963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Kastration af Kato? Kastration af Kato?

Kato er min første hanhund, jeg har læst lidt om kastratioen herinde men synes ikke jeg har fået direkte svar. smiley

Der er sådan at jeg skal holde jul hjemme ved min mor, som har to hun hunde, nemlig Katos mor og Katos søster. Vi skal ikke gerne have hvalpe igen, derfor er jeg lidt nervøs.

Kato er 10 uger imorgen, og jeg tænker meget på hvornår han egentlig er i stand til at kunne lave hvalpe? jeg har godt læst af de skal være faldet helt ned inden han kan få en kastration.

Men er han i stand til at lave hvalpe juleaften, for ellers vil jeg helst gerne vente til han er ældre?

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Oliering af terasse brædder 250 kr.
  • Skift af badeværelse håndvask inkl armatur og rør, skift af toilet og bruse amatur 8.000 kr.
  • Ophæng af 4 lamper 2.000 kr.
  • Græsslåning ved sommerhus 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 650 kr.
  • Reparation af plæneklipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kastration af Kato?
  • #1   22. nov 2012 Er dine mors hunhunde i løbetid til jul?

• #2   22. nov 2012 De færreste hanhvalpe er kønsmodne med 4 mdr., men det ses da ind i mellem.

• #3   22. nov 2012 Hans søster er vidst ikke, men kan godt frygte lidt med hans mor nemlig. s:

• #4   22. nov 2012 Nu er kastration ikke noget man bare lige bør gøre fordi det er det letteste juleaften.

En kastration har nogle konsekvenser og de er ikke alle sammen fryd og gammen for hunden.

http://www.omhunden.dk/html/kastration_af_hunde.html

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=238

http://da.scribd.com/doc/99968299/Fup-og-fakta-om-hanhunde-hormoner-kastration-og-adf%C3%A6rd

• #5   22. nov 2012 Jeg har læst dem igennem, og det er skam ikke kun for juleaftens skyld. Både min mor og søster har hun hunde og jeg vil ikke være tryg ved at have Kato med i frygt for at der skulle komme hvalpe til verden som ikke lige var planlagt.

• #6   22. nov 2012 Hva med at give tæverne underbukser på? smiley

• #7   22. nov 2012 Får vi aldrig på hans mor, hun vil gå helt amok. :s
    Hans søster vil måske kunne smiley

• #8   22. nov 2012 Underbukser beskytter IKKE mod parring. Underbukser er udelukkende for at holde blod væk fra gulvet.

• #9   22. nov 2012 Øv osse smiley Ville jo ellers være en nem løsning smiley Jeg er ikke tilhænger af at man kastrerer hunde før de er udvokset, da jeg mener at det har en effekt på deres vækst og udvikling pga. de manglende hormoner smiley men bare min mening

• #10   22. nov 2012 Jamen det er jo kun 3 uger ad gangen de er i løbetid, (oftest) og skal du jo bare ikke have Kato med hjem til tæverne lige i de uger smiley resten af tiden kan de jo sagtens være sammen.

• #11   22. nov 2012 Malene - Vidste jeg så ikke smiley og så bliver jeg lidt nysgerrig... hvordan sulen kommer tisse leif igennem et par trusset? smiley

• #12   22. nov 2012 Så Sille og Emma vil på ingen måde kunne blive drægtige udenfor løbetiden?

• #13   22. nov 2012 Uha.. de hanhunde er snedige. De svinger bare trusserne til siden.
    En højløbsk tæve, der vil parres, kan klatre over bjerge. Det må man huske.

• #14   22. nov 2012 nej tæver kan kun blive drægtige når de er i løbetid.

• #15   22. nov 2012 Som Malene siger, nej så kan de kun blive drægtige i løbetiden.

• #17   22. nov 2012 Hm okay, hvis de ikke kan blive drægtige udenfor løbetiden, så kan jeg jo godt glemme tanken om kastration. Hvornår ved man er de er 100% ude af løbetiden egentligt?

• #18   22. nov 2012 Ville heller ikke gerne gøre det frivilligt i hans alder, med et billigt bur mener du transport bur eller?

• #19   22. nov 2012 Faktisk kan de kun blive drægtige få dage af løbetiden. Men det er naturligvis klogt at holde hundene fra hinanden i hele løbetiden da det er umuligt at se helt præcist hvornår tæven er højløbsk.

