Hypothyreodisme?? Hypothyreodisme??
Hej Hger
Var til dyrlæge med Dixie idag, da hun igennem en tid er begyndt at tabe pelsen, så hun efterhånden ligner en plukket høne. Hun har generelt virket meget sløv, deprimeret og har taget på i vægt på trods af vi har forsøgt at regulere foder.
Dyrlægen tager en del omfattende blodprøver, og finder så at hun har meget få røde og hvide blodlegemer, og har forhøjet kolesterol. Ud fra Dixies adfærd de seneste uger, vurdere hun at Dixie højst sansynligt fejler noget der kaldes "Hypothyreodisme" :S Har aldrig hørt om det. Jeg har surfet lidt på nettet for at finde noget om det, men der findes kun meget få danske sider.
Vi skal til dyrlæge igen i næste uge, og have taget nogen flere blodprøver for at de kan slå fast om det er det hun fejler.
Har nogen af jeres hunde fået samme diagnose.. eller er der nogen der kender lidt til sygdommen?
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 493
*Lise - Tak for linket
I´m a Furry - Det var da godt Keiko ikke havde det.. krydser også virkelig fingre for at Dixie ikke har, men hun har samtlige symptomer på det, både vægtøgning, fryser, hårtab, skæl, humørændringer og nedsat appetit.. Og dyrlægen var næsten helt sikker på at det var det, ud fra blodprøverne.. så.. Men nu må vi se hvad de næste prøver viser..
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.712
Det kan tage lidt tid at få dosen justeret, men ellers forsvinder symptomerne hurtigt
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.418
Jeg kører pt med en 3. dyrlæge, som forsøger at diagnosticere, og det er en lidt træls sygdom, for det er svært at give et klart svar på... (Den faglige forklaring kan jeg ikke give, men lyt til dyrlægen, som kan forklare det godt)
Se det som en dygdom, ser generelt svækker din hunds immunforsvar. Immunforsvaret KAN være svækket af andre årsager, men det ved man ikke med mindre det bliver undersøgt. Immundefekten medfører, at man ofte kan opleve en hund med specielt diverse hud/pelsproblemer.
Trøffel er pt på 14 piller eltroxin fordelt over 2 gange dagligt, og dosis skal nok sættes op, ifølge den nye dyrlæge. Det er IKKE omkostningsfrit - betaler omkring 800 kr hver 3. måned bare til medicin - men har en hund, der har været glad og frisk i et godt stykke tid, men det er gået ned af bakke nu og hun er lige pt en halvskaldet, træt og irritabel hund med ekstremt mange skæl- derfor skal dosis måske sættes op - Hun skal have lavet nye blodprøver på tirsdag.
Få taget blodprøverne, er mit råd...
apr 2007
Ville synes det var fantastisk blot at kunne give 1 pille fremfor de 20 stykker om dagen jeg nok snart ender på.
jan 2012
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Men han fil Eltroxin de sidste mange år af sit liv. Han blev 12 år og havde det godt, så længe han fik sine piller
At jeg så endte med at måtte sælge min lejlighed fordi jeg ikke havde råd til pillerne, snakker vi ikke om
jan 2012
apr 2007
Fedt... Undersøger det lige lidt nærmere:-)
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.766
Så vi skal i gang med medicin for det. Det er piller dagligt.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
God bedring med hende.
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 61
Det er ikke ligegyldigt hvornår blodprøven tages - der skal helst gå ca. 3 timer efter pille indtag, så er det virksomme stof nemlig fuldt optaget.
Eltroxin (som normalt bruges til mennesker) findes i forholdsvis små mg størrelser og der skal en del piller til hvis hunden skal have en bare nogenlunde alm. dosis. Forthyron vet. findes i 200 og 400mg str.
250 stk. Forthyron 400mg koster ca. 500kr, så man skal regne med en pæn udgift hvis man har hund med lavt stofskifte. Desværre må man ikke importere dyremedicin fra udlandet (heller ikke EU) - jeg har søgt om tilladelse, men fået nej (mærkelig nok må man godt til mennesker). Forthyron kan ellers fået i fx. England til ca. halv pris. Tror ikke vi herhjemme kan købe Soloxine - hvis det er billigere og kunne fåes, så havde min dyrlæge helt klart ordineret det.
Man skal regne med noget "besvær" med en hund som har for lavt stofskifte, pillerne skal gives nogenlunde på faste tider med ca. 12 timer i mellem og gives pillerne før mad, så skal der gå ca. 1 time før fodring - omvendt skal der gå ca. 3 timer efter fodring før pillerne gives. Når dagsdosis er korrekt indstillet skal der tages kontrolblodprøve ca. hvert år.
Der findes megen information om hunde med for lavt stofskifte på engelsk og tysk.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 61
Kan kun finde Euthyrox i 100mg til 0,74kr pr. stk og så er Forthyronen en lille bitte smule billigere: 2,29kr pr. stk i 400mg str.
Men øv dyrt er det under alle omstændigheder når jeg har 2 hunde med for lavt stofskifte - og de får tilsammen 12½ stk. Forthyron pr. dag.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
Det kan selvfølgelig godt være, at indlægssedlen bare er oversat fra et andet sprog, og at de så ikke findes alligevel!
Jeg køber kun 100 mg pakker til mig selv
Ja, det er en pæn udskrivning du har hver dag
apr 2007
Hypothyreodisme??