5.052 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Hvor meget foder må de få? Hvor meget foder må de få?

Jeg er begyndt at fodre mine hvalpe på 4 uger med RC hvalpefoder.

Spørgsmålet er bare hvor meget må de få?, Må de spise sig mætte eller skal jeg fjerne foderet fra dem når de har fået lidt??
De spiser fint af det alle sammen, nogen gange har de mere appetit end andre gange, smiley

Lige nu får de to gange om dagen, morgen og aften.
Men skal det deles mere ud på dagen?

Moren får jo bare morgen og aften smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget foder må de få?
  • #1   30. okt 2012 Chihuahua..

Jeg gik ned i min lokale dyrehandel og spurgte ind til hvalpefoder og de anbefalede det..

• #2   30. okt 2012 Du må aldrig spørge dyrehandler eller dyrlæge vedr. foder. De anbefaler altid det de selv sælger. RC er ikke favorit hos os. Det er fyldt med skrammel.

• #3   30. okt 2012 Hvalpe og diegivende tæver skal have mad tre-fire gange dagligt.

• #5   30. okt 2012 Okay,
    Jeg har bare oplevet at moren pøller en hel del når hun har fået mad de her 3-4 gange om dagen, så derfor har jeg lavet det om til to gange dagligt..

Er det ikke sent at skifte foderet ud nu så hvis det ikke er godt RC ?

• #9   30. okt 2012 Nu har jeg to hunde gående, og normalt plejer de at spise sammen, (uden problemer), men efter hvalpene kom flyttede jeg den anden hund og hendes skåle ind i et andet rum..
    Nu har moren accepteret min anden hund så hun kan også snakke med hvalpene..

Og i mellemtiden smutter moren ud og snupper min anden hunds mad.. selvom hun har i sin egen skål..
    Hun har ligesom ikke den der tanke som siger. "Nu er jeg mæt" nej nej, hun fortsætter til skålen er helt tom, og hvis jeg fylder den op igen spiser hun hele skålen op..

Jeg vil bare heller ikke overfodre hende..

• #10   30. okt 2012 Moren skider rigtig meget ligemeget hvilket foder hun får..
    Vi har prøvet med mange forskellige både fra tyskland, noget købt over nettet. Arion, osv. og nu prøver vi RC..

Det skal lige siges at mine hunde er rimelig kræsne, så det er ikke alt der bliver spist herhjemme.. smiley Også selvom vi blander det med lækkerier..

• #12   30. okt 2012 Blondie er moren til hvalpene, hun er ikke blevet oprettet endnu.. smiley

Vi har kun Blondie og Chili,
    Codie er kommet ud til en familie på en gård så han rigtig kan udfolde sig, og Valdi er svigerfamiliens hund smiley

Så vi har kun 2 "store" og 4 hvalpe smiley

• #17   30. okt 2012 Okay super!, Der er også det jeg har ladet dem gøre nu, jeg har bare opblødt de små piller og så ladet dem slikke i sig,,

Men læste lige et indlæg hvor at der blev snakket om forstoppelse, og er simpelthen så bange for at jeg gør noget forkert! :-),
    Nu er de jo i en alder af 4 uger, og er små og fede alle sammen så de spiser jo fint, og kommer også af med afføring selv så deres tarmsystem osv virker jo som det skal.. smiley

Men jeg vil fylde morens skål op så hun hele tiden har noget mad så, og så give hvalpene 4 gange om dagen i stedet for 2 smiley

• #18   30. okt 2012 De gange de har fået foder har jeg bare lavet en underkop og ladet dem spise til de går over og ligger sig til at sove.. smiley

• #19   30. okt 2012 Ja, hvalpe under 8 uger må selvfølgelig også spise sig mætte.

Mht. at læse på foderposen hvor meget hvalpe skal have i forholdt til deres alder og vægt, så er det jo kun vejledende. Og i hvert fald skal man huske på at i begyndelsen sviner de en hel del med maden, så ikke alt kommer indenbords.

Jeg giver mine alt det de vil have i den alder, og resten kan moderen få lov at spise. Og lige netop på det tidspunkt får mine tæve også alt det de vil spise, i hvert fald hvis de har normal størrelse kuld. Klart en stor tæve med en hvalp skal ikke have en masse ekstra.

Og for øvrigt har jeg tidligere fodret kuld op på RC med ganske udmærket resultat, og det er jeg ret overbevist om, at der er mange andre, der også har. Gier allergisk ret, man behøver ikke være så hysterisk, at der kun er et eller et par enkelte mærker, der duer.

• #21   30. okt 2012 Super mange tak for svarene! De er virkelig guld værd!

Blondie har jo fået et stort kuld, hun er førstgangsmor og har fået fire hvalpe, så hun har jo brug for en masse næring så hun også kan få lavet mælk til dem stadig.. :-),

• #22   30. okt 2012 Giv du dem bare opblødt mad 3 gange dagligt, og lad dem derudover spise hos mor. De skal have mælk fra hende for ikke at blive forstoppede. Tilbyd desuden rent vand.

• #23   30. okt 2012 Alt de vil have.

