5.195 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hypothyreodisme?? Hypothyreodisme??

Hej Hger

Var til dyrlæge med Dixie idag, da hun igennem en tid er begyndt at tabe pelsen, så hun efterhånden ligner en plukket høne. Hun har generelt virket meget sløv, deprimeret og har taget på i vægt på trods af vi har forsøgt at regulere foder.

Dyrlægen tager en del omfattende blodprøver, og finder så at hun har meget få røde og hvide blodlegemer, og har forhøjet kolesterol. Ud fra Dixies adfærd de seneste uger, vurdere hun at Dixie højst sansynligt fejler noget der kaldes "Hypothyreodisme" :S Har aldrig hørt om det. Jeg har surfet lidt på nettet for at finde noget om det, men der findes kun meget få danske sider.

Vi skal til dyrlæge igen i næste uge, og have taget nogen flere blodprøver for at de kan slå fast om det er det hun fejler.

Har nogen af jeres hunde fået samme diagnose.. eller er der nogen der kender lidt til sygdommen?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hypothyreodisme??
  • #1   1. nov 2012 Du kan vel høre dyrlægen hvad det indebærer? Hvis han kan stille diagnosen kan han vel også give svar på hvad det er smiley

• #3   1. nov 2012 (link fjernet)

• #5   1. nov 2012 Hullubullu - Hun forklarede også lidt omkring det, men foreslog at vi selv gik hjem og undersøgte omkring sygdommen på nettet.. Desuden var det bare for at høre andres "erfaringer" med behandling og forløb.

*Lise - Tak for linket smiley no wonder jeg ikke kan finde noget om det på dansk, når dyrlægen har stavet det helt forkert

I´m a Furry - Det var da godt Keiko ikke havde det.. krydser også virkelig fingre for at Dixie ikke har, men hun har samtlige symptomer på det, både vægtøgning, fryser, hårtab, skæl, humørændringer og nedsat appetit.. Og dyrlægen var næsten helt sikker på at det var det, ud fra blodprøverne.. så.. Men nu må vi se hvad de næste prøver viser..

• #7   1. nov 2012 Det lyder som de klassiske symptomer. Hvis lave tal bekræfter det er det faktisk positivt, for behandlingen er simpel.
    Det kan tage lidt tid at få dosen justeret, men ellers forsvinder symptomerne hurtigt

• #8   1. nov 2012 Med andre ord hedder det "for lavt stofskifte", Trøffel blev diagnosticeret for 2 år siden. De symptomer, du nævner er ret klassiske...

Jeg kører pt med en 3. dyrlæge, som forsøger at diagnosticere, og det er en lidt træls sygdom, for det er svært at give et klart svar på... (Den faglige forklaring kan jeg ikke give, men lyt til dyrlægen, som kan forklare det godt)

Se det som en dygdom, ser generelt svækker din hunds immunforsvar. Immunforsvaret KAN være svækket af andre årsager, men det ved man ikke med mindre det bliver undersøgt. Immundefekten medfører, at man ofte kan opleve en hund med specielt diverse hud/pelsproblemer.

Trøffel er pt på 14 piller eltroxin fordelt over 2 gange dagligt, og dosis skal nok sættes op, ifølge den nye dyrlæge. Det er IKKE omkostningsfrit - betaler omkring 800 kr hver 3. måned bare til medicin - men har en hund, der har været glad og frisk i et godt stykke tid, men det er gået ned af bakke nu og hun er lige pt en halvskaldet, træt og irritabel hund med ekstremt mange skæl- derfor skal dosis måske sættes op - Hun skal have lavet nye blodprøver på tirsdag.

Få taget blodprøverne, er mit råd...

• #9   1. nov 2012 Hvis der er nogen, der virkelig kender til "en lille pille" hver dag, må de da gerne foreslå hvilken pille det er??? - Som jeg er informeret, findes eltroxin ikke som veterinærmedicin - og dosis er noget ganske andet til hunde, end til mennesker.

Ville synes det var fantastisk blot at kunne give 1 pille fremfor de 20 stykker om dagen jeg nok snart ender på.

