{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.351 visninger | Oprettet:

Hjemmelavet hundefoder {{forumTopicSubject}}

Hej,

Ville lige hører om der er andre derude der selv sammensætter deres hundefoder, og hvis i gør, hvad i så bruger?

Jeg er så heldig jeg har en god aftale med den lokale slagter om at jeg får hans mavesække fra køerne (rå kallun), som jeg så skærer i stykker, deruderover får de lidt hokamix og lakseolie. Hundene elsker det, og hvis jeg prøver tør kost kigger de bare mærkeligt på mig og vil ikke æde det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjemmelavet hundefoder
  • #1   20. dec 2012 Dine hunde kan ikke leve af kallun. Du skal have rigtigt kød og ben. Men det kan barferne sikkert hjælpe dig mere med.
    Vi fodrer kvalitetstørfoder og giver ben ved siden af. Så får hundene hvad de har behov for at mineraler, og det er meget vigtigt.


  • #2   20. dec 2012 Mine får ca. halvt af hvert.

    Jeg koger til dem af kød (til menneskebrug - kylling, oksekød, svinekød, fisk), grøntsager og så lidt ris. Og så får de suppleret op med tørkost. Det stammer fra min gamle husky, der var dødkræsen og ikke gad bare spise tørkost. Og så har det bare hængt ved smiley


  • #3   20. dec 2012 Hov - som Malene skriver, så får mine også et stort råt ben mindst én gang om ugen, som deres aftensmad...

  • #4   20. dec 2012 Kallun bør ikke være mere end max 10% af fodret..
    Kød og ben fra forskellige dyr, skal du ha tilføjet, du skal gerne ende så fordelingen er ca sådan her..
    Ca 10% indmad, herunder kallun
    ca 20-25% ben
    20-25% fedt
    40-50 % muskelkød og brusk


  • #6   20. dec 2012 jeg giver kvalitet tørfoder og hælder vand i så jeg er sikker på de får væske nok... også får de ben og lidt våd kost to gange om ugen til deres pels... den bette får også tør kost tilskud til hans pels med fiske olie i (han vil ikke have det i flydene tilstand)

  • #7   20. dec 2012 Glemte lige, de får ca. en gang i ugen en kølle fra et rådyr (som er påkørt eller lignende, som hvertfald ikke smager godt mere) de deler mellem sig.

    Malene: Tænkte nok det ikke var nok med kallun, men kan du sige mig hvorfor? Min far har brugt rent kallun i 20 år, og hans hunde har arbejdet hårdt hele deres liv og stadig levet længe. Så har egentlig bare brugt hans opskrift. Men kan være den skal revideres engang smiley


  • #8   20. dec 2012 Er ny herinde, så vidste slet ikke der var sådan en gruppe, men kigger jeg da lige nærmere på, tak for det smiley

  • #9   20. dec 2012 Kallun indeholder ikke nok varieret næringsstoffer. Altså et menneske kan også leve af ren kød eller grøntsager alene, og leve længe, men det er ikke nødvendigvis sundt smiley

  • #12   20. dec 2012 *Mike/Vega´s mor: Synes da det er mærkeligt at min hunde kan klare at løbe over 50 km på en dag, flere dage i træk, hvis ingen næring er i det ?

    Og har skam søgt hjælp med en med erfaring, min far har haft jagt og schweisshunde i over 20 år og han giver dem det samme som jeg gør, han er desuden dyrlæge. Kallun, hokamix, lakseolie og en kølle eller lignende en gang om ugen.
    Hvis folk kan komme med noget dokumentation for hvorfor de ikke skal have så meget kallun, er jeg modtagelig for det. Kallun er noget af det med mest protein i.


  • #13   20. dec 2012 værsgo (link fjernet)

    Jeg vil anse hende for en valid kilde, om du er enig må du selv bedømme :))

    Nede i bunden har hun listet sine referencer, der kan du jo evt. læse videre selv smiley


  • #14   20. dec 2012 Haha, må nok give mig smiley

    Men har nu stadig aldrig haft et eneste sundhedsproblem med mine hunde, selvom deres kost hovedsagligt har været kallun.


  • #16   20. dec 2012 Pia:

    Hvis man kigger på Don (min ene bayerske), så er han nu langt mere muskuløs end andre af hans race, så helt dårligt kan det ikke være smiley


  • #17   20. dec 2012 Ingen regler uden undtagelse smiley Altså,
    1) du kan være heldig
    2) alle videnskabelig undersøgelser fejler.

