Gode råd/hjælp til adfærds"problem"- Jagter blade Gode råd/hjælp til adfærds"problem"- Jagter blade
Hej hg.
Jeg er den seneste tid blevet opmærksom på at min yngste hund har en adfærd som jeg ikke er så glad for. Hun har altid været en meget frisk og meget aktiv hund, og altid været glad for at jagte sommerfugle, lidt fugle osv som mange andre spaniels. Da hun var helt lille hvalp synes hun også de flyvende blade var meget spændende at prøve at fange. Nu er hun så 7 mdr og jeg synes bladjagten har taget overhånd. Mange vil sikkert sige at hun bare en hvalp der synes det er sjovt at jagte dem. Men synes ikke det er en sund aktivitet. Så snart vi er ude og gå tur er hun meget fokuseret på om der er blade der flyver omkring hende. Hun kan dog oftest godt holde fokus på andet/mig når hun er i snor. Men løber hun fri er hun hurtigt på jagt. Jeg er godt klar over at det er jagt hun har gang i og det frigiver endorfiner i kroppen som derved giver hende en lykkefølelse. Tit står hun stille/ligger ned og venter på at hun kan se nogen flyve afsted. Ligesom en hyrdehund der hyrder. Nogen gange er hun let at aflede, andre gange sværere. Men synes umiddelbart at det tager til. Selvfølgelig leger hun også med min anden hund, snuser osv men synes adfærden tager til.
Nævnte det for vores hvalpetræner som ikke rigtig kunne se problemet i det, og blot mente jeg skulle gøre noget ved det hvis det irreterede mig. Det gør det af flere årsager, og så synes jeg ikke det er en sund leg. Hun mente så jeg skulle løse det ved at kaste et blad foran næsen på hende og sige nej. Og ellers forsvandt det sikkert når alle bladene fra træerne var faldet ned. Så var problemet løst. Øhm nej synes ikke det var særlig brugbart.
Så hg, hvad vil i anbefale mig? Har i nogle gode råd jeg kan bruge? Er det bare slut med at være løs for en periode? Eller er der andre ting i anbefaler? Vil gerne prøve at stoppe "problemet" her inden det bliver værre (hvis det gør det) Undskylder hvis det bare er mig der er en pyldret hundemor der ikke lader sin hund være hvalp. Vil hende bare det bedste:)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Jeg ville lade hende fange blade i den tid, der er tilbage at gøre det i.
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Emner: 242 Svar: 9.474
Hvis det er DET du er oppe imod skal du have snor på, og træne kontakt på ord. Jeg har lært at se på hende hvornår hun er der hvor det stadig er positivt og leg og stoppe hende lige inden hun kipper over i der hvor det bliver tvangstanker og negativt.
Funky har jeg lært at "komme tilbage til mig" ved at sige "tænk"! jeg har klikket det ud af hende. "tænk" betyder kig på mig og så kommer der en erstatning eller noget der er bedre (f.eks en kaninbold (i MEGA høj kurs herhjemme).)
Men er det fordi hun bare hygger sig bliver det mindre med tiden.
mar 2012
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 923
dec 2006
Følger: 30 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 1.213
Sarah - Jeg er klar over at så længe hun nemt er til at få kontakt med er det ganske okay for mig. For selvfølgelig må hun gerne lege og have det sjovt. Men hun gør lidt hen af det du beskriver. Hun låser også meget fast, bliver fjern i blikket og er svær at få kontakt med. Er hun i snor når "det sker" ryster hun og er meget svær at holde i ro. Jeg er nemlig som dig meget opmærksom på at det ikke skal blive en tvangshandling.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Synes Sarah kommer med et ret godt svar
Gode råd/hjælp til adfærds"problem"- Jagter blade