Min hund gør HELE tiden!!!! Min hund gør HELE tiden!!!!
Hej HG.
Jeg er ejer af en FB (fransk bulldog) og jeg har et problem med hende som jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre ved.
Hun er 8 måneder og kan/vil ikke lade være med at gø når vi har gæster eller er gæster hos andre. Og hvis jeg ignorere hende, begynder hun bare at trække mine eller andres strømper af, plus at hun hiver i bukserne. Det er et meget stort problem for mig, da det afholder mig lidt fra at få gæster eller have hende med nogen steder. Hun gør ellers ikke, kun af lyde, men ikke når vi går tur og møder andre hunde eller mennesker. Det er først når vi er inden for at problemet kommer. Jeg har prøvet at lufte hende når hun gør, give hende legetøj, mad, vand, men intet hjælper sjovt nok når vi er alene med hende, er der igenting!! Der sover hun, eller leger. Hun gør KUN af mig, ikke gæsterne eller min kæreste. Dt er lidt som om hun bliver en rigtig tyran lige så snart der er andre omkring mig.har snakket med min dyrelæge om problemet men hun forslår bare at jeg ignorer hende, og lige meget hjælper det. Jeg føler at det er en umulig kamp, også samtidig med at hun er MEGET stædig !!!! Håber der er nogle der evt kan have nogen svar, for jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
og så ellers træne noget lydighed med at hund skal lægge sig i sin kurv:)
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 4
Hvad kan det skyldes hvis det er stress? Kan det være fordi at hun ikke rigtig ved hvordan hun skal reagere når der er gæster?
Jeg vil prøve at få hende til at ligge i sin kurv, selvom det er hun ikke meget for. Men jeg må bare klø på hende
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
Hvis hun ikke er vild med at gå over i sin kurv, så prøv at give den et nyt navn og evt en ny plads - det kan være at hun opfatter kurven som et sted hun skal gå hen for "at skamme sig", så hvis du gør kurven til et sjovt sted, så tror jeg også det vil blive lettere at få hende derhen
Du kan fx sige "over og put" eller bare "put" og så er det signal til hende om at hun skal over i sin kurv, det kan hurtigt indlæres med lidt guffer og masser af ros
og vigtigst af alt, så aldrig sig det i en sur tone
håber det hjælper
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
Kurven skal være sjov for hende, det skal ikke være kedeligt, så hvis hun ikke kan lide den nu, så skal du begynde forfra.
Jeg vil træne det på denne måde:
Start uden gæster. Hvis hun kan komandoet "kurv", super, hvis hun ikke kan det, tag en godbid i hånden og vis din hund den. Hold den foran hendes snude og vis hende ind i kurven. Ros, og giv godbid. Et godt måde at få komando på er at sige "kurv" når du roser, f ex "Duuktig kurv, det var godt kurv!". Når du gjort det et par gange og det ikke er svært for hende, sig kurv, og vis hende ind i kurven. Nu kan du begynde at mindske hjælp, så pege på kurven og sig kurv, men gå ikke med hele vejen. Når hun gør det riktigt, ros og smid godbiden in i kurven!
Når alt dette ikke er et problem mere, så kombinere kurven med "dæk". Ros og træne lidt mere.
Næste skridt er at træne tid. Så send hende ind i kurven og ned i dæk (supergodt hvis du kan få "sov i kurven" fex at betyde gå in i kurven og ned i dæk uden hjælp
Når hun er god til at blive i dæk så kan du kun træne det momentet, så ind i kurven og bliv i dæk og blev ved med at give godbider en gang i mellem, oregelmessigt.
(Det tar ikke så lang tid, jeg skriver bare lagt ;D)
Når dette går riktigt godt, kan du starte med gæster. Ta dem hun reagerer mindst på og gør det sværere når hun er god til det. Og husk at hun skal synes det er sjovt. Det kan godt være at du er nødt til at starte helt forfra når du starter med gæster, men det vil gå hurtigt framad da hun faktiskt hved vad hun skal lave.
Og husk de der basisting, når det er gæster skal godbiderne og roset være endnu bedre end når i er alene. Ros roligt, så du ikke stresser hende op
Håber det går fint!
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 4
Jeg vil prøve at starte på ny med kurven, og se hvordan det går. Ja jeg er nok lidt stressede når jeg ved at der kommer nogen, eller når vi skal på besøg os andre, men det er nok også fordi at jeg bare ved at hun begynder på sin adfærd. Hun kan jo også mærke på mig når der er nogen der stresser mig. For hun er jo en dejlig og rolig hund når vi er her selv
Min hund gør HELE tiden!!!!