    Sådan opfatter jeg det i hvert fald. Synes du skal variere lidt mere, så de måske får lidt ren kød oftere. Og ellers må du jo klø på med din egen erfaring - at den udelukkende er god er der ingen der kan tage fra dig smiley


  • #18   20. dec 2012 Line:
    Vil gerne se de videnskabelige beviser? smiley
    Har aldrig sagt at det jeg gør er det "rigtige", det eneste jeg ved er at det virker. Og det eneste jeg ville med oplægget var at finde inspiration. Men bliver bare lidt harm over folk skriver at der ingen næringsstoffer overhovedet er i kallun, synes ikke de skal skrive noget de ikke ved noget om. Det er gennemprøvet på over ti hunde, uden nogen form svækkelse eller svaghedstegn fra nogen af hundene.

    Men vil da helt sikkert prøve nye opskrifter, synes bare ikke folk skal kommenterer på noget de ikke ved noget om, lavede opslaget for at få nogle input, ikke at få et vide det er forkert det jeg gør, når de ikke ved noget om mine hunde smiley


  • #19   20. dec 2012 Sigurt er allergisk over for rigtig mange ting. Så jeg laver selv hans mad, han får kogt ris med fisk eller kalkun, ekstra vitaminer og rå ben. Det er ikke en specielt varieret kost, men han trives rigtig godt og hans allergi bliver hold nede. smiley

  • #20   20. dec 2012 Anne Julie: Tak, endelig en der fattede hvad det var jeg var ude efter, andres erfaring ! smiley

    Knuser du ben, eller lader du ham selv om det ?


  • #21   20. dec 2012 Han får som reglen rygrads knoglerne. De er passende i størrelse, så ham ikke får ædt sig dårlig. De bliver bare givet råd og i hel tilstand.
    Og så skal jeg have købt nogle kalktabletter...

    Jeg ved ikke rigtig om jeg vil anbefale nogen at give deres hund det samme som Sigurt får, for det er ikke helt varieret nok. Men han fungere på det, og det er det vigtigste. smiley


  • #24   20. dec 2012 fx det link jeg henviser til, der er en fin samkogning af diverse undersøgelser smiley Jeg har haft en bog liggende til låns, som også var skrevet på grundlag af videnskabelige undersøgelser, samt kostanalyser af foder. Og i den stod der også at kallun er godt, bare ikke som det grundlæggende foder. Kan jo selvfølgelig ikke huske hvad han hedder, fik den stukket i hånden da jeg skulle til at lære om råfodring smiley Og vil heller ikke til at spørge min gamle træner til det - så her må du stole på mit udsagn eller prøve at google det frem :b

    Min erfaring er, at Joey, generelt skal have forholdsvis meget ben, fordi han får ret løs afføring af alt andet. Pt får Joey alt andet end vildt og ænder, fordi herren i huset er i tvivl om hvorvidt det kan have indflydelse på Joeys jagttræning og senere hans virken som jagthund. Der er jeg så uenig, jeg mener godt hunden kan spise vildt uden at det ændre hans adfærd på jagterne. Men når alle de gamle jægere fraråder det, så kan jeg godt forstå min kæreste vælger ikke at gøre det smiley
    Ellers har Joey fået meget ged for tiden, fordi vi fik en ged foræret for en lille måned siden. Jeg prøver at give ham hjerte-lunge eller nyre ca. 10 dag. Og ellers fordre jeg også meget med øjnene. Lige nu er han godt i stand, så vi har indført en mini faste dag, hvor han kun får et lille stykke ben. Men ellers får en ca. 1 kg mad om dagen.

    Også til sidst, så må du endelig tro mig når jeg siger, at dine gode erfaringer er der INGEN der kan tage fra dig smiley Jeg underkender ikke dine erfaringer, blot pointerer jeg, at der er andre undersøgelser der viser andet. smiley


  • #25   20. dec 2012 Batdog:

    Du har ikke haft problemer med skarpe spidse ben eller lignende der har ridset dem indvendig? Når du giver dem hele ben og skrog? smiley

    Karin:
    Er ny herinde, så kan jeg måske få dig til at linke den, kan ikk lige finde den derinde ? smiley


  • #26   20. dec 2012 Har sakset dette fra linket der bvliver lagt ind længere oppe i tråden

    kallun indeholder en lidt for stor mængde fosfor i forhold til kalcium, sammenlignet med kød er forholdet betydelig bedre balanceret, men overfodring vil stadig give en forkert kalk/fosfor balance. Det er estimeret at kalcium indholdet i kallun ligger på 0,12%, men fosfor indholdet ligger på 0,14%; anbefalingerne for en hund siger at kalcium, fosfor indholdet bør ligge på 1:1 - 1:2
    kallun er måske forholdsvis næringsrigt hvis man ser på protein og fedt procenterne (ca. 16 kontra 12%), men kallun indeholder langt fra alle de aminosyre, fedtsyre, vitaminer og mineraler en hund har brug for. Det kan derfor ikke bruges som grundfoder

