som ikke er invaliderende, så vil man typisk give et afslag svarende til hvad udbedring af skaden koster. Typisk 1/4 - 1/2 af købsprisen.
    Du kan som køber også vælge at lade købetgå retur, så får du alle dine penge men må afleverer hunden.
    Sælger kan ikke spise dig af med en ny hvalp. Men hvæsset er hvad du ønsker kan det jo aftales mellem jer.

Men du må starte med at kontake sælger og informerer om at hvalpen er i udredning og hvad din dyrlæge tror udsigten er for din hund.
    Der gives ikke afslag efter hvor galt det kan gå, men efter hvordan den enkelte hund har det.

Men det første du skal gøre er at reklamerer over problemet og få hunde udredt ved dyrlægen. Så forhandler i efterfølgende jer frem til en fornuftig og fair kompensation.

• #2   22. okt 2012 Øj tak for hurtigt svar smiley hunden er ikke købt som familie hund, men på sigt kåring og avl. Kontrakten siger at opdrætter ikke er ansvarligt for om hunden kan udstilles m.m (forståeligt nok)" sørger vi selv for " men da der er konstateret hårsækmider generaliserede! og dette er efter signe arveligt og kan have konsekvens af en aflivning er der så noget andet der træder i kraft? Vil man så kunne få sine penge retur og avleren får hunden? smiley

• #3   22. okt 2012 Ja det er jeg ret så sikker på man kan.
    Men du skal melde tilbage til opdrætter hurtigt, går der for lang tid efter du fik vide om problemet tror jeg nok det betragtes som stiltiende accept af "fejlen"

• #4   22. okt 2012 Okay så må vi håbe at avleren er til at snakke med smiley

• #5   22. okt 2012 Hvis du er i tvivl om hvordan opdrætter reagere så sørg for at all kommunikation (gør det alligevel hvis du ikke er i tvivl. du kunne jo tage fejl) foregår skriftligt. Så kan du bruge korrespondancen som bevis

• #6   22. okt 2012 Ja kontakt opdrætteren så hurtigt som muligt.. Er han købt i Danmark ?

• #7   22. okt 2012 Ja alt kommunikation vil være på mail ! Men bevis over for hvem ?
    Marianne og Asker : han er købt i Belgien og der er kontrakt og alt er udfyldt rigtigt.

• #8   22. okt 2012 Er han med fci stambog ?

• #9   22. okt 2012 Ja det er han. Gør det en forskel ?

• #10   22. okt 2012 tror desværre ikke du får ret meget ud af at klage i udlandet...de har ikke de samme regler som i DK, men selvfølgelig hvis der står noget i kontrakten ang sygdom, så burde opdrætter jo dække...Om du kan ophæve handlen afhænger helt af, hvad du har købt hunden som, og om det er så slemt at den skal aflives. Hvis den er købt som familiehund, og kan leve med det, så ville du "kun" have ret til noget erstatning, sikker 1/3 af købsprisen(hvis det var i DK).
    Men som sagt det kan blive noget sværere i udlandet, for hvis opdrætter nægter at gøre noget, skal du stævne ham i retten for at få erstatning, dvs du skal have en advokat med til Belgien for at stævne vedkommende, og det er jo dyrt

• #11   23. okt 2012 Nu er jeg lidt heldig og har familie både i Belgien og Holland så er det denne vej jeg skal gå er det fint med mig! Jeg vil skrive senere når jeg høre fra avleren og hvad det bliver til smiley tak for alle jeres gode svar smiley

• #12   23. okt 2012 start med at tage kontakt og så hør hvad opdrætteren siger. De er sikkert lige så kede at det, som jer. Det er forskelligt hvordan opdrætter reagere. Nogle løber fra alt, andre sender nogle penge og andre igen, der får du en helt ny hund og beholder stadig den gamle - en ting er hvad man har krav på og en anden ting, er hvad opdrætteren vælger at give dig, evt ud over det du har krav på.

• #13   25. okt 2012 Lige lidt opdatering!
    Der er så ikke så meget at gøre!! kennelen Starline bulls mener bestemt ikke de har noget dårligt avl! hverken fra moderen eller faderen side..... Vi mener så at de hårsækmider måtte komme fra moderen i de 3 første dage og hvalpene som ellers har et stærkt og normalt gen skulle kunne klare miderne.men er der avlet med et svagt gen ved moderen eller faderen så er der sandsynlighed for at en eller flere hvalpe får dette gen med sig !!! i dette tilfælde vores hvalp!! Vi så gerne at der kunne laves en aftale ang vores hvalp, men der er ikke meget lys forud. smiley ligeså har vi fundet ud af at der også har været distichiasis(x-tra øjnehår) vi har været i Århus alt er fint nu, men dette er jo også arvligt!! så vores chancer for at komme på udstilling er nok lig`med nul....

• #14   26. okt 2012 Det lyder rigtig øv, desværre er der mange af den slags derude:-( Alle har jo hårsækmider, men ja nogen er født med et svagere immunforsvar end andre, og det er så dem, der riskikere hårsækmider i udbrud. Og du er sikker på at det er den generaliserede form, ikke lokale? For i enkle tilfælde kan de godt få et udbrud at lokal demodicosis, f.eks pga øget stress, ved evt flytning eller lign...så det er et enkeltstående tilfælde, der ikke nødvendigvis knytter sig til arven. Men hvis det er den generaliserede, så har du ret i at det helt klart er arveligt. Har du sendt en dyrlæge attest derned?

• #15   26. okt 2012 kontakt juristerne i DKK, hvis du er medlem.

• #16   26. okt 2012 Dorthe: det hjælper intet, når hunden er købt i udlandet, det er ikke deres ansvar, desværre.

• #17   26. okt 2012 Når der er FCI stambog på kan det godt være en hjælp da DKK er medlem og del af FCI. de kan ofte vejlede om hvilken vej man skal gå. Alternativt ville jeg henvende mig direkte til den afdeling i belgien hvor hunden er stambogsført, såfremt avler ikke selv vil afhjælpe problemet.

• #18   26. okt 2012 Dorthe: nej de kan ikke hjælpe. Men som du skriver, så den eneste mulighed er at kontakte den belgiske kennel klub, og håbe at de vil hjælpe, hvilket desværre heller ikke engang er sikkert. Ellers skal man lave civilt søgsmål I Belgien.

• #19   26. okt 2012 Hej igen. Min dyrlæge siger det er den generaliserede form og der bliver lavet en attest i næste månede, da der igen skal tages prøver for at se om behandlingen har hjulpet! Vi er ikke medlem af DKK da vi stadig venter på hans stambog!
    Lino er i behandling med advocate og er lige blevet færdig med antibiotika. Vil dog lige fortælle at han ikke viser noget tegn på at han er genert af miderne, stadig en fantastisk engelsk bulldog med fart på smiley

• #20   26. okt 2012 Når nu det er en bulldog, vil jeg lige spørge. Hvad fodre du med ??

• #21   29. okt 2012 Han startede op med Hills som han fik fra opdrætter, derefter får han nu kun Royal Canin Breed Bulldog 30 Junior! + lakseolie, men dette har ikke noget med "det svage gen at gøre" vores dyrlæge er inde over foder m.m smiley vil lige sige hans pels-hud m.m er ok, dog ikke de steder der er hårsækmider! smiley

Kommentér på:
Købekontrakt

Annonce