• #24   30. okt 2012 Som der bliver sagt:3-4 gange dagligt til de er mætte smiley

OFFTOPIC: Jeg fodrer også med RC, og er MEGET tilfreds med det.. Jeg har prøvet både Tholo, Acana og Oriijen fordi, jeg også godt kunne lide idéen med kornfrit og ingen fyldstoffer osv., men min hund sked 4-6 gange dagligt og fældede som en sindssyg.
    Jeg erkender, at man betaler alt for meget for mærket RC, men summa summarum er at min hund trives på det, og har ikke tænkt mig at skifte mere..

På RC er hendes pels flot og hun fælder næsten ikke, hun vokser, som hun skal og hun skider kun 1-2 gange dagligt.. Det kan jeg bruge til noget...
    Giver Allergisk over for Snobber og Storhedsvanvid ret..:-)

Trives din hund, så hold dig til det.. Jeg er blevet enig med mig selv i, at hvis jeg nogensinde skal skifte foder så bliver det til BARF, når jeg en dag får plads til en kummefryser..

• #25   30. okt 2012 Mine fik også bare 4 gange om dagen ca, til de var mætte, dog ved 4 uger fik de stadig opblødt også, mens et pr stykker gerne ville spise lidt piller, men ikke noget vi gjorde i, i den alder.
    Og vi fodre også med RC mini Junior, fint foder og mor er blevet rigtig flot efter hun har fået det foder, dog er vi gået over til voksen foder, ellers bliver hun for tyk.

• #26   30. okt 2012 Thomas..Fortsæt du bare med RC...Jeg bruger det også når jeg har hvalpe, og har gjort det i mange år...
    Det er som skrevet vigtigt at din tæve får det hun kan spise, men samtidig er det lige så vigtigt at hun så drikker det hendes krop skal bruge for dels at fordøje dels at lave mælken...Jeg har meget god erfaring med at give mine tæver og faktisk også mi9ne hvalpe havresuppe, med en æggeblomme og lidt sukker i....Det vil tæven hellere drikke end bare vand...Min tæver skal som regel lave mælk til 11 hvalpe, fordi vi får store kuld.
    Jeg fodre så kun 2 gange til hvalpene dagligt, og jeg bløder kun foderet en smule op, ellers får de pillerne uden opblødning....
    Jeg bruger så ikke havlpefoder men det som RC har lavet som starter foder, det får både tæven og hvalpene...De plejer at stortrives....
    Men nu er din race jo ikke særlig store.

• Birgit B
    Birgit B Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 1 Svar: 3
    #27   26. mar 2019 nogen der kan hjælpe? har 4 1/2 uge gamle havaneserhvalpe.. er lige startet med at give dem opblødte hvalpepiller med A38 - 3. dag idag. De spiser stort set ikke af det - smager lige - så går de. Har forsøgt med lidt på fingeren? Gode råd modtages gerne:))

• #28   26. mar 2019 Birgit, opret en ny tråd, i stedet for at skrive i en 7 år gammel, der knap giver mening fordi halvdelen af indlæggene mangler.

• #29   26. mar 2019 Ingen grund til panik, de får sikker rigeligt hos mor endnu, jeg bruger aldrig opblødt foder,mine starter med dåsefoder (til hvalpe) det vil de hellere have;) jeg ville så heller ikke bruge a 38, et godt hvalpefodder eller rå kylling fx smiley

• Birgit B
    Birgit B Tilmeldt:
    mar 2019

#30   26. mar 2019 Det jeg vil prøve det, altså vådfoder - det giver mening:) - er ny på siden og har ikke helt styr på ny tråd osv:))

• #32   27. mar 2019 Mine starter før de er knap 3 uger - de får dåsemad, med lidt mælkeerstatning i. I takt med at de bliver større, så går vi over til hvalpefoder (tørkost) opblødt i vand.
    - Har prøvet at starte med opblødt foder, evt blendet og generelt gjort meget "søbet" men det er ikke et hit, ved nogene af kuldene. Så dåsemad it is smiley

• #34   27. mar 2019 Når det er små racer er det nemmest at bruge dåsemad og helt ærligt, det både dufter og ser da også noget mere lækkert ud smiley mine hvalpe får slet ikke opblødt foder, de får tilbudt tørfoder fra de er ganske små og spiser ofte lidt af det når de når 6-7 uger;) dåsemad får de fast fra ca 3-4 uger, men mine voksne hunde (Løwchen) får nu også dåsemad;)

• #35   27. mar 2019 Jeg bløder bare foder op og så tilsætter jeg små klatter hakket kalv/oksekød.

Jeg hverken blender eller laver det grødagtigt. Det gjorde jeg ved de første par kuld og det var noget rod, hvalpene fik mere udenbords end indenbords smiley

Alle spiser det uden problemer. Hvalpene på billedet er præcis 3 uger gamle.

profilbillede
  • Birgit B
    Birgit B Tilmeldt:
    mar 2019

#36   27. mar 2019 Tak for alle jeres svar. Tænker at racen spiller ind i forhold til hvor jeg kan starte. Vil prøve med lidt vådkost og se hvordan det går????

• #38   28. mar 2019 Jeg starter med udelukkende hakket kød rørt med varmt vand, så det får en passende temperatur og konsistens. Mine hvalpe er normalt kun ca. 2½ uge, når jeg starter med "fast" føde, så det er meget godt, at de kan mere eller mindre suge det i sig.

Jeg har aldrig været ude for, at de ikke kastede sig over det, også selv om det var store fede hvalpe, der tydeligvis fik masser af mælk.

Kommentér på:
Hvor meget foder må de få?

Annonce