    og nederst på siden er der kildehenvisninger


  • #27   20. dec 2012 Line:
    Er også kommet frem til at jeg vil prøve lidt forskellige ting, se om det har en positiv virkning på hundene, kan jo altid gå tilbage til det jeg bruger nu smiley
    Det med din kæreste, kan der være noget om, hvertfald apporterende hunde, fordi de bare begynder at æde de fugle de egentlig skal hente, de kan jo ikke kende forskel. Men det kan de altså læres de ikke skal, mine tre schweisshunde er trænet til de ikke skal begynde at æde vildtet når de har nedlagt det, eller fundet det. Men når de først er begyndt på det, kan det være svært at få dem fra det igen.
    Men mine hunde får en ryg eller en kølle fra råvildt eller kronvildt en gang om ugen og de kan sagtens lade det vildt være, som de finder smiley


  • #28   20. dec 2012 Gagnam:

    Som tidligere nævnt, er det ikke det eneste de får. Hokamix og laks, skulle dække de mineraler og vitaminer der ikke er i kallunen.


  • #29   20. dec 2012 Ja, altså kunne ikke finde på at give ham noget med skind (han er labrador), fordi det er at pirre ham unødigt. Men jeg mener også ren kød burde gå an. Men når det er vores første hund som vi reelt selv træner fra bunden, så skal vi heller ikke udfordre os selv mere end højst nødvendigt smiley

  • #31   20. dec 2012 frank

    er det denne
    http://www.greendog.dk/shop/hokamix--det-vigtig-327p.html

    For der skriver de at det er en urteblanding, og ikke en vitamin/mineral blanding


  • #33   20. dec 2012 Batdog:

    Mine får også kød fra forskelligt vildt, men har altid været bange for at give dem fugle skrog, fordi jeg er bange for de små spidse knogler skulle skade dem indvendigt. Men kan være jeg skal prøve at give dem resterne af ænderne på mandag smiley


  • #34   20. dec 2012 frank
    du skal bare huske at knoglerne ikke skal være tilberedte smiley


  • #35   20. dec 2012 Gagnam:
    De får det normalt også råt. Men de kan vel godt klare at få resterne fra juleaften, selvom det er tilberedt ? Eller vil de ikke få det store ud af det ?


  • #36   20. dec 2012 Frank
    problemet med at knoglerne splintrer og kan være farlige, opstår når de er tilberedte. Så jeg vil aldrig give mine dette, når jeg forhåbentligt får dem over på råt


  • #37   20. dec 2012 Okay, dropper det med ænderne så smiley

  • #38   20. dec 2012 Frank
    Du kan jo fx købe et par andelår, de er ofte billige på frost, og så give dem sådan et råt i stedet, så får de også and, men på en måde der er hensigtsmæssig for dem smiley


  • #39   20. dec 2012 Okay, må lige se om jeg kan finde lidt and til dem, og se hvad de siger til det .

    Den langhårede og den yngste af bayerne fik forresten en ryg fra en gammel rå der var blevet påkørt sidste dag, det lød næsten som når vi andre spiser cornflakes smiley


  • #40   20. dec 2012 Frank
    de har dem i fryserne i de fleste supermarkeder, og kan du ikke finde det, kunne et kyllingeoverlår måske være en ide? Tænker at det også har en fin størrelse til sådan lidt juleforkælelse

    overvejer selv, at få fat i nogle kyllingelår, altså de små, og have dem som specielle snacks til mine.. Det er jo nogle små hunde


  • #42   20. dec 2012 Tror bare mine sluger det helt, hvis det er for småt smiley

  • #43   20. dec 2012 Karin:
    Det var godt nok billigt da ! smiley


  • #44   20. dec 2012 Karin
    det ser lidt voldomt ud med sav og det hele smiley Men hundene elsker det helt sikkert

    Frank
    ja med større hunde, skal man nok sikre sig, at de tygger på det istedet for at sluge det, især hvis de har tendens til at være en smule forslugne.


  • #45   20. dec 2012 Har set ænder i rema til ca 50 kr for 2400gr. så det var måske også noget at holde øje med?

  • #46   20. dec 2012 ja, de har flere gange haft 2400grams ænder til vist nok 50. jeg kan huske forkert, men tjek reklamen, og din lokale rema smiley

  • #48   20. dec 2012 ellers så husk at kigge på kgprisen, for måske har nogle af de stor ænder stadig en lav kgpris?

    Men ja, hvis du kan finde det, så er det da med at smide i fryseren smiley


Kommentér på:
Hjemmelavet hundefoder

Annonce