• #10   1. nov 2012 Rie i USA brugte vi Soloxine, men jeg ved ikke om det er tilgængeligt i Danmark

• #12   1. nov 2012 Jeg havde en golden med samme symptomer. Næsten. Han kunne dog ikke tage på.

Men han fil Eltroxin de sidste mange år af sit liv. Han blev 12 år og havde det godt, så længe han fik sine piller smiley

At jeg så endte med at måtte sælge min lejlighed fordi jeg ikke havde råd til pillerne, snakker vi ikke om smiley

• #13   1. nov 2012 Soloxine er billigt

• #14   1. nov 2012 Housebuster

Fedt... Undersøger det lige lidt nærmere:-)

• #15   2. nov 2012 Lua har lige i går fået konstateret lav skjoldbruskkirtelfunktion. Jamen hvorfor ikke..lad os da tage det hele.
    Så vi skal i gang med medicin for det. Det er piller dagligt.

• #16   2. nov 2012 Hvis at du finder ud af, at det er Hypothyroidisme, skal du kontakte din opdrætter da det er arveligt.
    God bedring med hende.

• #18   2. nov 2012 For lavt stofskifte kan "sagtens" klares med piller, men om der kun skal 1 pille til afhænger jo helt af den korrekte dosis til den enkelte hund. Og det er vigtigt at få indstillet dosis rigtigt. Det er også vigtigt at vide ca. hvad ens races "normaltal" er - nogle race skal ligge i den høje ende af normalområdet.
    Det er ikke ligegyldigt hvornår blodprøven tages - der skal helst gå ca. 3 timer efter pille indtag, så er det virksomme stof nemlig fuldt optaget.
    Eltroxin (som normalt bruges til mennesker) findes i forholdsvis små mg størrelser og der skal en del piller til hvis hunden skal have en bare nogenlunde alm. dosis. Forthyron vet. findes i 200 og 400mg str.
    250 stk. Forthyron 400mg koster ca. 500kr, så man skal regne med en pæn udgift hvis man har hund med lavt stofskifte. Desværre må man ikke importere dyremedicin fra udlandet (heller ikke EU) - jeg har søgt om tilladelse, men fået nej (mærkelig nok må man godt til mennesker). Forthyron kan ellers fået i fx. England til ca. halv pris. Tror ikke vi herhjemme kan købe Soloxine - hvis det er billigere og kunne fåes, så havde min dyrlæge helt klart ordineret det.
    Man skal regne med noget "besvær" med en hund som har for lavt stofskifte, pillerne skal gives nogenlunde på faste tider med ca. 12 timer i mellem og gives pillerne før mad, så skal der gå ca. 1 time før fodring - omvendt skal der gå ca. 3 timer efter fodring før pillerne gives. Når dagsdosis er korrekt indstillet skal der tages kontrolblodprøve ca. hvert år.
    Der findes megen information om hunde med for lavt stofskifte på engelsk og tysk.

• #19   2. nov 2012 Euthyrox findes i DK i 200 mikrogram

• #21   2. nov 2012 Hej inge r.
    Kan kun finde Euthyrox i 100mg til 0,74kr pr. stk og så er Forthyronen en lille bitte smule billigere: 2,29kr pr. stk i 400mg str.
    Men øv dyrt er det under alle omstændigheder når jeg har 2 hunde med for lavt stofskifte - og de får tilsammen 12½ stk. Forthyron pr. dag.

• #22   2. nov 2012 Jeg sidder med "indlægssedlen" till Euthyrox, og der står, at de findes i 200 mg.
    Det kan selvfølgelig godt være, at indlægssedlen bare er oversat fra et andet sprog, og at de så ikke findes alligevel!
    Jeg køber kun 100 mg pakker til mig selv smiley
    Ja, det er en pæn udskrivning du har hver dag smiley

• #23   7. nov 2012 Glædes... Nyheden om de stærkere piller er nu også nået til de Midt/vestjyske dyrlæger:-) - satser på at få dem på et tidspunkt:-) - Specielt nu, hvor jeg står til muligvis at skulle sætte dosis op til 18 piller om dagen .

Kommentér på:
Hypothyreodisme??

Annonce