• #20   22. nov 2012 Malene - Snedige hunde! smiley

• #21   22. nov 2012 Hvordan ved man så hvornår de er 100% ude af løbetiden? smiley

• #22   22. nov 2012 Hvis man tæller 4 uger fra første blødningsdag, så er man sikker på at tæven er ude af løbetiden.

• #23   22. nov 2012 Okay super, tak. smiley

• #24   22. nov 2012 Jeg ville nu ikke være så skråsikker på det. Det er ikke alle hunde, der følger skemaet smiley

• #25   22. nov 2012 Jeg er helt enig i at kastration vil være en super dårlig ide.

• #26   22. nov 2012 Okay nu bliver jeg forvirret.
    Hvad mener du *CH* ? smiley

• #27   22. nov 2012 At dyr ikke er sådan nogle man lige kan sætte skema på. De er forskellige og det er vilkårene omkring deres løbetider også.
    Så selvom man måske har en rettesnor eller en tommelfingerregel, så må man aldrig forlade sig 100% på den.

Jeg kender en tæve, der er højløbsk lige omkring det tidspunkt hvor andre er ved at være færdig med løbetiden - og det kan jo være rigtig uheldigt, hvis man så stoler helt på en tommelfingerregel smiley

Rettesnore er rigtig gode - PLUS nøje observationer.

• #28   22. nov 2012 Altså jeg lige haft kontakt med min mor. Hun mener at Sille er i løbetid til jul. Sidst hun var i løbe tid var ved Skærbæk byfest, som er sidste weekend i juni. Så det passer vel nogenlunde med at hun godt kan være det igen til jul. Jeg mener også at hun var i løbetid sidste jul. smiley

Og som sagt vil vi ikke gerne have hvalpe igen, det vil også være synd for Sille allerede at blive drægtig igen der. Dyrlægen kan vel ikke engang sige noget om han vil kunne lave "ulykker" til jul. smiley

• #29   22. nov 2012 Det er ikke specielt sandsynligt at han er kønsmoden til jul. Men der er aldrig nogen garantier.
    Og det vil sige, at hvis de to skal være sammen i juledagene, så skal I have dem under opsyn 100% af tiden.
    Og det er virkelig 100%.

• #30   22. nov 2012 En kastration inden for de næste par uger kan i øvrigt ikke med sikkerhed gøre, at der ikke kan laves hvalpe i juletiden. Der går nogle uger inden hanhunden er helt steril efter indgrebet.

• #31   22. nov 2012 Altså tror kun de skal være sammen måske d. 23 december nogle timer og ellers nogle timer d. 24 december.

Og ja kom jeg også til at tænke på ang. kastration, men altså lige nu viser han ingen tegn overhovedet. Sidst han var sammen med de to var der kun leg i hovedet på ham og ellers sove, men sådan noget kan vel komme hurtigt? smiley

Tror ikke han har højden til at kunne nå helt op til sin mor endnu, men måske han kan det til den tid. s:

• #32   22. nov 2012 en tæve KAN i worse case godt skyde en løbetid biologisk. Det lærte vi på den hårde måde i vores familie. Min bror har 2 hunde: en Amstafftæve og en blanding af Amstaff og Cane Corso. Begge er fra før forbuddet og intakte så de er ved at have nogen år på bagen. Min bror har aldrig villet avle derfor har han konsekvent fået sin mor til at passe sin tæve fra en første blødningsdag og 4 uger frem.

Herefter hentet hende hjem og fortsat som normalt. Dette har virket i alle årene. Sidst hun gik i løb foregik det samme og da de 4 uger var gået hentede han hende hjem. 3 uger senere fik han dog mistanke om at noget var smuttet ..og han tog til scanning med tæven og ganske rigtig var hun drægtig. Da hans mor ikke er stærk nok til at lufte hunden har han selv luftet hende i de 4 uger og VED derfor 100 procent at hun ikke har været sammen med en hanhund der. Dvs. det er kun hans egen hun har været sammen med. Men de har så også haft 7 timer hver dag når han var på job. Dyrlægen sagde at det faktisk skete ofte når tæven var vant til at blive passet i løbetiden at så skyder naturen løbetiden til hun skal være sammen med hanhunden. smiley
    Men hans smukke tæve fik en sprøjte og hvalpene døde og tæven sterrliseret.
    smiley Kors hvor han græd. Men pga. loven var der ikke andre muligheder.

