{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Når hunde mødes {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Har en tæve på 11 år, som er glad for alle mennesker. Børn og voksne. Derhjemme kan du få hende til alt med en godbid i hånden. Dog er hun på tur nærmest umulig at komme i kontakt med, og trækker meget i snoren - hun er halvt gravhund, så hun er ret styret af næsen.
Har øvet rigtig mange kontaktøvelser derhjemme osv. Og det går fint, lige ind til hun finder en lugt der er mere spænende. Dog kan vi godt gå lige ude foran huset på asfalt, hvor hun kan fokusere og koncentrere sig - men øvelse gør mester.

Jeg har så et spørgsmål: hun gør udfald når hun ser andre hunde. Hvis hun får øje på dem på lang afstand er hun meget opmærksom, stiller sig sådan frem i selen, og snoren bliver stram. Hvis den anden hund er langt nok væk, kan man begynde at løbe den anden vej og rose hende for at følge med. Hvis man går på en sti, og der kommer en anden hund forbi, vil hun gerne hilse - men hun har stadig helt løftet hale osv.
Hvis de andre ikke lader deres hund hilse kan hun finde på at fare frem og gø, og hoppe frem i selen. Og være umulig at komme i kontakt med..

Mit spørgsmål er derfor: Hvor meget må hundene "slås" eller være voldsomme - uden at de bider - når de mødes, men det stadig er normalt? Jeg er nok lidt pylret ift. Til det, da det ville være forfærdeligt hvis hun skadede en anden hund eller selv kom til skade. Hun har reageret voldsomt én gang over for en hvalp, hvor hun stod hen over den og gøede, men ikke gjorde tegn på at bide.

Hvad er jeres erfaringer?
Mvh. Marie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hunde mødes
  • #1   18. dec 2012 Det er sådan en situation, som det er rigtig svært at sige noget om, når man ikke har set det "in real life". For der er mange faktorer, der spiller ind. Er hun overhovedet aggressiv eller bare usikker, eller overivrig, eller en bestemt dame der ikke laver udfald men bare viser sin uvilje når hun ikke må hilse osv.

    Hvis du på nogen måde kan finde pengene til det, ville jeg få fat i en god adfærdsbehandler. Vedkommende kan gå en tur sammen med jer og bør gerne kunne se, hvad "problemet" bunder i og hvordan I bedst træner det.

    Vi har selv brugt en adfærdsbehandler, da vores hund blev overfaldet samtidig med sin kønsmodning, hvilket gjorde ham lidt kulret og forvirret ift. andre han-hunde (ikke bare alm. teenageri).
    Det var alle pengene værd, også selvom jeg er på SU og dermed ikke verdens rigeste person, fordi vi fik råd og vejledning der var skræddersyet til lige vores hund og de specifikke situationer vi oplevede som udfordrende.
    Samtidig fik vi hurtigt resultater og det trængte vi godt nok til, da vi var ved at gå ud af vores gode skind.

    Jeg ved, at du også kan få telefonisk rådgivning via DKK og DCH, endda gratis mener jeg. Så det kan du også overveje at benytte dig af i første omgang.




  • #2   19. dec 2012 Jeg tror faktisk ganske enkelt at hun er stresset i de situationer og bliver alt for opkørt så hun stresser sig selv endnu mere. Når de andre giver lov til at hilse, bliver hun meget spændt op, og nogle gange får man så den situation med sammenkludrede snore og hunde der hopper rundt oven i hinanden.. Hun har været i hundepension rigtig mange gange, og de har aldrig nævnt at hun har problemer med andre hunde. Vi har kun haft hanhunde på besøg derhjemme, og der har heller ingen problemer været.
    Det jeg egentlig helst vil finde ud af er bare om hendes opførsel er normal, og om man tør lade hende hilse på andre tæver..

    Hvilken adfærdsbehandler brugte du (og hvor kommer du fra?) :). Vi Bor i Aalborg..


  • #3   19. dec 2012 Hun bør ihvertfald ikke have lov til at "trykke" hvalpe, uanset om hun bider dem eller ej. Derudover mener jeg slet ikke, at man skal lade hunde "hilse" for enden af en line! Signalerne bliver uklare og misforståelser kan få katastrofale følger.
    Der er såmænd intet unaturligt i hendes adfærd, en ældre tæve der lige vil sikre sig fornøden respekt, men det kan være livsfarligt for hende, hvis hun lige får "pustet sig op" overfor den forkerte hund.


  • #4   19. dec 2012 Jeg kigger lige med her da jeg selv står med lignende problem..:)

  • #6   20. dec 2012 Hun er meget madglad og derhjemme får du straks hendes opmærksomhed hvis du så meget som bare nærmer dig skuffen med godbidder eller køkkenet. Kontaktøvelser laver vi næsten hver dag. Det går fint i hjemmet, i haven, ude på vejen og på turen. Har lavet ALT slags mad som hun plejer at elske. Har købt griseører, stegt kylling, pølser, kød, ost, godbidder, og ja - listen er lang. Når vi er på tur kan du smide mad til hende hele vejen, hun er direkte ligeglad. Hvis jeg bare prøver at stoppe mad i hende flytter hun hovedet væk fra mig - det hun kan se eller lugte er meget mere spændende. Hun virker totalt stresset - og jeg prøver at få hende til ikke at stramme linen for ikke at stresse yderligere..
    Samt at forholde mig rolig, så hun ikke fornemmer at jeg er nervøs - og det er jeg heller ikke så længe hun jo er i snor..

    Nej, vil også hellere lade hende lege med andre uden snor, men det tør vi nærmest ikke fordi vi ikke ved hvordan hun vil reagere + at hun er dygtig til at stikke af ;-).

    Dengang med hvalpen: hvalpen kom ind i vores hus - altså hendes territorium - og var for det første i en transportkasse. Da hun ville hilse på hvalpen var den meget hidsig og ville også lege meget vildt.. Den hoppede med poterne op i hovedet på hende og bed hende i ørene osv.. Og da den efter 5 minutter blev ved og ved, ville hun egentlig sætte den på plads. Da hun stod ned over den og gøede, fjernede vi dem fra hinanden for at undgå at hvalpen kunne komme til skade..
    De andre hvalpe vi har haft på besøg har været lidt mere rolige og ladet hende bestemme, og de lå i kurv sammen efter en times tid - dog var de alle hanhunde..


Kommentér på:
Når hunde mødes

Annonce