Men så vidt vides kunne dette kun lade sig gøre fordi det var rutine HVER gang hun kom i løb igennem en årrække. Naturen er forunderlig.

• #33   22. nov 2012 Aww en trist historie! smiley
    Hvalpene ville nok ikke få sprøjten, men Sille har lige haft et kuld hvalpe og de først lige kommet væk hjemmefra, så det vil altså være synd hvis hun blev drægtig igen! og vi har ingen planer om at skulle have hvalpe nogensinde igen, så det vil jo ikke være en godt hvis hvalpene kommer til verden uden nogen plan.

Jeg er lidt forvirret hvad jeg skal gøre. Emma (hans søster) er jo på samme alder som Kato, selvom i nok kan regne det ud. Så hun bliver 10 uger imorgen også, er ikke helt så nervøs med hende. Sille derimod er det jeg frygter mest, Kato er ikke stor nok til at kunne nå op til hende nu, men de vokser jo hurtigt sådan nogle små nogen. Vil helst ikke have han er alene hjemme juleaften, og ved ikke lige hvor han ellers skulle være. Min søster kommer også hjem til min mor, min far skal hjem til hans søster og ved egentlig ikke lige med min mormor, men vil tro hun også skal hjem til enten min mor eller min kusines forældre. smiley

• #34   22. nov 2012 For Sille vil sprøjten være det bedste, der er næsten ingen bi-virkninger, der er en lille risiko for livmoderbetændelse, men det er vand i forhold til den risiko der er ved et kuld hvalpe. Det middel man bruger nu hedder Alizin.

Jeg siger det bare for at i ved at muligheden er der, hvis uheldet skulle være ude.

• #35   22. nov 2012 Du skal ikke være nervøs -særligt når din hund ikke er ældre og er tæven ikke i løb kan hun ikke blive drægtig. BOM.

Anyway skulle hun komme i løb så køb en babylåge og del huset i 2. Det handler kun om en aften. Og så skal du slappe af. Det bliver 10-15 lange år hvis du skal være i panik hver gang du ser en tæve.

Du ska kun være obs når tæven er i løb. Og særligt på 10-11 dagen hvor de er mest modtagelige.

Så helt ro på og nyd din juleaften.

• #36   22. nov 2012 Det mest meningsfulde ville måske være at sterilisere tæven....

• #37   22. nov 2012 Enig.

• #38   22. nov 2012 Hun skulle være i løbetid til jul i følge min mor.
    Sterilisere tæven, hvordan gøres det egentlig? skal hun i narkose så eller er det en sprøjte hun får? smiley

Vil ikke være i panik, hvis de ikke kan blive drægtige uden for løbetiden, men det kræver så at min mor skriver ned hvornår de er kommet i løbetid så hun selv ved det også.

• #41   22. nov 2012 Sille sagde skam fra overfor den sidst den var derhjemme eller hun opdragede ham mere tror jeg, det er når han prøver hendes grænser af ved leg, så er hun lidt efter ham.

Du har ret i at Emma også kun er 10 uger fra imorgen. De skal i hvert fald være sammen d. 3 december for der skal Kato og Emma et smut til dyrlægen, men havde planer om at tage derop engang i næste uge på besøg, bare i en time eller 2. smiley

Bur, har du et link til et evt. bur? smiley

• #42   22. nov 2012 Men tænkte nu også mere hun skulle skrive ned den dag hun begyndte at bløde så vi kan tælle frem på den måde. smiley

• #43   22. nov 2012 Under alle omstændigheder bliver din mor nødt til at holde styr på hendes cyklus.
    Det skal man når man har tæve - ikke bare på grund af forebyggelse af drægtighed, men fordi forstyrrelser i den kan være et sygdomstegn - ligesom hos os mennesker.

Den der med at tæven ikke vil parre med egne hvalpe, den ville jeg under ingen omstændigheder hænge min hat på. Overhovedet!

• #44   22. nov 2012 Under alle omstændigheder bliver holdt godt øje, hvis de skal være sammen!

Hun plejer at have godt styr på det min mor, men når hun lige pludselig har 2 tæver at koncentrere sig om tænkte jeg at hun måske kunne skrive ned, hvor fx sille begyndte at bløde.

Kommentér på:
Kastration af Kato?

Annonce